Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: epv - 13.06.2013, 07:31:15
-
Lainataampa tätä aihetta. Eli haisteleeko Volvossa auto ulkolämpötilamittarin lukemaa eikä laita ilmastoinnin kompuraa päälle jos em. mittari on pakkasen puolella? Omassa S60 mittari näyttää jatkuvasti pakkasta, eikä kylmää tule. Voi toki olla että järjestelmästä on aineet loppu, kun kompura kyllä tuntuu menevän päälle. Vanhana VAGinemiehenä tuli vaan tuo mieleen, ettei tarvitsisi turhaan maksaa vajaata satasta?
-
Lainataampa tätä aihetta. Eli haisteleeko Volvossa auto ulkolämpötilamittarin lukemaa eikä laita ilmastoinnin kompuraa päälle jos em. mittari on pakkasen puolella? Omassa S60 mittari näyttää jatkuvasti pakkasta, eikä kylmää tule. Voi toki olla että järjestelmästä on aineet loppu, kun kompura kyllä tuntuu menevän päälle. Vanhana VAGinemiehenä tuli vaan tuo mieleen, ettei tarvitsisi turhaan maksaa vajaata satasta?
Ehkä hieman huono keskutelu S60:n pähkäilyyn, kun aiheen aloittajalla kuitenkin on ensimmäisen korimallin V70:n kanssa ongelma, toisen korimallin V70:n kanssa tuo S60 olisi yhtäläinen.
En nyt ehdi etsiä mitään sopivampaa aihetta tähän asiaan, joten erotan tämän uudeksi aiheeksi.
Väärä ulkolämpötila sekoittaa jossain määrin automaatti-ilmastoinnin lämmönsäädön toimintaa, mutta ei pitäisi estää ilmastoinnin toimintaa.
Jos laitat lämpötilan kylmälle ja säädät puhallusnopeuden käsin (eli ei automaatilla) niin kylmää pitäisi tulla ulkolämpötila-anturista huolimatta.
Kompressorin päällemenon pystyt moottoritilasta ihan katsomaankin, eikä tarvi luottaa tuntumaan, jos kompressorin hihnapyörän päädyssä oleva laippa on paikallaan, ei kompura pyöri, jos se laippa pyörii, niin kompurakin pyörii
-
Ehkä hieman huono keskutelu S60:n pähkäilyyn, kun aiheen aloittajalla kuitenkin on ensimmäisen korimallin V70:n kanssa ongelma, toisen korimallin V70:n kanssa tuo S60 olisi yhtäläinen.
En nyt ehdi etsiä mitään sopivampaa aihetta tähän asiaan, joten erotan tämän uudeksi aiheeksi.
Väärä ulkolämpötila sekoittaa jossain määrin automaatti-ilmastoinnin lämmönsäädön toimintaa, mutta ei pitäisi estää ilmastoinnin toimintaa.
Jos laitat lämpötilan kylmälle ja säädät puhallusnopeuden käsin (eli ei automaatilla) niin kylmää pitäisi tulla ulkolämpötila-anturista huolimatta.
Kompressorin päällemenon pystyt moottoritilasta ihan katsomaankin, eikä tarvi luottaa tuntumaan, jos kompressorin hihnapyörän päädyssä oleva laippa on paikallaan, ei kompura pyöri, jos se laippa pyörii, niin kompurakin pyörii
Onko S60:n surullisen kuuluisat mittaristo-ongelmat sekoittaneet myös ulkolämpötila-anturin toimintaa?
-
Onko S60:n surullisen kuuluisat mittaristo-ongelmat sekoittaneet myös ulkolämpötila-anturin toimintaa?
En muista tuollaista mittaristo-oiretta olleen.
Ulkolämpötila-anturi on oikeanpuoleisen sivupeilin alaosassa (siellä oleva nystyrä), ulkolämpötila-anturin johdot menee apukuskinoven oviohjainlaitteeseen ja siellä se tieto muunnetaan can-väylän kuljettamaan muotoon.
