Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: suursmurffi - 19.06.2013, 05:19:11
-
Aikasemmin autossa oli nesteitten kanssa ongelmaa ja nosti lämpöjä muutaman kerran rikkoutuneen termostaatin takia. Vika korjattiin, mutta nesteet hävis ja silloin jo kävi mielessä kannentiiviste, mutta pienen kattelun jälkeen vika olikin lämppärille menevässä letkussa joka tulee lohkoon imusarjan alle. Letku paikkasin "halvasti" katkasemalla rikkoutuneen palan ja laittamalla putken pätkän klemmareilla sen paikalle. Letku pasahti uudestaan kun klemmari hieroi sen katki ja lämmöt tapissa ajelin pari kilometria kun tuli ajeltua ajatuksissa :idiot2: Sen jälkeen odoteltiin että lämmöt laski ja lisäsin nestettä niin paljon kun sai pysymään ilman että tuli pihalle, sitten rauhassa ajelin tallille. "Uusi" letku purkukoneesta ja tarkistin vielä että ei näkynyt mönjää tikussa eikä öljykorkissa kun tallille pari kilometriä oli matkaa ajella ennen uutta letkua..
Noh muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt alko taas nousemaan. huomasin että sama letku oli melkein irti ja vuoti ???
Tarkistin uudestaan öljykorkin ja oli korkki oli ihan majoneesissa ja öljytikku näytti samalta :o
Onko se nyt selvä tapaus että kannentiiviste on mennyt vai voiko huohottajan tai yms muun takia paukasta nesteet öljyn sekaan? Huohotin tuli sen lämppärin letkun viereen lohkoon ja sitä tuli vahingossa rämplittyä kun uutta letkua laitteli paikalleen .
Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...
-
Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...
Ei olis sitten kannattanu ajella autolla vedet pihalla vaan soittaa kaveri hinaamaan..
Ei muuta kun kansipaffi vaihtoon, sittenhän sen näkee, pahimmassa tapauksessa kuumalla koneella ajaessa on sylintereihinkin tullu naarmuja koska lämpölaajenemista normaalia enemmän....
-
Ja oikaise kansi ennen takaisin asennusta. Vinokoneessa se on edullista kun ei tarvitse venttiileitä irroittaa.
-
Sen jälkeen odoteltiin että lämmöt laski ja lisäsin nestettä niin paljon kun sai pysymään ilman että tuli pihalle, sitten rauhassa ajelin tallille. "Uusi" letku purkukoneesta ja tarkistin vielä että ei näkynyt mönjää tikussa eikä öljykorkissa kun tallille pari kilometriä oli matkaa ajella ennen uutta letkua..
Noh muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt alko taas nousemaan. huomasin että sama letku oli melkein irti ja vuoti ???
Tuossa se virhe tapahtui, eli ajettu ilman painetta järjestelmässä, jolloin homma on selvä, koska kännissähän se kuin käki! :P
Tarkistin uudestaan öljykorkin ja oli korkki oli ihan majoneesissa ja öljytikku näytti samalta :o
Onko se nyt selvä tapaus että kannentiiviste on mennyt vai voiko huohottajan tai yms muun takia paukasta nesteet öljyn sekaan? Huohotin tuli sen lämppärin letkun viereen lohkoon ja sitä tuli vahingossa rämplittyä kun uutta letkua laitteli paikalleen .
Ei opiskelija budjetilla kehtais ensimmäisenä ihan kokeilumielessä käydä kannentiivisteen vaihtoon...
Ei tuossa mitään kokeilemista ole! Kyllä se vika on kansipahvi/kansi. :'(
Tiiviste on rikki ja pahimmillaan (todennäköisesti) kansi on kiero.
Öljytilasta löytyvä majoneesi pahimmillaan tarkoittaa laakerivauriotakin! :-[
Omassa turbossa kun juurikin se sama letku puhkesi, niin kansipahvi meni rikki ja kansi kieroksi. Jopa nokkalinja jouduttiin poraamaan uudestaan, sillä nokkakepin olisi pitänyt pyöriä reilun kolmen millin mutkalla! :o
Joten varaudu n. €500,- menoerään (riippuen koneistamosta).
Jos yrität säästää tuossa yhtään (kannen oikaisussa), niin lopputulos voi olla erittäin kallis!
Nokka-akselin/ja/tai jakohihnan katkaiseminen on aikas tyhmää vain siksi, ettei hommaa tehnyt kunnolla.
-
Tuossa se virhe tapahtui, eli ajettu ilman painetta järjestelmässä, jolloin homma on selvä, koska kännissähän se kuin käki! :P
Älä nyt viitti, ei se esim. painekorkin antautuminen konetta särje, sen verta monta kertaa tuo on käynyt.
Kukahan tässä kännissä on... :)
Se vahinko on tullut siinä vaiheessa kun systeemissä ei ole ollut nestettä lainkaan.
-
Älä nyt viitti, ei se esim. painekorkin antautuminen konetta särje, sen verta monta kertaa tuo on käynyt.
