Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Vollemies - 23.06.2013, 11:56:09

Otsikko: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 23.06.2013, 11:56:09
Onhan noissa eroja ....

DEFAN SÄTEILYLÄMMITIN (pakkaus katosi mutta Defan sivujen mukaan heillä on Volvon D5:een sopiva säteilylämmitin, jonka tehoksi ilmoittavat 300 W)
23,0 °C    0 -tilanne
31,0 °C    1 tunnin kuluttua
36,8 °C    2 tunnin kuluttua
39,6 °C    3 tunnin kuluttua
41,2 °C    4 tunnin kuluttua (Ulkoilma 16,3 °C)

Eli neljän tunnin lämmityksen jälkeen moottorin lämpötila oli 25,1 astetta ulkoilmaa korkeampi. Ulkoilman lämpötilan laskusta huolimatta moottorin lämpötila oli edelleen nousussa. Eihän tuo tehoillaan huimaa mutta väitän, että 25 asteen pakkasella moottorin saa helposti lämmitettyä 0-asteiseksi, minkä pitäisi helpottaa käynnistystä erittäin merkittävästi. Säteilijälle pitää varata aina vähintään kaksi, mieluummin 3-4 tuntia lämmmitysaikaa. "Säteilijä" vaikuttaa kuumenevan itsekin melko kuumaksi, varmaan kylmänkin moottorin kupessa 100 asteiseksi.

Tulos Defan säteilijällä: Lämpötilan nousu 7 astetta tunnissa (ensimmäiset kaksi tuntia) eli 0,12 astetta minuutissa

ARDIC

10 minuutin käytön jälkeen moottorin lämpötila oli noussut 18,8 °C:sta 40,7 °C:een. Lämpötila nousi vielä pari minuuttia lämmittimen pysäyttämisen jälkeen ja tämä on tässä tuloksessa mukana. Pelkkään käynnistämiseen riittää siis kovallakin pakkasella 10 tai korkeintaan 15 minuutin Ardicin käyttö. Mittauspisteen lämpötila alkoi nousta vasta noin 2 minuuttia Ardikin käynnistämisen jälkeen.

Tulos Ardicilla: Lämpötilan nousu 131 astetta tunnissa eli 2,2 astetta minuutissa

Jos Ardicin teho kokeessa olisi ollut 5,0 kW niin Defan säteilylämmittimen todellinen lämmitysteho olisi 260 W. Lämpötila on mitattu keskeltä moottoria pakosarjan yläpuolella olevasta noin 8 mm reiästä, jonka arvelisin olevan suunnilleen keskellä kantta. Paikka on noin 20 senttiä säteilylämmittimen yläpuolella. Molemmissa mittauksissa konepelti oli hiukan raollaan ja mittaupaikalle kävi selvästi tuuli.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: volvotdi - 23.06.2013, 12:17:28
Eikö tuo lopputulos ollut selvä asia vai mikä tässä oli ideana? Mutta tuon säteilijän lämmönnostokyky olisi kiva toteuttaa -20 pakkasessa niin olisi mielenkiintoista tietää, että paljonko se alussa pystyy nostamaan lämpöjä kun lämpötilaero on suurempi. No pakkasia odotellessa kun nämä tulokset on jo mitattu.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 23.06.2013, 12:22:28
Mitä tarkoitatkaan sitten lämpötilaerolla. Vai sitäkö, että lämötilataso olisi pakkasella alhaisempi? Energiankulutusmittari näytti tuolle Defan säteilijälle muuten peräti 360 W ottotehoa 218 V jännitteellä. Samainen mittari näytti 58 W tehoa 60 watin lampulle 220 V jännitteellä, joten siinä tuskin oli vikaa.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Sami K. - 23.06.2013, 12:50:42
Tähän vertailuun mukaan letkulämmitin, onko kukaan mitannut lämpenemistä? Defaltakin sellainen löytyy.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 20.10.2013, 14:58:17
Kokeilimpa vielä eilen uudelleen kylmemmässä tuon säteilylämmittimen tehoa. Ulkoilman lämpötila oli varsin tarkaan 0 °C ja tuuli oli huomattava.

