Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lintu79 - 15.06.2013, 11:46:50
-
Volvo V70 2.4i 103kw manuaali , vm.2000 Mittarissa 174000km
Auton tyhjäkäynti seilaa(800rpm-1100rpm) sekä pintakaasulla ajettaessa esiintyy nykimistä.
Moottorin ollessa kylmä taikka kuuma auto käynnistyy hyvin.
Mutta esim.jos auto seisoo ajon jälkeen n.puolituntia niin sitä joutuu muutaman sekunnin sahaamaan.
STC nappi (luistonesto) ei tiedä mitään valo ei pala eikä napin painaminen vaikuta mihinkään.
Renkaita sudittamalla taulussa palaa luistonestonvalo(eli ilmeisesti toimii)
Vikakoodit luettu ja tässä olisi listaus:
ABS Yhtään vikakoodia ei löytynyt
CCM-0003 Vikakoodi havaittu aktiiviseksi
CCM-001B Vikakoodi havaittu aktiiviseksi
CCM-001C Vikakoodi havaittu aktiiviseksi
CCM-E003 Vikakoodi havaittu ei-aktiiviseksi
CCM-0021 ilmanlaadun anturi sisäinen vika Vikakoodi havaittu ei-aktiiviseksi
CCM-E001 Tiedonsiirto,ohjausyksikkö virheellinen yhteys Vikakoodi havaittu ei-aktiiviseksi
CEM Yhtään vikaa ei löytynyt
DDM Yhtään vikaa ei löytynyt
DIM Yhtään vikaa ei löytynyt
ECM-3502 katkominen-syl.2 Vikakoodi havaittu aktiiviseksi
ETM Yhtään vikaa ei löytynyt
PDM Yhtään vikaa ei löytynyt
REM-4A37 Polttoainemittarin anturi Vikakoodi havaittu ei-aktiiviseksi
SRS Yhtään vikaa ei löytynyt
SWM Yhtään vikaa ei löytynyt
UEM Yhtään vikaa ei löytynyt
Autoon vaihdettu edellisen omistajan toimesta jakopää,vvt pyörä sekä bensapumppu.
Jakopää rempan jälkeen ajettu alle 2000km
Itse olen autoon vaihtanut tulpat, samoin 2 puolan(josta antoi vikakoodin),bensansuodattimen
Kaasuläppä(Magneti marelli) juuri käytetty huollossa ja sinne vaihdettu kärjetön tunnistin.
Ilmamassa puhdistettu (crc air flow)
Ilmavuotoja ei löytynyt.
Autoon olen tankannut e10 bensiiniä
Eli nämä autoon tehty ja edelleenkään ei toimi.
Osaisiko joku sanoa mistä kannattaisi vikaa lähte hakemaan.
-
koitas laittaa 98sia tuon e10-mehun tilalle. tankki melko tyhjäksi (viisari punaiselle) ja 98sia tilalle. ja 98sia kun käyttää sen verran että vanha mehubensa on sieltä laimentunut ja kulunut pois. itselläni parissa eri autossa (astra h-04, s60 -01 ja escortti -95) havaintoina tyhjäkäynnin seilaus 600-900rpm ja nykimistä. Siirryin 98siin ja siihen häirät loppui. kaikissa noissa autoissa. s60 joppa keskikulutus tippui. noihin vikakoodeihin en osaa sanoa.. :-\
-
Tämä ongelma selvisi toisella foorumilla:
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=5094.0
-
Itsellä vähän samaa vikaa. Toi linkki ei toimi, joten voisko joku vähän valaista miten korjaantui ja laittaa vaikka toinen linkki tohon topicciin jos saa :).
-
Tämä ongelma selvisi toisella foorumilla:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/foorumi/index.php?topic=5094.0
Linkki ei pelaa ja omassakin samaa oiretta, joten kiinnostaisi kovasti tuo.
-
No itsellä korjaantu kun vaihdoin tulpat ja muutaman puolan jotka olivat sitten rikki. Myös 85E5 palasi takaisin käyttöön.
-
Samoja vikaoireita kuin ensimmäisessä viestissä.
Eli kyseessä V70 Classic -00 B5244S+aut. Noin 285tkm ajettu.
Vikavalo palaa ja ajoittain käynti "ontuu". Vian nollaamisen jälkeen toimii 200m-20km normaalisti. Vikakoodi ECM-3502 eli katkoksia 1. sylinterin käynnissä. (Muistaakseni P0301 OBD-koodina) Auton mukana tuli 2cm pino kuitteja 10:ltä vuodelta. Vika oli alkanut pari vuotta sitten ja sen jälkeen tehty:
Uusittuja osia mm:
-Tulpat useaan kertaan
-Puolia pari ja vaihdeltu eri sylintererihin, -> vikakoodi pysyy samana
-Kaasuläppäkotelo
-Lämpöanturi
-Laturi
-Nokka-akselin säätöventtiili
-PA-suodatin
-Ilmansuodatin
-1. lambda
Muuta:
-Bensa- ja puristuspaineiden mittaus ->ok
-Huohotusjärjestelmän tarkastus
-Ajoituksen tarkastus
Auto on ollut äiteellä pari kuukautta ajossa ja toimii siis lähes normaalisti. Bensaa vie kylläkin lähemmäs 11l/100km. Joskus kuulee/näkee kierroslukumittarista kuin jokin sylinteri ei polttaisi joka kerta, mutta hetken päästä toimii taas normaalisti. Tämä oire kestää siis yleensä joitain kymmeniä sekunteja. Kostealla "katkoo" ehkä useammin. Tämän vuoksi luulen itse että vika ei olisi mekaaninen? Asento antureista ei kuittia ole, mutta ei toisaalta vikakoodiakaan. Pikkuvikana huomattu että laturin "ääni" kuuluu ajoittain radiosta, vaikka on tammikuussa uusittu. Siinä ehkä jokin diodivika, mutta varsinainen vika on alkanut ennen laturin vaihtoa kuitenkin. Vaikka auto varaosiksi alunperin hankittiin, ei raaskisi muuten siistiä toimivaa autoa purkaa tämän takia. Mutta katsastus lähestyy ja vikavalo tuskin pysyy konttorireissua sammuksissa. Mitähän tälle osaisi vielä tehdä?