Kukahan tässä kännissä on... :)
Jos korkki pettää kokonaan (siis halkeaa tms.) niin paineet lähtee ja vedet myös. Näin tapahtuu meikäläisen öljyn vatkaimessa (AW71L) ja edellisessäkin B230F koneessa sama juttu.
Molemmat tosin sähköflektillisiä. Visko kovalla laatikolla voi toimia toisin.
Ja juu... ei tässä kännissä olla, ei edes pikkuhiivassa.... Vielä! :2funny:
Se vahinko on tullut siinä vaiheessa kun systeemissä ei ole ollut nestettä lainkaan.
Sähköflektillinen kun on siitä ikävä pannu, että flekti käynnistyy vasta siinä 105C lämpötilassa, jolloin vettä on kiehunut pois niin, että kansi on taatusti kuiva.
Ja siinä ei auta, että automaatilla ajaa niin pikkuvarpaalla kuin mahdollista, käyttäen sisätilan lämppäriä täysillä ja kiihdyttäen niin hitaasti kuin mahdollista. Vettä vaan kiehuu pois, koska kannessa lämpötila nousee yli 100C, jolloin höyryä alkaa tulemaan.
F-koneessa paisarin korkki halkesi ja paineet katosivat. Huomasin asian vikavalosta ja onneksi vettä oli mukana. Siitä sitten pikapatentti ilmastointiteipistä ja kelmusta ja haljennut korki päälle, jolloin paineet pysyivät systeemissä sen verran kuin tarvitsi, jotta pääsin hakemaan samatein uuden korkin.
-
Jos korkki pettää kokonaan (siis halkeaa tms.) niin paineet lähtee ja vedet myös. Näin tapahtuu meikäläisen öljyn vatkaimessa (AW71L) ja edellisessäkin B230F koneessa sama juttu.
Molemmat tosin sähköflektillisiä. Visko kovalla laatikolla voi toimia toisin.
Ja juu... ei tässä kännissä olla, ei edes pikkuhiivassa.... Vielä! :2funny:
Sähköflektillinen kun on siitä ikävä pannu, että flekti käynnistyy vasta siinä 105C lämpötilassa, jolloin vettä on kiehunut pois niin, että kansi on taatusti kuiva.
Ja siinä ei auta, että automaatilla ajaa niin pikkuvarpaalla kuin mahdollista, käyttäen sisätilan lämppäriä täysillä ja kiihdyttäen niin hitaasti kuin mahdollista. Vettä vaan kiehuu pois, koska kannessa lämpötila nousee yli 100C, jolloin höyryä alkaa tulemaan.
F-koneessa paisarin korkki halkesi ja paineet katosivat. Huomasin asian vikavalosta ja onneksi vettä oli mukana. Siitä sitten pikapatentti ilmastointiteipistä ja kelmusta ja haljennut korki päälle, jolloin paineet pysyivät systeemissä sen verran kuin tarvitsi, jotta pääsin hakemaan samatein uuden korkin.
Se on varmaan sit se ero visko/sähkö kun noita (vinokoneita)on käytetty yli puol tuntia paikallaan eikä vedet pyri mihinkään avoimesta paisarista huolimatta. Jotku Opelit ja Rellut on kyllä moista tehny.
Mut siinä olen samaa mieltä Hepan kanssa et paineen puute ei sitä konetta riko vaan neste(kierron)pula.
-
Se on varmaan sit se ero visko/sähkö kun noita (vinokoneita)on käytetty yli puol tuntia paikallaan eikä vedet pyri mihinkään avoimesta paisarista huolimatta. Jotku Opelit ja Rellut on kyllä moista tehny.
Mut siinä olen samaa mieltä Hepan kanssa et paineen puute ei sitä konetta riko vaan neste(kierron)pula.
Kumpikin vinokone, joita olen ajanut pidempään kuin 100tkm, molemmissa koneet ovat käyttäneet (sähkö) flektiä jo alle 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen paikallaan kesäkelissä.
Painetta kertyy nykyisessä turbossa +20C lämpötilassa viimeistään siinä 20 minuutin jälkeen (kokeiltu).
Siinä mielessä visko voi erota sähköflektillisestä voimakkaastikkin, koska se vähäinenkin puhallus tekee paljon koneen lämpötilassa paikallaan ollessa! :hello:
-
ei mulla vaan mitään tapahdu vaikka ajelisin korkki auki. oli toissakesänä pakkokin ajella ku lämppärinhana vuoti jos korkki oli kii. ajelin varmaan viikon töihi ja takasin ennenku löyty oikeenlainen hana.
-
ei mulla vaan mitään tapahdu vaikka ajelisin korkki auki. oli toissakesänä pakkokin ajella ku lämppärinhana vuoti jos korkki oli kii. ajelin varmaan viikon töihi ja takasin ennenku löyty oikeenlainen hana.
Hävisikö nestettä yhtään ?
Visko vai sähkö-flekti?
Painatko kaasupoljinta koskaan ajossa yli kolmanneksen?
