Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: korre - 02.07.2013, 13:47:11
-
213tkm mittarissa ja alkoi auto antamaan ajossa laakerivikaan viittaavaa ulinaa. Voimakkaimmillaan ääni noin 50-60km/h nopeudessa, jonka jälkeen muu ajomelu peitti sen...
Tänään auto kävi sinisellä analyysissa ja lopputulema oli, jotta ääni tulee Haldex-kytkimestä. Uutenahan se on todella suolaisen hintainen eikä käytetytkään ilmaisia näytä olevan, joten onko kellään tietoa Haldex-kytkimen korjattavuudesta - onko miten purettavissa ja saako osia (laakereita) järjelliseen hintaa mistään?
-Juha
-
Tuossa yksi aiheeseen liittyvä keskustelu, jos olisi apua.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6194.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6194.0)
-
Ei tuo linkkisi viestiketju vielä ratkaisua tarjonnut...
Mitä ulkomaan foorumeita äkkiseltään selailin niin kovin oli pinion-rattaan laakeriviasta keskustelua ja jossain yhteydessä syyksi esitettiin myös löystynyttä pinion-rattaan mutteria - päästää rattaan liikkumaan ja väärä kosketuspinta aiheuttaisi ulisevan äänen.
Joka tapauksessa onko kellään tiedossa pajaa, joka tuota Haldex-kytkintä on kykenevä sepittämään ja onko siihen tarvittavia laakereita yleisesti saatavilla/jopa korjaussarjaa?
Toki korjauksen mielekkyyyttä tulee suhteuttaa käytettyjen Haldex-kytkimien hintoihin, jotka näyttävät Ruotissa alkavan hiukan tonnin päältä.
-Juha
-
Jalostuiko hämmennys edes vähän ;) still confused but higher level..
Jos viitsit, niin linkitä niitä asiaa valaisevia keskusteluja tänne - jos meidänkin osaaminen ja ymmärrys joskus lisääntyisi. En ainakaan muista että Suomessa olisi tuon värkin sielunelämään tutustuneita. Jossain oli juttua jonkun haldex version korjaamisesta. Paloittelu, putsaus ja joku laakeri tms., uudet öljyt ja kävi ja kukkui taas.
Voiko ääni tulla siitä kuuluisasta "sulakkeesta" eli booriholkista? Tai sitten jostain ihan muusta...
-
Tieto aika hajallaan eri keskustelupalstoilla ilman, että ongelmasta ratkaisuun tarinoita juurikaan kertoisivat. Mutta Wortex-palstan pulttiteoria (tuli vastaan jossain muuallakin):
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3488574-The-definitive-Haldex-Pinion-Bearing-discussion-thread. (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3488574-The-definitive-Haldex-Pinion-Bearing-discussion-thread.)
Swedespeed:llä yksi keskustelu jossa vianetsintämenetelmä sama kuin omassa, mutta perä lopulta viallinen:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?152555-Ugh-changed-rear-differential-fluid-and-fluid-is-metallic-brown. (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?152555-Ugh-changed-rear-differential-fluid-and-fluid-is-metallic-brown.)
Eli autoni osalta paikansivat vian nostamalla auton ylös, ajoa 5:s vaihteella n. 50km/h nopeudella kuulostellen äänen lähdettä - Haldex. Tosin Haldex ja perä suht' samaa pakettia, joten tässä illan mittaan hieman epävarmuus lisääntynyt tuon diagnostiikan luotettavuuden osalta. Ehkä pitäisi nostaa auto vielä ylös ja katsoa kummasta ne huonommat öljyt tulee ulos...
-
Öljyistä tuskin pystyt mitään näön puolesta päättelemään mutta huonomman näköiset tulee todennäköisesti sieltä Haldexilta koskapa seassa on myös "purua" kitkalevyistä.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi viallinen/syypää kyseiseen ongelmaan.
Haastava rasti purkamatta mitään pöydälle.
