Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Nalleva - 28.06.2013, 13:58:01
-
C70 -00
Tuossa päivä pari sitten, kun oli ooooikein lämpöistä, niin kesken ajon keksi sitten syttyä takakontin merkkivalo, joka siis palaa, kun on kontti auki. Kontti on kyllä visusti kiinni ja kaikki toimii, mutta anturi on silti sitä mieltä, että kontti olisi auki. Koitin vähän topakamminkin laittaa sitä jo tuossa kiinni, josko olisi pieni helläkätisyys kolhaissut arvot taas kohdilleen, mutta ei. Menee siis normaalisti hyvinkin omalla painollaan kiinni, ilman paiskomisia.
Missähän tuo anturi mahtaa sijaita, jotta pääsisi kokeilemaan sen herkkyyksiä? Äkki silmäyksellä ei hypännyt vastaan mitään sellaiseen viittaavaa. Yleensähän kontissa on semmoinen mekaaninen liukuva tappi, joka kertoo onko kontti auki vai ei. Kaippa siis tässäkin yksilössä sellainen pitäisi olla?
-
Sijaitsee sinä lukossa. Noissa on joskus mennyt se takaluukun johtosarja rikki. Kokeile avata luukku, painat sen lukon lukkoon (luukun ollessa aukia, niin että valo sammuu) Sitten heiluttelet sitä johtosarjaa, jos valo syttyy/sammuilee, on vika johdossa.
-
Sitten heiluttelet sitä johtosarjaa, jos valo syttyy/sammuilee, on vika johdossa.
Jos se ei syty/sammuile, voi vika silti olla jodossa :)
-
Hmm. Ottaa purin verhoilun irti ja ropistelin niitä naruja sieltä minkä ylsin, mutta eipä noilla tuntunut olevan vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Liittimiä otin irti ja laitoin kiinni monta kertaa, että ei ainakaan pitäisi olla hapettumia niissä liitoksissa ja kaapelitkin on käytännössä uuden näköiset. Todella siistissä kunnossa on kaikin puolin.
Mutta eipä tässä mitään. Alkuun ei mitään vaikutusta, mutta sitten toisella kerralla, kun kävi heittämässä autolla rinkiä, niin alkoipa kyseinen merkkivalo raksuttaa samaan tahtiin turvavyön merkkivalon kanssa! Ja kun laittoi turvavyön kiinni, niin tämäkin sammui. Toki siinä sitten piti muutaman kerran ottaa vyö irti ja laittaa takaisin, enkä siinä pitkään kerennytkään sitten ihmetellä asiaa, kun alkoikin taas palaa yhtämittaa, oli vyö kiinni tai ei.
Kyllä on kummallinen asia tuo sähkö....
Otin muuten lukolta koko kaapelin irti ja koitin silloinkin, jotta palaako valo, niin kyllähän se paloi. Kuuluuko palaa jos on koko johto irti?
-
Hmm. Ottaa purin verhoilun irti ja ropistelin niitä naruja sieltä minkä ylsin, mutta eipä noilla tuntunut olevan vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Liittimiä otin irti ja laitoin kiinni monta kertaa, että ei ainakaan pitäisi olla hapettumia niissä liitoksissa ja kaapelitkin on käytännössä uuden näköiset. Todella siistissä kunnossa on kaikin puolin.
Mutta eipä tässä mitään. Alkuun ei mitään vaikutusta, mutta sitten toisella kerralla, kun kävi heittämässä autolla rinkiä, niin alkoipa kyseinen merkkivalo raksuttaa samaan tahtiin turvavyön merkkivalon kanssa! Ja kun laittoi turvavyön kiinni, niin tämäkin sammui. Toki siinä sitten piti muutaman kerran ottaa vyö irti ja laittaa takaisin, enkä siinä pitkään kerennytkään sitten ihmetellä asiaa, kun alkoikin taas palaa yhtämittaa, oli vyö kiinni tai ei.
Kyllä on kummallinen asia tuo sähkö....
Otin muuten lukolta koko kaapelin irti ja koitin silloinkin, jotta palaako valo, niin kyllähän se paloi. Kuuluuko palaa jos on koko johto irti?
Taitaapa vika olla jossain muualla, kuin luukussa, maavika, tai oikosulku.
Saattaa olla, että piiri on avaava, eli kun johto on irti, niin piiri on auki ja se sytyttää sitten merkkivalon, tuo ei ole kyllä noin kovin looginen,
mutta ei ole nyt just kytkistä käsillä, niin en pysty tarkastamaan miten se oikein on.
-
Kontin katkaisija maadoittaa johdon(lampun mittaristossa), kun kontti auki. Sama johto on haaroitettu hälyttimen boksille.