Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jazz58 - 24.06.2013, 18:48:47
-
Olisiko vinkkiä miten säätää käsijarrua rummun läpi helpoiten, ei meinaa onnistua hetimiten. Amazon kävi leimalla ja takajarruissa ei pitoa, tarpeeksi. No kengät vaihdettiin, mutta toinen säätö jäi näköjään liian löysälle, käsijarussa ei juurikaan oikealla pitoa. Ne kyllä putsattiin ja herkistettiin, eli säätö kyllä pyöri kun se kiinni laitettiin. Rummussa pieni reikä josta säätä tapahtuu. No koitan huomenna 2 ruuvarilla saada sen liikkeelle.
.
-
Sitä säädetään kohdasta, jossa ne pyöriltä tulevat vaijerit yhtyvät keskellä autoa. Jos sulla on vaijerit jumissa kuoriin tms, säätö ei onnistu. Säädön pitäisi vaikuttaa tasaisesti molempiin pyöriin, eli jos on epätasainen, sulla on muuta vikaa kuin säätö. Oletan että takajarrut on säädetty oikein.
-
Sitä säädetään kohdasta, jossa ne pyöriltä tulevat vaijerit yhtyvät keskellä autoa. Jos sulla on vaijerit jumissa kuoriin tms, säätö ei onnistu. Säädön pitäisi vaikuttaa tasaisesti molempiin pyöriin, eli jos on epätasainen, sulla on muuta vikaa kuin säätö. Oletan että takajarrut on säädetty oikein.
Ensin pitää säätää kengät sopivan lähelle rumpua ja sitten vasta säädetään vaijerista kahvan liike sopivaksi ;)
-
Luin uudelleen sun tekstin ja kuulostaa siltä, että sun jarruja ei ole säädetty oikein, eli toinen on kauempana kuin toinen? Katso ettei rummuissa ole pykälää reunassa ja säädä kengät niin lähelle kuin saat kun laitat rumpuja paikalleen. Sitten painat jarrua ja katsot pyörivätkö rummut vapaasti. Yleensä tuo riittää säädöksi, mutta saat siitä pienestä reijästä säädettyä jarruja lähemmäksi jos ne ovat vielä liian kaukana. Tsekkaa käsijarruvaijerin kunto, sen pitää liikkua vapaasti putkessaan.
-
Kulmis ehti ensin, sama asia tuossa mun viestissä.
-
Kulmis ehti ensin, sama asia tuossa mun viestissä.
Toisesta rummusta kenkiä ei säädetty tarp lähelle rumpuja. Oli korjaamossa. Nyt autolla ei saa ajaa, korj matkaa 60km. Eli se tanko jossa holkki ja säätömutteri pit säätää rummun reijästä mutta ei ruuvarilla liiku. Sitä varm pyöritetään alaspäin, mutterin sakaroista päätellen. Ja se vipstaaki jonka pit sitä säätää liikkuu ylhäältä alas. Säätäkö vipstaaki mutteria mennessä vai tullessa? Itse en säätöosaa putsannut niin en tiedä mihin suuntaan pyörittämällä tanko pitenee. Korj kyll sano et jengat on väärinpäin. Tuon mukaan suunta olisi ylhäältä alas jolloin mutteri on varm siellä väärinpäin.Kuskin puolesta on kyse. Rummun alaosassa keskellä taitaa olla myös säätö. Mutta alumiininen? pyöreä "korkki" ei tunnu irtoavan. Ulosvetäjää ei ole.
-
Se korkinnäköinen ei ole noissa uudemmissa säätö. Siinä paikalla on vanhemmissa säätö.
Jos yhtään näet sitä pyörivää osaa niin hammastus on kallellaan toiseen suuntaan. Säätyy ulospäin kun painelet ruuvarilla päinvastaiseen suuntaan, eli ei sinne jonne hampaat nojaa. Ja on muistaakseni kierre vastapäivään, eli pystyt siitäkin päättelemään kumpaan suuntaan tanko liikkuu.
-
Juu noin ajattelinkin, mutta, hammastus on kallellaan niin että suunta olisikin myötäpäivään. Eli sinne holkin suuntaan mp. Vipstaakihan on kahdessa osassa, toisessa päässä holkki päällä. En tiedä irroittiko korj pyörivän osan ja laittoi sen väärinpäin. No pitää taas yrittää ja tarkkailla reijästä kumpaan suuntaa liikkuu kun on liikkuakseen. Ei siellä voi kun se jousi ottaa pyörivään osaan kiinni.
