Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: opperi - 11.06.2013, 17:49:14
-
Auto S80 D5 -05 Aut (uusi korimalli), ajettu 140tkm. Helteellä ruuhkassa madellessa oli pojalla tullut infotauluun ilmoitus moottorin ylikuumenemisesta. Tien reunaan päästyään oli vielä tullut "jotain punaista ja stop" taululle. Hetken jäähdyttelyn jälkeen käynnistys eikä ongelmia. Ilmastointi ei toiminut tuolloin myöskään. Tänään testeri merkkiliikkeessä kertoi seuraavaa: ECM-P048071 Puhaltimen 1 ohjauspiiri - mekaaniset viat - toimilaite juuttunut / vikakoodi on havaittu aktiiviseksi. Auton tai ilmastoinnin käynnistyksen yhteydessä isompi puhallin pyörii 20-30 sekuntia ja sammuu sitten. Asentajan mukaan pitäisi pyöriä ilmastoinnin yhteydessä koko ajan. Vaihdettava kuulemma koko kahden puhaltimen yksikkö, hinta osalla 500 Euroa. Täsmälleen sama vikakoodi oli "ei-aktiivinen" koodilistalla viisi kuukautta sitten toista vikaa tutkiskellessa. Onko muilla kokemuksia asiasta?
-
-05 ei ole uusi korimalli, 06 kesällä vai 07 tuli tämä nykyinen ;)
-
Oikeassa olet. Perskutti, painovirhe paholainen iski. Auto on mallia -07.
-
Jatkanpa lisäkysymyksellä. Moottorin ollessa lämmin ja paikallaan seisoessa ilmastointi päällä, pyöriikö jompi kumpi tai molemmat fläktit koko ajan, silloin tällöin vai tiheään tahtiin?
-
Ainakin hellekelillä pyörii, "huutaa kuin hirvi" on eräs kollega todennut. Volvon puhaltimet on aika äänekkäitä...
Saattaa siinä 25 asteen nurkilla käydä hetkittäin, mutta kuumemmalla huutaa yhtämittaa.
-
Löytyi Autovahinkokeskuksesta isompi puhallin "ohjainyksikköineen". Nyt asennettu ja toimii siten, että moottoria parin tonnin kierroksilla lämmitettäessä lähtee pyörimään kymmenen minuutin kuluttua(ylävesiletku jo melkoisen kuuma) noin puoleksi minuutiksi. Ulkona +17C. Taitaa olla normaalia toimintaa?
-
Vaikuttais normaalilta, paikallaan seistessä lämpömittari näyttäis varmaan siinä reilun kahdenkymmenen, kahdenviiden haarukkaan ja silloin tyhmäkäyntiä säestää se satunnaiset "möykäisyt"
-
Enpä malttanut olla tekemättä empiiristä tutkimusta, kävin koeajamassa yhtä ja koekäyttämässä toista samanlaista. Lämpimäksi ajetussa fläktit pyörivät ajoittain (tarpeen mukaan-arvelen) kun ilmastointi pois päältä. Ilmastointi päällä sekä kylmänä että lämpimänä pyörivät koko ajan.
-
Eikös noissa ollut jotain takaisinkutsuja flektien takia? Voi tietysti olla myöhäistä jos jo vaihdettu...
-
Hyvä vinkki, kiitos. Löysin Trafin sivuilta takaisinkutsuja flektien vaihdosta. Ne koskivat ymmärtääkseni edellistä mallia -06 asti. Tähän omaani(?) löytyi "jäähdytyspuhaltimen ohjausyksikön" tarkastaminen ja riippuen versiosta vaihto. Valmistenumerovälit on ilmoitettu niin etten ymmärrä onko omani niiden joukossa!? Kampanjan lopullinen valmistumispvm on merkitty olleen 15.10.2010. Tarkoittaako, ettei enää tehdä mitään maahantuojan piikkiin?
Samoilta listoilta löytyi myös "rikkoutuvan hihnankiristimen" vaihto takaisinkutsuna. Sellaisen vaihdatutin Bilia-Kaivokselassa helmikuussa kun rupesi vinkumaan. Ihmettelivät kun ei oltu vaihdettu aikaisemmin ja silti laskuttivat täyden hinnan! Siitä työstä on kutsu edelleen avoin. Maanantaina peräämään rahoja takaisin.
-
Se flektin ohjausyksikkökampanja, joka noihin joskus oli, oli tosiaan sellainen, että versio piti tarkastaa ja sen mukaan tarvittaessa vaihto.
