Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: retiisi69 - 25.06.2013, 19:40:39

Otsikko: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 25.06.2013, 19:40:39
kävin tossa kattomassa -93 940 B230FTtä, ajettu 440tkm, ja anto tollasta vikakoodia ja lambdapalo, ei vaikutusta koeajolenkillä mihinkään, tyhjäkäynti ok ja kaikki.. lambda valo syttynyt kerran motarilla ajaessa, ja ei ollut vastannut kaasuun, nostettu kaasu ja jatkettu matkaa ja senjälkeen ei ongelmia ilmennyt. mistähän moinen on? ja sama oli että koodin anto että nopeusanturin signaalipuuttuu, ja ollut rikki joskus eli koodi jäänyt vaan, ja ei vissiinkään sytytä lambdavaloakaan moinen?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 4-1-1
Kirjoitti: hevonen - 25.06.2013, 21:29:57
Eiks tuo ole ihan ruiskun vikakoodi, kaasuläpän asennontunnistimesta? 2 navasta.

Jos nopeussignaali puuttuu, vaihtaessa tai vapaalle heittäessä kierrokset putoavat suoraan joutokäynnille, nopeustiedon ollessa kunnossa, kierrokset tippuvat hitaammin sieltä reilusta tonnista joutokäyntiin.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 25.06.2013, 21:42:49
pahoittelen, 1-4-4 oli siis koodi......... en tiedä kun sanoi että oli pitkän aikaa että abs valo paloi ja mittari ei pelannut, ja sitten laittatti sen jossai huollossa ja sen jälkeen ei ole vikaa ilmennyt.. eli olettaisin sen olevan jäämistöä kun ihan normaalisti tuntui pelaavan ja lähti vetämään ihan niinkun kuuluukin ja kierrokset pelas ihan ilman mitään hyppimisiä mitenkään radikaalisti. :pomo:
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 25.06.2013, 22:03:21
Vikakoodi 1-4-4 tarkoittaa EZK:n (sytkäboxi) vikakoodia:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg166913#msg166913

Ja itseäni lainaten:

1-4-4*   Ei kuormitustietoa polttoaineen ohjaimelta (IMM-tieto)

Eli piuha vika tai sitten LH on rikki.  Ja tuo todellakin sytyttää moottorin vikavalon (se lambda-valo).
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 25.06.2013, 22:09:49
juu kyllä tuon lukaisin, mutta tosiaan kun ei ollu mitään vaikutusta ajoon mitenkään? oli vaan kerran ihan tyhjästä tälläsen nykässyt? ja sitä ennen ja sen jälkeen toiminut täysin moitteetta.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 25.06.2013, 22:16:14
juu kyllä tuon lukaisin, mutta tosiaan kun ei ollu mitään vaikutusta ajoon mitenkään? oli vaan kerran ihan tyhjästä tälläsen nykässyt? ja sitä ennen ja sen jälkeen toiminut täysin moitteetta.

Tuohon riittää se kerta pätkäisy ajossa ja koodi on muistissa.  Voi tulla uudelleen ja silloin kannattaa käydä lävitse EZK:n liitin ja LH:n liitin.

Jos vika on päällä, niin tietääkseni EZK menee "nilkuta-kotiin" moodiin, jolloin syttyä ajoitetaan vain kierroslukutiedon perusteella. Jolloin voima on kadoksissa.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 25.06.2013, 22:29:38
no näin ymmärsin mitä täältä lueskelin, mutta kyllä tuo ainakin sakkokumeilla sutimaan meinaskäydä asfaltiltakin kun kenkää anto.. :) eli liekö joku hetkellinen mielenhäiriö vaan? kun kyseinen herra kuitenkin ajellut tämänkin jälkeen pitkiäkin matkoja ilman ongelmia? ja tosiaan sillä ei mitään käryä ollut koko vikakoodi systeemistä.. :buck2:
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 26.06.2013, 21:47:21
ja tosiaan onkohan keillään kokeumsta tuosta "nilkuta kotiin" modista.. että putoaako ne tehot ihan minimiin vai kuinka?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 26.06.2013, 22:39:40
ja tosiaan onkohan keillään kokeumsta tuosta "nilkuta kotiin" modista.. että putoaako ne tehot ihan minimiin vai kuinka?

