Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: turku - 16.06.2013, 22:15:33
-
Pyörien laakerit pitäisi uusia V70 MK2:een, jolla olisi tarkoitus ajella vielä monta vuotta. Motonetin sivut on olleet koko päivän jostain syystä pois käytöstä, niin ei pääse sieltä edes hintoja tarkistelemaan. Tosin hakukoneella foorumilta löytyi sellaisia kokemuksia ettei niitä kannattaisi varmaan kokeillakaan? Bilian varaosasivu näytti jonkun pyöränlaakerin hinnaksi 230e, ei vain selvinnyt mihin autoon se oli?
Mistä laakereita sitten kannattaisi hankkia, jos itse tekee vaihdon? Vasen puoli jurnuttaa kunnolla ja oikealla puolellakin sanomista on, joten vaihtaisin kaikki... kun mittarissa yli 300tkm eikä tietoa koska viimeksi vaihdettu. Itselläni ei tarkempaa tietoa millainen remppa on edes edessä, mutta ehkä se selviää kun ottaa ensimmäisen pyörän irti.
Tai voihan tämän kysyä suoraa näinkin päin, että mitä virheitä EI KANNATA tehdä? :)
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21654.0)
-
AD:lta sai laatulaakerin (oisko ollu SKF) muistaakseni 140€ hintaan.
Kannattaa myös kysyä Fixukselta.
Yllämainitut puljut ainakin yleensä osaavat jo puhelimessa kertoa osan merkin.
Eivät myöskään myy ihan niin ala-arvoista skeidaa, jota ajoittain saa mätänetistä.
-
Kysymyksestä ei tainnut selvitä onko kyse etu- vai takapyöränlaakerin vaihdosta. Tuo ylempänä linkattu keskustelu käsitteli etupyörän laakerin vaihtoa, tässä toinen keskustelu takapyörän laakerin vaihdosta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12608
-
Tuolla linkin osoittamassa ohjeessa mainittiin nuo takanavan kiristysmomentit.
Takanavan pultit:
- vaihe 1: 20Nm
- vaihe 2: 45Nm
- vaihe 3: 60 astetta
Tuo viimeinen vaihe vissiinkin venäyttää pultit, joten ne neljä pulttia pitänee uusia myös ??
-
Niinhän ne varmaan pitäisi uusia. Kuten tuossa toisesta ketjusta kävi ilmi, niin alkuperäisen laakerin (ja joidenkin tarvikelaakereidenkin) mukanakin tulee uudet pultit. Itsellä meni uusi laakeri vanhoilla pulteilla kiinni ja on se siellä toistaiseksi kiinni pysynyt...
-
Turha kai niitä on venyttää jos itse uudet laittaa. Tosin eikös pultit voi vaihtaa helposti yksi kerrallaan myöhemminkin, jos alkaa epäilyttää.
Itse vaihdon hiljattain toiseen autoon vetonivelet ja siinä oli napapultin momenttiarvon jälkeen ohje vääntää vielä + 180 astetta. Eipä se siinä vaikuttanut jäykemmäksi muuttuvan joten jokseenin turhaa oli vääntää se pultti piloille. Tosin onpa siinä aina nivelen ja kuminkin mukana tullut uusi pultti mutta voisihan sitä tehdä mieli aukoa joskus vähän muutenkin.
-
Tarkoitus oli tosiaan vaihtaa kaikki laakerit joka nurkkaan, oli ne sitten rikki tai ei. Aloitin tänään takapyöristä, samantien hermothan siinä meni otin suosiolla koko paketin irti tukivarsista.
Ei se noinkaan tehtynä ihan älytön homma ollut, ja melkein samalla vaivalla olis kyllä voinut uusia huonon näköiset puslat, palat + kengät... kun olisi vaan tajunnut varautua.