Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mats - 10.06.2013, 18:53:06
-
Eli 940 alkoi yhtäkkiä ravistamaan rattia aivan prkleesti, tuntuu että koko keula irtoaa..
revin edellisenä iltana läpimädät jarrukilvet irti voimalla, voisko johtua siitä ?
Alumiinivanteet ovat edellisen omistajan jäljiltä kiinni huonoilla peltivanteen muttereilla, voisi kai johtua siitäkin ?
-
ettei ois lentäny pyöränpaino hevon v...uun? ;)
-
Ettet oo tehnyt damagea abs kehille?
Ei mulla v..tua ole. :)
Jos on orkkis vollen aluvanteet, pitäis mennä samoilla muttereilla.
-
Ettet oo tehnyt damagea abs kehille?
Ei mulla v..tua ole. :)
:D
-
Onko jollain kokemusta noista jarrukilpien vaihdosta ?
Kuinka paljon joutuu purkamaan ?
-
Onko jollain kokemusta noista jarrukilpien vaihdosta ?
Kuinka paljon joutuu purkamaan ?
ei paljon purkamista,satula ja sen kiinnike pyörän-napa ja levy siinähän se.
-
jos kilpiä repiessä olet käännellyt renkaita ilman että auto on ollut käynnissä... on se saattanut vetää ilmaa jarjestelmään... vehkeet tulille ja hinkkaat ohjausta laidasta laitaan jos vaikka rauhottuis!
-
Syyksi sanoisin jarrulevyt tai renkaat, jommat kummat on huonosti.
-
Toivotaan että johtuu vain huonosta kiinnityksestä. :-\
huomenna selviää mysteeri
-
Niin ja vielä lisätäkseni se ravistaminen alkaa jo 20kmh vauhdissa :O
-
Niin ja vielä lisätäkseni se ravistaminen alkaa jo 20kmh vauhdissa :O
Juu eli samaa epäilen vieläkin :)
Ei muuta kuin tunkilla etupää ylös ja pyörittää renkaita ja kattomaan mikä mättää?
-
Paikannettu vika jonnekkin ohjaukseen.
Nostin auton toisen renkaan ilmaan ja auton käydessä koitin käännella rattia.
Heti ku alkaa kääntää ja alkaa tuntua ratissa pientä vastetta, alkaa helvetillinen tärinä ja ratti alkaa ravistaa.
Ajossa jos tekee nopeita ohjausliikkeitä, nii vetää ohjauksen hetkellisesti jäykäksi.
Tuntuu niinkuin tehostimesta loppuisi teho..
ostin auton vasta pari päiväö sitten ja silloinkin jo kuului tehostinesta pientä vinkumista, mutta nyt konehuoneesta kuuluu auton käydessä selvää hankaavaa/laahaavaa ääntä.. Olisiko ohjaustehostin lopettanu työsuhteensa ?
Ja peintä väljyyttä myös tuntuu raidetangossa.
Edellinen omistaja vaihtanu hammastangon jokunen vuosi sitten.
-
Tarkista tehostajan hihna ja sen öljyt.
-
Eikös ohjaustehostimen hihna sijaitse vesipumpun alla vasemmalla ? Päälle päin hihna ok näköinen eikä ole löysällä. täytyy vielä ottaa irti. Öljyä on.
-
On ja kokeile samalla pumppu. Liian kapea hihna voi luistaa. Onko öljy punaista?
-
Punaistahan tuo on. Hiukan tumman ruskea sävyltään.
-
jos kilpiä repiessä olet käännellyt renkaita ilman että auto on ollut käynnissä... on se saattanut vetää ilmaa jarjestelmään... vehkeet tulille ja hinkkaat ohjausta laidasta laitaan jos vaikka rauhottuis!