IMMun piuha irti, jolloin olet muutoin "nilkuta himaan" moodissa raskaassa mallissa. Sopat tulee vain kierrosten mukaan jne... 

Toisin sanoen pirun paksulla ja syttyennakot jotain kiinteää. Ei siedä kaasun painamista nopeasti mutta pääsee ajamaan.  Tuolloin kuormatieto LH->EZK väliltä katoaa ja kipuna laitetaan kiinteän kartan mukaan ja todella konservatiivisesti.

Jos pelkästään EZK lakkaa saamasta kuormatietoa (IMMu-tieto), niin kipunan ajoitus tulee pelkästään kierrosluvun mukaan.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 26.06.2013, 23:03:02
mutta kyseisessä tapauksessa ei varmaan sellainen päällä ollut kun kaasuun vastas ihan napakasti ja ei ajossa mitään ongelmaa.. mutta vahvasti näyttä että kyseisen autonkäyn hakemassakotiin, ja jos kyseistävikaa ilmenee uudelleen, niin onko vika yleensä boksissa vai sitten immussa jos piuhat lasketaan poks? vai liittyykö imm mitenkäänedes kokovikaan vaikka onkin mainittu koodin selityksessä? :idiot2:
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 27.06.2013, 00:06:48
onko vika yleensä boksissa vai sitten immussa jos piuhat lasketaan poks? vai liittyykö imm mitenkäänedes kokovikaan vaikka onkin mainittu koodin selityksessä? :idiot2:

Piuhat ensin ja vasta sitten boxit...  Eli piuhat!    :hello:

Viallinen IMMu antaa vikakoodin myös LH:lle (pinni 2 diagnostiikka pistokkeessa).

Eli homma menee näin:

IMMu antaa LH:lle tiedon ilman määrästä, joka koneeseen menee. Tämä määrää koko LH:n antaman perus-soppamäärän koneelle. Sitä korjataan lämpöanturin tiedolla (kylmärikastus). Jos tietyt aikarajat ovat täynnä, korjaa tuota myös lambda-anturin tieto.

Ja siitä sitten lähetetään EZK:lle tieto ilmamäärästä-> koneen kuormatieto.

EZK säätää syttyä sitten kierrosluvun ja kuormatiedon mukaan. Lämpötilakin tuo EZK:lle oman mausteensa.
Ja jotta homma ei olisi niin yksinkertaista, niin EZK antaa LH:lle kierroslukutiedon ja nakutustiedon.  :o

Mutta tämä on LH/EZK-yhdistelmän perussetti, millä kaikki toimii tappiin asti.  :hg:
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 27.06.2013, 22:06:23
no huh.. kyl osaa mennä vaikeaksi.. :D no mutta eiköhän tossa kaupat synny ja oteta riski että boksi on sitte mahdollisesti sökö tai sitten ollut vain hetkellinen häiriö.. muuten niin unelma kunnossa ja loistavalla pidolla ollut kulkine.. :) ja tosiaan kun ei muuta koodia ollut kun tuo yksi.. ei ainakaan antanut muita kuin yhden :) mitenkäs kun siinä startti pyöri hieman ehkä laiskan oloisesti ja semmoinen laiska starttaus oli muutenkin, mutta selvis että auto ollut kyseisellä herralla noin 5v. ja kyseinen akku oli jo silloin autossa, että voiskohan johtua siitä?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 27.06.2013, 22:51:20
mitenkäs kun siinä startti pyöri hieman ehkä laiskan oloisesti ja semmoinen laiska starttaus oli muutenkin, mutta selvis että auto ollut kyseisellä herralla noin 5v. ja kyseinen akku oli jo silloin autossa, että voiskohan johtua siitä?