-
Pystyykö mittaamaan onko mahdollisia virtakatkoksia 1pytyn suunnalle? Veikkaisin ensin sähkövikaa.
-
Imuvuoto 1 sylinterin paikkeilla. Antaa misfire koodin.
Myös mahdollista että on suuttimessa vika, vaihda suutinten paikkaa, muuttuuko vikapaikka?
Olen kuullut jopa viallisen katalysaattorin tekevän tuota mutta tässä autossa luulisi kyllä 2. lambdan antavan vaikka P0422 koodin.
Yleisin on kyllä tuo sähköpuolen vika mutta kun kerran on suorasytytys ja puolia vaihdeltu ja tulppia niin vie kyllä hakua tuonne ilma/polttoainepuolelle, tai sitten puolien johtosarjassa vika.(liitin?)
Ps. Ota päästölappu etukäteen ja jos päästöt ok vie leimalle. Ei vaikuta tuon ikäisessä leimaan mitään vaikka vikavalo palaisi leimallakin.
Hylkäys tulee vasta vm. 2001 ja tuoreemmissa.
-
Volvon testeri kertoo ihan selkokielellä missä koneen mielestä vikaa, kai ne saa selkokielisenä printtinäkin? Ei ole ollenkaan hukkaanheitetty raha se.
Mutta asiaan, itselle vaihdettiin kaasuläppäkotelo, etummainen lambda ja aacv (käytettyyn, kun näitä ei kuulemma ikinä ole mennyt). Tämän jälkeen n. 100 km ajoa ja taas vikavalo päälle. Nyt lykkäsi VVT solenoidista koodin --> vaihtoon. Seuraavaksi 10 km ajoa ja taas vikavalo. Nyt AACV, mutta syynä liian pieni virtaama, aiemmin sanoi, että ei saa ollenkaan yhteyttä. Auto taas pajalle ja käytettynä vaihdettu osa irti ja putsaukseen. Purkuosa oli ehtinyt hapettua hyllyssä ja joku propelli ei pyörinyt, nyt toimii hienosti.
Vikavalo oli palanut vuosia, mutta koska ei vaikuttanut mihinkään (s70 -00 eli katsastuksessakaan ei haittaa, kun päästöt ok), niin en ollut asialle jaksanut mitään tehdä. Sitten tuli ensimmäisen kerran ETS valo ja oireet olivat juuri humppaava tyhjänkäynti (800-reilu tonni) ja esim. cruise ei toiminut. Tämä korjaantui useamman kerran auto sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Hyvin äkkiä päästiin vaiheeseen kaksi (reilu viikko?) eli pamahti ryömintämoodiin, ei paljoa naurattanut perjantai-iltana 300 km kotoa. Ei auttanut uudelleenkäynnistys enää. Ehdin jo tilata vakuutusyhtiön hinurinkin, mutta kokeilin vielä kerran kun auto oli jo seissyt tien sivussa hetken ja kas kummaa, valo ei syttynyt ja lopulta pääsimme kotiin.
Tämän jälkeen auto meni pajalle ja löytyi koodit noille lambdalle, ETM:lle ja sille AACV:lle. Nämä korjattiin ja noutaessa ihmettelin tyhjänkäynnin muutosta; 900 rpm paikoillaan ja auton liikkuessa pysyi reilussa tonnissa, kunnes liike loppui ja putosi taas tuohon 900. Selitykseksi tarjottiin päivitettyä moottorinohjaussoftaa (ei ollut käynyt varmaan kymmeneen vuoteen volvotesterin päässä).
Sadan kilsan ajon jälkeen se valo siis syttyi seuraavan kerran ja testeri herjasi VVT-solenoidia, joka vaihdettiin. Tyhjänkäyntiin tämä ei vaikuttanut.
Sitten päästiin n. 10 kilsaa pajalta ja taas valo, tällä kertaa oli siis tuo AACV:n liian pieni virtaama. Tämä tuli putsaamalla kuntoon ja nyt on auto hyvässä kunnossa. Hintaa tuli varmaan 1400,- (mukana levyjen ja palojen vaihtotyö eteen ja öljyn vaihto) ja minusta kannatti, jos autolla pääsee taas seuraavat 10 vuotta ja toiset 250 000 kulutusosia vaihtamalla. Tuolla 1400€ (plus moottorivaivaisella vaihdokilla) ei ainakaan parempaa mistään olisi saanut :)
Tuli vähän pitkä sepustus, mutta koitin noita oireita tuonne kuvailla, otsikon vaiva kuulostaa kaasuläppäkotelolta tämän minun kokemuksen mukaan (tosin minulla kyllä paloi se ETS valokin).
-Tomppa
-
Ääni joutokäyntimoottorille (lisäilmaluistin). jos tässä vielä on sellainen. ::)