Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mats - 21.06.2013, 21:05:24
-
Pääsi katkeamaan jarrusatulan liukkutappi kun oli nii ruostunut kiinni. Kenelläkään kokemusta mistä saisi ostettua sen koko tukiraudan minkä sisällä liukutapit on ? Ja tapit täytyy myös uusia..
-
Osta käytetty markkinapaikalta jos se pätkä ei lähde sieltä. Satuloita ja levyjä on erilaisia, pitää tietää mitkä on sinun autossa.
-
Milläs sen pystyy selvittämään että mikä satula sattuu olemaam ?
Motonet myy yksiä paloja ja ne tuntuivat sopivan
-
Siinäkö on absit, motonet myy niihin vain yhtä palaa? Siinä tapauksessa kannakkeen on oltava absillisesta.
-
Juu on abs jaarrut. Eli käy minkä tahansa 940 turbon osat missä absit ?
-
Jos motonetin katalogiin on luottamista, riittää kun on absillisesta autosta.
-
Poraat kannakkeeseen liukutapin reiän pohjalle reiän, kierteytät reiän ja asennat siihen rasvanipan, sitten vaan rasvaprässillä puristat liukutapin irti. Porattu reikä hitsaamalla tai lyhyellä pultilla tukkoon.
-
Poraat kannakkeeseen liukutapin reiän pohjalle reiän, kierteytät reiän ja asennat siihen rasvanipan, sitten vaan rasvaprässillä puristat liukutapin irti. Porattu reikä hitsaamalla tai lyhyellä pultilla tukkoon.
Terve.
Eiköhän se tapinpätkä siellä reiässä ole kierteillä varustettu,mitenköhän se rasva sen sieltä kiertää ulos?
-
Terve.
Eiköhän se tapinpätkä siellä reiässä ole kierteillä varustettu,mitenköhän se rasva sen sieltä kiertää ulos?
Ei ole liukutapeissaa kierteitä, ainakaan mun autossa.
-
Terve.
Eiköhän se tapinpätkä siellä reiässä ole kierteillä varustettu,mitenköhän se rasva sen sieltä kiertää ulos?
Liukutapissa on ainoastaan sisäkierteet, koska osa jarrusatulasta pultataan siihen. Se LIUKUU sitten eestaas siinä, ihan sileällä pinnalla.
(http://netti.nic.fi/~gordini/megane/takajarrut/liukutapit.jpg)
Noi on rellusta, mutta tommoset sieltä löytyy.
-
Ei ole liukutapeissaa kierteitä, ainakaan mun autossa.
Milläs se tappi siellä pysyy?
Mulla se on aina ollut kiertämällä kiinni.
-
Milläs se tappi siellä pysyy?
Mulla se on aina ollut kiertämällä kiinni.
Lukaseppa ylempi postaus.
Tuossa on ihan volvon satuloista kuva, sano jos kierteet näet (poislukien nuo sisäpuoleiset)
(http://classicvolvoparts.com/images/Volvo_52016.JPG)
-
Milläs se tappi siellä pysyy?
Mulla se on aina ollut kiertämällä kiinni.
Pyhällä voimalla ;D
Ei se mikään likutappi olis jos siinä oli kierteet, se olis pultti sillon ja liukusatulan toiminta sangen olematonta.
-
Nonii, kaikkee sitä tulee väsyksissä kirjoteltua, eihän niissä muita jenkoja ole kuin sisäpuoliset.
Muutaman kerran kyllä noitakin rassannut... :P
Hyvin tuli heti muistutusta. :)
-
Millä ilveellä (voimalla) sen saa sinne porauskeen katkeamaan? Onko varmaa, että katkesi? Silikonisrasvaa uskallan noihin liukasteeksi suositella. Esin kantsii putsailla poraukset (ja tapit, jos vanhoja käyttää) hyvin. Vaikka porakonehoonilla, jonka on värkkäillyt pienellä mielikuvituksella. Noita tappejahan saa sarjoina ostettua.
-
Millä ilveellä (voimalla) sen saa sinne porauskeen katkeamaan? Onko varmaa, että katkesi? Silikonisrasvaa uskallan noihin liukasteeksi suositella. Esin kantsii putsailla poraukset (ja tapit, jos vanhoja käyttää) hyvin. Vaikka porakonehoonilla, jonka on värkkäillyt pienellä mielikuvituksella. Noita tappejahan saa sarjoina ostettua.
