Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lentäjä - 23.06.2013, 21:17:19

Otsikko: S-80,valojen säätöongelma. RATKAISTU
Kirjoitti: Lentäjä - 23.06.2013, 21:17:19
Terve.
Pitää kirjotella tännekin jotta saisi neuvoja.
Ostin auton syksyllä edellinen omistaja tuonut länsinaapurista.
Vein katsastukseen ensikertaa nyt kesäkuussa,hylkäys tuli koska katsuri ei löytänyt autosta ajovalojen korkeudensäätöä?
Meneekö umpiot kokonaan uusiksi jotta niihin saa asennettua sähkömoottorit säätöä varten,myös johdotus taitaa puuttua,kojetaulusta puuttuu korkeudesäätö kytkin.
Käyttääkö tämä jo canväyliä,voiko uusia valokytkimen vaikka vastaavasta jossa on tuo korkeudensäätö?Miten/mihin kytketään?
Niin autohan on S-80 vm99  2,8tvinturbo.
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Jantunen - 23.06.2013, 22:47:23
Onko siinä Xenon valot?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: mara h - 24.06.2013, 06:30:53
Ei kait siihen tartte mitään säätöjä asennella jos ei siinä alunperinkään ole niitä ollut,erijuttu on jos joku on ne syystä tai toisesta ottanu pois,miten se tähänmennessä on menny katastuksesta läpi,on kait se pitäny katastaa ennen rekisteriin saamista,jos se on alunperin ollu niinkun nyt niin kyllä sen pitäs täälläkin kelvata
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Ribbe - 24.06.2013, 07:52:49
Onko siinä Xenon valot?
-99 vuosimallin S80 ei ole vielä tehtaalta tullessa ollu xenoneja.

Ei kait siihen tartte mitään säätöjä asennella jos ei siinä alunperinkään ole niitä ollut,erijuttu on jos joku on ne syystä tai toisesta ottanu pois,miten se tähänmennessä on menny katastuksesta läpi,on kait se pitäny katastaa ennen rekisteriin saamista,jos se on alunperin ollu niinkun nyt niin kyllä sen pitäs täälläkin kelvata
Aikaisemmat katsastusmies ollut vain huolimaton, ei tarkoita sitä etteivätkö voisi vaatia säätimiä.

Outo jos on ruotsiauto eikä ole säätörullaa valokatkaisijan vieressä. Jos siellä on EU-valot niin siellä pitäisi olla moottorit umpioissa, joku vain vaihtanut xenon-mallisen auton valokatkaisijan?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 24.06.2013, 17:23:12
Tere.
Ei ole xenonit,siniseltä ilmoittivat umpioiden hinnaksi vasen 570€ ja oikea 270€
Lisäksi johtosarjojen vaihto,mahd muutakin lisätyötä.
Ei hyvältä vaikuta volvoilu tulee kalliiksi jos ei ostaessaan ole tarkkana.
Edellisen omistajan toimesta tuontikatsastettu,mitenköhän on puhunut leiman paperiin?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: 850Z71S80 - 24.06.2013, 17:42:40
Tere.
Edellisen omistajan toimesta tuontikatsastettu,mitenköhän on puhunut leiman paperiin?
Jos hän on laittanut joitakin faktoja pöytään tai maahantuonti katsatus on ollut ajan tasalla tms. ja tuohan oli ihan taas omaa mutuiluani :idiot2:.

Tällainen teksti löytyi:
Henkilö- ja tavaraliikenteeseen tarkoitettujen moottoriajoneuvojen on aina täytettävä tietyt tekniset vaatimukset. EU:ssa on otettu käyttöön jäsenmaiden yhteinen tyyppihyväksyntämenettely, jonka avulla varmistetaan, että vaatimukset ovat samat joka maassa eivätkä estä siten kauppaa maiden välillä. Näin toisesta jäsenmaasta tuodun auton saa varmasti liikenteeseen myös omassa kotimaassaan.
Ja koko tarina tuolla: http://ec.europa.eu/finland/news/press/101/10902_fi.htm