Jos oikeasti pystyt ajamaan siten, ettei sähköflekti käynnisty koskaan, niin veden hävikki on mitätöntä, mutta kun toimiva sähköflekti käynnistyy, on kannessa lämpötila yli veden kiehumispisteen normaalipaineessa. Jolloin muodostuu kannessa myös kuplia, jotka sitten heijastuvat paisarissa olevaan nesteeseen. Ja tällöin muodostuu myös höyryä! :hello:
Omalla öljynvatkaimella ei yksinkertaisesti bensalla pysty ajamaan niin, ettei flekti käynnisty, wiinalla tilanne helpottuu hieman, eli kestää pidempään ennenkuin flekti käy.
-
Ihan sama mikä flekti on. Jos kannessa on yli kiehumispisteen(pelkkä vesi, jota harvoin moottoreissa on), ei se koko nestemäärä ole siinä lämpötilassa.
Lämmön siirtyminen...
Joskus ajellut vollella jossa oli paska korkki eikä tullut yhtään painetta, varmaan kerran -pari vuoteen lisätty nestettä paisariin. Tottakai se vesi siitä nesteestä haihtuu jos korkki on kelvoton, haihtuu se kylmäkin vesi...
No, nyt on tullut oikein kunnolla aiheeseen liittyen niin sepä siitä.
-
Ihan sama mikä flekti on. Jos kannessa on yli kiehumispisteen(pelkkä vesi, jota harvoin moottoreissa on), ei se koko nestemäärä ole siinä lämpötilassa.
Lämmön siirtyminen...
Juu, ei tietysti ole koko nestemäärä siinä samassa lämpötilassa! :hello:
Mutta pistemäinen kiehahtaminen tekee sen, ettei systeemin tarvitsema tila ole vakio vaan korkin reiästä purskatelee pisaroita, joten nestettä katoaa.
Se normaalijäähtysneste ei kiehumispistettä normaalipaineessa paljoa nosta (muutaman asteen), joten sen vaikutus voidaan miinustaa yhtälöstä.
Jostain syystä vinokoneen jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan siellä liki baarin ylipaineessa! :hello:
Joskus ajellut vollella jossa oli paska korkki eikä tullut yhtään painetta, varmaan kerran -pari vuoteen lisätty nestettä paisariin. Tottakai se vesi siitä nesteestä haihtuu jos korkki on kelvoton, haihtuu se kylmäkin vesi...
Oletko ihan varma, ettei yhtään painetta systeemissä? ;)
Tätä voi jokainen kokeilla ihan itse. 10km maantie lenkki ja kone normaalilämmössä.
Sitten kone seis ja varovasti avaamaan paisarin korkkia ihan varovasti. Kunhan paineet sihahtavat pois, niin varmasti terveessä vinokoneessa kuuluu kurlahtelua, jolloin heti korkki takaisin kiinni, sillä se neste on kuumaa.
Jos kurlahtelua kuului, kiehahti neste järjestelmässä paineiden poistuttua!
-> Paine jotenkin esti kiehumista -> Lämpötila systeemissä ylitti jossakin kohdin kiehumispisteen......
MOT! :D
No, nyt on tullut oikein kunnolla aiheeseen liittyen niin sepä siitä.
:2funny: Eikös tämä ole ihan normaalia settiä ? :2funny:
Ettei tämä olisi täysin OT:ta, niin linkki.
http://hellafunctional.com/?p=629
Paineen vaikutus kiehumispisteeseen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiehumispiste
Ja sitten aiheeseen liittyen, veden kriittinen piste on 374C ja paine 221 baaria, jonka jälkeen nestefaasia ei esiinny enää lainkaan... :juhau:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kriittinen_piste_%28termodynamiikka%29
Boing! Oliko pakko? :2funny: :2funny: :2funny:
-
Jos pystyy ilman korkkia ajelemaan, ei siellä varmaan paljoa painetta silloin ole.
Jo muinoin ennen volvojani joutui kölvinä ajelemaan carinalla, oli pakko ajella korkki auki, muuten meni nesteet öljyyn kun kansi oli halki, ilman painetta pelas hyvin. :)
Tottakai se insinööri on sinne sen ylipaineen suunnitellut, tuohan on ihan perussettiä mutta pointtina oli että ei se meillä ainakaan nesteitä yli aja vaikka painetta ei olisikaan.
Liekö meidän asuinpaikka sen verran laaksossa... ;)
Ps. Kivoja linkkejä.
-
Ja pakkasneste nostaa kiehumapisteen jo yli 105 asteen.
Mielenkiintoiset linkit oli.
Mulla revahti aikoinaan 940Turbosta bensalämppärin letku (sieltä koneen takaa, kohdasta mistä menee lämppärillekkin, aika ahdasta :tickedoff:) Lappiin matkalla, Lahdessa pyörähtämässä ja vedet pihalle, varovasti ajoin 2km huotsikalle, puolvälissä lämmöt tapissa ja vitutus kanssa. Noh, letku poikki ja lisälämppäri irti ja menoks.
Ei mennyt kansipahvi, eikä muutakaan. Oli tuuria ;)
-
Ja pitikän se mitata, jotta saadaan mitattua dataatm. :juhau:
Ensin öljynvatkaimella kaasupullon haku reissu reilun nelisen kymmentä kilometriä.
