Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jepajee - 22.06.2013, 18:58:18
-
Eli autohan on vm-92 940 ja absinen kanssa on ongelmia. Auto ei anna abs:lle minkään laista vikakoodia mutta absit ei toimi ja valopalaa. Ennen absit alko toimimaan kun käytti vauhdissa virrat pois päältä ja laitto takasin, mutta enään ei sekään kikka toimi. Lisäksi keväällä kun vaihdoin kuskinpuolelle etupyörän laakerin absit toimi jonkun aikaa, mutta vika tuli pian takaisin. olen yrittänyt mittailla antureiden resistanssia, mutta anturit eivät sano mitään, onko kellään tietoa minkälaisia arvoja antureiden pitäisi antaa? Voiko vika olla virtalukon pohjassa koska senkin kanssa oli yhdessä vaiheessa ongelmia? Jos joku osaa autaa asian kanssa niin apu on tervetullutta koska kohta olen vuoden vikaa pähkäillyt eikä ratkaisua ole löytynyt.
-
Anturit ovat ainakin sököt jos resistanssia ei saa mitattua.
-
Noin 1000ohm pitää tulla suoraan anturin johdosta mitattuna. Ensimmäisenä en lähtisi anturia vaihtamaan, vaan katkaisisin johdon jarrusatulan tienoilta. Joskus johto hapristuu eristeen sisältä siihen kuntoon, ettei anna enää kontaktia. Kuorii esiin, laittaa uutta piuhaa ja tekee vesitiiviin liitoksen. Ei tinaa koska on kuitenkin jatkuvasti liikkeessä oleva paikka.
Toimiiko nopeusmittari?
-
Nopeusmittari toimii. Pitää melkeimpä ens lomilla kokeilla johdottaa absin anturit uudestaan, kun ei varusmies budjetilla niin vaan ruveta uusia osia ostelemalla arpomaan syyllistä.
-
Ootkos kattonu missä kunnossa se taka-akselin anturi tai varsinkin sen johto on?
Mulla loppui abs-ongelma, kun vaihdoin ehjän liittimen sinne.
-
Ootkos kattonu missä kunnossa se taka-akselin anturi tai varsinkin sen johto on?
Mulla loppui abs-ongelma, kun vaihdoin ehjän liittimen sinne.
Empä oo kahtonu sitä liitintä, mutta voikos vika olla siellä ku nopeusmittari toimii?
-
Vikaa vois lähteä etsimään absin anturikehistä. Irrottelet pyörän ja jarruromppeet, ni alta löytyy semmonen hammaskehä. Porakoneeseen teräsharjalaikka ja soittelet sillä ruosteet pois hammaskehästä.
-
Vikaa vois lähteä etsimään absin anturikehistä. Irrottelet pyörän ja jarruromppeet, ni alta löytyy semmonen hammaskehä. Porakoneeseen teräsharjalaikka ja soittelet sillä ruosteet pois hammaskehästä.
Mollemmin puolin eteen on vaihettu pyränlaakerit eli koko napa eli on uudet kehätkin.
Mutta todennäkönen vika löyty: puhistelin vänkärin puolelta liitintä vaikkei se happettuneelt näyttänykkän eikä yleis mittari antanu minkäänlaista vastusarvoo niinpä nappasin sivareilla vänkärin puolen anturilta johohot poikki ja mittasin siitä sitten vastuksen eikä mittari näyttäny mitään eli anturin sökö, kuskin puolelta puhestelin liitintä vaikkei sekään hapattuneelle näyttänykkään ja sen jälkeen anto 1080 ohmia eli kuskin anturi on kunnossa.
Aika jännä ku kattelin vikakoodeja niin anto nastaan 5 koodin 1-2-2 eli absin tapauksessa: Oikean etupyörän anturi: Epäkelpo signaali alle 40km/h nopeudessa. Aika mystistä ku eikös navan 3 pitäs olla absin diagnostiikka ja kolmos napaankin tulee piuha, mutta siitä ei silti saa mitään tietoja irti.
-
Ootkos kattonu missä kunnossa se taka-akselin anturi tai varsinkin sen johto on?
Mulla loppui abs-ongelma, kun vaihdoin ehjän liittimen sinne.
Jos kerran nopeusmittari toimii, on anturi ja sen johdotus kunnossa.
Aika jännä ku kattelin vikakoodeja niin anto nastaan 5 koodin 1-2-2 eli absin tapauksessa: Oikean etupyörän anturi: Epäkelpo signaali alle 40km/h nopeudessa. Aika mystistä ku eikös navan 3 pitäs olla absin diagnostiikka ja kolmos napaankin tulee piuha, mutta siitä ei silti saa mitään tietoja irti.
Olikohan noissa alkupään malleissa se, että niistä ei saa ABS-vikakoodia ulos ollenkaan. Jos kukaan ei ole roplannut omiaan, saa halutun paikan vikakoodit ulos vain siitä navasta joka lukuohjeessa on sanottu.
-
Juu no tutkiskelin tuossa vähän sitä vikakoodin lukijaa ja niitä johtoja nin napaan 3 tulee se pinkkisininen johto niiku kuuluukin ja napaan 5 tulee yksinäinen keltainen johto joka kulkee irrallaan muusta johtosarjasta ja häviää jonnekkin johtoviidakkoon iskarinkotelon ja palopellin välissä.
-
Itse sain saman ongelman kun aloittaja, eli valo palaa, absit ei toimi, mutta koodeja ei tule.
Hauskalla tavalla onglema syntyi.
Aloin lukemaan nimittäin ABS:n koodeja moottori käydessä, ja kun painoin ledi lukijan nappulaa niin samalla syttyi ABS:n valo. (Ei siis palanut vikavalo ennen lukemista)
Ja tosiaan mitään vikakoodeja ei sitten enään tullut paitsi 1-1-1, ja ei valoa saanut nollattua enään sammutettuna tai käynnissä ollessa.
Sen jälkeen kokeilin akunkenkä irti 30min --> palaa edelleen
Sulake vaihdettu (oli kuitenkin ehjä) --> palaa edelleen
Etupyörän ABS:n pistoke irti ja tästä vikakoodi aikaseksi, jonka sitten pystyi nollamaan (siinä toivossa että veisi mukana tuon valon palamisen pois). --> palaa edelleen
ABS:n polttimo vaihdettu (oli kuitenkin ehä) --> palaa edelleen
ABS:n ohjausboxi irrotettu, ja kytketty takaisin --> palaa edelleen
No sitten vielä konehuoneen puolelta otin hydr.yksikön kopan auki ja nostin nuo 2 relettä ylös ja pistin takaisin --> Valo poissa ilman mitään nollauksia :o ja ABS:it taas toimii.
En sitten tiedä vaikuttiko tuo että kone käydessä koitin lukea koodeja. ECU:n EZK:n lukemisessa kuitenkaan ollut ikinä mitään ongelmia käynnissä olessa.
Ja noiden releiden irti käyttäminenkin vaikutti kummalta korjaukselta.
Mutta nää oli taas näitä "Älä v*ttu koske, jos se toimii!" juttuja.. :P