Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mkorkalo - 30.06.2013, 08:45:05
-
Viime katsastuksessa katsastusmies epäili pientä välystä sisemmässä raidetangonpäässä, varmasti ei voinut sanoa. Missä muualla välys voisi olla?
Asiasta ei tullut edes huomautusta, mainitsi vaan katsastuksessa.
Ohjauksessa ei oikeastaan huomaa mitään outoa. Autolla ajettu 280tkm.
-
Alatukivarren pallonivel on toinen perinteinen paikka.
-
Samanlainen kommentti katsastuksessa noin puolivuotta sitten. Meinasin josko kesällä katsois. Tänään tuli väljä alapallo vaihdettua, mutta pieni välys tuntuu jossain sisempänä. Edellinen omistaja oli sisemmät nivelet ostanut mutta ei laittanut paikalleen. Oliskohan ollut ominaisuus jo pidempään?
En taida tehdä mitään jos ei tule hylsyä...
-
Itsellä oli omassa väljää ohjausvaihteessa.
3 vuotta ajelin sillä, ja joka kerta katsastuksessa merkkasivat sisemmän raidetangon pään.
Uusia vikojahan eivät saa etsiä uusintanäytöllä, joten en sitä ohjausvaihdetta vaihtanut kun vasta tänä keväänä.
Ajossa ei kyllä huomannut että olis mitään väljää.
Tosin ei kyllä ihan noilla sun kilometreillä pitäis olla siinä väljää. Mulla sentään mittarissa oli >500 000km
-
Ei raidetangon ja ohjausvaihteen välystä pysty sotkemaan, kun ottaa suojakumin päältä otteen. Alapallo on noissa täysin poissuljettu. Itseltä hylättiin -98 malli ohjausvaihteen välyksestä, auto nostettuna tanko hyppii hieman.
Käsittääkseni kuitenkin autolla ajetaan kuitenkin enemmän etupyörät maassa :pomo:
Uuden hammastagon vaihdan, mutta koska välys on vain etupyörät nostettuna, katsomme uudelleen ilmassa ja jos samantapainen välys löytyy, maksajasta neuvotellaan kyllä 8)
-
Ei raidetangon ja ohjausvaihteen välystä pysty sotkemaan, kun ottaa suojakumin päältä otteen.
2 katsastusmiestä sen virheen kuuitenkin teki ::) Siinäänsä ei haitannut kun ei ollut halua tota vaihtaa...
Alapallo on noissa täysin poissuljettu. Itseltä hylättiin -98 malli ohjausvaihteen välyksestä, auto nostettuna tanko hyppii hieman.
Käsittääkseni kuitenkin autolla ajetaan kuitenkin enemmän etupyörät maassa :pomo:
Näin itsekin päättelin.
-
Eilen ihmeteltiin kaverin kanssa hieman tarkemmin noita raidetankoja kun omasta jäi ulompi vaihtamatta aika asiallisen jumituksen takia. Eikä ole tietenkään millä antaa lämpöä...
Kuitenkin todettiin rattia edes takas veivaamalla ja suojakumin päältä tunnustelemalla että molemmat sisemmätkin on aivan finaalissa. Ne ovatkin ainoat liikkuvat keulassa kohta mitä en ole vaihtanut, ihmekös peli kulkee kuin käärme uraisella tiellä. Fiilistä tietysti korostaa mukavasti jäykkä alusta 40-sarjan renkaalla.
Muistaako joku ulkoa mitä hintaluokkaa sisemmät on Sinisellä? Vai saako kokonaisena sisä+ulkopäineen kaikkineen? Ei tarvitsisi tuota jumittunutta välitankoa ihmetellä sen kummemmin.
-
Eilen ihmeteltiin kaverin kanssa hieman tarkemmin noita raidetankoja kun omasta jäi ulompi vaihtamatta aika asiallisen jumituksen takia.
Siis eikö se lähde lenkkiä viruttamalla pois,siinä lenkissä mihin raidetangonpään tappi menee pitäs olla pieni lovi,ja vaikei olisikaan niin pajavasaran kapea pää loveen tai lenkin kylkeen jos ei lovea ole ja toisella pajavasaralla napakat iskut niin ihme on jos ei lähde ???
-
Siis eikö se lähde lenkkiä viruttamalla pois,siinä lenkissä mihin raidetangonpään tappi menee pitäs olla pieni lovi,ja vaikei olisikaan niin pajavasaran kapea pää loveen tai lenkin kylkeen jos ei lovea ole ja toisella pajavasaralla napakat iskut niin ihme on jos ei lähde ???
Juu, siis ulkopuolihan suorastaan tippui käteen. Mutta sisäpään jenkaosa ei liikkunut vaikka annettiin lenkin kylkeen mailaa ihan huolella. Sama homma lukitusmutterin kanssa. Olisi pitänyt päästä antamaan lämpöä mutta ei ole vehkeitä.
