Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: o_j - 26.06.2013, 21:23:05
-
Faktat eka. Kone siis -90 b230ft, lisänä turbo+ -paketti sekä tonin bensalastu (paineet vakiot, <3700rpm 0,6bar ja >3700 0,8bar). Ahdin garrett t25 (kannattaisko lotota? :hello:). Kilometrejä 512tkm, eli mikä tahansa voi olla hajalla. Seuraavat oireet eivät välttämättä ole seurausta samasta viasta, mutta luetallaan nyt kaikki.
Hetken aikaa on tullut haisteltua bensankäryä öljytikusta (n.1000km). Välillä haisee, välillä ei. Aivan lyhyttä lenkkiä autolla ei koskaan tule ajettua, joten ihan normaalista asiasta ei ole kyse. Ahdoilla ilmenneen nykimisen vuoksi intouduin tarkistamaan vikakoodit, ja navasta 2 löytyi "2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä". Sama toistui koodien nollauksen jälkeen. Lambda-valo ei ole edes vilahtanut, ainakaan itse autossa istuessani.
Pientä nykimistä ja röpöttävää ääntä ilmenee esim. nelosella ensin varovasti paineita keräten ja sitten polkaisten kaasu pohjaan. Ääni kuulostaa samalta kuin täydet ahdot saavuttettaessa kuuluva kohina, mutta katkonaisena. Ahtojen noustessa vakion 0,6bar yli ei pätkimistä esiinny. Testattu myös IMMun irroitusta, seurauksena käynnin muuttuminen niin surkeaksi ettei edes liikkeelle päässyt ja jatkuva lambda-valon loiste. Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu. Kierroslukumittari elää hieman omaa elämäänsä (tyhjäkäynnillä kierrokset hiipii ylöspäin, ei pysy nopeissa muutoksissa perässä jne). Mittari rikki vai häikkää ykk-anturissa?
Seuraavaksi mietin lambdan testausta? Uskallanko alkaa hommaan bilteman halpismittarilla (http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Digitaalinen-yleismittari-15133/) kun brickboard (http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFuelinjection.htm#Oxygen_Sensor_Diagnosis) kehottaa käyttämään yli 10 megaohmin impedanssilla olevaa mittaria?
-
Katso nyt ihan ensiksi läpi kaikki imu- ja ahtoletkut. Kuvauksen perusteella hoppasi käy jonkin verran rikkaalla, eli vois ihan hyvin olla joku imuvuoto. Rikkaalle tuommosen työntää myöskin pakovuoto, joka sotkee lambdan arvot.
-
Katso nyt ihan ensiksi läpi kaikki imu- ja ahtoletkut. Kuvauksen perusteella hoppasi käy jonkin verran rikkaalla, eli vois ihan hyvin olla joku imuvuoto. Rikkaalle tuommosen työntää myöskin pakovuoto, joka sotkee lambdan arvot.
Rikkaalla käymistä itsekkin ajattelin/toivoin. Ahtoputkisto on kunnossa (myös pikkuletkut koitin käydä läpi), mutta vähintäänkin potentiaalinen pakovuotokohde löydetty. Jännä että päästöt olivat katsastuksessa ok, vaikka seokset varmaan olivat poskellaan jo silloin.
Pohdiskelen tässä kannattaisiko kone kumminkin käydä koeponnistamassa puristuspaineiden suhteen korjaamolla alakerran kunnon selvittämiseksi? Mikäli homma menee edes jomman kumman pako- tai imusarjan tiivisteistä vaihdoksi kannattaisi samaan syssyyn varmaan vaihtaa öljyä tihkuttava kansipahvi? Lisäksi tuon mahdollisen pakovuodon aiheuttaja on pika-analyysin perusteella kanteen katkaistu pakosarjan pultti, joten...
E: Ja tämä pohdinta siis sen vuoksi, ettei tarvitsisi tehdä kansiremppa ja todeta heti perään alakerran olevan vaihtokamaa.
-
Laitetaas nyt tännekkin. Homma ratkesi turbo+ -venttiilin poistamisella. Imu- ja pakopuolen tiivisteiden vaihto ei eroa tehnyt. Vikakoodeja ei ole näkynyt ja öljyt eivät haise bensalta - ainoastaan palaneilta. ;D Ainahan sitä jotain pitää olla...
Pieni ravistaminen kiihdytyksissä on edelleen läsnä, muttei samaa pätkimistä kuin ennen. Syttyosien vaihtoa voisi tuohon kokeilla, voi tosin olla nuo puoli miljoonaa ajetut tukikumitkin jotka ravistaa.