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Laumlmmitysdefalla_zps7e93d303.jpg)

Eli semmoiset 3 h ja kolme varttia tarvittin, jotta koneen lämpö nousi 20 °C:een. Laittakaapas jo vihdon tuloksia, kuinka ne letkulämmittimet toimivat ja miksein jotkut muut "säteilijätkin".
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: sheiggi - 20.10.2013, 15:05:46
Oliko toi semmosesta pistorasiasta missä jatkuva virta? Osassa tolpista kun katkoo virtaa tietyin välijoin. Mutta joo hidas se on, katoksessa saa vaan 2 tunniksi ajastettua lämmityksen. Ja entisessä autossa konepelti lämmenny edes vähää siinä ajassa.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: D5GT - 20.10.2013, 16:06:07
hehe, hauska lukea.

Paljonko lämmitysten hinta poikkeaa? 5 kw on vähän eri asia kuin 0,3 kw...
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 20.10.2013, 18:47:01
Eihän tuossa varmaan kustannusten suhteen suurista puhuta

Ardicilla 0,6 l/h * 10 min * 1,5 €/l = 0,15 €
Sähköllä 3 h * 0,3 kW *12 s/kWh = 0,11€

Eli erotus on kokonaista 4 eurosenttiä energian osalta / käynnistys

Ardicin korjaukset saattavat tosin muuttaa tilannetta huomattavasti. Käytännön syistä ainakin minun on yleensä helpompi esilämmittää auto sähköajastimella kuin odotella vieressä. Montakos norttia 10 minuutissa ehtisi poltella?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Bv2sella - 21.10.2013, 22:27:00
Tuolta http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATestReportDEFAEnginepre-heaters.pdf (http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATestReportDEFAEnginepre-heaters.pdf) voi lukea testituloksia eri lämmittimistä erilaisissa autoissa ja esilämmityksen vaikutuksesta päästöihin ja kulutukseen.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 21.10.2013, 23:14:47
Olipas mielenkiintoista tutkailtavaa. Ainakaan polttoaineen säästöillä lämmittinen kytkentää ei tarvitse perustella. S60 dieselille oli saavutettu peräti 35 gramman eli 0,4 desin polttoaineen säästö liikkeelle lähdöstä, joskin muille dieseleille kuitenkin yleensä yli 0,5 desiä. Mikähän olisi toistojen tarkkuus :) Volvolle mitatun 0,04 l * 1,5 €/l = 6 senttiä takia ei kyllä kannata lähteä roikkaa pakkaseen vatuloimaan, joten lämmitys on perusteltava joko mukavuudella tai sillä, että auto ei ehkä käynnistyisi ollenkaan.

Bensakoneillahan vaikutus polttoaineen kulutukseen näytti olevan suurempi, yleensä noin desistä jopa kahteen.

Osaisikos kukaan sanoa, miksi esilämmitys vaikutti Volvoon vähemmän kuin muihin dieselautoihin?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.10.2013, 09:08:30
Pelkkään käynnistämiseen riittää siis kovallakin pakkasella 10 tai korkeintaan 15 minuutin Ardicin käyttö. Mittauspisteen lämpötila alkoi nousta vasta noin 2 minuuttia Ardikin käynnistämisen jälkeen.

Itse olen tullut tähän samaan tulokseen että Eberiä ei tarvitse käyttää puolta tuntia kovallakaan pakkasella vaan puolet siitä riittää. :tykkää: Tähän tosin vaikuttaa se että kuinka lämpimäksi auton sisätilan haluaa.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 22.10.2013, 11:26:32
Oliko toi semmosesta pistorasiasta missä jatkuva virta?

Oli toki. Ei noissa minun rasioissa mitään katkontaa ole.

Koska millään lämmittämisellä ei näköjään ole muuta virkaa kuin vaimosta huolehtimisen osoittaminen niin kuinkas muuten keulan peittäminen. Millaisia virityksiä olette tehneet? Ei taida olla päällimmäisenä ongelmana keittäminen dieseleillä talvella. Pahvia heti jäähdyttimen eteen, jokin fiksu tilke maskiin vai onko Volvoon saatavana jotain valmiiksi mietittyä tuulisuojaa pakkasen varalle?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.10.2013, 12:00:35
Oli toki. Ei noissa minun rasioissa mitään katkontaa ole.

