Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: oceanic7 - 10.03.2011, 21:11:42
-
Olen aikeissa ostaa perheelle otsikonlaisen auton farkkuna, mutta tullut pari epätietoisuutta auton suhteen. Foorumilla olen saanut kuvan että auto menisi n.7,5-8 litraan sadalla yhdistetyllä kulutuksella, ja netin mukaan jakohihna pitäisi vaihdella jopa 60tkm välein? Myyjän mukaan autolla on kuitenkin vedetty yhdellä jakohihnalla jo 73tkm ja auto kuluttaa sadalla noin kymmenen litraa dieseliä. Auto on kohtuullisen vähän ajettu yksilö, joten koneen luulisi olevan vielä tikissä, vaikka se kuulemma vähän öljyä hukkaakin (tämä lienee tavallista kyseisessä pannussa, yksi lisäys 10tkm vaihtovälillä), onko tuo polttoaineenkulutus jotenkin pielessä? Vie enemmän naftaa kuin oma 2.4d vapari-Hiace...?
-
oma 940 d24tic -93 automaatilla vie sen kympin, mutta ajo on vantaalla nurkissa, kiihdytyksiä kehäIII:lle 5-10km ja alas ja taas nurkka-ajoo. 740td vei about saman nurkissa, mut kärry perässä(500kg) ja vauhti 80-100km/h(eli pelkkää tasaista ajoo) vei sen 7l/100km.
940:llä tullut vaan nurkiss ajoo tämä talvi. automaatti taitaa verottaa jonkin verran just nurkka-ajoss. siin omat kokemukset. riippuu paljon ajosta et jos maantietä kotoo-töihin niin varmaan menee 7litraan.
ite ollut siin uskoss et hihna ois 5v/90tkm
-
Kulutuksesta osaan sanoa että 6.5-8.5l/100km. on omassani. pelkkää kaupunki kepittelyä en ole tankillista koskaan ajanut..kärry perässä liikutaan kympin päällä maantieajossa.
syötön säädöt tietenkin kulutukseen suoraan vaikutta.
Jakohihnan vaihtovälinä olen pitänyt 75tkm.
-
Automaatti vie ehjänä 7:n nurkille maantiellä, nurkissa menee sitten enempi siihen jäteöljvatkaimeen. Manuaalilla ajelee maantietä lähelle kuutta litraa, 100kmh (mittarissa 105-110) kulutus on melekosta tarkasti 6.2 farkulla ja manuaalilla, 90kmh mittarissa menee sinne 5.7-5.8 nurkille, ajelin joskus työmatkaa 80kmh maantietä 35km/suunta ja 3 tankillista putkeen 5.6-5.9l kulutuksilla.
-93 ja uudemmissa on jakoremmi 120tkm/5v, vanhemmista en ole ihan satavarma, minusta niissä ei ole muuta eroa kuin jakohihnan pituus, hihnapyörät on kaiketi samat? Jos näin, niin sillonhan vanhalla pitäs voida ajaa se sama 120. Öljynvaihtoväli on muuten 7500km, ja se on ihan oikeasti öljynvaihtoväli; öljynsuodattimen vaihtoväli on 15tkm :o ;D. On se tosin sitten sen kokonen mörkökin kun hakee sen oikean ison saksalaisvalmisteisen suotimen. En tiedä, paljonko on vähän ajettu, mun vähän ajettu 647tkm ja rapiat ei vielä kuluta öljyä sillain että viimesen 70tkm aikana olis kertaakaan tarttenu lisätä öljynvaihtojen välillä. Itse asiassa ei huku kuin juurijuuri puoli tikunväliä tuolla 7500km matkalla...
-
Pahoitteluni erillisen topikin avaamisesta, siirtäkää oikeaan paikkaan jos tarve. Kiitos kaikista vastauksista!
Tämä on tosiaan Belgiasta tuotu manuaalivaihteinen 2.4tic vuosimallia -95. Vettä ei kuulemma vie mutta öljyä sitten jonkin verran. Myyjällä on ihan kivat videotkin autosta, siellä se rouskuttaa. Ajettu vähän alle 300tkm :o, ja tuo remmi vaihdettu 222tkm kohdalla. Meille toi tulisi sellaseksi kauppakassiksi ja päivittäiseksi käyttikseksi, kun on helppo korjata ja halvat osat.
