Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: D5GT - 11.03.2011, 14:06:07
-
"Vanhus" eli -05 D5. 190tkm mittarissa sai uudet jäähdytinnesteet n. 2kk ja 1000km sitten.
Ensin herjasi jäähdytinnesteen vähyydestä, lisäsin maksimiin. Pienen lenkin jälkeen pinta oli laskenut, kun korkin avasi pinta nousi takaisin, melkein voisi kuvitella että ilmakuplia tuli mukana.
Nyt n. 2 viikon seisomisen jälkeen pinta oli jälleen laskenut (kylmä kone), hivenen lisää nestettä ja lämpimäksi ajon jälkeen korkkia avatessa pinta nousi... Vähän ajoa -pinta pysyy max tasolla, korkkia avaamatta.
-Ardikki pelaa kuten ennenkin -ei poikkeavaa pakokaasujen hajua.
-Moottori käynnistyy/käy normaalisti, pakokaasut ei höyryä normaalia enempää.
-Ei näkyviä vuotoja moottoritilassa
-Paisuntasöiliö puhdas
-Öljyt näyttää normaalilta
-Matot tuntuu kuivilta
Eli lisätkää hysteriaa / antakaa vinkkejä mistä/miten vuotoa voisi etsiä vai onko normaalia käytöstä tai joku ilmatasku on nyt tyhjentynyt nesteen vaihdon jälkeen?
-
"Vanhus" eli -05 D5. 190tkm mittarissa sai uudet jäähdytinnesteet n. 2kk ja 1000km sitten.
Ensin herjasi jäähdytinnesteen vähyydestä, lisäsin maksimiin. Pienen lenkin jälkeen pinta oli laskenut, kun korkin avasi pinta nousi takaisin, melkein voisi kuvitella että ilmakuplia tuli mukana.
Nyt n. 2 viikon seisomisen jälkeen pinta oli jälleen laskenut (kylmä kone), hivenen lisää nestettä ja lämpimäksi ajon jälkeen korkkia avatessa pinta nousi... Vähän ajoa -pinta pysyy max tasolla, korkkia avaamatta.
-Ardikki pelaa kuten ennenkin -ei poikkeavaa pakokaasujen hajua.
-Moottori käynnistyy/käy normaalisti, pakokaasut ei höyryä normaalia enempää.
-Ei näkyviä vuotoja moottoritilassa
-Paisuntasöiliö puhdas
-Öljyt näyttää normaalilta
-Matot tuntuu kuivilta
Eli lisätkää hysteriaa / antakaa vinkkejä mistä/miten vuotoa voisi etsiä vai onko normaalia käytöstä tai joku ilmatasku on nyt tyhjentynyt nesteen vaihdon jälkeen?
Ensimmäisenä ardic:n sulakkeen irroitus ja seuraaminen, että tekeekö samaa vielä.
Jos ei tee samaa, niin sitten ardic:n vesipumpun uusinta ja paloputken lyhennys.
-
Ensimmäisenä ardic:n sulakkeen irroitus ja seuraaminen, että tekeekö samaa vielä.
Jos ei tee samaa, niin sitten ardic:n vesipumpun uusinta ja paloputken lyhennys.
Näillä toimenpiteillä oma yksilö nyt toiminu moitteetta kohta 2kk.
-
Ok -kiitos. Pitää kokeilla sulakkeen poisto ja katsoa mitä tapahtuu -taidan tehdä ensiviikon reissun kohtaloa uhmaten tällä.
Olen kyllä luvannut että jos ja kun jäljet johtaa Ardikkiin se vaihtuu suoraan uuteen.. nyt 190tkm ja 6v 5kk ollut ilman minkäänlaista huoltoa/hoitoa -automatiikka käytössä. Kuukauden vanhana sai valohoitoa, kuulemma imenyt jonkun ilmakuplan.
Värkki on viimeiset 3v pitänyt metallista sirinää, ilmeisesti se vesipumpun moottori tai se palotilan puhallin on vähän väsynyt..
-
Jos kansipahvi olisi mennyt, näkyisikö vuoto palotilaan hehkutulppien väristä?
Veneiden (bensa) 2t koneissa tulpat ainakin peseytyy todella selkeästi.
-
Katoamisen syy on edelleen hämärän peitossa. Kuukauden sisään lientä lisätty about 0,5l.
Alta ei löydy läikkiä, Ardikin käyttö ei näytä vaikuttavan liemen määrään. Toisaalta n. 600km keikalla ei hävinnyt ainakaan havaittavasti. Tosin illalla en vikan 200km jälkeen enää nestetasoa tarkastanut.