Tiedän vaihdetun tämmöisen takia Haldexin turhaankin. Mietin tuolloin, että huomaisikohan äänessä eroa jos vaihtaisi perään (väliaikaisesti) täysin toisentyyppiset rasvat. Ja mimmoinen rasva sen pitäisi olla. Varmaan viskositeetiltä luokkaa "vaseliini" :) Jotain lisäaineitakin vois olla saannissa.
-
Mitä jos sinne Haldexiin vaihtaa öljyt ja RVS:t sekaan? Monen peräulinat ovat poistuneet muutaman sadan tai tuhannen kilometrin päästä. Tietty jos laakeri on rikki niin siihen tuo ei tepsi!
-
Vika korjattu ja autokin jo myyty, jäänyt vain kiireessä ketju päättämättä...
Lopullinen äänenlähde selvisi talouspaperitestillä, eli valuttamalla pieni määrä öljyä kohteista paperille kimalletta etsien. Haldex:n osalta tulos puhdas, mutta perästä tuli selvää metallihilettä öljyn mukana.
Tilasin purkuosan Ruotsista ja sen vaihdon myötä äänet hävisivät. Vaihton yhteydessä avasivat myös Haldex:n ja tarkastivat kunnon - ei mitään huomautettavaa koko paketissa. Uusilla öljyillä takaisin paikoilleen.
Perämurikkaa ei availtu eikä analysoitu joten syy perän antautumiselle ei selvinnyt
-
Kuinkahan heikkotekoisia nämä perät oikein ovatkaan koska juuri selvittelin oman vm. 2008 V70:n huoltohistoriaa ja sieltä selvisi että myös siihen on vaihdettu perä ja tämä jo alle 150tkm kohdalla. :-\ Onko kenelläkään tietoa onko Volvolta suositusta peräöljyjen vaihtoväliksi?
-
Käsittääkseni niitä ei vaihdeta koskaan
-
Noin sataviiskymppii on kestäny omassakin enne kuin on perä ja kulmavaihde on pistetty uusiks.
Työkaverin xc70:ssä sama homma. Sataviiskymppii ja perä uusiks. Tosi vakuuttavaa...
-
taattua fomoco laatua..
-
Haldex on edelleen Haldexin tuote...
...ja täytyy myöntää -08 alkaen malliset V70/XC70 ovat laadukakimmat Volvot mitä minulla on ollut (740 x 3, 850, 940, V70 -05, Xc70 -08, V70 -09). Ei paljoia voi Fomocoa siinä suhteessa parjata.
Näissä tuntuu olevan sama ongelma kuin vanhemmissa viscoissa / Haldexeissa - toisilla ne vain hajoaa, toisilla ne kestää helposti puolimiljoonaa. Itse en aja enää paljoa, mutta ystävällä on 480 tkm ajettu uusikorinen V70 orggis-Haldexilla...
-
Näinhän se on.
Itsellä on/ollut kaksi visco awd:tä ja kummatkin ollut ~300hv ja taatusti saanut "sikaa"
Ei viscossa, eikä kulmavaihteissa ongelmia.
Nyt on menossa ensimmäinen haldex awd -04 eikä siinäkään ole ongelmia ollut.
-
Niin no..13 vuoden remontti putken aikana volvolla vaihtanut takaperiä mihinkään muuhun kuin näihin fomoco tuotteisiin..
-
Ainakin minä käsitän "perän" eri osaksi kuin Haldex -olenko väärässä? Omista ainut kärryistä, jonka perä on lauennut oli 740 - lukko kajahti, jos en väärin muista. Aikaa on kulunut about neljännes vuosisata...
-
ittelle just vaihettiin haldex pumppu.voikohan sitä vanhaa korjata.miten sen mustan kopan saa irti että näkis sisälle mikä rikki.vai onko kaikki ihan turhaa rassausta? :-\
-
Ei ole, auki vain, niin saadaan tietää voiko noita korjata tai pikemminkin saako mistään osia järkkevään hintaan. En kyllä osaa teknisesä puolessa neuvoa.