Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JanMac - 09.06.2013, 16:33:34
-
Jäähdyttimen vaihto meneillään. Vanha lähtee kotikonstein pois mutta seuraava kannattaa ottaa huomioon.
-huoltomonttu hyvin suotavaa
-jäähdytin tyhjenee propusta mutta vaikka valutat kerran tyhjäksi sitä kertyy lisää eli kun nykäiset alavesiletkun irti jo kymmen minuuttia on riittänyt uuden "satsin" muodostumiseen. Naamalle tulee...
-flekti kyllä ensin pois mutta EI LÄHDE/MAHDU ennen tuulettimen muovikauluksen irroittamistä! Ne kaksi pikku ruuvia yläreunassa :hello:
-sido ainakin ilmastointikenno molemmista päistä kiinni rakenteisiin ennen syylärin irroitusta.
-coolerikenno lähtee nyt ihan samalla vaivalla irti, putsaukseen...
Nämä tiedoksi seuraaville.
Kysymys koskee uutta kennoa ja niitähän vaihtoehtoja riittää.
Tämä näyttää oikealta poislukien pikkunippaa johon tulee , olisko joku ylitäytön estoletku paisarilta. Tarvitaanko sitä vai voisko sen pikkuletkun liittää johonkin muuhun kohtaan? Tulpata? Niin ja paksuus on sentin ohuempi (orginaali 40mm) ei liene merkitystä.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jaahdytysjarjestelmatuuletus/Jaahdytin/JAAHDYTIN--VOLVO-61327/
Sitten löytyy BOLK
http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/bolk-bol-c011846_g470_a999BOL-C011846.html
Myöskään tässä ei näy nippaa paisarin letkulle. Minkä näistä uskaltaa tilata, palautusruletti ei nappaa. Ihmetystä lisää se että vaikka minulla on turbo, syyläri on mallia perus ilman mitään öljykennoa. Moottorin takana lohkon kyljessä taas on pikkuboksi joka hoitaa sen homman?
Esim Vpartsin ehdotettu kenno on noilla messinkiliittimillä (öljynkierto) Jaa a??
http://www.vparts.se/se/kylare-for-motorkylning-volvo-850-s70-v70-med-1.html
-
Ei tarvi flektiä pois repiä. Sitoo sen vaan narulla tai rautalangalla roikkumaan sinne.
-
Automattin syylärikin sopii manuaaliin, jää vaan se tomaatin öljyjäähy siinä päädyssä käyttämättä.
Niin ja se pikkuboksi siellä öljypohjassa on se öljyjäähy.
-
Yhden kerran otin biltemalta kun oli halpa...
Homman kun sai valmiiksi ja nesteet sisään, tiputti nestettä alaletkun hitsisaumasta.
Työt uusiks ja rahat piliteemasta pois.
Hieman oli olotila harmistuneen puolella. :facepalm:
Se pikkuletku tulee vanhemmissa termostaatin päälle, se jäähdytin jossa sitä nippaa ei ole, on alle -98 malleihin.
-
Nissens kesti mulla n. 10kk ja alkoi vuotaan siitä muovippäädyn ja kennon välistä ja vois sitä vtutuksen määrää... ja sit samaa paskaa takuulla tilalle, se on nyt sit kyl kestänyt... toistaseks...
-
Kyllä se pikkuletku menee satavarmasti paisarin korkin viereen, puhallattaessa on ihan aukineli joku kiehumis/ ylivuotokierrätys systeemi. Eli vois hyvinkin jättää huomiotta?
Löysinkin ebaysta tämän joka olis ihan samanlainen kun alkuperäinen.
http://www.ebay.ie/itm/RADIATOR-VOLVO-C70-I-COUPE-1997-2002-65546A-/200819696834?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ec1c964c2#ht_2915wt_832
Hintakin kohdallaan mutta lähetysmaalistoilla ei suomea, prlk, onko ne jotenkin peloteltu pystyyn olla lähettämättä tänne ? Ei voi muuten käsittää. Pitää silti yrittää tehdä kauppoja. Jossei Nisseninkään laatuun voi luottaa niin mihin sitten ?
-
Hintakin kohdallaan mutta lähetysmaalistoilla ei suomea, prlk, onko ne jotenkin peloteltu pystyyn olla lähettämättä tänne ? Ei voi muuten käsittää. Pitää silti yrittää tehdä kauppoja. Jossei Nisseninkään laatuun voi luottaa niin mihin sitten ?
