Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: -Joonas - 16.06.2013, 20:44:20
-
Heipähei! Olen uusi täällä ja enemmäkseen Volkkareihin hairahtanut, mutta nyt alkaa pari Volvoakin löytymään pihasta, niin täytyisi saada hiukan selvyyksiä asiaan..
Pihassa siis tosiaan '68 144 Volvo enemmältikin piristetyllä B20-motilla ja lyhytkeppisella M40(?) lootalla. Löytyy myös '87 740 Volvo piristetyllä 2,4 TD (VW T4 tuttu D24?) koneella, jonka jatkeena on kovalla vitosella varustettu vaihdelaatikko (M47?)
Tarkoituksena olisi hyödyntää 740stä alustaa, jarrua, taka-akselia sekä mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja perää tuohon 144seen. Onko turhaa haaveillua tämä osien swappaus vai meneekö ne sinne lähes heittämällä paikoilleen pienellä muokkauksella? Tarkoitus oli myös yhdessä välissä tunkea tuo TD-tekniikka 144 pellin alle, mutta taitaa olla liian suuri työ.
Joku, jos osaisi pientä informaation tynkää pistää ilmoille, niin pääsisin näihin Volvojenkin makuun pikkuhiljaa :)
-
Yhtäläisyyksiä ei ole oikeastaan lainkaan. Pienellä vaivalla mikään noista luettelemistasi osista ei sovi 140-sarjaan.
-
No höh, mitenkä pahasti esimerkiksi jarrujen sekä taka-akselin kiinnitykset eroaa? Olisi meinaan ollut tarkoitus saada nuo levyjarrut taaksekin ja eteenkin himpun paremmat jarrut.
-
144ssä on jo valmiiksi hyvät levyjarrut...??
-
Takajarruissa ei suurta eroa ole (saattavat olla jopa samankokoiset). Etujarruissa on sen verran eroa, että 740:ssä on tuuletetut levyt, levyn halkaisijassa ei taida isoa eroa olla. Mutta kuitenkaan mitkään osat ei sovi ristiin.
M47 ei ilman kardaanitunnelin muokkausta mahdu 144:n koppaan.
Se 740:n kone ei ole sama kuin T4:n kone, Volvossa oleva on kuusi sylinterinen ja T4:ssa on viisi sylinteriä. Sen D6:n saa sopimaan sinne 144:n keulalle, nimimerkki Kulmamies on tämmöisen swapin tehnyt.
740:n taka-akseli on hitusen leveämpi kuin 144:n ja kiinnityksessä on eroa paljon, kurkista niiden autojen alle niin huomaat erot.
Etupäästä ei sovi mitkään osat ristiin (no pyörän mutterit taitaa olla samalla kierteellä). 740:ssä perssonit ja hammastanko-ohjaus, 144:ssa päällekkäiset kolmiotukivarret ja simppukkauohjaus
-
Tarkoituksena olisi hyödyntää 740stä alustaa, jarrua, taka-akselia sekä mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja perää tuohon 144seen. Onko turhaa haaveillua tämä osien swappaus vai meneekö ne sinne lähes heittämällä paikoilleen pienellä muokkauksella? Tarkoitus oli myös yhdessä välissä tunkea tuo TD-tekniikka 144 pellin alle, mutta taitaa olla liian suuri työ.
Mitä tarkalleen tavoittelet noilla muutoksilla? Helpottaisi neuvomista ja informaation antamista. Ja ei nyt herranjestas ainakaan deekua pellin alle. >:(