Jos tuon vian seurauksena lakkasi flekti toimimasta, alkoi se taas toimimaan, kun käytti johdon irti ohjausyksiköstä ja laittoi takaisin.
Apulaitehihnan kiristimelle on vaihtoväli, ensimmäinen 60tkm kohdassa, seuraava 180tkm ja sitten 90tkm välein.
Jos kiristintä ei oo autoosi kertaakaan vaihdettu, pitää sillä olla ajettu alle 60tkm?
-
Ostettaessa oli ajettu 100tkm. Huollettu merkkiliikkeessä Treella(Käyttöauto). Kauppaan sovittiin jakohihnan vaihto jonka teki Pirkanmaan Autotaito. Moniurahihna myös kuulemma vaihdettu. Kiristimestä ei ollut puhetta. Biliassa ihmettelivät kun oli entinen vielä "vanhaa mallia".
Osaankos itse käyttää mainitsemasi flektin piuhan irti kokeillakseni?
-
Osaankos itse käyttää mainitsemasi flektin piuhan irti kokeillakseni?
Jos löydät flektin ohjainlaitteen ja siihen tulevan liittimen, niin todennäköisesti voit sen saada myös irti :)
Irroittaa siis täytyy siihen tuleva liitin, ei siitä flektin moottorille lähtevää liitintä.
-
Puhaltimille lähtevät liittimet löydän mutta ohjainlaitteen paikka ja sen liittimet ovat näin maallikolle hukassa.
-
Löydän siis liittimet jotka ovat kiinni flektien kehikossa. Läpi kulkee kaksi paksua virtajohtoa ja yksi melkoisen ohut.
-
Löydän siis liittimet jotka ovat kiinni flektien kehikossa. Läpi kulkee kaksi paksua virtajohtoa ja yksi melkoisen ohut.
Joo, just se.
Mutta tulipa mieleeni, että ihan kuin se takaisinkutsu olisi koskenut malleja, joissa on yksi propelli....
Ei voi muistaa, niin monta vuotta aikaa.
Se ohkainen johto on PWM ohjaus, helposti mitattavissa oskilloskoopilla, eli että tuleeko ohjaus flektille vai ei.
Just pari viikkoa sitten korjasin yhden vastaavan vian, siinä oli kyseinen johto hinkkautunut poikki muualta päin moottoritilaa.
Siinä kyseisessä mallissa flektin yksikkö syöttää akkujännitteen siihen johtoon ja moottoriyksikkö sitten maadoittelee sitä ja tekee siitä näin ollen PWM signaalin.
Se oli sillä yhdellä siivellä, mutta todennäköisesti 2-siipinen tekee saman, mutta ohjaus on vaan molemmille omansa.
-
Molemmille flekteille tuleviin pikkupiuhoihin on hinkattu pienet nirhaumat, luultavasti on tarkistettu tuleeko virtaa. Asentaja sanoi testatessaan, että "pyynti tulee muttei pyöri".
Tarkoitti kai juuri virran tulemista tuohon piuhaan. Siis auton käynnistyksen jälkeen lähtee isompi pyörimään, pienempi ei. Kerran olen nähnyt myös pienemmän pyörivän hetken moottorin ollessa kuuma. Puhaltimet toimivat, eivät vain jostain syystä pyöri silloin kun pitäisi. Sen vuoksi en ymmärrä miksi merkkiliike haluaa vaihtaa koko kahden puhaltimen systeemin, eihän ne uudetkaan saa pyörimiskomentoa ....vai saako?
-
Niinpä... Sanoisin, että oot asian ytimessä.
Jos pakastimessa olevat lihat on lämmenny ja menneet pilalle, sekä todetaan, että pakastin ei jäähdytä, niin vian korjaamiseksi ei riitä se, että laitetaan tilalle uudet lihat :D
-
Ja vielä lisäksi olen vaihtanut jo vahinkokeskuksesta ostamani ison flektin. Sillä toiminta sama kuin alkuperäisillä. Vielä pitäisi muka vaihtaa !? Täytyy soittaa asentajalle maanantaina. Nuori mies oli hyvin asiakasystävällinen, antoi numeronsa jotta voin soittaa asennuksesta.
Aika hyvä toi pakastinjuttu ;D
-
Muistui mieleeni keväinen moottoripesu. Liuotinaine pureutumaan ja hetken päästä painepesurilla etäältä(ei kovalla paineella) ruiskutus. Kone lämpimäksi, jotta kuivuisi. Olisiko mahdollista, että kosteutta on mennyt väärään paikkaan. Flektivikahan on voinut olla päällä vaikka kuinka kauan - tuli vain helteellä ilmi.