Viimeinen kilometri hissukseen pinta-kaasulla (melkein kilometri) pääsääntönä alamäkeä, parkkiin pihaan ja flekti käynnistyi. Konepelti auki ja IP-lämpömittarilla lohkoa mitaten. Tulos 107C.
Kannesta 111C, venttilikoppa 109C, ylävesiletku termarikotelosta 101C ja alavesiletku 88C.
Viisi minuuttia seisten ja uusi mittaus.
Venttiilikoppa 119C, Lohko 105C, kansi 114C ja ylävesiletku 95C, alavesiletku sama 88C.
Tuntia myöhemmin ajoin koiran kanssa 6km päähän metsä tielle, jotta pöhköpuudelia saa ulkoiluttaa entuudestaan tuntemattomassa paikassa. Pysähtyessä flekti puhalsi.
Venakoppa 113C, Lohko 107C, Kansi 113C ja ylävesiletku 99C ja alavesiletku 86C.
Mittauksen absoluuttinen tarkkuus +/- 2C ja 0,2%. Verrokki mitattu kämmenestä, josta saatu ensin 37,2, sitten 36,4 ja 36,7C.
Joten kyllä se kiehuu, kun paisarin korkin avaa, vaikka olisi etyleeniglykoliakin mukana sen 50%.
Ja tietysti kokeilin avata paisarin korkkia, niin iloisesti purskahtaa kiehuvaa nestettä korkin raoista! :hello:
Öljynvatakaimessa (automaagi) kun on huomattavasti isompi syyläri kuin vaparissa ja ilmastoidussa tomaatissa vielä isompi (muistaakseni 590*590mm).
Kaipa se on kiinni ajotavasta, kone/lämpöanturi-yksilöstä ja vaihteistosta ja ilmastoinnin olemassa olosta? :o
-
Älä avaa korkkia kuumasta koneesta, anna olla auki kylmästä lähtien, saatat järkyttyä! :o
Enempää en tähän vänkää kun on selvä homma.
-
Älä avaa korkkia kuumasta koneesta, anna olla auki kylmästä lähtien, saatat järkyttyä! :o
Enempää en tähän vänkää kun on selvä homma.
Kokeiltu tuokin muutaman kerran tahattomasti (korkki jäänyt raolleen). Ja nestettä on kadonnut ja se onkin aiheuttanut päänvaivaa, että mistä ja minne, kun jälkiä ei ole juurikaan jäänyt, ennenkuin on tajunnut kokeilla paisarin korkkia! :hello:
-
Jos kirjoitan tähän vaikkapa että "pöö", niin varmaan mikan vastaa siihen perustelujen ja linkkien kanssa.
Joskus käytäntö vain ei kohtaa teoriaa...
Luovutan. :facepalm:
Ainiin, :hello:
-
Ja pitikän se mitata, jotta saadaan mitattua dataatm. :juhau:
Ensin öljynvatkaimella kaasupullon haku reissu reilun nelisen kymmentä kilometriä.
Viimeinen kilometri hissukseen pinta-kaasulla (melkein kilometri) pääsääntönä alamäkeä, parkkiin pihaan ja flekti käynnistyi. Konepelti auki ja IP-lämpömittarilla lohkoa mitaten. Tulos 107C.
Kannesta 111C, venttilikoppa 109C, ylävesiletku termarikotelosta 101C ja alavesiletku 88C.
Viisi minuuttia seisten ja uusi mittaus.
Venttiilikoppa 119C, Lohko 105C, kansi 114C ja ylävesiletku 95C, alavesiletku sama 88C.
Tuntia myöhemmin ajoin koiran kanssa 6km päähän metsä tielle, jotta pöhköpuudelia saa ulkoiluttaa entuudestaan tuntemattomassa paikassa. Pysähtyessä flekti puhalsi.
Venakoppa 113C, Lohko 107C, Kansi 113C ja ylävesiletku 99C ja alavesiletku 86C.
Mittauksen absoluuttinen tarkkuus +/- 2C ja 0,2%. Verrokki mitattu kämmenestä, josta saatu ensin 37,2, sitten 36,4 ja 36,7C.
Joten kyllä se kiehuu, kun paisarin korkin avaa, vaikka olisi etyleeniglykoliakin mukana sen 50%.
Ja tietysti kokeilin avata paisarin korkkia, niin iloisesti purskahtaa kiehuvaa nestettä korkin raoista! :hello:
Öljynvatakaimessa (automaagi) kun on huomattavasti isompi syyläri kuin vaparissa ja ilmastoidussa tomaatissa vielä isompi (muistaakseni 590*590mm).
Kaipa se on kiinni ajotavasta, kone/lämpöanturi-yksilöstä ja vaihteistosta ja ilmastoinnin olemassa olosta? :o
Kuulostaa kyllä oudolta. Omassa ysissä flekti ei todellakaan pyörähdä kovinkaan helposti, paitsi tosi kuumina päivinä. Poislukien tietenkin ECC:n käskyttämänä.
-
Kuulostaa kyllä oudolta. Omassa ysissä flekti ei todellakaan pyörähdä kovinkaan helposti, paitsi tosi kuumina päivinä. Poislukien tietenkin ECC:n käskyttämänä.
