Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 26.06.2013, 15:29:39
-
Ompas vaikeaa, piti vaihtaa HYL-syyn V70 -00 mk1 iskunvaimentimet ja jouset, kun pohjaa jousitus jo pienellä kuormalla (4 laatikkoa kaljaa). Raapii renkaan kylki sisälokariin. Hain motonetistä TRW:t , mutta kuormajousia ei ollut motonetissä. No josko iskareiden vaidolla saisi jotain aikaiseksi.
Purkaessani yläpäätä irti alkoi iskari nousemaan ( joo olis pelkkä keskimutterin irroitus riittänyt, mutta kun tuntui olevan ponnistusta niin päätin ottaa sen yläpään isomman laipan irti.
Seuraavassa videossa (https://www.dropbox.com/s/8nb85m7dn7egsl6/video-2013-06-26-14-29-06.mp4) on tuon iskarin olemus. Vastetta on alaspainaessa ja sitten kun vähän pihdeillä avittaa, niin nouseehan se sieltä. Lopuksi n. 100kg valas keinuttaa autoa puskurista, eli näyttääkö jousitus löysältä.
Onko tuo loppu vai mistä alkais vikaa etsimään. Autossa on vetokoukku ollut vasta kuukauden ja ei ole vielä ehditty edes sillä mitään vetämään (sähköt uupuu vielä)
Siis aiemminhan tuo ei ole pohjaillut, edes 350kg metalliromu kuormalla. Vasta juhannusviikolla havahduin, kun jussille juomia olin noutamassa.
-
Jos katsoin videosta oikein niin nuo on Nivomatit ja silloin ei kyllä pitäisi olla noin löysät. Paremmin näkisi iskarityypin pyöränkaaresta kuvattuna, mutta eikös nuo ole paksuudeltaan suunnilleen aikuisen miehen ranne. Normaalit iskarithan ovat yleensä halkaisijaltaan pienemmät.
Tuossa on kuva Nivomateista (http://img.eautopartscatalog.com/live/L4000138371OES.JPG) ja normaaleista (http://www.carsteering.com/data/all_images/551918.jpg) iskareista. Nivoissa on tuo suojakurttu.
Nivojen ideahan on se että ne liikkeelle lähdön jälkeen parissa ekassa töyssyssä säätävät perää automaattisesti oikeaan korkeuteen ja kantavat osan kuormasta. Nivojen kanssa käytetään hennompaa jousta kuin normaaleiden iskareiden kanssa ja jos Nivosta henki lähtee, tippuu perä melko dramaattisesti.
Jos vaihtotöihin päädyt, niin haluat todennäköisesti tilalle normaalit iskarit Nivojen hinnan takia. Silloin vaihtoon myös jouset (ja mahdollisesti se ylälautanen). Ylälautasen vaihdon tarpeellisuudesta väännetään kättä. Nivoihin kuuluvassa lautasessa on ilmeisesti se iskarin kiinnitysreikä aavistuksen isompi ja tavallinen iskari saattaa jäädä kolisemaan. Faktaa ei tästä vissiin ole. Halvat ovat nuo ylälautaset ja tönärillähän nuo nykyiset ja varaosaliikkeet vastaavat voi mitata ennen ostoa.
-
Ei ole nivot, on ihan normi Sach / Boget . Käyn ottamassa kuvan iskareitten alapäästä ihan just.
-
Se että ne on Sachsin tai Bogen valmistamat ei tarkoita etteikö ne olisi Nivomatit. Ovat meinaan Nivojen valmistajia (Nivomat on iskarityyppi jonka vissiin Sachs kehitti, ei siis merkki).
Ei sillä, että osaisin suoralta kädeltä sanoa kummat nuo sinulla on. Nivot vai normaalit.
Muokkaus:
Normaalit taitavat olla kun katselin videon uudestaan. Nivot taisivat nippa nappa mahtua tulemaan tuosta yläreiästä.
-
Iskarin alapää on ihan normin näköinen, ei ole kumihaitaria.
-
Samaa vikaa on itelläkin joten seuraan että löytyykö vika sinulla. Eikös kaasuiskari ole loppu jos se ei omin avuin helposti nouse ylös. Iskaritestissähän nuo omatkin näyttää olevan kunnossa mutta onpa jollain loppuun ajetuilla iskareillakin arvot olleet hyvät kun on jäykät jouset ollut.
