Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: iisakki889 - 08.06.2013, 22:32:28
-
Huomasin tuossa tänään että volvossa ohjaus takertelee välillä kun rattia kääntää ja kuuluu sellainen naksahdus. Tehostimen öljyt olivat normaali tasolla , mutta ruskeat, eikös ne pitäisi volvossa olla vihreät? Korkin kun avasi niin oli säiliössä vähän painetta, onko tämä normaalia? Miten tehostimen öljyt saa vaihdettua jos sinne on väärää laitettu? Mihin teidän mielestänne oireet viittaisivat? Vai voisiko olla raidetangon pää tai jopa ohjausakseli?
-
Vissiin jääneet tehostimen öljyt vaihtamatta.
Öljyn värin pitäisi olla vihreää, ei ruskeaa..
Korkissa oleva tiivisteen väri kertoo sen öljyn värin, mitä sinne laitetaan.
Helpoiten vaihtaa imuvaihtajalla.
-
Elikkä niin sanotusti huuhtelemalla, entiset säiliöstä pois ja uutta tilalle että siellä on vihreää. Riittääkö jos käyn yhden litran purkin vai kaksi? Saako varaosaliikkeestä vastaavaa öljyä vai joutuuko käymään volvolta, se kun taitaa siellä maksaa ihan mukavasti :/
-
http://www.pentosin.net/specsheets/Pentosin_CHF_202.pdf (http://www.pentosin.net/specsheets/Pentosin_CHF_202.pdf)
Jos löydät tuota tarvikeliikkeestä, niin pitäisi olla samaa tavaraa kuin Volvo-purkissa.
-
Motonetistä ainakin löytyy vastaavaa. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0047
Suosittelen ottamaan kaksi purkki heti alkuunsa. Itellä meni se puolitoista kun huuhtelin kunnolla.
-
Hyvä homma. Ilmoittelen miten tämä etenee.
-
Ei auttanu öljyjen vaihto rutinaan, mutta ohjaus kyllä keveni muuten. Perjantaina pääsen nosturille katsomaan asiaa. Toivottavasti ei ole ohjausakseli paskana, onko siellä missä mitään laakereita mitkä vois jumittaa? Vai voisko olla iskarin yläpään laakeri? Tai sit ohjausakseli kaipaa vaan rasvaa että jumittaa ja paukkuu.
-
Vai voisko olla iskarin yläpään laakeri?
Pauke voi johtua yläkääntölaakerin hajoamisesta, jos kerran öljyjen vaihto ei auttanut..
-
Joo pittää kattoo. Tässä s60 ei ees nää/ saa laitettu vaseliinia sinne. V40 se vielä onnistu
-
Nyt siellä on oikee moottori tiellä eikä singeri
-
Ohjaustehostimen öljyjen vaihto auttoi kuitenkin rutinaan ja takerteluun, mutta joskus viellä vähän sitä on havaittavissa. Pitää perjantaina kattoo tarkemmin alta päin.
-
Jos samoilla öljyillä ajettu pitkään, niin tuossa tilanteessa voisi olla hyvä vaihtaa uudestaan jossain vaiheessa ja seurata tilannetta, rauhoittuuko ohjauksen takertelu..
-
Ite vaihdoin kaks kertaa öljyt. Ensiksi uudet sisään ja sitten vähän aikaa ajoa ja taas vaihtoon.
Muttu ohjaus kummasti, ja kun tyhjentää sen niin kääntelemällä rattia saa kaiken vanhan öljyn pois.
-
No nyt päästiin nosturille ja paikantamaan vikaa. Viaksi ilmeni ohjauksen alin ristikkonivel joka oli ruosteessa ja jumi ja napsahteli. Saako pelkästään ostettua sitä pätkää mikä tulee ohjaamosta konetilaan. Kummassakin päässä siis ristikko. Kyllähän niitä tietysti purkaamolta saisi. Mutta parempi ois kyllä uus. Ja onko kellään tullut vaihdettu kyseistä osaa ? Katottiin että ristikoista saa irroitettua.
-
Löytyy volvolta originaali osana noita, ei oo pitkäkään, kun smi ohjausvaihteelliseen tuollainen vaihdettiin.
SMI ja ZF ohjausvaihteille noi on sitten erilaiset ja yhteensopimattomat.
-
Hyvä homma. Mistä saan helpoiten selville kumpi ohjaus siinä on? Muistatko vielä hintaa paljon makso jos oot ostanu?
-
Varmiten sen saa selville kun katsoo ohjausvaihteesta, mitä siellä lukee, täytyy päästä auton alle ja irroittaa mahdollinen pohjasuojamuovi.
Jos on alunperin ollut SMI, on se saatettu vaihtaa ZF:ksi, mikäli on joskus täytynyt se vaihaa uuteen.
Taitaa olla vajaa satasen, asiakkaalle se laitettiin, niin ei muista tarkkaan, kun ei oma lompakko laihtunut :D
-
Homma saatiin korjattua ratin nivelakselin vaihdolla. Makso 75€ sinisellä.