Parhaillaan puntarion -03 vw passat 1.9tdi:n ja tän välillä, volsu menee pienemmällä mutta on kalliimpi huoltaa...
-
Mulla oli 940 tdic -96. Maantiellä sillä pääs alle 7 l/100km ja hihnan vaihtoväli oli 120 tkm. Hyvä peli oli ja on varmaan vieläkin. Myydessä mittarissa oli vähän yli 500 tkm.
-
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
-
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
Oli sillon k-arvo ihan kohdillaan, mittari sanoi konttorilla 9.8. Tuossa oli vaan hiukan poikkeusolosuhde kun hiljaiseen aikaan ajelin töihin, matkalla ei yleensä tarttenut kertaakaan pysähtyä ja risteyksiäkin taisi olla kaikki kolme, ja pari ympyrää... Tuohon kun lisää melko lailla koko matkan 80 rajotuksen niin siinähän se on.
Eri asia on, ettei se ns aikuisten oikeasti mene tuolla alta 6, normaalissa ajossa tahtoo olla tiukilla meneekö edes alle 7. Ja tuo laite on uskomattoman tarkka ajotuksestaan ja ilmeisesti myös suuttimien kunnosta...
-
75tkm.kohrilla onkin remmi ollut yllättävän hyvässä kunnossa, jos vaihtoväli on tuon 120tkm. :P
Halpa käyttis gruisailla..omassa tuo kansi aikoi väkisin poikia kun oli kovat pakkaset mutta nyt kelien lauhduttua paineet taas paisarissa normi tasoa :)
katotaan josko sillä vielä yhden suven ajelis ennen kone remppaa ;)
-
Itellä on 945 D24TIC M90 vaihdelaatikolla ja menee sen 7-8L satkulla aika tarkalleen, 671tkm ajettu ja vielä kulkee mainiosti :)
-
Noihin alle 6 L/100km kulutuksiin ei varmaan päästä sellasilla säädöillä että kunnolla polkaistaessa
takanatulija katoaa savupilveen.. :D
Nyt 40 tkm takana ja koko matkalta keskikulutus 7,7 l.
kyllä pääsee, edellinen 740td meni parhaimmillaan matka-ajossa 5.8l/satasella ja syöttöjä oli ihan reilusti, seka-ajossa sitten meni noin 6.5 eikä mitään taloudellisuus ajoa ;) söi öljyä ja huohotti reilusti..
-
Noniin, tänään hakemaan ruotsalaista laatuautoa uuteen kotiin. Saksantuonti -96 farkku. Eka volvo meikäläisellä, ennen ollut vaan Toyotaa. :)
-
Joo, tulipa auto tuolta Lahden liepeiltä haettua. Kutonen hyrskyttää mukavasti! Kuskinpenkin ristiseläntuen korjasin, ratti tuli vaihdettua vähemmän ajettuun, sitten muutama pisteosa hankittu romikselta. Koska auto oli ajoltaan kohtalaisen kaamea pomppulauta, vaihdoin taakse uudet kaasuiskarit, jolloin perä tietty roikahti koska vanhat olivat ilmeisesti Nivomatit. No sitten kaupasta vahvistetut jouset taakse vanhojen tilalle ja nyt on Volvo taas ryhdikäs. Taka-akseliin näytti menevän murikan kummallekin puolen kaksi valkoista muovista letkua, mitäköhän ne ovat? Kun nuo nivot ovat jousituksessa tällä hetkellä historiaa niin onko autossa jotain muuta mikä kannattaa raksia pois tuohon järjestelmään liittyen?
-
Öljynvaihtoväli on muuten 7500km, ja se on ihan oikeasti öljynvaihtoväli; öljynsuodattimen vaihtoväli on 15tkm :o ;D. On se tosin sitten sen kokonen mörkökin kun hakee sen oikean ison saksalaisvalmisteisen suotimen.
tvs.lle mitä öljyä olet deekuissa käyttänyt?
-
tvs.lle mitä öljyä olet deekuissa käyttänyt?
Kuorma-autopuolen kaupasta haettua puolisynteettistä 10-40 petro-canadan tuotteita, ei maksa pal mittään(3.5e/l) kun ottaa 20L pytyssä.