Koska millään lämmittämisellä ei näköjään ole muuta virkaa kuin vaimosta huolehtimisen osoittaminen niin kuinkas muuten keulan peittäminen. Millaisia virityksiä olette tehneet? Ei taida olla päällimmäisenä ongelmana keittäminen dieseleillä talvella. Pahvia heti jäähdyttimen eteen, jokin fiksu tilke maskiin vai onko Volvoon saatavana jotain valmiiksi mietittyä tuulisuojaa pakkasen varalle?
Tuolta olen itse tilannut ;)
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: maza88 - 22.10.2013, 12:46:39
Itte en oo ainenka koskaan millään peittäny ja aina lämpöä piisannu..vanhassa v40 vaihdoin monen monta termaria ja aina paikallaan lämmöt laski sitten loppu lasku kun sen ilmaus reiän tukki kokonaan.. -08 v50 1.6d  lämpiää hyvin ja pysyy lämminä eikä oo tarvinnu mitää suojuksia..
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.10.2013, 10:32:14
Koska millään lämmittämisellä ei näköjään ole muuta virkaa kuin vaimosta huolehtimisen osoittaminen niin kuinkas muuten keulan peittäminen. Millaisia virityksiä olette tehneet? Ei taida olla päällimmäisenä ongelmana keittäminen dieseleillä talvella. Pahvia heti jäähdyttimen eteen, jokin fiksu tilke maskiin vai onko Volvoon saatavana jotain valmiiksi mietittyä tuulisuojaa pakkasen varalle?

Volvossa ei ole lämpöjen kanssa mitään ongelmia, bensaa palaa niin paljon että lämpöäkin riittää.  :idiot2:  :D Golfiin ostin paikallisesta varaosaputkasta merkkikohtaisen setin nokan tilkkeeksi, siinä täytyy olla jotain edessä jo plussakeleillä.  ::)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: donnari - 23.10.2013, 12:15:33
Tulos Ardicilla: Lämpötilan nousu 131 astetta tunnissa eli 2,2 astetta minuutissa
Tarkottaako tuo että kone keittää jos lämmittää liian kauan :2funny:nollakelillä joutuu kansipahvin vaihtoon.

Kyllähän se ardic lämmittää lyhyessäkin ajassa,mutta jos jatkuvasti käyttää sen 10 minuuttia niin takuulla saa kohta itkeä foorumilla kun lämmitin ei toimi.
Käyttäkää niitä ardickeja pitempään niin ei nokeennu,ei tarvi tapella turhaan.
Jos ei normaalia käytöstä johtuvaa kulumaa huomioi niin mulla ei oo koskaan ollut ongelmia ardic:in kans vaikka niitä niin kovasti haukutaankin.
Paloilmapuhaltimen oon vaihtanu ku laakerit tuli tien päähän siinä on ollu vaivat.

Eikö ne silitysraudat oo aivan muuhun käyttöön tarkotettu ku auton lämmittämiseen :P
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 23.10.2013, 17:43:06
Tulos Ardicilla: Lämpötilan nousu 131 astetta tunnissa eli 2,2 astetta minuutissa
Tarkottaako tuo että kone keittää jos lämmittää liian kauan :2funny:nollakelillä joutuu kansipahvin vaihtoon.

Kyllä kai se varmaan kesällä koneen helposti keittäisi, jos mikään termostaatti ei sitä katkaisisi tai lämppärin kenno jäähdyttäisi. Eikäs Ardic pysähdy suunnilleen siinä kun lämpömittari alkaa olla pystyssä eli normaalit lämmöt päällä. Joku saattaisi tietää oikein astemääränkin?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Turbo 242 - 24.10.2013, 10:47:23
Joku saattaisi tietää oikein astemääränkin?

Äkkiseltään muistaisin Eberissä tuon rajan olevan ~70oC.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 31.10.2013, 17:16:38
Arvelisin tuossa keulan peittämisessa olevan itua. Tämmöisellä lähes nollakelillä moottori vaati ilman Ardicia normaalisti noin 12 km ajon, jotta saavutti täyden lämmön ja keula tukittuna väittäisin tuon lyhenevän samoissa olosuhteissa melko tarkkaan kahdella kilometrillä :) Luultavasti moottori pysyy pysäköitäessäkin paremmin lämpinänä.

Nuo valmiit mallit olivat uudempiin (2007 - ) malleihin. Vanhempaan malliin ei ainakaan listalla ollut enää suoraan valmista mutta teippasin ohuesta solumuovista kohtuullisen asiallisen näköisen viritelmän. Tukin sekä maskin että alailma-aukon.