Se, että onko ed. omistaja ostanut auton muualta, kuin EU-maasta, niin sehän sitten muuttaa tilanteen?...
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 29.06.2013, 20:08:04
Tere.
Nyt on umpiot sekä korkeudensäätömoottorit asennettu!
puuttuu enää käyttökytkin sekä johdotus,moottoreille voisin ottaa virran valoje pyyhkimien palautin kaapeista ja miinus on helppo tapaus.
Puuttuu vielä johdotus sisälle(moottereiden g navasta).
Pitääkö hankkia vollen oma käyttökytkin vai toimivatko mootorit jonkun vahemman (940) volvon kytkimellä?
Piirrustuksien mukaan käyttö menee canbush"ötökän"kautta,vaikuttaako moottoreiden toimintaan jos ohittaa tuon ötökän?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 01.07.2013, 17:54:31
 Tere.
Eikö kukaan tiedä miten nuo valojen korkeudensäätömoottorit saa toimimaan ilman,että pitää ostaa johtosarjat,valokytkin,etsiä se canbus(missä lienee) tai ostaa sellainen ja kaiken tämän jälken viedä siniselle ohjelmointiin.
Olisi kiva tietää millaista signaalia sille moottorille pitää syöttää?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Nortti - 01.07.2013, 20:29:54
Eikö siinä ollut kolmenapaisia liittimiä valaisimien lähettyvillä? Jos ei ole niin eikai siinä sitten ole korkeudensäätöä ollut? Jos löytyy liittimet jotka sopivat alkuperäisiin korkeudensäätömoottoreihin niin sitten luultavasti on vaihdettu xenonien valokatkaisin kuten jo mainittiin. Jos sen joutuu itse värkkäämään niin G-nastoihin menee 0 - 12V. Se vedetään potentiometrin keskinastasta. Potentiometrin toiseen päähän 0V ja toiseen päähän 12V. resistanssi taitaa olla jotain 2.5kohm mutta en muista ihan varmaksi. Joskus muutamaan jenkkituontiin niitä säätöjä väsäilin.
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 01.07.2013, 23:04:38
Tere.
Nyt on umpiot sekä korkeudensäätömoottorit asennettu!
puuttuu enää käyttökytkin sekä johdotus,moottoreille voisin ottaa virran valoje pyyhkimien palautin kaapeista ja miinus on helppo tapaus.
Puuttuu vielä johdotus sisälle(moottereiden g navasta).
Pitääkö hankkia vollen oma käyttökytkin vai toimivatko mootorit jonkun vahemman (940) volvon kytkimellä?
Piirrustuksien mukaan käyttö menee canbush"ötökän"kautta,vaikuttaako moottoreiden toimintaan jos ohittaa tuon ötökän?
Itseäni lainaten.
ei ole johtoja!siksi tässä olen kysellyt.
Tere.
Eikö kukaan tiedä miten nuo valojen korkeudensäätömoottorit saa toimimaan ilman,että pitää ostaa johtosarjat,valokytkin,etsiä se canbus(missä lienee) tai ostaa sellainen ja kaiken tämän jälken viedä siniselle ohjelmointiin.
Olisi kiva tietää millaista signaalia sille moottorille pitää syöttää?
Ja edelleen itseäni lainaten!
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 02.07.2013, 14:22:00
 :hello:
Ei hyvältä näytä,noita valojen moottoreita ei tunnu saavan toimimaan vaikka olen kokeillut syöttää siihen g-napaan sähköä kaikenlaisilla vastusarvoilla.
Skaalalla 0-10K-ohmia,mykkänä pysyy?
Onko kukaan kokeillut saako 900satkun moottoreita noihin umpioihin ympättyä?
Siinä ainakin yksinkertaisemmat systeemit,sopis mulle hyvin.
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: (Miksu) - 02.07.2013, 17:39:51
Eikö säätömoottoreiden mukana tullut mitään asennusohjetta?  Olisiko moottoreiden myyjällä tarjota sellaista?
Vai mitä ne moottorit on mitä sinne oot laittanut?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 02.07.2013, 21:39:22
Terve.
Motonetistä ostetut umpiot sekä moottorit,auton rekisterinumeron mukaan ottivat tiedot.Ohjeita ei tullut mukana.
Avasin tänään toisen moottorin ja täytyy sanoa,että melkonen ötökkämäärä on saatu mahtumaan piirilevyyn joka sisältä löytyi.
Olisikohan tuo johonkin automaattiseen korkeudesäätöön tarkoitettu?
Luulis olevan simppeli juttu kun on + ja - navat sekä G napa keskellä,vaan eipä ollutkaan.Alfamerin opuksen mukaan tuo saa komentonsa siltä käsipyörältä mutta tieto kulkee jonkun ohjausyksikön/canbus jutun kautta?Sama kuva antaa tiedon myös automaattisesta korkeudensäädön ohjausyksiköstä!
Löytäispä jostakin ihan normaalit potikalla toimivat moottorit niin olis helppo homma.
Paremmilla sähkökuvilla tietysti saattais päästä eteenpäin noillakin.
Autojen sähkökuvissa olis mukava kun olis kuten venemaailmassa,komponenttien sijoitustiedot ja komponentin tehtävä.
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: (Miksu) - 02.07.2013, 21:52:05
Siitä säätöpyörästä kulkee tieto LIN-väylää pitkin (eli nollina ja ykkösinä) auton keskusohjausyksikköön (CEM) eli käytännössä siis tietokoneeseen.
Tuolta CEM:stä tulee sitten tietty jännite kun tietylle korkeudelle tuo säätö halutaan.