Laiskaan starttaukseen voi olla syynä myös tämä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 27.06.2013, 23:09:36
no se selvinneen sitten.. helpoiten alottaa uudesta akusta kun kerta alkaa havittelemaan aika eläke ikää pikkuhiljaa.. :) kiitos kuitenkin näistä.. taas kerran viisaampi  :pomo:
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 28.06.2013, 22:38:22
okei, eli nyt auto haettu uuteen kotiin, ja nollasin kaikki vikakoodit siinä toivossa että hetkellinen vika ollut.. noh, abs valo syttyy melkein aina kun töyssyyn ajaa, eli jokin liitin löysällä ilmeisesti, varmaankin takaanta kun mittaristokin pomppaa samalla.. no mutta se on pieni vika tähän oikeaan vikaan.. Eli läksin myyjän pihasta koodit nollattuna, ajoin rauhassa hetken matkaa, tuli suora, ja polkasin kaasun lattiaan ja kokeilin että mitähän tämä nyt sitten oikeesti antaa tehoa yms, no vetoa riitti nätisti 4500rpm asti, kunnes ihan kaikki mittarit putoaa nolliin, kaikki veto pois, kunnes vauhti oli noin 20kmh, ja kaikki on kun mitään ei olisikaan paitsi lambda valo palaa? ja kyseisen tapahtuneen jälkeen kulkee ilman ongelmia koko laitos?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 29.06.2013, 13:27:35
Katsoitko syntyneen vikakoodin?

Vaikuttaisi kontaktihäiriöille!
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 29.06.2013, 14:20:45
en enään pitkän työpäivän jälkeen jaksanut alkaa tutkimaan enempää.. huomenna vien tallille muutenkin ja katson kaikki läpi yms.. :) itsekin ajattelin että varmaan kontaktihäiriö kun toimii nyt muuten ilman mitään ongelmia kun koodi tulee lpäälle
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: hevonen - 29.06.2013, 16:41:00
Joo, jos kaikki mittarit putoo nolliin niin varmaan vikaa pitää etsiä niistä paksuimmista piuhoista.
Akunkengät, starttimoottorin liittimet, maadoitukset.

Niin ja kaikille tiedoksi, vastasin tuolla ensimmäisellä sivulla ihan tosissani vikakoodiin 4-1-1, mikä oli alkuperäinen kyssäri, joka näkyy vastaukseni otsikosta.
En siis vielä ole ihan täysin pehminnyt.. ;)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 29.06.2013, 18:02:57
Joo, jos kaikki mittarit putoo nolliin niin varmaan vikaa pitää etsiä niistä paksuimmista piuhoista.
Akunkengät, starttimoottorin liittimet, maadoitukset.
Jep!  Ja virtalukon pohjankaan tarkastus ei ole pahitteeksi!

Niin ja kaikille tiedoksi, vastasin tuolla ensimmäisellä sivulla ihan tosissani vikakoodiin 4-1-1, mikä oli alkuperäinen kyssäri, joka näkyy vastaukseni otsikosta.
En siis vielä ole ihan täysin pehminnyt.. ;)

Juu, ei kukaan pehmenemistäsi ole epäillyt!  :)

Sinun pitäisi hankkia samanlainen T-paita, kuin itsellänikin on jo, jossa lukee  "Lahossakin puussa voi olla kova oksa!"   ;D

Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 29.06.2013, 18:30:30
jep huominen päivä menee ihan tuota tutkiessa ja purkiessa...  ihan nyt pakko kysyä että mistä noita paitoja saa! pakkosaada  ;D
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 29.06.2013, 18:37:01
ihan nyt pakko kysyä että mistä noita paitoja saa! pakkosaada  ;D

Täytyy kysyä emännältä, sillän hän sen minulle osti!  ;D

Muistelee ostaneensa Hong Kongista?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 29.06.2013, 19:48:42
no täytyy kyllä lähteä metsästää :D niin vielä itse asiaan, voisikohan ikivanha akku aiheuttaa tuollaista?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: Lentäjä - 29.06.2013, 20:14:44
Holaata.
Mitä vanhempi honka sen kovempi oksa ja mitä kovempi oksa sen tiukemmassa pihka :D
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 29.06.2013, 21:08:27
no täytyy kyllä lähteä metsästää :D niin vielä itse asiaan, voisikohan ikivanha akku aiheuttaa tuollaista?

Akku ei kaikkien mittareiden nollin tipahtamista aiheuta yksinään, sähkönsaantiongelma kylläkin!