Ilmeisesti voinee luottaa ettei konehuoneessa mikään kuumene liikaa turbon tai pakoputken säteilylämmöstä, vaikka ilman kiertoa hiukan rajoitetaan.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: JoonasH - 31.10.2013, 18:15:39
Äkkiseltään muistaisin Eberissä tuon rajan olevan ~70oC.
091-B mallissa näin pikaisesti muisteltuna ~90oC ja sitten turvakytkin katkaisee 120 korvilla ??? tarkat luvut oli kyllä ardiccia asentaessa päässä mutta ovat jo vuodessa päässeet unohtumaan :D

testi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen myös tuossa ärrässä, ardic kun sijaitsee taka-akselilla niin mukava olisi seurata lämmön nousua tarkasti ja verrata sitä sitten säteilylämmittimeen  :)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: mkorkalo - 02.11.2013, 00:06:35
Maskin kanssa on iso ero lämmitysajassa tuulisella kelillä, sen olen pistänyt merkille. Aika loogista.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Jhaa - 17.01.2014, 14:24:14
Tähän vertailuun mukaan letkulämmitin, onko kukaan mitannut lämpenemistä? Defaltakin sellainen löytyy.

Vanha aihe, mutta minuakin kiinnostaisi... Yleensähän nuo letkulämmittimet kyllä on vähän tehokkaampia.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Sami K. - 17.01.2014, 23:11:14
Ja mittaustulos kiinnostaisi myös tästä. http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1724085 (http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1724085)

E:Löytyi sattumalta toinenkin. http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-600w-1000w-1500w?gclid=CKCazdCBi7wCFUNe3god3gIA3w (http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-600w-1000w-1500w?gclid=CKCazdCBi7wCFUNe3god3gIA3w)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 19.01.2014, 14:22:30
Tuossahan olisi potkua jo 1000 W ! Lämmittäisi konetta jo ilmeisesti 25 astetta tunnissa. Näyttää olevan ihan kunnon metallikuorinen. Mihinkähän letkuun tuon saisi menemään?

Vanhan vedenkeittimen vastuksesta kun rustaisi kotitekoisen niin saisi pari kilowattisen ;D
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Fillarimies - 19.01.2014, 14:43:03
Loistava idea. Siihen vaan sopiva termostaatti perään niin kyllä alkaa lämpeämään :)
Onko kellään mitään hajua paljonko ardic (091B) vie bensaa päällä ollessaan?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Sami K. - 19.01.2014, 14:46:19
Tuossahan olisi potkua jo 1000 W ! Lämmittäisi konetta jo ilmeisesti 25 astetta tunnissa. Näyttää olevan ihan kunnon metallikuorinen. Mihinkähän letkuun tuon saisi menemään?