En oo koskaan tömännyt vielä sellaiseen tuon ikäiseen volvoon, jossa ei korkeudensäätöä olisi..  ihmettelen hieman, ettei sitä ole, mutta koska sitä ei ole, täytyy se tehdä sinne ihan itse ja käytännössä se pitää tehdä erilleen auton omista jutuista, niillä sitä ei taida saada toimimaan.
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 03.07.2013, 06:44:33
Terve.
Jotakin tuollaista pelkäsinkin.
Enää puuttuu vaan tieto mistä/minkälaisista moottoreista tuon sais rakennettua.
Ysisatkun moottoreissa ei taida olla korkeudelle sitä mekaanista perussäätöä?
Onkohan missään volvossa samankaltaista moottoria joka ei vielä keskustele tietokoneen kautta?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 03.07.2013, 06:53:50
Tere.
Nortti puhuikin laittaneensa noita,minkälaisiin malleihin vai olivatko volvoja ollenkaan?
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: mara h - 04.07.2013, 09:28:47
Hmm... onko auton koko historia selvillä,jos auto onkin tuotu Ruotsiin ns. muuttoautona,silloin se kelpaa alkuperäisen ostomaan varusteilla,en sitten tiedä miten on,jos auto viedään kolmanteen maahan,siinä on se pieni ero,tuodaanko auto tavallisena tuontiautotona vai muuttoautona,no volvo varmaan pystyy sarjanumeron perusteella selvittäämään auton alkuperän,myöskin Ruotsin katsastus viranomaisilla täytyy olla tiedot,tuossa vaan kun Miksu viittasi että säätörullalta ne tiedot menee ECU.n kautta,niin sillon ei ilmeisesti originaali säätörulla paneeli käy,tietenkin siinä suhteessa tää on myöhässä,kun sie olet ainakin osan osista hankkinu,mutta jos menee oiken vaikeaksi,niin vois yrittää selvittää tuota alkuperää,minähän vuonna nuo säädöt tuli pakollisiksi EU.ssa,jos auto onkin valmistus vuodeltaan vanhempi,mutta käyttöönotettu -99,sillonhan katastusmies luulee sen olevan -99.Hmm...nää on vaan sellasia mitä nousee mieleen,sinnuu varmasti vituttaa ihan tarpeeksi
t.Mara
Otsikko: Vs: S-80,valojen säätöongelma.
Kirjoitti: Lentäjä - 06.07.2013, 09:51:11
Terve.
Säätöongelma selvitetty.
Tein työtä tieteen hyväksi ja hain romuttamosta opel vectra-98 B-mallin säätömoottorin,purin molemmat ja kas pienellä modifioinnilla piirilevy kävi volvon oman tilalle,nyt toimii normaalilla vastuspotikalla.
Onnistuminen oli sattuma koskapa romiksella näytin omaani(uusi) ja kysyin löytyisikö tämmöstä,kaveri nousi penkiltänsä kävi hyllyjen välissä penkomassa ja toi saman näköisen,vain manuaalinen säätömahdollisuus puuttui,sanoi auton vuosimallin j.n.e.
Ei tiennyt mitään siitä mikä moottoria ohjaa,Kympillä mukaan ja kotiin,testaus potikalla(hella) toimi ja eikun purkamaan ja risteyttämään.Loppu onkin historiaa,maanataina konttorille näyttämään :)