-
Kyllä toi ardikista johtuu.. otitko sulakkeen irti?
-
En ottanut. Kärry seisoi paripäivää puhtaalla lumella, ei jälkiä.
Ardikkia käytin ennen liikkellelähtöä -ei hajuja/jälkiä. Kyl se neste jostain kurkkaisi.
Enemmän epäilen lämmittimen kennoa, jos joku on rikki. Jos "kadoksissa" oleva määrä ei vain vielä tunnu matoilta.
Mut katsotaan, kyl se jostain joskus kurkkaa. Ellei kyseessä ollut joku mystinen ilmalukko. Onko näiden jäähdytysjärjestelmässä ollut ilmausongelmia / jotain potentiaalisia ilmataskuja?
-
Kauan minäkin ihmettelin vastaavaa nesteen katoamistemppua....kunnes todellakin syyllinen löytyi kuskin etunnurkasta (ainakin tapauksessani!)...eli Ardic! Vuotokohtaa ei missään, ja silti neste katosi paisunta-astiasta...lopulta toki vuotokohtakin löytyi, kun Ardicin puhkipalanut pohja aiheutti öljypolttimen lopullisen sammumisen
Nyt olen ajellut ilman A:ta jo useamman kuukauden, eikä vastaavaa ongelmaa ole enää esiintynyt. No, täytyy kuitenkin vielä mainita, että samaan aikaväliin olen kylllä vaihtanut myös lämppärin kennon, mutta minulta kuitenkin syyttävä sormi kohti Ardicia!
Nyt Ardic olis korjattuna odottamassa takaisin asennustaan, joten "käyttötesti" jatkuu :)
Onnea metsästykseen! ELK
-
Jos Ardikki olisi syypää, miksi lientä ei hävinnyt käytettäessä / jossain sen alta ei löydy vuotojälkiä.
Ei näillä näytöillä pysty vehjettä uusimaan tai edes kovin vakavasti epäilemään..
-
Jos Ardikki olisi syypää, miksi lientä ei hävinnyt käytettäessä / jossain sen alta ei löydy vuotojälkiä.
Ei näillä näytöillä pysty vehjettä uusimaan tai edes kovin vakavasti epäilemään..
...Ardic välillä kiehuttaa nestettä, joka aiheuttaa paineennousua jäähd.järjestelmään, joka aiheuttaa painekorkin avautumisen ja paineen karkaamisen myötä myös osa nesteistä karkaa (siis ajan myötä...)
Lisäksi, jos A:n pohjassa pieni halkeama, nestettä vuotaa/tihkuu palopesän puolelle ja poistuu siis pakoputkesta höyrynä (ei siis löydy auton alta lammikkona).
No, nämä siis osin teoriaa, mutta kuitenkin omakohtaisesti koettuna....selittäkööt muut tietäjät paremmin, kun en itse osaa :D
-
Kyllä ainakin mulle aukes, mitä haet. Ihan järkeenkäypää pohdintaa. Tässä vehkeessä on se "tuoreempi" Ardikki, joka ei ole niin herkkä kiehauttelija. Mut kokeillaan vielä, jos lientä saisi katoamaan.
Joku tuumaili ettäpakokaasut haisee selvästi, jos pohja on halki. Kiehumisen kait kuuleekin.
No pitää vielä koekäyttää, kun seuraavan kerran on sopivassa paikassa. Ainakin viikon seisoo, ajellaan välillä tolla toisella, tuleepahan arvioitua vuototeoriaakin.
-
Kyllä ainakin mulle aukes, mitä haet. Ihan järkeenkäypää pohdintaa. Tässä vehkeessä on se "tuoreempi" Ardikki, joka ei ole niin herkkä kiehauttelija. Mut kokeillaan vielä, jos lientä saisi katoamaan.
Joku tuumaili ettäpakokaasut haisee selvästi, jos pohja on halki. Kiehumisen kait kuuleekin.
No pitää vielä koekäyttää, kun seuraavan kerran on sopivassa paikassa. Ainakin viikon seisoo, ajellaan välillä tolla toisella, tuleepahan arvioitua vuototeoriaakin.
Eniten noita 2002-> ardic:ja on pohjasta puhki tai pullistunut, kuin vanhempia malleja.
Kiehumista ei varmaan kuule, kun ardic pöhisee niin lujaa.
Jos paisuntasäiliöön tulee paine sekä nestepinta laskee säiliössä ja korkin avaamalla paine purkautuu nostaen nestepintaa takaisin monta senttiä eikä korkkia voi oikein avata nopeasti, ettei neste tulisi purskahdellen ulos, on kyse aika varmasti ardic:sta joka kiehuttaa nestettä ja tekee sinne paineen.