Raidetangot laitetaan kuntoon samalla kun vien pelin viikon päästä Samppasportiin kytkinremonttiin.
-
Pitäskö tuo itekin sitte vaihdattaa raidetangot suoraan, kun vehe menee huoltoon.
Volvon alkuperäisosia vai mitä tuohon kannattaa pistää?
-
Pitäskö tuo itekin sitte vaihdattaa raidetangot suoraan, kun vehe menee huoltoon.
Volvon alkuperäisosia vai mitä tuohon kannattaa pistää?
Tai Lemförder.
-
Ja sitten tarkkana kumpi pää siihen kuuluu.
Keväällä kun mun ohjausvaihde vaihdettiin, niin kävi ilmi että joku oli joskus asentanut lyhyen mihin olisi kuulunut pitempi (eli se kierreosa).
Eli oli raidetangon sisempi pää ~3 kierrosta kierteellä :buck2: Onneksi oli kuitenkin pysynyt.
Ja myös multa suositus Lemförderille.
-
Tuolla mitä maksaa sinisellä näyttäis oleva n. 100€ laitetun raidetangon pään hinnaksi, ei ole vain kerrottu kumpi pää kysessä.
Onko tuossa siäpään vaihtohommassa mitään ihmellistä. Omassa luultavasti kans väljä ja pitäis vaihella. Ulompi pää irti, suoja palje sisäpäästä irti ja pääsee käsiksi?
-
Tuolla mitä maksaa sinisellä näyttäis oleva n. 100€ laitetun raidetangon pään hinnaksi, ei ole vain kerrottu kumpi pää kysessä.
Onko tuossa siäpään vaihtohommassa mitään ihmellistä. Omassa luultavasti kans väljä ja pitäis vaihella. Ulompi pää irti, suoja palje sisäpäästä irti ja pääsee käsiksi?
Ulommat n.106eur/kpl, sisemmät n.40eur/kpl. Sisempien hinnat sain Samppasportilta, mutta ovat alkuperäisiä.
-
Tuolla mitä maksaa sinisellä näyttäis oleva n. 100€ laitetun raidetangon pään hinnaksi, ei ole vain kerrottu kumpi pää kysessä.
Onko tuossa siäpään vaihtohommassa mitään ihmellistä. Omassa luultavasti kans väljä ja pitäis vaihella. Ulompi pää irti, suoja palje sisäpäästä irti ja pääsee käsiksi?
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Se ulompi pää pitää pyörittää pois ja suojapalje pitää ottaa kokonaan pois, mutta eihän se ole kuin vetästä kun irrottaa ne klemmarit. Olikohan 32mm avain millä sen saa väännettyä auki kun renkaat linkussa.
Ja sitten tarkkana kumpi pää siihen kuuluu.
Keväällä kun mun ohjausvaihde vaihdettiin, niin kävi ilmi että joku oli joskus asentanut lyhyen mihin olisi kuulunut pitempi (eli se kierreosa).
Eli oli raidetangon sisempi pää ~3 kierrosta kierteellä :buck2: Onneksi oli kuitenkin pysynyt.
Ja myös multa suositus Lemförderille.
Hmm, ilmeisesti Simin ohjausvaihteeseen kuuluu se pitemmällä kierteellä oleva? Justiin viikonloppuna vaihtelin kilkkeet ja taisimpa laittaa ne lyhyellä kierteellä olevat :buck2: -04 mallissa PITÄISI olla jo ZF eli lyhyellä kierteellä, mutta taisipa niissä hammastangon haitarikumeissa lukea Sim... No pitää ajella menemään jonkin aikaa ja tarkistaa miltä siellä haitarin sisässä näyttää ::) Toiselle puolen kylläkin oli vaihdettu näköjään joskus jo ja oli kans lyhyellä kierteellä ja toisella puolella taas pitkällä kierteellä :idiot2: No lujassa oli molemmat :D
-
Tai Lemförder.
Mistä näitä lemfördereitä saa?
-
Mistä näitä lemfördereitä saa?
Varaosaliikkeestä joka myy kahan tavaraa.
-
Nettikaupasta löysinkin nuita osia. Ei edes pahan hintaisia. http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/v70-mk-ii-p80/16082/10298/nivelet.html
Sisäpäätä näyttää olevan ainakin kolmea erilaista. ZF hammastangolle, SMI hammastangolle ja sitten on vielä tämmöinen " suora, oikealla kierteellä". Mistä sen helpoiten saa selville mikä hammastanko on autossa/ mikä osa käy omaan autoon. Lukeeko missään? Taijan käyä osan siniseltä kun ei se älyttömän kallis ollut...
-
Sah:lla SMI raidetangon sisäpää 104€. Vaihdettuna kera pyöränsuuntauksen 270. Kai se sittenkin pitää ite ensin yrittää ;D
Niin ja kuten jo aikaisemmin joku oli kirjoittanut niin 04 asti pitäisi olla SMI ja siitä eteenpäin ZF ohjausvaihde...