Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ata - 02.07.2013, 22:25:57

Otsikko: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: ata - 02.07.2013, 22:25:57
Tuli ostettua tommonen 960 -96 2.5 M90-vaihteiston vuoksi, mutta kun auto on muuten suht siisti ja hyväkuntoinen en sitä hennonut purkaa.(Olisi varmaan pitänyt) Keksin sitten ostaa siihen automaattilaatikon AW30 kaikkine tarpeineen. Mekaanisessa asennuksessa ei isompia ongelmia ollut ja kun rahaakin pari sataa lootaan ja muihin vermeisiin on mennyt(ajasta puhumattakaan) niin kai siihen sähkötkin saa toimimaan? Eka ongelma oli että otettiin laatikko 3.0:n perästä. (Vaihteistot on eri osanumerolla isoon ja pikkukoneeseen.) Johtosarjaa otettiin sitten 2.5:sta ja boxi myös, kun ero huomattiin. Laatikossa itsessään ei ole elektroniikkaa niin toiminee kummalla boxilla vaan, mutta momenninmuunnin ottaa eri kierroksilla... Tein lootaa varten oman erillisen johtosarjan jota rupesin laittamaan autoon ja muutama johto piti vetää moottorinohjaukselle. Sen pistoke olikin sitten erilainen ja kun asiaa tutkin niin tämä minun auto on sillä "OBD"-pistokkeella ja laatikon johtosarja ja hilppeet semmosesta missä on perinteinen vikakoodinlukupistoke/ledilaatikko.

Eli eikös 6-koneen anturit ym. ole samoja, eli jos vielä vaihtaisin moottorinohjausboxin pistokkeineen, niin olisko tää mahdollista saada toimimaan vai luovuttaa koko homma viime metreillä? Lisäksi pitää jostain löytää kytkentäkaavio siihen erilliseen johtosarjaan missä on se perinteinen vikakoodinlukupistoke.
Otsikko: Vs: 960:n Iso sähköongelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 03.07.2013, 09:17:38
Niinpä. Juurikin vastaavista syistä toisinpäin luovuin haaveilemasta M90 laatikosta omassa 960 3l 91 Sedanissa. Tuo 960 on ongelmallinen juuri siksi kun kirjallisuutta ei tahdo olla siniselläkään kattavasti edes käytössä. Pitää plärätä 7 sarjan kirjaa ja montaa muuta ja osavastaavuudet ja kytkentäkaavioiden haku on vaikeaa.

Eli farkkuakin tekisi mieli tuon esisarjalaisen tilalle kun pääsisi eroon niin monesta murheesta tomaatista ja multilikistä. >:(
Otsikko: Vs: 960:n Iso sähköongelma
Kirjoitti: Kaziganth - 03.07.2013, 16:37:56
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_960__1992.pdf Olisko tuolla kaavioo?
Otsikko: Vs: 960:n Iso sähköongelma
Kirjoitti: ata - 03.07.2013, 18:59:18
Kiitoksia.

Kaikki osat on uuskoppasista että sen enempää ei ole tätä hommaa sekotettu.

-Vaihteisto AW30 ja boxi toisesta autosta
-Äskeisen johtosarja, jossa on erilainen moottorinohjaus mutta sitten voisi vikakoodit lukea itse
-Ja siis äskeisen moottorinohjaus sekä pari piuhaa lisää ???

Mulla on tuon AW30:n korjaamokirja muttei AW40:n, tietääkö näitten eroja muuta kuin insinöörit jotka näitä on piirrelleet?
Otsikko: Vs: 960:n Iso sähköongelma
Kirjoitti: Justus - 03.07.2013, 20:41:51
Siis ne lootathan on
AW30-40
ja
AW30-43

Tosta voi kuikuilla niiden eroja
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=717722

Mistä vuosimallista tuo 3 litrasen loota on?

-96 on lootavaihtoehdot vain M90 ja AW30-43
Kun sit taas ainoastaan -94 mallisessa voi olla kumpi vaan tomaatti

S/V90:ssä voi sit taas olla myöskin kumpaa vaan
Otsikko: Vs: 960:n Iso sähköongelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 04.07.2013, 09:46:11
VOLVO 240 on edelleen tuossa suulissa ja siihen voin laittaa vaikka sitten tinakoneen jos haluan, että määrittelemäni auto on olemassa. ;)
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: ata - 17.08.2013, 18:32:16
Auto alkaa toivoakseni olla kohta käynnistyskunnossa, mutta uusi ero löytyi vielä. Uudemmassa on MAF neljällä johdolla ja tulevassa systeemissä on kuusi johtoa, jotka jo valmiiksi muutettu.
Mutta mikä numero ilmamäärämittarissa? Käykö -016 tai joku muu vanhemman, vaiko ihan omansa tässä. Eli 960 -94(?) Motronic
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: Vauxi - 18.08.2013, 17:18:42
1995 asti oli Motronicissa 1.8 versio. Tästä eteenpäin 4.4. Ihan eri tuotos siis. Pistä vaihteistoa ohjaamaan jälkiäasenteinen säädettävä purkki ?
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: ata - 18.08.2013, 18:46:26
1995 asti oli Motronicissa 1.8 versio. Tästä eteenpäin 4.4. Ihan eri tuotos siis. Pistä vaihteistoa ohjaamaan jälkiäasenteinen säädettävä purkki ?