-
Jos se on väärinpäin, niin ratas ei näy siitä säätöreijästä. Helpoimmalla pääset jos otat rummun irti ja katsot miten säätö toimii.
-
Ratas näkyy säätöreijästä, meinasinkin jos se säätämutteri on väärinpäin. No pitää illalla tas katsoa.
-
Säätömutteri on muistaakseni vain toiselta laidaltaan tasainen, en usko että on laitettu vahingossa väärinpäin.
-
Jos säätämutteri on oikeinpäin, sääty se tässä tapauksessa myötäpäivään, vasen takapyörä.
Useamman kerran olen yrittänyt säätömutteria saada liikkumaan - mutta ei liiku. En nyt ole kuitenkaan voimalla vääntänyt, hajoaa vielä koko tanko ja vielä kun sitä ei saa kuin ruotsista. No huomenna varmaan avaan rummun jos saan kaverilta ulosvetäjän.
-
Mulla on ehjiä säätöosia jos hajoaa.
Ulosvetäjä kannattaa hankkia tai tehdä myös itselleen. Sitä tulee tarvitsemaan ja mulla on aina pitemmällä reissulla mukana sellainen. On aika pulassa jos vaikka itäblokin maissa takajarru menee jumiin. Siellä ei välttämättä valtuutettua volvomyyjää löydy jolla olis ulosvetäjä. 2 vuotta sitten oltiin Norjassa ja tietty katkesi käsijarruvaijeri ja oli unohtunut ulosvetäjä kotiin. Sain onneksi Volvolta sellaisen lainattua ja parsin auton kasaan parkkipaikalla.
-
Hienoa, hyvä tietää ettei tarvitse tilailla, pitkillä toimitusajoilla ruotsista. Bilteman 29€ ulosvetäjällä ei taida tehdä mitään? Vai onko toisensuuntaisia kokemuksia.
-
Kuulemma silläkin saa rummun irti.
-
Soitin omalle korjaajalle josko lainaisi ulosvetäjää. Sanoi että kokeile vielä kerran jos on vielä herkistetty, väännä vaan kyllä se kestää. No iso ruuvari vaan käteen ja naks naks 10 min koko homma oli bueno. Kiitos vaan kaikille kommentoijille. Seuraavaksi on sitten lämppärin kennon vaihto ei paha homma. Paikkasin jo kertaalleen nyt vaihdan toisen kennon.
-
Jouduin eilen myös takajarruhommiin, kengät oli kiillottuneet niin lasimaisiksi ettei käkkäri pitänyt niin millään. Nyt paikalla uudet kengät ja kaikki osat herkistelty. Rummut takas ja ajoon. Nämä rummut oli niin kireällä ettei varmaan olis Bilteman ulosvetäjällä lähtenee. Kiinnitin ulosvetäjän ensin kolmella, mutta jouduin lisäämään kaksi mutteria että lähti irti. Ja silloinkin isoimmalla vääntimellä mikä löytyi.
-
Sama täällä kun Ti kun kengät vaihdettiin. Lekalla hakkasin aika pitkään, ennenkuin pamahti irti ja ulosvetäjä oli aika raskasta tekoa. Säätäessä kuului muuten kunnon napsahdus eli meni pykälä kerrallaan. Nyt onnistuu jarrujen kiristys ja vaikka käsijarrun jumin poisto, oli tuosta se hyöty. Autohan on ollut ensi kuussa ollut minulla vasta 21 vuotta, joten jo oli aikakin.
-
Olet pärjännyt noin pitkään ilman ulosvetäjää? Mulla on ollut amazoni ensi vuonna 20 vuotta ja ulosvetäjällä on ollut käyttöä taajaan. Tosin noita autojakin on ollut useampia ja niillä ajetaan. Mun setä teki aikanaan ulosvetäjän, joka on tukevaa tekoa. Passaa kiristää eikä kierre heti korkkaa. :)
-
No ei ensimmäinen kerta tännää katsastuksessa natsannut, arvot olivat 0.4 ja 1.0. Eikun uudestaan säätämään ja 2h päästä uudestaan katsastukseen, joka oli vielä ilmainen. Sitten tärppäsi, säädin molemmat rummut. Äijä ajoi auton jarrutestiin ja nappasi kunnolla kässäristä, auto pomppasi pois uriltaan ja leima tuli.