(offtopic)
Mitä vanhempi honka sen kovempi oksa ja mitä kovempi oksa sen tiukemmassa pihka :D

Pihka pysyy tiukassa ahkeralla treenillä!   :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

(/offtopic)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 29.06.2013, 21:51:30
ainakin kiekkamittari putos nolliin kyseisen tapahtuman aikana.. perkele kun ei muista.. tuli vaan mieleen jos esim virrat ei enää riittänykkään ylemmillä kierronsilla kaikille ja sekoaa hetkeksi?
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: s73 - 29.06.2013, 22:07:20
Laiskaan starttiin autttaa akun vaihto ja myös mittaristo ongelmiin. Akun kennot on luultavasti kuivat.  ??? ???
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 29.06.2013, 23:52:01
no mutta mikä selittää vikavalon ja tehojen katoamise noin 10sekunnikai... noh se kait selviää huomenna :)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 30.06.2013, 01:55:56
Laiskaan starttiin autttaa akun vaihto ja myös mittaristo ongelmiin. Akun kennot on luultavasti kuivat.  ??? ???

Sökö akku ei tiputa sähköjä kokonaan pois, kun kone pyörii, koska laturi tekee sähkön!  :hello:

Mutta...
Laiskaan starttaukseen voi olla syynä myös tämä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0


no mutta mikä selittää vikavalon ja tehojen katoamise noin 10sekunnikai... noh se kait selviää huomenna :)

Vikavalon selittää se moottorinohjauksen häiriötila, joka kehittää myös jonkun vikakoodin.

Todennäköisesti piuhasarjasta löytyy vikaa.  Tarkasta ensimmäisenä LH:n ja EZK:n liittimet!
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: hevonen - 30.06.2013, 10:42:29
no mutta mikä selittää vikavalon ja tehojen katoamise noin 10sekunnikai... noh se kait selviää huomenna :)
Jos virrat katoaa, voi olla koodina vaikka 1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni. :)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 30.06.2013, 22:17:09
no joo eipä sillä enää väliä.. kävin paikkoja läpi ja vika ei kadonnut ja tuli pienenä yllätyksen kun öljypohjavuoti öljyä yms... huomenna meneepi takasin etelliselle omistajalleen kun tuollaista pientä unohtui kertoa  :) kiitos kuitenkin näistä..  8)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: hksp - 20.03.2014, 10:30:09
Olis mielenkiintosta tietää miten tän kans kävi? Itsellä samaa vikaa ja sytkämoduuli jo vaihdettu, 1 kerta/300km sammuu ja joskus lykkää koodin 1-4-4 ja joskus ei mitään.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 20.03.2014, 13:10:16

1-4-4*   Viallinen johdotus LH ->EZK välillä tai viallinen LH-yksikkö; Moottori ei käynnisty, tehoton, sammuu


Veikkaan piuhavikaa sinullakin....
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: hksp - 20.03.2014, 13:30:39
Juu oon asiaa jo tutkinut ja tiedossa on mistä täytyy ettiä vikaa ettiin. Pointti olikin lähinnä et olis mukavaa että vaivauduttas kertomaan täällä että millä vika parani, missä päässä johdotukses oli vikaa jne  :)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: mikan - 20.03.2014, 13:53:55
Pointti olikin lähinnä et olis mukavaa että vaivauduttas kertomaan täällä että millä vika parani, missä päässä johdotukses oli vikaa jne  :)

Tämä retiisin tapaus jäänee selvittämättömäksi...  kts. alla....

no joo eipä sillä enää väliä.. kävin paikkoja läpi ja vika ei kadonnut ja tuli pienenä yllätyksen kun öljypohjavuoti öljyä yms... huomenna meneepi takasin etelliselle omistajalleen kun tuollaista pientä unohtui kertoa  :) kiitos kuitenkin näistä..  8)
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: hksp - 20.03.2014, 19:14:35
Oho! Mun moka  :o Luin kyllä aiheen läpi mutta tuo jäi huomaamatta.
Otsikko: Vs: sytkäkoodi 1-4-4
Kirjoitti: retiisi69 - 22.03.2014, 17:24:20
joooo, elikkä kyseinen yksilö palautui edelliselle omistajalle, joskus taannoin hänelle soittelin oliko saanut korjattua, niin kuulemma oli lh boksin vaihtanut/vaihdattanut (kyseessä oli tosiaan aika kädetön kaveri) ja alkanut pelaamaan :-)