Jos se tekee paineen, tihkuttaa neste jostain paikasta josta se helpoten pääsee ulos, paikka voi olla sellainen, että neste haihtuu ennen kuin ehtii maahan saakka.
Eli tuo paineen tekeminen on yleensä merkki viallisesta ardic:sta, normaalisti kun neste on kuumaa ja moottorin kuumentama, voi melko huoletta avata paisuntasäiliön korkin, tällöin pinta voi nousta esim. sentin verran, mutta neste ei purskahtele ulos.
-
Jep, nyt on ardikkia poltettu, ajettu ilman sulaketta ja muutenkin hämmästelty. Lopputulos on tyhjä kortti.
Lientä ei enää häviä, painetta ei kerry, eli näillä tiedoilla loppuvuodesta -04 / 190tkm vanha Ardic saa puhtaat paperit, edelleen, kuten pata ja systeemi muutenkin.
-
itselläni oli vuoto 2006 v70 2,4d mallissa.aj.n.150tkm Vettä hävisi ensin hitaasti n.viikossa laski pinta max merkistä minimiin ja tiputtelua näkyi moottorin takapuolelta mutta vika oli aika vaikea paikallistaa tarkasti. Lopulta vika oli kampikammion tuuletusjärjestelmän lämmitysletkussa eli se alumiininen putki joka kulkee koneen kuskinpuoleisesta päästä yli. vika on vain uudemmissa D5244T4/5/6/7 moottorimalleissa ja itse viallista pientä alumiinista osaa jossa vesi kiertää huohotinputken ympäri, ei saa erikseen vaan koko lämmitetty huohotinputki tulee mukana (hinta oli vähän alle sata euroa) osanumero 30757132 jos vika vielä vaivaa ja vesi tulee koneen takapuolelta turbon imuputken liitoksen kohdalta niin tämä on todennäköisin vika
-
Ja nostellaan aihetta!
Omassa kulkineessa S60 D5 -03 letkulämppärin asennuksen jälkeen on vähän kadonnut nestettä. Ei mitään hirveitä määriä,olisiko joku 1-2desiä 3000km aikana,eli aika vaikea tollasta vuotoa on kyllä huomata. Veikkaan,että letkulämppäri vuotaa jostain,mutta mietin myös korkkia,kun oli pinnastaan vähän kostea.
Hommasin Gatesin korkin (1,5 bar korkki,eli ihan oikean mallinen,oem tuotetta vastaava) paisuntasäiliöön,ainakin tuntuu että painetta pitää paremmin. Vanhalla korkilla ajaessa koneen ollessa lämmin paisuntasäiliössä jäähdytinnesteen pinta oli noussut vain hieman. Uuden korkin laitettuani ja ajettuani 50km kurkkasin paisuntasäiliön nestetasoa,oli neste vähän korkeammalle noussut.
Sanokaa onko analyysini oikea,eli tässä on tainnut käydä ehkä niin,että vanha korkki ei ole pitänyt paineita,vaan fuskannut hienon hienoisesti läpi. Uuden korkin myötä se ei enää fuskaa läpi,vaan pitää paineet paremmin,minkä seurauksena se nestepinta lämpimällä koneella on korkeammalla kuin aiemmin? ???
Edit: Itselleni vastaten,uus korkki tuskin aiheuttanu tuota korkeampaa nestepintaa. Ihan normaalia varmaan,satunnaisesti vaan nyt pinta ollut korkeempi. Vikaa tuskin oli vanhassa korkissa,mutta seurataan nyt tilannetta..
-
Tuossa kun korkkia availin niin ei mitään hirveetä suhinaa ruvennu kuulumaan eikä pinta alkanu hillittömänä nousemaan avaamisen myötä. Eli liikaa painetta järjestelmässä ei ole. Sama oli kyllä vanhalla korkilla. Eikä lattiamatto kuskin puolelta ole märkä,mutta voisi vielä uudestaan kurkata jos siellä vuotoa on. Kennon liitoksia myöten kattoa,mutta tuskin on yhtäkkiä alkanu falskaamaan lisää.
Ja koneen käydessä lämpimänä letkut ei ole kovat. Sellaset normaalit... eli kansivikaa en tässä ole pelkäämässä.
-
Näyttäis,että korkin vaihdolla omalla kohtaa selvittiin. Nyt nestepinta on ollut yli viikon samassa kohtaa...