Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VV70 - 02.07.2013, 19:24:22
-
Kevään ja kesän myötä auton huoltolista näyttää sen kuin pitenevän ja rahat hupenevan :'( Eli...
Alla oleva V70 (2.4t awd, vm. 2001, 220tkm) on ruvennut viime aikoina pitämään varsin pahaa ääntä ajettaessa, periaatteessa ääni vastaa hemmetin kovaa rengasmelua. Jotain ulinan tapaista kyseessä. Ääni on koventunut suhteessa nopeammin kuin mitä renkaat (ContiSport 3) ovat kuluneet, joten epäilen, ettei renkaista ole kyse (muutoinkin noin kova rengasmelu tuntuu mahdottomalta). Oma villi veikkaus on suunnassa laakeri/jarrut. Ohessa hieman tietoa valistuneita arvauksia varten:
- Ääni alkaa kuulumaan jo noin 20-30km/h vauhdissa, mutta 100km/h vauhdissa kuuluu jo todella selvästi
- Kiekot eivät tunnu liikkuvan niitä heilutellessa eikä vanteetkaan hohka lämpöä ajon jälkeen - ei silti poista mahdollisuutta, että laakeri olisi hajalla
- Kuuluu enemmän takaa kuin edestä, mutta tietysti ääni voi kulkeutua vähän miten sattuu
- Mielenkiintoisena pointtina se, että vasemmalle kaartuvaan mutkaan ajettaessa (kun vauhtia on vähän enemmän) uliseva ääni häviää liki täysin, mutta kun mutkasta tulee ulos ja ajolinjan suoristuessa ääni palaa. Oikealle kaartavassa mutkassa ääni kuuluu.
Mistä vikaa kannattaisi lähteä metsästämään, ettei kesälomasta puolet ja lomarahoista kaikki kulu auton korjailuun...
-
- Kuuluu enemmän takaa kuin edestä, mutta tietysti ääni voi kulkeutua vähän miten sattuu
- Mielenkiintoisena pointtina se, että vasemmalle kaartuvaan mutkaan ajettaessa (kun vauhtia on vähän enemmän) uliseva ääni häviää liki täysin, mutta kun mutkasta tulee ulos ja ajolinjan suoristuessa ääni palaa. Oikealle kaartavassa mutkassa ääni kuuluu.
Tämä tiedon perusteella voisi lyödä aika paljonkin vetoa, että kyseessä vasemman takapyörän laakeri.
Tuon kaartamisen seurauksena tapahtuvan äänen muuttumisen takia jokatapauksessa vasemmasta laakerista on kyse. Oli se sitten etummainen tai takimmainen.