Vanhan vedenkeittimen vastuksesta kun rustaisi kotitekoisen niin saisi pari kilowattisen ;D
D5:een tuon saan normaalin letkulämmittimen tilalle ja moneen muuhun lämmityslaitteen letkuun.  Mikä lie tuon kesto kun Calixin PH on ilman kiertopumppua yli 200€...
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: maza88 - 19.01.2014, 15:03:06
Vaikuttas ainenki erittäin hyvältä esim. Vag konsernilla kun tuo letkulämppäri sekottaa lämpö anturin kun ei kierrä kunnolla niin voisivat tuolla päästä ongelmasta.. :) sit tuon ku laittas niin et tuon ku laittaa päälle niin lähtis puhallin samalla pyörii.. :D niin sisätila lämpeis samal.. :)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Fillarimies - 19.01.2014, 15:21:20
Johan siihen letkulämppäriin voi kytkeä kiertovesipumpun rinnalle ja tosiaan myös sen sisäilmanpuhaltimen. Ehdottomasti tekisin niin jos olis tarve letkulämppärille.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: maza88 - 19.01.2014, 15:28:01
Mutta jos ei ole lämmitintä niin erittäin hyvä vaihtoehto olisi tuo.. :)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: JoonasH - 19.01.2014, 15:31:21
Loistava idea. Siihen vaan sopiva termostaatti perään niin kyllä alkaa lämpeämään :)
Onko kellään mitään hajua paljonko ardic (091B) vie bensaa päällä ollessaan?
0,6l/h on ilmoitettu kulutus  :)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: hss - 23.01.2014, 17:04:44
Johan siihen letkulämppäriin voi kytkeä kiertovesipumpun rinnalle ja tosiaan myös sen sisäilmanpuhaltimen. Ehdottomasti tekisin niin jos olis tarve letkulämppärille.
Tällainen tuli toteutettua. Calixin 550W letkulämmitin Ardicin (091B) ja sen kiertovesipumpun väliin. 12V muuntajalla sitten kiertovesipumppu lisäksi pyörimään. Sisätila lämpenee tällöin myös sähköllä. Vaihtorele siis kytkee muuntajan kiertovesipumppuun, kun muuntaja saa sähköä. Tuo 550W on kyllä naurettavan tehoton, ei tunnu riittävän kahden tunnin lämmitys näillä pakkasilla mihinkään. Voisin mittailla lämpöjä vaikka viikonloppuna.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: TVS - 23.01.2014, 20:30:19
Ei mitään tolkkua tommosella teholla edes yrittää lämmittää sisätiloja. Testitulosten pohjalta sisätilojen lämmitys vie reilusti yli puolet ardicin lämmitystehosta, ts. lämmönnousu ardicilla lämmittäen on yli tuplat suurempi sisäpuhallin irtikytkettynä kun puhallin ykköselle kytkettynä. Joku parin kilowatin lohkari alkais olla sitä kaliiperia että viittis edes kokeilla tommosta, sillonki laittasin sen kyllä sisäkennon paluupuolelle niin lämpenis edes kone...
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: j_tapio - 23.01.2014, 20:46:29
Laitoin kuukausi sitten D5:een 1500W letkulämppärin ja oon ollu tehoihin tyytyväinen. -20c kelissä tunti riittää et koneenlämmöt nousee noin +50c, mihin normilämppärillä lämmöt ei nousis ku ikinä. -5c kelissä tunnin lämmityksellä koneessa on normi ajolämmöt.

Tarkoitus ois vielä kokeilla 120x120 kokoista tietokonetuuletinta lämmityslaitekanavassa. Ajattelin tehdä vanhasta raikkarinkehyksestä helposti irrotettavan telineen tuulettimelle. Jos sillä sais sen verran lämpöä hyttään et lasit ois kevyempi raapia puhtaiks.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: hss - 24.01.2014, 10:16:47
Ei mitään tolkkua tommosella teholla edes yrittää lämmittää sisätiloja.
Hieman huonosti taisin esittää asiani. Letkulämmitintä käytettäessä lämpenee sisätilat sisätilalämmittimellä. Mutta ei tunnu siis 550W riittävän edes moottorin lämmittämiseen. Pitää mittailla lämpöjä yli 2h lämmityksellä.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: TVS - 24.01.2014, 17:14:42
Hieman huonosti taisin esittää asiani. Letkulämmitintä käytettäessä lämpenee sisätilat sisätilalämmittimellä. Mutta ei tunnu siis 550W riittävän edes moottorin lämmittämiseen. Pitää mittailla lämpöjä yli 2h lämmityksellä.
Sitten tarkistaisin vesikierron ja seuraisin tovin sen lämmittimen toimintaa, mahtaisiko termostaatti rajoittaa lämmitystehoa ja siksi kone lämmitä huonosti? Mulla oli 450W letkulämmitin painavammassa rautalohkossa ja 25 asteen pakkasella pari tuntia roikkaa ni venakopassakin oli kiva lämmitellä käsiä, pannu siis lämpeni vallan reilusti kahen tunnin lämmityksellä.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: hss - 29.01.2014, 15:53:41
Sitten tarkistaisin vesikierron ja seuraisin tovin sen lämmittimen toimintaa, mahtaisiko termostaatti rajoittaa lämmitystehoa ja siksi kone lämmitä huonosti? Mulla oli 450W letkulämmitin painavammassa rautalohkossa ja 25 asteen pakkasella pari tuntia roikkaa ni venakopassakin oli kiva lämmitellä käsiä, pannu siis lämpeni vallan reilusti kahen tunnin lämmityksellä.
Luulis, että vesikierto on kunnossa kun on tosiaan Ardicin ja sen vesipumpun väliin asennettu vastus. Nopeasti katsoin eilen, että ainakin ottaa sähköä tolpasta 575W ja sisätilalämmittimen kanssa reilut 2600W. Mun mielestä Calixissa ei ole termostaattia ja eihän se käytännössä edes lämpene kun sitä koko ajan kylmällä vedellä jäähdytetään. Lämmitettävä moottori on tinakutonen.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 02.02.2014, 21:04:50
Lämpömittarin näyttämä obd:sta testerillä mitattuna            
            
