Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: mutkaputki - 26.06.2013, 18:15:43
-
pystyykö b230 koneen kampiakselista muuttamaan pitkäiskukampuran :o ja jos niin onko miten kallista lystiä? :idiot2:
Siinätapauksessa jos iskunpituus kasvaa, niin eikös kanget oo oltava eri pituset kun alunperin?
Kokemuksia ja kuviakin olis kiva nähdä. haulla en kovinkaan löytäny tietoja tosta pitkäiskulohkon rakentamiseta.
Vai saako ruotsista edullisemmin valmiin kampuran?
Neuvokaa tyhmää :o
-
pystyykö b230 koneen kampiakselista muuttamaan pitkäiskukampuran :o ja jos niin onko miten kallista lystiä? :idiot2:
Siinätapauksessa jos iskunpituus kasvaa, niin eikös kanget oo oltava eri pituset kun alunperin?
Kokemuksia ja kuviakin olis kiva nähdä. haulla en kovinkaan löytäny tietoja tosta pitkäiskulohkon rakentamiseta.
Vai saako ruotsista edullisemmin valmiin kampuran?
Neuvokaa tyhmää :o
B230 veivistä pitkäisku, ei ( paitti täyttämällä/hiomalla jne.) Mutta normaali jantterin tapauksessa vastaus on ei. ;)
Normaalisti kun puhutaan vinokoneen hiotusta pitkäiskuakselista niin lähtökohtana on Bxx-sarjan ( "kymppisarjan" ) isolaakerinen kampura joka hiotaan epäkeskeisesti B2xx ( "satasarjan") kankilaakereille jolloin iskua saadaan se 5-6 mm lisää.
Kanki ja mäntäpuolella sit on taivas(lompakko) rajana: satasarjan vakiomittaiset veivit + sorvatut männät on se "hinnat alkaen"-taso , sit ois varmaankin h-profiiliveivit orkkismitoilla + sorvimännät ja sokerina pohjalla sit mittojen mukaan teetetyt veivit ja männät.
Onko kallista, on ;) Maksaa enemmän kuin normi moottoriremontti MUTTA ratkaisevaa on millä hintaa saa koneistukset...
( Välttämättä ihan joka paikka ei edes ole halukas ko. hiontaan...)
-
B230 kampurasta voi hio tavaraa pois jolloin iskun pituuttaa voi muuttaa suuntaan tai toiseen.
Valurauta akselin täyttäminen voi nyky tekniikalla jopa onnistuakkin! Maksaa vaan ihan rutosti tai sitten se on (toistaiseksi) mahdotonta
Valurautaa ei voi hitsata Hitsattu valurauta akseli ei kestä
-
Voi hioa, kuten Veksi jo totesikin. Ensin vaan pitää metsästää jostakin pienemmällä alasilmällä olevat kanget (kuullut huhua Nissanin kangista), joille kaulat hiotaan epäkeskeisesti sopiviksi.
Semmoinenkin ihme kuin hitsattu vinokoneen kampi (sitä en muista oli Bxx vai Bxxx) on tullut nähtyä ja kesti todistettavasti rääkkiä. Jos en ihan väärin muista niin Bxx kampi on parempaa materiaalia (taottu?) kuin Bxxx mutkarauta (valettu?).
-
Niinkun estate totes niin kymppisarjan kangesta saa hiottua. Forssassa on joku paja joka tekee noita. Onhan esim SRC koneita missä on hitsattuja kampuroita. Itellä on semmonen missä on iskua 90.25mm odottamassa inspistä. Veivien ja mäntien kanssa tulee tietty pohdinta eteen. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
-
B200 akseli rautaa
B19 akseli terästä
EVO mitsun veiveistä kannattaa lähteä liikkeelle