Maantieajossa flekti pyörii harvoin. Mutta tänään on tullut käytetty ilmastointia kun täällä pöndellä on kuumempi kuin kaupungissa, eikä nopeudetkaan ole olleet maantienopeuksissa soraränneissä.
Kaupunkiajossa flekti pyörii näissä +23C lämpötiloissa aikas herkästi, tosin käynti ajat ovat lyhyitä. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että kone+laatikko on riittävän lämmin.
Termostaatti on nykyisin 88C, entisen 92C sijaan, kun se oli mielestäni turhan kuuma kesäkeleihin.
Osansa tässä on varmasti sillä, että ahtoja on enemmän kuin vakio FK:ssa ja tuossa öljynwatkaimessa (AW71L), joka kun lämpiää, niin se pitää koneenkin lämpöisenä.
Tosin flektin käytiajat ovat pienentyneet sen vuoksi, kun tuli kiepitettyä 7m 10mm kupariputkea tuonne keulaan automaagin öljyä jäähdyttämään ajossa.
Automaatin öljynjäähtytys oli alun perin hoidettu vain siellä syylärin alavesiletkun puolella.
Tuo kupariputkihässäkkä on siellä laatikolle paluussa, kun lootaöljyt tykkäsivät pysyä siellä toisella sadalla kokoajan ilmastointia käytettäessä ja "kevyissä" kiihdytyksissä. ;)
Aikas samalla syklillä käyvät parin kaverinkin 945:ten flektit, mutta minulla käy hitusen useammin.
Silti pannu ei keitä, vaikka sille antaisi avosandaaliatm huolella ja jäähdytysjärjestelmän paineet pysyvät silti alle paisarin korkin vuotorajan.
Wiinallakaan ei varsinaisesti ole ollut vaikutusta koneenlämpöihin, muutoin kuin talvella lämpöjen nousussa. Selvimmin wiina näkyy pakolämmöissä, jotka ovat turbon pakopesässä tippuneet bensaan nähden sen 100-200C samassa ajossa.
Joskus käytäntö vain ei kohtaa teoriaa...
No, käytännöstä, eli omista empiirisistä havainnoistani olen tässä pelkästään puhunut, enkä teoriasta.
Äläkä nyt heti luovuta! Sinun havaintosi ovat sinun havaintojasi, minun ovat omiani. Kummankaan havainnot eivät välttämättä ole vääriä, vaan täysin oikeinta hajontaparametrien rajoissa! :hello:
Minä vain pyrin aukikirjoittamaan kaiken mitä havaintojeni perusteella on tiedossa. -H-
Jos teoria ei sopeudu käytäntöön, on teoria väärä tai väärin sovellettu. Fysikaaliset faktat ovat kyllä muuttumattomia, täysin eriasia on, osaammeko ymmärtää niitä kaikkia oikeissa kohdin, saati sitten soveltaa niitä oikein.
-
940 iso syyläri on ilmastoiduissa turbossa, ei liity vammalaatikkoon mitenkään. Ja kyllä on vikaa jossei voi ajella ilman korkkia, hukkaahan se aavistuksen vettä mutta joskus vuotavalla syylärillä joutu ajamaan luokkaa 1000km korkki löysällä, vettä katosi desi-pari huolimatta jatkuvasta kuplavanasta kuumana tyhjäkäynnillä, turbon kierrossa vesi kävi siis aika kuumana :P. Mulla on 740:ssä tuo iso kenno keulalla, ja flektiä ohjaa vanhemmanmallinen ratkaisu eli syylärin repsikanpäädyssä oleva vanhemmasta kotoisin oleva termostaattikytkin, muistaakseni 92/87. On todella harvinaista että flekti pyörähtää, kesähelteillä sentäs jonkunverran käykin se fropeli. Ilmastoinnin kenno edessä selkeästi huonontaa ilmavirtausta ja semmosissa versioissa flekti puhiseekin vähän useammin.
-
Oma merikontti (B230FB) ei kyllä työnnä vettä paisarista, vaikka ajon jälkeen käynnissä olevasta kuumasta koneesta avaa sen korkin. ??? Edes kierroksien nostaminen 2k-3krpm ei saa vesipintaa nousemaan yli tai edes kuplimaan.
Tosin itsellä häviää se 3-4desiä/5-6kk ja ainakin vanhat öljyt olivat mössöiset (tosin myös melko säläiset, veikkaanpa että vanhat kuin taivaat). Nykyinen ölppä ei ole mössööntynyt ollenkaan. Tuulilasin alalaita ei ole huurusta vapaa, mikäli on lämppäri päällä (kennossa kiertää kuuma vesi), mutta sisällä ei haise makea (saattaa vuotaa kenno ihan hintusti, ettei haise kuitenkaan vaan pääasiassa vain haihtuu vuodon kautta hissuksiin).