   I merkki (mittari tulee näytölle)         40 °C
   II merkki                                         45 °C
   III merkki                                         53 °C
   IV merkki                                         63 °C
   V merkki eli neula pystyssä                73 °C (pystyssä kun 73-89 °C)

Mitenkähän se voi olla mahdollista, että neula pysyy samassa asennossa eli pystyssä vaikka moottorin lämpötila muuttuu noinkin paljon? Eli kun neula on pystyssä, koneessa voi olla jotain 73 - 90 °C. Nyt pikkupakkasella lämpö ei ehtinyt nousta yli tuon 89 °C. Milloinkaan en ole nähnyt sen nousevan yli pystyasennon. Kun tuo "normaalilämpötila" voi heittää noin paljon, varmaan sisälle tuleva lämpötilakin voi vaihdella.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: völvöxc60 - 03.02.2014, 07:06:46
Lämpömittarin näyttämä obd:sta testerillä mitattuna            
            
   I merkki (mittari tulee näytölle)         40 °C
   II merkki                                         45 °C
   III merkki                                         53 °C
   IV merkki                                         63 °C
   V merkki eli neula pystyssä                73 °C (pystyssä kun 73-89 °C)

Mitenkähän se voi olla mahdollista, että neula pysyy samassa asennossa eli pystyssä vaikka moottorin lämpötila muuttuu noinkin paljon? Eli kun neula on pystyssä, koneessa voi olla jotain 73 - 90 °C. Nyt pikkupakkasella lämpö ei ehtinyt nousta yli tuon 89 °C. Milloinkaan en ole nähnyt sen nousevan yli pystyasennon. Kun tuo "normaalilämpötila" voi heittää noin paljon, varmaan sisälle tuleva lämpötilakin voi vaihdella.
Saman kanssa huomannut tuosta "täydestä" lämmöstä, kun tuolla OBD lukijalla leikkinyt ::)
Kyllä sen huomaa, kun taajamassa kovemmilla pakkasilla ajeli, niin lämmintä tuli sellainen lehmänhenkäys vaikka lämpömittarin viisari näytti puoltaväliä.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.02.2014, 09:03:03
091-B mallissa näin pikaisesti muisteltuna ~90oC ja sitten turvakytkin katkaisee 120 korvilla ??? tarkat luvut oli kyllä ardiccia asentaessa päässä mutta ovat jo vuodessa päässeet unohtumaan :D

testi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen myös tuossa ärrässä, ardic kun sijaitsee taka-akselilla niin mukava olisi seurata lämmön nousua tarkasti ja verrata sitä sitten säteilylämmittimeen  :)

Täytyy vissiin kaivaa laitteen mukana tulleet paperit esille.  ::)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: donnari - 03.02.2014, 10:33:30
Luulis, että vesikierto on kunnossa kun on tosiaan Ardicin ja sen vesipumpun väliin asennettu vastus. Nopeasti katsoin eilen, että ainakin ottaa sähköä tolpasta 575W ja sisätilalämmittimen kanssa reilut 2600W. Mun mielestä Calixissa ei ole termostaattia ja eihän se käytännössä edes lämpene kun sitä koko ajan kylmällä vedellä jäähdytetään. Lämmitettävä moottori on tinakutonen.

Eikös tuo vastus oo hiukan hassussa paikassa?Varsinkin jos ei vesipumppu käy koko ajan tai ei toimi.
Olisin kyllä laittanut lähemmäs lämppärinkennoa tuon vastuksen..
Missä kohtaa tuo ardic on?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: mulugren - 03.02.2014, 14:24:57
Tuolta olen itse tilannut ;)
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo

Tuolla ei ollut kuvaa mkII suojasta. Loppunut, tulee lisää tällä tai ens viikolla.