Tähän on nyt vaihdettu kokonaisuudessaan tuo vanhempi järjestelmä, millä saa sillä ledillä luettua vikakoodit. :uglystupid2: Eli sekä moottorin, että laatikon boxit ja niiden johtosarja jotka ovat siis samasta autosta.
Käyntiinkin koitin tänään. Suuttimille ja puolille tulee sähkö, bensapumput pyörii startatessa mutta ei lupaakaan. Kipinää ei tule, eikä kastu tulpatkaan. IMM:na -016 ja lambda irti, mutta pitäisi kai silti hörähtää? (Kokeilin että olisi saanut ajettua pihasta nosturille lambdan vaihtoa varten.)  Vikakoodiksi tulee vain 2-2-3 eli tyhjäkäyntimoottori. Kaasu-, lämpö-, KA-asentoanturi mitattu ehjiksi boxin pistokkeelta, maat plussat myös eli johdotkin OK. Ei kai näissä muita antureita ole erilaisia kuin IMM ja lambda? Lämpömittarin ohjaus myös erilailla. :(

Jos ei näillä "purkeilla" onnistu, niin menee sitten varaosiksi. 
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: Lankku - 18.08.2013, 23:10:27
Sytkäpäätteiden(ja tais olla muutakin samassa) maadotus? Tulee imusarjan alle moottorintukijalkaan. 6-oviseen kun laitoin tinakutosen, jäi asentaessa maajohto irti, hetki meni hakiessa käynnistymättömyyttä. Koska kyseessä on vanhempi ruisku, onhan kannen perään tuleva lämpöanturi käytössä? 1.8:ssa termarikotelon anturi on mittaristolle ja kannen perässä oleva ruiskulle. Myös viallinen nokka-akselin asentotunnistin voi vaikuttaa käynnistykseen, johto irti ja lähtee jos siitä johtuu.

-016 immua voi käyttää jos muuta ei tarjolla ole. Tuli yhdessä vaiheessa muutama sata kilsaa sillai ajettua tinakutosella sen aikaa kunnes sain ehjän oikeanlaisen.
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: 244 V8 - 18.08.2013, 23:16:24
 Ilmamäärämittari 1,8 on -025 ja suuttimien maadoidus on kahdessaryhmässä  1,2,4 ja 3,5,6  4,4 kaikilla suuttimilla oma maa joka tulee boksilta kummassakin 1,8 ja 4,4
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: ata - 22.08.2013, 21:27:25
Tänään mittailin vähän lisää. Vaihteiston toinen maa oli ainoa joka puuttui. Mittasin siis kaikki maat anturien- ja boxien pistokkeista, samoin plussat missä niitä piti olla. Kierroslukumittarinkin testasin että toimii, mutta se ei värähdäkään startatessa? Kierroslukutieto ilmeisesti tulee kuitenkin, koska bensapumppu pyörii. Koitin myös nokkaanturi- ja vaihteiston boxin pistokkeet irti, mutta ei muuttanut mitään.

Moottorista tulee edelleen vikakoodi 2-2-3 (tyhjäkäyntimoottori) ja vaihteistosta sattumalta sama 2-2-3 (kaasunasento sign. liian pieni). Itse moottorissa olevaa johtosarjaa en siis vaihtanut, vaan koetaulun alle boxin pistokkeen ja vedin tarvittavat muutokset uudella piuhalla (esim. IMM, vikapistoke, vaihteistolle menevät johdot).

Kaikki anturit oletuksena ehjiä, koska auto toimi viime kesänä. Ainoa on tuo IMM joka on -016, oikean saan jossain vaiheessa, mutta pitäsihän koneen käynnistyä kokonaan ilmankin. Lämpöantureita on vain yksi, mittari ei toimi koska sen ohjaus tuli ennen boxilta. Voiko erilainen mittaristo olla syynä?
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: Lankku - 22.08.2013, 22:22:42
Oiskohan kuitenkin mennyt joku johto ristiin tai puuttuu kokonaan. Tuleeko TPS:lle ja joutokäyntimoottorille jännitteitä? Mittariston olemassaololla ei ole merkitystä ruiskun toimintaan.

Lähtee käyntiin ilman immuakin.
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: ata - 25.08.2013, 19:23:05
Tänään lähti käyntiin. Kävin kaikki johdot yksitellen läpi, TK-venttiilin johdot väärinpäin joten se vikakoodi tuli ehken siitä. Mutta varsinainen vika oli se että olin ottanut virran semmosesta paikasta jossa on kyllä sähkö virta päällä muttei startatessa. Virrat kun laittaa päälle pumppu pyörii ja suuttimille ym. tulee pari sekuntia virta ja samoin kun lopettaa starttauksen. Pitempään kun yritti niin näki koetuskynällä sähkön loppumisen sieltä missä sitä olisi tarvittu. Lyhyesti kun koitin aiemmin tuleeko joka paikkaan sähkö lamppu ei sammunut.
Että semmosta...

Vielä tämmönen askarruttaa:
Onko lämpömittari erilainen, eli saanko sen toimimaan asentamalla toisen anturin, vai pitääkö vaihtaa myös mittari?
Otsikko: Vs: 960:n vaihteiston vaihto+ automaatin sähköjä
Kirjoitti: Lankku - 26.08.2013, 00:20:41
Aina niitä käyttäjävirheitä tulee.

4.4 motikassa boksi syöttää lämpömittarille ja silloin mittari on erilainen.
1.8:ssa mittari käyttää termarikotelon anturia ja niissä mittari on samoin toimiva kuin 700/940.