-
940 iso syyläri on ilmastoiduissa turbossa, ei liity vammalaatikkoon mitenkään. Ja kyllä on vikaa jossei voi ajella ilman korkkia, hukkaahan se aavistuksen vettä mutta joskus vuotavalla syylärillä joutu ajamaan luokkaa 1000km korkki löysällä, vettä katosi desi-pari huolimatta jatkuvasta kuplavanasta kuumana tyhjäkäynnillä, turbon kierrossa vesi kävi siis aika kuumana :P. Mulla on 740:ssä tuo iso kenno keulalla, ja flektiä ohjaa vanhemmanmallinen ratkaisu eli syylärin repsikanpäädyssä oleva vanhemmasta kotoisin oleva termostaattikytkin, muistaakseni 92/87. On todella harvinaista että flekti pyörähtää, kesähelteillä sentäs jonkunverran käykin se fropeli. Ilmastoinnin kenno edessä selkeästi huonontaa ilmavirtausta ja semmosissa versioissa flekti puhiseekin vähän useammin.
No, tänään tein mökillä "kevyen" (55min) esilämmityksen tyhjäkäynnillä omassa turbokontissa. Puhtaasti Wiinaa tankissa ja sopat kohdallaan. Lohkon lämpötila samaisen IP-mittarin mukaan +22C, ilma +21C. Konepelti auki ja mittailua.
Joten mitattua dataatm tässä! :juhau:
Pelti auki flekti käynnistyi ensimmäisen kerran 36 minuutin käynnin jälkeen ja kävi n. 20 sekuntia. Lohko +104C ja kansi samaten. Syylärin tulopääty +94C ja paluu puoli flektin käynnistymisen aikaan +93C.
Kun flekti alkoi käymään nousi ensimmäisessä käynnistyksessä paisarista kaasukuplia (isoja) ja jo siinä 30 minuutin käynnin jälkeen paisarista nousi pieniä kuplia silloin tällöin. Flektin käydessä paisarin pinta laski liki 2cm käyntijakson aikana. Flektin käynnistyessä turbon pako pesä oli n. +250C lämpötilassa.
Toisella flektin käynnistymisellä 39 minuutin kohdalla paisarista alkoi tulla jo runsaasti isoja kulpia. Pieniä kuplia tuli koko ajan.
Kolmannen flektin käynnistymisen kohdalla paisarissa tuli kuplia runsaasti siinä 43 minuutin kohdalla ja flektin käyntiaikakin oli liki minuutin.
Neljäs flektin käynnistyminen tuli siinä 45 minuutin kohdalla ja käyntiaikakin oli jo siellä minuutissa. Paisarista purskahteli jo jatkuvasti isompia kuplia ja pieniä jatkuvasti. Syylärille tuleva vesi oli syylärin päädyssä siinä +97C ja paluu ennen flektin käynnistymistä +96C. Flektin käydessä paluu päädyn lämpötila tippui sinne +88C lämpötilaan.
Siinä vaiheessa paisarista roiskahteli jo nestettä kuplien tullessa, joten nostin kierroksia ja kuplat pienenivät mutta niiden määrä moninkertaistui.
Kiersin korkin kiinni ja ajoin autoin pintakaasulla jyrkkään ylämäkeen ja P-vaihde päälle, kierroksia 2500rpm parisen kymmentä sekuntia ja konetta mittaamaan. Tuloksena se, että lämpötilat tasoittuivat nopeasti samaksi kautta koneen ja kiehumiskuplat siirtyivät syyläristä paisariin. Tästä sitten kevyt 1km lenkki ja takaisin mökin pihaan parkkiin ja pelti auki ja IP-lämpömittari käteen. Kannessa 105C ja lohkossa 103C flektin pyöriessä.
Kämmenestä mitatut verrokkilämpötilat pysyivät haarukassa 36-38C koko ajan. Kannen emissiokerroin ei ole tiedossa, eikä lohkonkaan, mutta mittasin mahdollisimman likaista pintaa, normalisoidakseni emissiokertoimesta johtuvat virheet!
En malttanut tässä testissä pitää peltiä kiinni niin kauan, että näkisin, milloin flekti käynnistyy korkki auki ja pelti kiinni, koska mittailin koko ajan lämpötilan kehittymistä ajan funktiona tyhjäkäynnillä. :juhau:
Näin käyttäytyy meikäläisen kontin moottori, joka on ehjä. Ja minulla kansipahvi on myös ehjä! :hello:
Ihan knoppologiana;
Meikäläisen keskikulutuksella (12,3L/100km) bensalla keittää vettä höyryksi vaivaiset 183L sadan kilometrin matkalla! ;D
Wiinalle en viitsinyt laskea! ;) :2funny:
Ps. jotain pientä videotakin löytyy aiheesta! :D
-
Kukaan ei tainnut mainita sitä, että sen veden keittäminen vie kohtuullisen runsaasti energiaa, eli jokainen kupla jäähdyttää konetta jonkun verran... Tiedä häntä sitten, meneekö suuruusluokat semmoisiksi, että sillä olisi merkitystä, mutta tähän mitatun datan kaveriksi tämmöinen huomio.
mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?