Kehtaako tilata? Peittääkö tarpeeksi? Ei vissiin hengenhätä repiä keväällä pois kun kelit lämpenee..?
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Vollemies - 17.02.2014, 22:44:40
Mittailinpa vielä testerillä uudelleen... Koneen lämpö näytti nousevan ajon aikana ajoittain 104 °C. Piti ihan pysähtyä ja kävin toteamassa, että alavesiletku on kylmä. Keula oli tukittuna mutta jos se tulee kylmänä jäähdyttimestä, se ei liene ongelma. Tuo lämpömittarin "neulapystyssä" on siis varsin ohjeellinen näyttämä normaalilämmöstä.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Itsok - 18.02.2014, 07:46:57
Minkälaisessa ajossa? Minuakin on vähän mietittänyt koneen lämmöt näin suvikelien aikaan, kun keula on lähes tukossa (4 x nyrkin mentävää reikää auki) ja pitkä pätkä aina moottoritietä kerrallaan. Toisaalta koskaan en ole kuullut puhaltimen käyvän pysähtyessä. Tai kaksi vuotta sitten kuulin kun koko maski oli tukossa ja nollakelissä ajoin nurkkapyöritystä kaupungilla.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.02.2014, 17:40:22
091-B mallissa näin pikaisesti muisteltuna ~90oC ja sitten turvakytkin katkaisee 120 korvilla ??? tarkat luvut oli kyllä ardiccia asentaessa päässä mutta ovat jo vuodessa päässeet unohtumaan :D

Täytyy vissiin kaivaa laitteen mukana tulleet paperit esille.  ::)

Eberspacher Hydronic B5WS, mukana seuranneissa papereissa lukee seuraavaa:
Jäähdytysnesteen lämmettyä n. +30oC, käynnistyy sisäkennon puhallin. Tässä välissä tulee katko, kun poltin on sammunut saavutettuaan lämpötilan ylärajan. Poltin käynnistyy uudestaan, kun jäähdytysnesteen lämpötila laskee alle +75oC. Papereissa ei lue selkokielellä lämpötilaa, jossa poltin sammuu. Käyttökokemuksien perusteella moottori ei ole koskaan ollut täydessä käyntilämmössä, kun olen lämmityksen jälkeen ajoon lähtenyt. Moottorin ollessa normaalissa käyntilämmössä (termostaattina nyt 87oC), ei poltin lähde päälle vaikka ohjainlaitteesta sen laittaa päälle. Sisäpuhallin ja kiertovesipumppu kyllä lähtee päälle.  :)
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: hss - 25.02.2014, 12:17:00
Eikös tuo vastus oo hiukan hassussa paikassa?Varsinkin jos ei vesipumppu käy koko ajan tai ei toimi.
Olisin kyllä laittanut lähemmäs lämppärinkennoa tuon vastuksen..
Missä kohtaa tuo ardic on?
Joo, eli näemmä Ardicin kiertovesipumppu puskee lämmitettyä vettä ensiksi lämppärin kennolle. Nyt siis vastus letkussa pumpun ja Ardicin välissä, joten ehkä lämpöä sitten hukkuu jonkin verran ennenkuin päästään moottorille asti. Kuvittelisi silti, että lämppärin kennolla ei kauheasti lämpöä huku kun puhallin ei ole päällä. Yön yli oli tallissa lämmitys päällä niin lämpenihän se mottikin vähän yli käden lämpöiseksi.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: hss - 23.01.2015, 23:08:59
Näemmä vuoden päivät meni että sai testattua:
960:n bensa-ardicin kanssa sarjaan asennettu letkulämmitin ja muuntaja, joka pyörittää ardicin vesipumppua. Lämmitin 2h päällä, ulkolämpötila -8 ja kannen päältä infrapunalämpömittarilla mitattu +12,5 astetta. Aika moni paikka konehuoneessa oli plussan puolella, mutta tyyni oli ilmakin. Vesi jäähdyttää letkulämmitintä melko tehokkaasti, koska vastuksen ulkokuori tuntuu kylmältä parin tunnin lämmityksen jälkeenkin.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: laatikkovika - 23.01.2015, 23:23:14
Otsikossa on säteilylämmitin ja itse aiheessa letkulämmitin.
Kumpi siellä on?
Ilmeisesti letkumalli koska puhut tuosta nesteen jäähdytysvaikutuksesta?


äs, olisi pitänyt lukea ketjua enemmän, otsikko vain hämäsi mutta se oli aloittajan. Pahoittelut turhasta kysymyksestä.
Otsikko: Vs: Defan säteilylämmittimen ja Ardicin tehovertailu
Kirjoitti: Sami K. - 23.01.2015, 23:31:56
Hyvä muutos on tullut http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500kld-defa-yhteensopiva-malli (http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500kld-defa-yhteensopiva-malli).