Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LTIV - 19.06.2013, 01:40:18
-
Ensinnäkin tervehdys kaikille uudelta käyttäjältä :)
Ja sitten asiaan eli 960 hylättiin katsastuksessa syynä oli käsijarru tehoton vaijerit/tangot poikki.Nyt on vaijerit laitettuna paikallaa oikealla ja vasemmalla se mietityttää miten vaijereiden kuuluu yhtyä akselin päällä?
-
Vaijereiden välissä on tuon ikäisessä U:n malliset pitkät pellit, joihin vaijerinpäät lukitaan painamalla keskivaiheilta kiinni ja vetämällä ulospäin. Alkavat olemaan monasti siinä kunnossa, että katkeilevat jo omia aikojaan. Mikäli sulle on myyty vanhemman mallin vaijerit, on niissä erilainen kiinnitys(tappi päästä poikittain läpi) ja välikiinnikkeitä pitää muokata sopiviksi. Siihen hommaan auttaa hitsikone ja vanhan vaijerin pyörän puoleinen pää, josta saa sopivan vastakappaleen.
-
Joo se entinen oli napsahtanu poikki just siitä U-kiinnikkeestä kun näky roikkuvan tuolla mutta en uskonut sen olevan se itse kiinnike ;D ja kyllä ne mulle sitten on myyny vanhan mallin vaijerin.Samaa mietin että vanhasta vaijerista vähän leikkelis ja kattos miten rupee asettumaan.
-
Nyt on paketti kasassa. Vaan ei käsijarru kiristy? se kiristys systeemin muovipultti vetää niin kovasti vastaan että se muovimutteri ei pysy siellä kolossa.miten sen nyt kuuluu toimia?
-
Mitä meinaat ei pysy kolossa? Mutterin pitää olla koko matkaltaan vaijerinkuoressa olevan kierteen päällä ja toiselta reunaltaan nojaa pellin läpivientiin. Uusilla kengillä ei pitäisi tarvita kiertää vaijerissa olevan kierteen puolivälin yli oikein millään. Jos mutterin joutuu kiertämään aivan kierteen päähän/jo pois kierteeltä, vois veikata ensimmäisenä, että takana vaijeripäiden väliset jatkokset on liian pitkiä.
Vaihtoehtoisesti autossa on isommat takajarrulevyt(eli isompi rumpu) ja sulle on myyty pienempien jarrujen kengät. Toista kokoa on itellekin tullut vastaan vain kerran, varaosaliikkeetkään ei asiaa todennäköisesti tunnista.
-
Kololla meinaan sitä läpivientiä pellissä.Enpä vaihtanut kenkiä kun ovat viime talvena laitetut ja ottivat kiinni hyvin siihen asti kun katkes se vaijeri.Eli se muovipultti ei yllä sinne läpiviennille asti,että sen mutterin voisi pyöräyttää kierteille.
-
Oletko sitten vaijerinpäitä asentaessa vetänyt kahvalle menevää vaijeria taaksepäin sen verran voimakkaasti, että se on lähtenyt liikkeelle.
-
Nytten vaijeri liikkuu sulavasti ja pystyy kirimään.Oli vissiin jostakin jumissa kun liikuttelin vaijeria auton alla niin rupes toimimaan.