Vois kannattaa kokeilla, mulla ainakin riittää katsastuksessa käynti tai muu vähäinen renkaan kääntely auto sammuksissa ja heti tuntuu liikkeelle lähtiessä ravistus hammastangolta (tosin rauhoittuu vauhdissa, vaivaa lähinnä parkkipaikoilla yms). Etupää ilmaan pukkien varaan, ja sitten rauhallisesti pyörittelet rattia laidasta laitaan auton käydessä. Voi vaatia aika paljonkin pyörittelyä... Ja pidä huoli että tehostimen säiliössä riittää nestettä.
-
Paras tapa on pitää josaki parkkipaikalla ihan pientä liikettä (loiva mäki olis kaik paras), nostaa hiukan kierroksia johki 1500 huiteille ja hitaasti ja kevyesti käännellä hetki ohjausta laidasta laitaan, niin hitaasti että tehostus ei täristä. muutamia kertoja kun teet tuon laidasta laitaan niin tärinä ylensä rauhottuu sillai että autolla voi ajaa normaalisti ilman tärinää, pitää vaan muistaa parkkeeratessa kääntää tarpeeks rauhallisesti jokusen aikaa niin tärinä loppuu itellään.
Muok: toisaalta nyt olis hyvä hetki viahtaa tehostinöljyt kun se kerta jo muutenki on ilmavaivoissaan.
-
Mietityttää toi laahaava/hankaava ääni konehuoneessa mikä vastikään ilmaantui.
Epäilisin pumppua tai hihnaa ?
Tehostun on ennestään jo pitänyt vonkunaa mikä kuuluu autoon sisälle asti.
-
Luultavasti tehostimen pumppu tai hammastanko paskana :(
Pumppua enemmän epäilen.
Mulla oli 740 volvossa pumppu rikki niin teki sellai et oli ns pykälä ohjauksessa vasemmalle kääntyessä.
Laita auto käyntiin ja käännä rattia ja jos pitää ääntä niin pumppu rikki. Yleensä ääni on hurinaa tai vikinää.
-
Edellinen omistaja vaihtanu hammastangon jokunen vuosi sitten, toivottavasti olisi "vain" pumppu rikki..
-
Onko kellään tietoa sopiiko 740 b200 koneen tehostin tuohon 940 b230 turboon ?
-
Taitaa lähes kaikissa takavedoissa olla sama pumppu.
http://www.skruvat.fi/Hydrauliikkapumppu-ohjaus-P13189.aspx
-
Kumiletkun liitännässä on eroa, vanhassa mallissa letkun paikka on kyljessä ja uudessa se pumpun perässä, en tiedä onko sillä merkitystä.
-
Okei :o ja joissain on erillisellä säiliöllä,toisissa säiliö on pumpussa suoraan.
Kaverilta jo kyselin käytettyä pumppua joka on 740 mallista, sen verran kyselin että on erillisellä säiliöllä niinkuin mun 940:kin.
-
Nopeaa triviaa pumppujen sopivuudesta:
- Jos pumppu on pakosarjan alla ja venttiileitä koneessa 8, kaikki käy ristiin, eli käytännössä yhtään varustellut -87 jälkeen tehdyt seiskat ja kaikki ysit
- Ainakin letkut ja kiinnitykset on erilaiset ns. suomi-autoversiossa, kun pumppu on imusarjan vieressä, kymppikoneessa tietenkin sitten erilainen, se mainittu säiliö kiinni pumpussa.
- 16V-koneen pumppu onkin sitten aika erilainen
-
Pumppu on on pakosarjan puolella vesipumpun alla viistossa. Pyörii vesipumpun kanssa samalla hihnalla. Säiliö on kuljettajan puolen etulokarissa. Ainiin ja venttiilejä koneessa se 8 eli pitäis käydä aika hyvin pumput tuohon.
-
Nyt on uus pumppu hommattu, uudessa pumpussa letkuliitos kyljessä ja muistaakseni auton omassa pumpussa liitos pumpun takaosassa. En ole tallilla nii en ihan täysin varma.
Toivotaan että letkussa sen verran ylimääräistä että ylettyyy sinne pumpun kylkeen asti.
-
Vika löydetty ja korjattu. Oli vetäny ilmaa järjestelmään. Huolellinen ilmaus auttoi ;D