Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jomppe55 - 12.06.2013, 12:58:35
-
Volvo 960 3,0 1993 on laitettu uuteen kuosiin. Madallettu alusta palautettiin normaalikorkeuteen uusilla jousilla ja iskareilla.
Olin kuullut aikaisemmin että rivakassa liikkeelle lähdössä tuntuva tärinä liittyy madallettuun alustaan, mutta vika on edelleen olemassa. Ääni kuuluu vain paikaltaan lähtiessä reippaassa kiihdytyksessä. Muuten perä / kardaani on äänetön.
Onko muilla ollut samanlaisia oireita? Miten vika korjaantui.
Siihen asti vain rauhallisia lähtöjä valoista :2funny:
-
Onko moottorin ja vaihteiston tukikumit kunnossa?
-
Väljät kardaanin nivelet oireilee nimenomaan tärinänä liikkellelähdöissä.
-
Kardaanin löysät kiinnityspultit kanssa täristää. Omassa oli vaihdelaatikon puoleisen kardaaninlaipan keskimutteri ihan löysällä.
-
nyt on kyllä ihan pakko ampasta väliin, kun itelläkin välillä ihan vain liikkeelle lähtiessä alkaa täristämään aika voimakkaastikin? olen olettanut että kytkin alkaa vetelemään viimoisiaan, mutta toisaalta voikohan olla tuosta kartaanin löysistä kiinnityksitäkin? ???
-
-93 ni se on vissiin vanhalla korilla ja kovalla akselilla? Tarkistappa taka-akselin reaktiotangot, kaksi semmosta toimistotyöläisen ranteen vahvuista alumiinimötköä perämurkulan vierestä apurunkoon. Niissä on molemmissa päissä tiimalasipuslat, jotka menee vanhemmiten vähän huonoksi...
Automaattilootan kanssa toimii "jössikorjaus", eli kääntää kaikkia puslia 90 astetta. Automaatin turbiini vaimentaa tärinöitä sen verran hyvin, että niiden puslien vaimennusominaisuuksia ei varsinaisesti enää tarvi.
-
Kiitokset runsaista vastauksista ja hyvistä vinkeistä.
Tässä hieman tarkennusta:
"Taka-akselin tuenta tulee mulle ekana mieleen,,,"
- Vaihdoin taka-aksen tuennasta kaikki helat uusiksi jousien ja iskareiden vaihdon yhteydessä
"Onko moottorin ja vaihteiston tukikumit kunnossa?"
- Moottorin ja automaatin tukikumit pitäisi olla ihan hyvässä kuosissa. Tärinä tuntuu selvästi auton takapäässä, joten lähtisin hakemaan vikaa ensin siltä.
"Väljät kardaanin nivelet oireilee nimenomaan tärinänä liikkellelähdöissä."
- Tästä minäkin lähtisin hakemaan vikaa, mutta ole ehtinyt vielä auton alle. Miten kardaani on tuettu? Voisko vika olla myös siellä? Kannattaako nivelet ostaa siniseltä, vai toimiiko tarvikeosat?
" -93 ni se on vissiin vanhalla korilla ja kovalla akselilla? Tarkistappa taka-akselin reaktiotangot, kaksi semmosta toimistotyöläisen ranteen vahvuista alumiinimötköä perämurkulan vierestä apurunkoon. Niissä on molemmissa päissä tiimalasipuslat, jotka menee vanhemmiten vähän huonoksi... "
- Tässä on multilink alusta kierrejousilla.
-
Kardaanin löysät kiinnityspultit kanssa täristää. Omassa oli vaihdelaatikon puoleisen kardaaninlaipan keskimutteri ihan löysällä.
Kiitos vinkistä. Tarkistan kiinnityksen viikonlopun aikana ja raportoin tuloksista.