-
Muistui mieleeni keväinen moottoripesu. Liuotinaine pureutumaan ja hetken päästä painepesurilla etäältä(ei kovalla paineella) ruiskutus. Kone lämpimäksi, jotta kuivuisi. Olisiko mahdollista, että kosteutta on mennyt väärään paikkaan. Flektivikahan on voinut olla päällä vaikka kuinka kauan - tuli vain helteellä ilmi.
Melkoista hakuammuntaa.
Mittaamalla se puhaltimen ohjaus, selvinnee sitten se vikakin, kun sitä lähtee siitä sitten perkaamaan, että miksi ei ohjausta tule perille saakka.
PWM signaalihan muistaakseni tulee sille ihan koko aika, mutta pulssin ollessa tietyn prosenttiarvon, käynnistyy puhallin nopeudelle x jne. ja taasen tietyllä prosenttiarvolla puhallin on pysähdyksissä.
-
Prosenteista jutteli asentajakin, mitään tarkempaa en muista. Mitäs ne reilun tupakka-askin kokoiset motukat flektien moottoreiden välittömässä läheisyydessä on? Sisään menee ne kaksi paksua ja yksi ohut piuha liittimeltä. Ulos tulee kaksi paksua ja menee sisään flektin moottoriin.
-
Ne on juuri niitä flektin ohjausyksiköitä, kumpainenkin vastaanottaa sen PWM-signaalin ja sen mukaan sitten kytkee flektiin vauhtia.
-
Täytyy palata alkuun. Kuuluuko flektien pyöriä koko ajan kun ilmastointi on päällä? Kolme ohjausyksikköä (kaksi alkup. ja nyt vaihdettu) ei niin tee. Tuntuisi kummalliselta, että kolme olisi hajalla. Tämä juuri vaihdettu lyö päälle moottorin käynnistyksen yhteydessä ja sammuu hetken kuluttua, saattaa käydä hetkittäin moottorin lämmettyä.
Hankin varaosaliikkeestä myös moottorin lämpöanturin jos siinä voisi olla vika, en ole vielä vaihtanut...amatöörinä pelottaa :-[
-
Vilkaisin kytkentäkaaviota ja se näyttä sellaista, että manuaalivaihteisessa on yhdellä flektillä oleva ja automaatissa kahdella.
Kaksi-flektisessä tuo ohjausjohto on haaroitettu menemään sille toisellekkin. On lähes mahdoton sanoa, että kuuluuko sen yksiflektisen toimia oikein, kun se on kytketty autoosi, koska ohjelmisto moottorinohjausyksikössä voi antaa erilaista ohjausta eri versioilla, vaikkä käytännössä se tapahtuu samaa johtoa pitkin.
Kyllä sen pitäisi toimia kokoaika ilmastoinnin ollessa kytkettynä.. toimiiko ilmastointi??
Niin, tosiaan, kun flekti kuitenkin välillä pyörii, niin se tuokin pienen vaikeuden siihen, että mitä voisi sanoa viaksi, koska se kertoisi siitä, että ohjausjohdin on kunnossa.
Eipä tässä taida voida oikein enempää auttaa netin kautta...
-
Automaatti on ja siis kaksi flektiä. Flektikehikkoa irroitettiin ja nostettiin sen verran ylös, että saatiin vaihdettua vahinkokeskuksen vastaava (se isompi) tilalle. Pienempään ei koskettu lainkaan. Puhallin on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen, ainakin ohjaimen merkki ja tyyppinumero täsmäävät (Bosch 1 137 328 434).
Olet kyllä auttanut erinomaisesti, tosiaankin sen mitä tällä kaukomenetelmällä voi, kiitos tuhannesti.
Harmi kun Seinäjoki on niin kaukana :)
-
Ai niin, ilmastointi toimii ajossa(ajoviima), mutta kun seisoo paikallaan ja flekti ei lyö päälle niin kylmyys loppuu. Kun flekti lyö päälle tulee taas kylmää.
-
Ai niin, ilmastointi toimii ajossa(ajoviima), mutta kun seisoo paikallaan ja flekti ei lyö päälle niin kylmyys loppuu. Kun flekti lyö päälle tulee taas kylmää.
Tulee mieleen että onhan siellä kylmäainetta tarpeeksi?