Pistä vaan kyselyä, että miksi eivät lähetä Suomeen. Oon joskus sillain tehnyt ja saanut tavaran sitten ostettua.
Sit on kyl niitäkin mihilistejä, jotka eivät kirveelläkään myy uk:n ulkopuolelle.
Nää muovipäätyiset amuliinijäähyt on ihan kuraa, kyllä se vaan oli ennen vanhaan, kun oli kupariset jäähyt niin ne kesti.
Teetin joskus semmosen kaksnelikympppiin, kun ensin meni pari muovipäätyistä sököks.
Nissens ei todellakaan ole mikään takuu laadusta.
Joku Griffin sinne pitäis varmaan sovittaa.
-
Tuosta kohtuullisin postikuluin:
http://www.ebay.de/itm/Kuhler-Motorkuhlung-NISSENS-65546A-/230941686506?pt=DE_Autoteile&hash=item35c5327aea#ht_1014wt_1170
Kandee kysyä tuoltakin:
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-C70-Radiator-65546A-2-ltr-01-1999-01-2000-/320995286994?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4abccf5fd2#ht_2117wt_1116
Olis paljon halvempikin.
Tai tuosta:
http://www.ebay.com/itm/KUHLER-WASSERKUHLER-MOTORKUHLUNG-FUR-VOLVO-C70-I-COUPE-C70-I-CABRIOLET-/121119874136?pt=DE_Autoteile&hash=item1c334e9c58#ht_6105wt_933
-
Kiitti linkeistä, tuo sakupuoli ebaysta unohtuu aina tsekata. Olisin jo ostanut paikallisesta tuon Nissenin mutta vähän korpeaa kun kehtaavat pyytää 259€ periaatteesta pitäis olla edes sinnepäin nuo hinnat. Niin ja jos tuota pikkunippaa pitää tärkeänä. Ilman sitä löytyy suomestakin heti ja vaikka mitä.
Miten saat hajoitettua noita jäähdyttimiä tuohon tahtiin ? Kansivuotoa ? 300hv ? Oma oli alkuperäinen Valeo vm -98
-
Kiitti linkeistä, tuo sakupuoli ebaysta unohtuu aina tsekata. Olisin jo ostanut paikallisesta tuon Nissenin mutta vähän korpeaa kun kehtaavat pyytää 259€ periaatteesta pitäis olla edes sinnepäin nuo hinnat. Niin ja jos tuota pikkunippaa pitää tärkeänä. Ilman sitä löytyy suomestakin heti ja vaikka mitä.
Miten saat hajoitettua noita jäähdyttimiä tuohon tahtiin ? Kansivuotoa ? 300hv ? Oma oli alkuperäinen Valeo vm -98
Täysin vakio T5, en tiedä mutta niin se vaan alkoi keskeltä saumaa vuotaan. Alkuperäisen merkkiä ei tullut sen paremmin selvitettyä, epäilen, että nisse sekin oli.
Uusi tuli kyllä ripeästi takuuseen, mutta ite pistin paikalleen, kun olin alunperinkin sen pistänyt. Selkeä valmistusvika siinä täytyi olla.
Nesteet on muuten kuitenkin pysyneet kurissa.
2 nelikantissa en tiedä kans mikä oli, mutta 2 niitä alumiinisia meni suht koht lyhyellä aikavälillä, kuitenkin niin, että takuut oli jo ummessa. Kuparinen sitten kestikin hienosti monta vuotta.
-
No sulla (JanMac)on se uudempi kone niin se pikkuletku menee sieltä paisarista jäähdyttimeen, ei termarin päälle niinkuin vanhemmissa malleissa, joten vanhempi syylari sulle ei käy.
Ei se pikkuletku siellä turhaa ole.
Kannattais kyllä se vuosimalli ja konemalli kertoa tämmöisissä kyselyissä, tulee muuten turhaa jopia kaikille...
Se, että sulla on allekirjoituksessa joku automalli, ei kerro sitä mistä mallista kysyt.
Menee arvailuksi ja se ei oo koskaan hyvä asia.
Mullakin on tähän kategoriaan sopivia erimallisia volleja...