Aika helposti onnistuu liukutapin katkaisu, jos ei ole kokemusta. Viimeksi kun todistin tälläistä tapausta, niin siihen ei 1/2" räikkäavainta, kokemattomuutta ja 16 vuotiaan lihaksia kummempaa tarvittu. Ruostuu melko raivolla kiinni, kun vesi pääsee vioittuneen suojakumin alle tekemään tuhojaan. Tämän jälkeen irroittaminen on taitolaji. Jos rupeaa ilman esivalmisteluja vääntämään irti, niin hirttää entistä pahemmin kiinni, kun tappi yrittää pyöriä, mutta ruostemuju aiheuttaa kiinnileikkaamisreaktion. Kumin alta ensin ruuvarin kärjellä kaikki irtoava materia pois, hyvää irroitusainetta perään (Mowon tai Kent grafiittipohjainen parasta, mutta näitä myydään aika huonosti tavallisille kuolevaisille) ja sitten varovasti nitkuttamaan tappia pois. Pahimmissa tapauksissa on joutunut vetämään kaasupillillä kuumaksi sen tapin, varsinkin jos joku muu on jo yrittänyt irroittaa sitä väärin. Jos ei ole pillivehkeitä tai induktiokuumenninta käytössä, niin sytkärikaasulla toimiva kaasutoho ja jäähdyttävä irroitusaine (esim. CRC Rost Flash) ovat myös hyvä apu eli ensin toholla lämpöä mitä siitä irti lähtee ja sitten reilusti kylmäsotkua perään.
-
Ja jos tuo jarrusatulan pidin on/menee entiseksi niin kannattaa käydä volvolta hakemassa tehdaskunnostettu hintaan 35€. Purkaamot pyytää noista sitten sen 50€
-
Millä ilveellä (voimalla) sen saa sinne porauskeen katkeamaan? Onko varmaa, että katkesi? Silikonisrasvaa uskallan noihin liukasteeksi suositella. Esin kantsii putsailla poraukset (ja tapit, jos vanhoja käyttää) hyvin. Vaikka porakonehoonilla, jonka on värkkäillyt pienellä mielikuvituksella. Noita tappejahan saa sarjoina ostettua.
Helposti. Itse katkaisin caravellestä kun oli jumittunut, 1/2" räikällä nykäisy ja naps.
-
Oli liukutappi nii ruostunut sinne reikään että irroitusvaiheessa mureni käsiin kun oli niin laho..
-
eli eikös se lähde sopivalla poralla poraamalla sieltä sitten poies? ::)
-
Kokeilin omaltakohdaltani tuota mutta taisi olla tappi kovempaa materiaalia kuin itse satulanpidin jolloin se sivus sen verran et tuli kupeesta läpi se terä. Mene ja teidä tosin ei ollut pylväs konetta hommassa mutta kuitenkin.
-
Pääsi katkeamaan jarrusatulan liukkutappi kun oli nii ruostunut kiinni. Kenelläkään kokemusta mistä saisi ostettua sen koko tukiraudan minkä sisällä liukutapit on ? Ja tapit täytyy myös uusia..
mulla sama homma ! mutta 960 v 95. mistä uuet osat? kiire
-
Ja jos tuo jarrusatulan pidin on/menee entiseksi niin kannattaa käydä volvolta hakemassa tehdaskunnostettu hintaan 35€. Purkaamot pyytää noista sitten sen 50€
-
Kokeilin omaltakohdaltani tuota mutta taisi olla tappi kovempaa materiaalia kuin itse satulanpidin jolloin se sivus sen verran et tuli kupeesta läpi se terä. Mene ja teidä tosin ei ollut pylväs konetta hommassa mutta kuitenkin.
ite sain porattua katkenneen tapin pois tarkkaa hommaa vaan :)
-
Mitä jos ensin pieni pora.Sitten vähän isompi. Ja sen jälkeen seuraava koko. Voi olla, että silloin se jo lähtee kierretappilla nykäsemällä? Pakkoko sitä on poraten pilata sitä reikää. Väljäksi.
:'(
-
Mitä jos ensin pieni pora.Sitten vähän isompi. Ja sen jälkeen seuraava koko. Voi olla, että silloin se jo lähtee kierretappilla nykäsemällä? Pakkoko sitä on poraten pilata sitä reikää. Väljäksi.
:'(
Kyllä se toimii vähän väljänäkin, kunhan ei jää mitään teräviä rääppeitä, että uusikin tappi jää jumiin. On noissa automerkkien välillä muutenkin eroja, että miten tiukka se tapin sovitus on. Ja tarpeeksi ja kunnollista jarruvaseliinia väliin ja tietysti ehjä suojakumi.
-
Sit voi sylettää jos sen kierretapin katkasee liukutapin kaveriks :buck2:
-
vastakierretappi tai kierretappi on kovaa tavaraa. eli katkenneen sellaisen poisto, aivan oikein, onkin sitten oma tarinansa. ite en niitä käytä kuin lopullisessa hätätilanteessa. parempia tuossakin on nuo porausreikään pultissa lyötävät "ryppytapit"... ::) eipä taida tuossa kohtaa pelata ne.
-
Tämän takia aina satularauta pillillä kuumaksi, jos liukutappi tuntuu olevan kovemmin jumissa. Sen jälkeen 10mm terällä puhtaaksi rassaten, tappi teräsharjalla ja kunnon rasva väliin.