Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Vellu - 23.06.2013, 13:41:25
-
Autona 850 -96 20 venttiilinen versio.
Taustatietona semmoista, että viime syksynä sammuili kesken ajon. Piti odottaa vähän aikaa, niin lähti uudelleen käyntiin. Pihaan kuoli lopulta eikä enää käynnistynyt.
Nyt sit ostin tuon omaksi ristikseni ja aloin selvittelemään josko tuosta saisi talviauton itselleen.
Kampiakselin asentotunnistin mitattu ja näytti 294 ohmia, eli ilmeisesti kunnossa. Bensapumpun rele vaihdettu uuteen. Bensapumppu käytetty irti ja toimii suoralla virralla. Bensapumpun sulake kunnossa.
Rajoittaako nokka-akselin anturi tuolle bensapumpulle menevää virtaa, koska virtaa sille pumpulle ei mene? Releelle tulee virta ja rele naksahtaa, kun virrat laittaa päälle.
Joku Saksassa asennettu ajonestomötikkä oli autossa, mutta se purettiin pois. Oli johdot katkottu ainoastaan kolmesta paikasta, eli siinäkään ei pitäisi olla enää vika.
-
siis molemmat releet toimivat?
-
siis molemmat releet toimivat?
Sulakkeiden alla ollut rele vaihdettu uuteen (oli orkkis vihreä ja nyt punainen). Onko sille jokin toinenkin rele?
-
Sulakkeiden alla ollut rele vaihdettu uuteen (oli orkkis vihreä ja nyt punainen). Onko sille jokin toinenkin rele?
On
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.0)
Linkin alta löydät alimman postauksen minulta jossa on kuvattu Polttoainepumpun Päärele.
-
On
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=169.0)
Linkin alta löydät alimman postauksen minulta jossa on kuvattu Polttoainepumpun Päärele.
Ja tämä selvä. Mites tuon voin tsekata, että on kunnossa? Naksahtaa, kun virrat laittaa päälle? Vai voiko sen mitata jotenkuten?
-
Ja tämä selvä. Mites tuon voin tsekata, että on kunnossa? Naksahtaa, kun virrat laittaa päälle? Vai voiko sen mitata jotenkuten?
Releelle tulee virta ja rele naksahtaa, kun virrat laittaa päälle.
Jos releelle tulee jännite kärjen toiseen päähän, niin naksahduksen jälkeen siltä pitäisi myös lähteä virta kärjen toisen pään nastasta eteenpäin.
-
Sen verran sain puhelimessa selvitettyä lisää, että keulassakin oleva rele ainakin naksahtaa. Eli sitä en viitsi lähteä vaihtamaan.
Mutta tuo nokka-akselin asentotunnistin...Aiheuttaako se rikkoutuessaan sen, ettei bensapumpulle tule virtaa?
-
eikö etes takaa kuulu surinaa ku virrat kääntää päälle
-
eikö etes takaa kuulu surinaa ku virrat kääntää päälle
Ei. Mitattiin yleismittarilla ja virtaa ei tule lainkaan pumpulle.
Löysin netin syövereistä kohtalotoverin, jolla rikkoutunut nokka-akselin anturi oli vienyt virrat bensapumpulta. Kipaisen semmoisen aamulla Motonetista (jos kukaan muu ei ehdi viedä tuota yhtä, mitä Motonetin varastoinfo näyttää), niin iltapäivällä ollaan tas asian suhteen viisaampia.
-
pitäis sieltä jotain örinää kuulua vaikka se anturi oiski rikki
-
pitäis sieltä jotain örinää kuulua vaikka se anturi oiski rikki
Homma oli tosiaan hiukan mysteerinen.
Kun Saksassa asennettu varkaudenesto oli vielä kytkettynä autoon, tuli bensapumpulle virtaa väliltä 0-11v. Silti pumppu ei sanonut mitään. Kun varkaudenesto otettiin pois autosta, eli pumpulle tullut enää yhtään virtaa.
Vaihdoin tänään sen nokka-akselin asentotunnistimen ja autohan hörähti samantien käyntiin. Eli siinä oli vika tässä tapauksessa. Vanha bensarelekin oli ehjä, joten pistin sen takaisin paikalleen ja jätän uuden releen hansikaslokeroon hätävaraksi.
-
Vanha kasipätkä teki saman ja vika oli samassa anturissa. Olihan paskamainen vika kun ei alkuun antanut vikakoodia.