Joku -40 tai joku muu tosi iso pakkasluku yleensä tarkoittaa sitä, että lämpötila-anturin piiri on poikki tai oikosulussa mutta vain, jos se pysyy aina samassa lukemassa.
-
Tähän mennessä se on ollut -7 tai -8, kerran -1. Ulkona on kuitenkin todellisuudessa ollut lähempänä +20
-
Lämpötilan anturi viallinen, jos ei näytä oikeita lukemia.. Ei pitäisi vaikuttaa ilmastonnin toimintaan. Löytyykö mitään vikakoodia..
-
Lämpötilan anturi viallinen, jos ei näytä oikeita lukemia.. Ei pitäisi vaikuttaa ilmastonnin toimintaan. Löytyykö mitään vikakoodia..
Ei ole sopivaa ohjelmaa millä lukea, kännyn Torque tai läppärin perusobd-softa tuskin pääsee kiinni Volvossakaan noin pitkälle?
Töistä kotiin ajellessa kylmää tuli hienosti automaatilla niin kauan kun ulkolämpötilamittari näyttä plussaa, tämänkin jälkeen kunhan laittoi manuaalille. Onko S60 kompuran magneettikytkin sama kuin S70:ssä, eli saa säädettyä prikkojen avulla? Äkkiseltään kuulostais magneettikytkinvialta, kun eilen ei kylmää mitenkään tullut ???
-
tuossapa tuota asiaa on välyksien osalta käsitelty:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.15
ja S60 osalta on tuo meikäläisen kommentti, hieman ahdastahan siellä on.
-
Nyt tulee taas kylmää, ainakin vähän aikaa. Ilmastointi itsessään toimii kuten pitääkin, mutta hetken ajon jälkeen puhallin puhaltaa ainoastaan hiljakseen kylmää ilmaa hyttiin. Sama jatkuu vaikka manuaalisesti laittaisi puhaltimen "täysille" sekä ilman tulemaan päin näköä, ei vaan puhalla. MUTTA kun sammuttaa AC:n niin ilmaa alkaa taas tulemaan kuten kuuluukin, tämän jälkeen AC päällä homma toimii taas tovin kunnes sama temppu on toistettava jos haluaa kylmää ilmaa vähän reippaammin kuin hiiren yskimänä ilmavirtana.
Onko kellään ollut vastaavaa?
-
Nyt tulee taas kylmää, ainakin vähän aikaa. Ilmastointi itsessään toimii kuten pitääkin, mutta hetken ajon jälkeen puhallin puhaltaa ainoastaan hiljakseen kylmää ilmaa hyttiin. Sama jatkuu vaikka manuaalisesti laittaisi puhaltimen "täysille" sekä ilman tulemaan päin näköä, ei vaan puhalla. MUTTA kun sammuttaa AC:n niin ilmaa alkaa taas tulemaan kuten kuuluukin, tämän jälkeen AC päällä homma toimii taas tovin kunnes sama temppu on toistettava jos haluaa kylmää ilmaa vähän reippaammin kuin hiiren yskimänä ilmavirtana.
Onko kellään ollut vastaavaa?
Lukaise tuo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=51.msg221#msg221
-
Lukaise tuo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=51.msg221#msg221
Tattis taas. Muistuuko mieleen, kauanko ko. anturin vaihdossa kestää? Eli viitsiikö alkaa vaihtaa yleisellä parkkipaikkalla vai ei.
-
Tattis taas. Muistuuko mieleen, kauanko ko. anturin vaihdossa kestää? Eli viitsiikö alkaa vaihtaa yleisellä parkkipaikkalla vai ei.
Mulla menee aikaa n. 15sekuntia, että eiköhän siitä nyt kymmenessä minuutissa selviä.
Anturin toiminnan pystyy tarkastamaan testerillä, jolla saa luettua ilmastoinnin yksiköstä tuon parametrin.