-
(http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/alapaumlauml_zpsbea8acc0.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/jaskajokunen/media/alapaumlauml_zpsbea8acc0.jpg.html) (http://img.photobucket.com/albums/v218/jaskajokunen/ylaumlpaumlauml_zps9cbf877d.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/jaskajokunen/media/ylaumlpaumlauml_zps9cbf877d.jpg.html)
Alapää on ihan normi kaasu, yläpäässä on mun mielestä enemmän tavaraa kuin normi bilteman palikassa
-
Normaalin iskunvaimennin ei kanna milläänlailla kuormaa vaan sen työn tekee jousi. Eli jos kuormattuna perä menee liian alas on jouset liian löysät. iskunvaimennin ainoastaan hidastaa/vaimentaa liikettä ja näin ollen pitää renkaan mahdollisimman hyvin tiessä kiinni ja estää korin pomppimisen ylös alas.
-
Tarkoitushan oli vaihtaa myös jouset, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Kyllä lussu iskari päästää jousen pohjaamaan herkemmin, kuin toimiva (IMHO)
Irtonaisen iskarin siis sen vanhan pystyi tämmöinen heinäkeppi painamaan ilman tuskaa pohjiin hauiskäännöllä, molemmat vanhat iskarin nousivat taas pituuteensa varsin laiskasti, 5-10 minuuttia kesti ulostautuminen
-
Joo ei kai normi-iskarin ole tarkoitus kuormaa kantaa. Siinä J-jokunen on oikeilla jäljillä, että jos iskari on täysin lussu, ei se aiheuta minkäänlaista vastavoimaa monttuun ajettaessa ja jousi kyllä pohjaa/pompottaa tässä vaiheessa. Jos perä on jo paikallaan liian alhaalla kuormattuna, niin sitten kyllä ei auta kuin jämäkämmät jouset (jotka kyllä muutenkin kannattaa vaihtaa).
-
Kyllä lussu iskari päästää jousen pohjaamaan herkemmin, kuin toimiva (IMHO)
Samaa mieltä. Ens viikolla tulee omaan uudet iskarit taakse niin näkee että mitenkä muuttuu. Itsellähän on jo uusittu alkuperäiset takajouset. Takaiskunvaimentimet huoltokirjan mukaan on alkuperäiset eli 250 000km ajetut.
-
Samaa mieltä. Ens viikolla tulee omaan uudet iskarit taakse niin näkee että mitenkä muuttuu. Itsellähän on jo uusittu alkuperäiset takajouset. Takaiskunvaimentimet huoltokirjan mukaan on alkuperäiset eli 250 000km ajetut.
Ei ainakaan tänään pohjannut missään vaiheessa, tosin ei olut kuin kaksi karhu-levyä ja ruokakassit (Loma on kiva). Kuormajousethan tuonne vaihtuu heti kunhan ne saan kulkeutumaan Hämeenlinnan motonetistä tänne. Ps . tuolla omalla on ajettu 262tkm ja taisivat olla myös volvon ensiasennus vaimentimet.
-
Nyt on jousetkin vaihdettu, meni vajaa tunti. Toista jousta joutui vähän kiertämään kun en tyhmänä katsonut missä asennossa sen pois otin.
On ajotuntuma kyllä ihan erilainen, ei lullaa eikä heilu.
Jotkut saksalaiset sinne meni vajaa 40€ / kpl motonetissä. Biltemassa vastaavat olis ollu n.70€ /kpl
-
Laitoitko kuormajouset? Jos kerran tuntuvat hyviltä niin yritä muistella merkkiä.
-
Motonetin varaosanumero on 67-5400 , ei tossa paketissa ole muuta merkkiä kuin CS Germany (http://www.coil-springs.de/index_eng.html).
-
Nyt tuli uudet iskarit itsellekkin, vielä vaikea sanoa että tuliko ns. kantavuutta. Vanhat iskarit oli Boge ja ne kun painoi kevyesti pohjaan niin sinne ne sitten jäivät. Vanhatkaan eivät olleet vuotaneet.
-
Niin no ei ne iskarit edelleenkään kanna. Ainoastaan hidastavat jousen liikettä :D