-
Ihan knoppologiana;
Meikäläisen keskikulutuksella (12,3L/100km) bensalla keittää vettä höyryksi vaivaiset 183L sadan kilometrin matkalla! ;D
Wiinalle en viitsinyt laskea! ;) :2funny:
Entäs se vehkeiden liikuttamiseen vaadittu energia? :o
-
mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?
Minulle vain tuli mieleen pätkä Studio Julmahuvista:
Joukko Mellunkyläläisiä nukkui 200 tuntia putkeen sekä tanssi letkajenkkaa koko matkan Lapista Espanjaan. Syytä kysyttäessä vastaus kuului:
"Ei siinä mitään erikoista syytä, halutaan vaan olla esillä ja päteä"
-
Kukaan ei tainnut mainita sitä, että sen veden keittäminen vie kohtuullisen runsaasti energiaa, eli jokainen kupla jäähdyttää konetta jonkun verran... Tiedä häntä sitten, meneekö suuruusluokat semmoisiksi, että sillä olisi merkitystä, mutta tähän mitatun datan kaveriksi tämmöinen huomio.
Hyvä huomio! Hyvä, että joku sanoi asian ääneen! ;)
Kilo vettä vaatii 2260kJ energiaa höyryksi muuttamista varten ja yhden asteen lämmittäminen vaatii vain 4,19kJ.
Toisin sanoen paineettomassa järjestelmässä se kiehuminen vien sitä energiaa pois ja auttaa hätätilanteessa siinä, ettei järjestelmä välttämättä kuivu, mikä tappaa taatusti vinokoneen kannen!
Kiehuminen kuluttaa lämpöä ja sen määrä saattaa olla riittävä pelastamaan tilanteen.
Painotan sanoja, "saattaa riittää"! :hello:
mikan... Käyttelikkö sää oikeesti konetta tyhjää melkeen tunnin jonku pahuksen foorumisodan OT-pointin todistamiseksi?
Ihan omasta mielenkiinnosta tutkin, ettei minun tarvitsisi luulla asiaa! :hello:
Alkusysäyksen antoi tämä keskustelu (ei minusta mikään foorumisota). ;)
Mittaustulokseni pätevät vain omassa kotterossani, mutta antavat osviittaa muihin. Joten joku saattaa saada siitä jotakin hyötyä, täten julkaisin tulokseni.
Entäs se vehkeiden liikuttamiseen vaadittu energia? :o
Vinokoneessa ehkä se n. 20% kokonaisnergiasta, eli 36,6kg verran vähemmän vettä keitettynä. Eli hukkalämmöllä keittäisi vieläkin 146,4kg vettä! :o :o :o
Hyötysuhteen osalta vinokone on... :facepalm: No, aikakautensa tuote!
Minulle vain tuli mieleen pätkä Studio Julmahuvista:
No, minun ei tarvitse täällä päteä tai olla esillä millään muotoa! O0
Pätemiseni suoritan ihan jossain ihan muualla ja täysin muissa piireissä, kuin autoihin liittyvissä! :juhau:
Tuolla jossain pätemisestä sentään maksetaan, volvoilussa vain kulutetaan rahaa! ;)
Katsos, hulluilla on halvat huvit! :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Mutta idiooteilla ilmaiset! :buck2:
ROFLMFAO
-
En nyt ois ihan tämmöstä tappelua uskonu saavani aikaan :2funny: Joka tapauksessa auto kansremppaan meni.. Ensiviikolla koneistamolle lamps ja katsomaan miten herkkään tuo 16v kansi vääntyy ottaessa lämpöä :P
-
Terve.
Toivottavasti särötutkivat kannen samalla,ettei mene remppa hukkaan.
Itselläni on 940fk koneella ja 280 000km tuli täyteen,paras auto mitä mulla on ollut,pensaa vie tottakai mutta se tulee takas olemattomissa korjauskustannuksissa!!
Mikan huhuu, onkohan mun kontissa joku vika kun en ole koskaan kuullut sen flektin pyörivän ainoastaan ilmastoinnin ollessa päällä on pyörinyt,hmmm vai olisko sulla jotain?
Se siitä,hyvää kesää kaikille ja tavataan näillä hienoilla sivustoilla.
-
Toivottavasti särötutkivat kannen samalla,ettei mene remppa hukkaan.
Eihän tuollainen asia toivomisesta ole kiinni, vaan tilaajan/maksajan halusta :)
-
Eihän tuollainen asia toivomisesta ole kiinni, vaan tilaajan/maksajan halusta :)
Juuri näin tarkoitin,ilmaisutaitoni taitaa vain olla puutteellinen :-[
-
En nyt ois ihan tämmöstä tappelua uskonu saavani aikaan :2funny: Joka tapauksessa auto kansremppaan meni.. Ensiviikolla koneistamolle lamps ja katsomaan miten herkkään tuo 16v kansi vääntyy ottaessa lämpöä :P
Ei tässä mitään tapeltu ole! Asiallista vääntöä asioista, eikä mielipiteistä! :)
Sen saattoi arvata, että koneistamo-keikkahan siitä tuli. Toivottavasti kansi ei ole haljennut tms. vääntynyt pahasti. :-[
Mikan huhuu, onkohan mun kontissa joku vika kun en ole koskaan kuullut sen flektin pyörivän ainoastaan ilmastoinnin ollessa päällä on pyörinyt,hmmm vai olisko sulla jotain?