-
Tulee mieleen että onhan siellä kylmäainetta tarpeeksi?
Voisi kuvitella että lauhdutinkin kuumenee liikaa jos ei flekti pyöri niin eipä sitä kylmää silloin taida juuri tulla...
-
Niin, eivätkö flektit saa tietoa ilmastoinnin päällä olemisesta ja lähtisivät näin pyörimään. Naapurin autoa-samanlaista-tutkistelin illalla. Molemmat flektit pyörivät iloisesti koko ajan ilmastoinnin ollessa päällä.
Edellisen auton(Peugeot 407) kanssa merkkiliikkeen testeri halusi vaihtaa kalliin osan. Sen osan vaurioituminen oli seuraus, ei syy.
Pököttifoorumin avulla oikeille jäljille pääsin ja homma hoitui. Syy oli ihan muualla. Sen vuoksi tässä kyselen ja jahkailen...
huonojen kokemusten vuoksi. Huomenna yhteys merkkiliikkeeseen jossa testeritulokset otettiin ja jonne osa on tullut.
Hyviä ajatuksia otetaan edelleen vastaan. Pidän kaikki ajan tasalla...kiitos :)
-
Vielä ilmastoinnista...soitin aikoinaan ilmastoinnin huoltoliikkeeseen ja kerroin tapahtuneista(kts ketjun alku).
Sanoivat heti, että vika on auton flektisysteemissä, ei ilmastoinnissa. Tiedä sitten näistä... :-\
-
Asia selvisi ja nyt flektit tohottaa. Soitin aamulla liikkeeseen jossa tuplaflektisetti odotti. Sanoin epäileväni niiden vaihtamisen auttavan. Rupesi olemaan asentaja samaa mieltä. Kiireitä valitellen ei pystyisi nyt tutkimaan tarkemmin. Ajoin Kaivokselan Biliaan. Jätin auton sinne-lupasi jonkun jossain välissä katsovan. Soittivat reilun tunnin kuluttua vian löytyneen ja kunnossa parin tunnin kuluttua. Oli akun vieressä kulkevassa johtonipussa päässyt kolme piuhaa (olikohan LIN-väylä tai jotain?)katkeamaan. Lisäksi oli pienemmässä flektissä jotain vikaa ja asentaja jätti sen liittimen irti jottei sekoittaisi isomman toimintaa. Neuvoi tarkkaan maallikkoa kuinka pienemmän asennan - tarkoituksena oli hakea sellainen autovahinkokeskuksesta. Tunnin ahersin ja nyt saa helteet tulla.
Kiitokset kaikille -erityisesti Miksulle- neuvoista ja vinkeistä. Hyvää kesää :)
-
Asia selvisi ja nyt flektit tohottaa. Soitin aamulla liikkeeseen jossa tuplaflektisetti odotti. Sanoin epäileväni niiden vaihtamisen auttavan. Rupesi olemaan asentaja samaa mieltä. Kiireitä valitellen ei pystyisi nyt tutkimaan tarkemmin. Ajoin Kaivokselan Biliaan. Jätin auton sinne-lupasi jonkun jossain välissä katsovan. Soittivat reilun tunnin kuluttua vian löytyneen ja kunnossa parin tunnin kuluttua. Oli akun vieressä kulkevassa johtonipussa päässyt kolme piuhaa (olikohan LIN-väylä tai jotain?)katkeamaan. Lisäksi oli pienemmässä flektissä jotain vikaa ja asentaja jätti sen liittimen irti jottei sekoittaisi isomman toimintaa. Neuvoi tarkkaan maallikkoa kuinka pienemmän asennan - tarkoituksena oli hakea sellainen autovahinkokeskuksesta. Tunnin ahersin ja nyt saa helteet tulla.
Kiitokset kaikille -erityisesti Miksulle- neuvoista ja vinkeistä. Hyvää kesää :)
Hyvä, että toimii ja ole hyvä vain.
Just pari viikkoa sitten korjasin yhden vastaavan vian, siinä oli kyseinen johto hinkkautunut poikki muualta päin moottoritilaa.
Juuri sama paikka
Siinä kohdassa se johtosarja kulkee siten, että jos sitä tai siinä lähellä on joskus sörkitty, niin johtosarja voi jäädä hinkkaamaan akkutelineen rautaan.
-
Niinpä sanoi Bilian asentajakin. Ameriikassa tuota kutsutaan know how`ksi, meillä ammattireiskan työksi ;)