Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: L - 02.07.2013, 08:42:02
-
Autona V70 -00 ja M56 laatikolla.
Oikean puolen vetarista kyse.
Riittääköhän liikkumavara jos purkaa alapallon yms.nivelet ja kannatinlaakerin tuennan mutta ei aukaise napapulttia?
Eli liikkuuko koko paketti sen verran että vetari tulee laatikosta ulos?
Vai aukaistaanko napa suosiolla kun auto on vielä maassa?
Mitäs öljyä tuonne laatikkoon, synteettistä 75w-90 ?
-
sanoisin että helpommalla pääsee kun avaa sen napapultin ;)
-
Voisin veikata, että juuri noin sen saa sieltä ulos, eli vetarin ulkopään jättää napaan kiinni.
Noin ainakin monessa muussa merkissä lähtee, volvossa en ole kokeillut...
Laatikkoon suosittelisin hakemaan vain volvon omaa öljyä, ellet ole varma mitä sinne sopii.
Tilavuus on 2 litraa eli konkurssiin et mene vaikka hakisit marmoritiskiltä ölppää... ;)
Jokin redlinen öljy oli soveltuvaa, mutta en muista mikä.
Tuosta laatikosta saa väärillä öljyillä synkrorenkaat pilalle ;)
-
Vaikkapa Castrolilta Syntrans Multivehicle 75W-90 öljyksi.
-
Tarkennan nyt tuota omaa kommenttia eli olen sen oikean vetarin irroittanut murroksenvaihdon yhteydessä niin vetoakseli ei ole laatikossa mitenkään kiinni eli kannatinlaakeri pitää sen paikoillaan ;)
-
Montako senttiä akseli on laatikon sisällä, jos ei navasta irrottaisi vaan liikkuttais koko pakettia?
Ajattelin kuitenkin löysätä napapulttia varmuuden vuoksi jos ei liike riitä.
Siniseltä tarttui mukaan stefa,napapultit ja öljyä 2litraa.
Purkissa luki Volvo transmission oil API GL 4 75W-80.
Ei tullut konkurssi,öljylle jäi hintaa 22€/litra.
-
Montako senttiä akseli on laatikon sisällä,
Noin 7-10cm en tarkalleen muista.
Alapallonivel irti ja kannatin laakeri lohkosta irti, sitten tulee pois kun rykäset ulospäin. tämä sitten voi vaatia hieman voimaa.
Takaisin laittaa niin pyöritä vetaria ja naputtele takaisin vasaralla, jos ei oo kumivasaraa niin käytä puukalikkaa navan ja vasaran välissä.
Tarviit mahdollisesti kaverin avuksi kannattelemaan vetaria oikeaan kohtaan/pyörittämään sitä samalla.
-
No niin, jumppa tehty.
Aika näppärästi tuo onnistui napaa irrottamatta.
Samalla tuli kuitenki irrotettua molemmat navat ja vaihdettua ulommat suojakumit.
Ilmeisesti öljyvuoto ei ollut pelkkää vaihteisto öljyä koska vieläkin tiputtelee...
Imusarjan alla huohottimen lähistöllä ja startin päällä on paksua suht kuivaa töhnää.
Kosteinta näyttäs olevan vaihdelaatikon päällä ja sieltä se tiputtelee maahankin.
Mikähän tuolla vois vuotaa?
Nokan taka stefaa epäilin mutta asentotunnistimen "kotelo" ainakin vaikuttaa kuivalta.
Jos kampuran stefa vuotas niin tuskin se lootaa kastelis päältä?
Alhaalta katsoessa vauhtipyörä on kuiva.
Onko mitään tyypillisiä paikkoja jotka kannattas tarkastaa?
Perusteellinen pesu auttaisi varmasti...
-
Kytkin- tai jarrunestettä mahdollisesti?
-
Huohotinletku poikki?
-
Huohotinletku poikki?
Kytkin- tai jarrunestettä mahdollisesti?
Jarrunestettä ei katoa.
Huohotinletkua vois seuraavaksi tutkia.
Missä näitä letkuja kulkee? Imusarjan alla on se boksi, venakopalle nousee sieltä letku...
Meneekö siellä moottorin takapäässä myös letkuja?
Sen verran tuossa ihmettelin että kun vetäsee mittatikun irti auton ollessa käynnissä niin sieltä ei oikeastaan puhalla yhtään mitään...Voisiko se myös viitata siihen että kone huohottaa muualle?(pitäs kai mittatikun reijästä kuitenki vähän puhallusta tuntua??)
Kampuran stefaa ei taida pystyä pois sulkemaan kuin kameralla kurkkimalla?Vauhtipyörä on kyllä kuiva...
-
Minun käsityksen mukaan mittatikun reiästä moottorin käydessä täytyy tuntua hieman imua...
En usko, että se kampiakselin tiiviste vuotaa, jos kerran sitä nestettä on vaihdelaatikon päällä.
Tutun 850 tiputti myös nestettä vaihdelaatikon päälle ja sieltä maahan, niin se oli muistaakseni jarrunestesäiliö, mikä vuoti nestettä.
E: Sitä tiivistettä ei pääse muuten tarkistamaan, kuin ottamalla vaihteiston, kytkinpaketin ja vauhtipyörän pois.
-
Joo, ei se sieltä kampuralta voi lentää lootan päälle...
Tämmöstä kameraa meinasin jos sais tungettua vauhtipyörän taakse.
http://www.toolexperts.com/automotive-borescope-general-fiber-optic-video-inspection-camera.html
Täytyy jatkaa tutkimuksia kun kerkeää.
-
Jarrunestettä ei katoa.
Huohotinletkua vois seuraavaksi tutkia.
Missä näitä letkuja kulkee? Imusarjan alla on se boksi, venakopalle nousee sieltä letku...
Meneekö siellä moottorin takapäässä myös letkuja?
Tuossa on ehkäpä sun autoon nuo hilut jos on ilman turboa. Siitä vähän näet miten ne siellä menee.
http://www.ipdusa.com/products/4995/115026-pcv-breather-system-kit-2000-s70-v70-non-turbo
Ipdusan sivuilta löytyy kyllä turboonkin.. :)