Se siitä,hyvää kesää kaikille ja tavataan näillä hienoilla sivustoilla.
Jos LH:n ohjaama sähköflekti ei pyöri B230FK/FT pannussa lainkaan/koskaan tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa ollenkaan, on jotain vialla.
Tosin aikahan vaihtelee sen mukaan, mikä ulkoilman lämpötila on ja tuliko auto ajosta, vaiko suoraan kylmäkäynnistyksestä. Mutta ennenpitkää sen tulee pyöriä, sillä siitä pitää vinokoneen hyötysuhde ja LH/EZK:n ominaisuudet huolen.
LH lopettaa "kylmärikastuksen" vasta +70C lämpötilan jälkeen ja EZK:kin käyttää sitä normaalia tyhjäkäyntiennakkoa vasta koneen lämmettyä (en muista lämpötilarajaa).
Mutta se, ettet ole kuullut flektin pyörivän, ei tarkoita mitään, koska 1-nopeudella se flekti on sen verran äänetön, ettei sitä ikkunat kiinni kuskin jakkaralla meinaa kuulla, jos on vähänkin taustahälyä.
Sisätilan lämppärikin vie koneesta lämpöä uskomattoman paljon, jos kabiinia lämmitetään. ;)
Ja heti hatusta voin vetäistä, että tiedän ainakin neljä B230FT moottorillista merikonttia omani lisäksi, jotka käyttäytyvät kuten omani. Mitatusti! :pomo:
-
Ja heti hatusta voin vetäistä, että tiedän ainakin neljä B230FT moottorillista merikonttia omani lisäksi, jotka käyttäytyvät kuten omani. Mitatusti! :pomo:
..Ja niitä toisinkin käyttäytyviä on, todistetusti. Niitä joita pystyy käyttämään paisarinkorkki auki.
Mitä opimme tästä?
No ei mitään, näin se asia vaan on. 8)
-
..Ja niitä toisinkin käyttäytyviä on, todistetusti. Niitä joita pystyy käyttämään paisarinkorkki auki.
Mitä opimme tästä?
No ei mitään, näin se asia vaan on. 8)
mä liityn tähä kerhoon jolla ei meinaa lämmöt nousta normaalin yli oikein millään :P
-
..Ja niitä toisinkin käyttäytyviä on, todistetusti. Niitä joita pystyy käyttämään paisarinkorkki auki.
Mitä opimme tästä?
No ei mitään, näin se asia vaan on. 8)
Opimme tästä sen, että se moottorin lämpötila-anturin pienetkin (+/-5%) erot tekevät siinä kiehumispisteen tietämissä kummia juttuja. :hello:
Koska vedenkiehumispiste on täysin vakio normaalipaineessa ja termostaateissa ja lämpötila-antureissa on toleransseja, on järjestelmä paineistettu, ettei kiehumista pääsisi tapahtumaan vahingossa.
Sähköflektin käynnistymisen suunnittelulämpötila on +105C niissä LH-versioissa, joissa LH ohjaa flektiä (+/- toleranssi).
-> Kaikki olivat täysin oikeassa toleranssien rajoissa! ;D
mä liityn tähä kerhoon jolla ei meinaa lämmöt nousta normaalin yli oikein millään :P
Ei ne lämmöt normaalin ylitse minullakaan nouse lämpömittarin mukaan ennenkuin kone keittää/on kuiva! ;)
Ja kyllähän se sinunkin merikontin flekti käynnistyy tyhjäkäynnillä seistessä, kuten minunkin! ;)
-
sitä käynnistystä vaan saa odottaa aika kauan ::)
-
sitä käynnistystä vaan saa odottaa aika kauan ::)
Meikäläisen viimeisessä testissä 36 minuuttia! :D
Ja kyllä se on kauan (36min), mutta ajon jälkeen aika on selvästi lyhyempi, kuten sinullakin! ;)
-
Konestamolla totesivat että on ennenki ollu solmussa ja joutu myös kannen yläosan oikasemaan mikä onneks tässä 16v kannessa on mahollista :) Samalla meni venttiilit koneistukseen kun ei kehtaa tehdä sätöstä kun tuo kansi on just kyseisen auton "erikoisuus" :pomo: Samalla tuli sitten tilailtuu alakertaan uudet laakerit ja mäntiin uudet männänrenkaat ;) Sylinterit ei näköjään näissä punalohkoissa pahemmin kulu kun tehtaan jäliltä näky vielä hoonausjäljetkin vaikka melkein puoli miljoonaa rullattu kone :P
Onpahan nyt ainakin konetta jos joksus innostuisi kaks satkuun ahtimen kera tuon laittamaan :pomo:
Ei tässä mitään tapeltu ole! Asiallista vääntöä asioista, eikä mielipiteistä! :)
Sen saattoi arvata, että koneistamo-keikkahan siitä tuli. Toivottavasti kansi ei ole haljennut tms. vääntynyt pahasti. :-[