Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Vinihq - 17.06.2013, 13:14:48
-
Kun ostin Volvon, niin kytkin luisti. Eikä pystynyt vedättään ahdoille lainkaan. Nyt uuden kytkimen vaihdon jälkeen, kun autolla kiihdyttää ja ahdot ylittää hetkellisesti 0,9bar, niin auto alkaa pätkimään. Auto on muuten vakio, mutta entisen omistajan toimesta Volvoon on vaihdettu isompi ahdin ja ahtoja nostettu 0,9 baariin. Onko Volvossa jonkinnäköinen varotoiminto joka estää ahtojen liiallisen nousun? :)
-
Itseasiassa onhan siellä sellanen systeemi, mutta noin vanhoista ne on usein jo kytketty veke. Jos mittaristoon ei syty "TURBO" merkkivaloa, niin silloin se systeemi ei ole yleensä käytössä. 0,9Bar kuulostaa aika rajulta jos tosiaan on vain ahtoja nostettu. Toki sekin riippuu minkä vuotinen Turbo Volvo sulla on. Vuosimalliin 1985 tuli korkeammalle tuo "fuelcut". Sanoisin että soppa loppuu kesken joko tuon kytkimen takia tai muutenvaan. Onko sulla laajakaistaa tai muuta vastaavaa jolla voisi tutkia asiaa? Surraako tankissa pumppu?
-
Ainakin vanhemmissa katkaisu tehdään
sytytykselle ja laite sijaitsee jossakin kojelaudan sisällä kuskin puolella. Helpoiten asia voi tutkia seuraamalla koneelta lähteviä ilmaletkuja.
K-jet on mysteerinen laite. Yksilöstä riippuen se joko riittää tai ei riitä 0,9 ahdoille.
Edit: Taisin muistaa väärin, bensaa se taisi katkoa.
-
Sama letku joka menee ahtopainemittarille tekee haaran siellä jalkatilan tienoilla josta anturikin sitten löytyy. Voi toki olla, että se pätkii sytkää. Joku asentaja vaan mulle tilitti, että katkois myös bensapumpun virtoja? Tosin näin kivikautisissa vehkeissä sytytyksen katkominen kuulostais paljon luonnollisemmalta.
Tuon kytkimenhän pystyy poistamaan nopeasti kokeilua varten irroittamalla imusarjasta ahtomittarille menvän letkun ja tulppaamalla sen nipan. Jos ei auttanu, niin lähtisin kattomaan onko molemmat bensapumput täysin hengissään. Jos soppaa ei saada riittävsti, niin suuttimien oikea toiminta on vähän kyseenalaista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33691.0 Tuolta löytyy Kojetin sähkis ja kyseinen mötikkä on merkattu sinne M-kirjaimella. Voisin melkeen napata fotonkin tosta pömpelistä.
-
^Näin. :)
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/K-Jetronic/painetunnistin_zps0f1d33eb.jpg)
-
Jotenkin vaikkutas et pätkii bensan syöttöä, kun ei pätkiessään pamahda. Oon epäilly et bensa puolessa on jotain häikkää, kun sulake ei pala vaan se muovi sulaa ja sitä tarvii vaihtaa koko ajan. Selvittelen asiaa tässä lähipäivinä. Kiitos neuvoista!
-
Ilman seosmittaria 0.9 ahdot on riskialtista hommaa. Muovi sulaa kun huono kosketus sulakkeessa.
-
Sen verran volkasin että paikallaan oli tua mätikkä ja sähköjohtoja letku kii. Sitä en tiedä mitä muuta siien on tehty kun ahtoja nostettu ollut kuittejen mukaan moposportilla huollossa jonka yhteydessä asiakkaan pyynnöstä ahtoja nostettu 0,9bar. Soosimittari olis tarkotus ostaa.