Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: oldpet - 04.07.2013, 00:11:46
-
Juu, eli katsuri löysi yllättäin vähän paikkailtavaa helmamuovin alta ja etuovista :'( Kuskin puolella helmakotelossa muovin alla oli nyrkin mentävä reikä
(https://lh3.googleusercontent.com/-Akxwl19nfWY/UdSRTQ615FI/AAAAAAAACnQ/PuCrqVuwp5E/w1017-h763-no/2013-06-25+21.05.12.jpg)
ja hantin puolelta kotelo kadonnut hieman toista metriä
(https://lh5.googleusercontent.com/-u5jAIuuMtAw/UdSROIr6jLI/AAAAAAAACnI/PWW_ikASEnY/w1017-h763-no/2013-06-25+21.05.35.jpg)
Pohja näyttäisi olevan vielä kohtuu kunnossa eli ei ole ihan toivoton tappaus. Ajattelin että rälläköin lahot helmat kokonaan pois ja tilalle migillä RHS:ää tai huonekaluputkea. Pitääkö noille helmakotelon tuuletusreijille tehdä palkkiin vastaavat reijät vai haittaako tukkia? Ajattelen että niiden funktio on myös myötää vähän jos tulee kovempi hyndä niin kori joustaa?
-
"reiät" on vedenpoistoa varten.
-
Olisi kiva tietää mistä mallista ja minkä vuoden Volvosta oheiset ruostekuvat ovat?
-
katsuri löysi yllättäin vähän paikkailtavaa helmamuovin alta ja etuovista.
Tuliko toi etuovikin yllätyksenä, vai onko jossain jotain mitä ei tosta kuvasta näy?
-
Melko hurjan näköinen helma.
Luulisin kuitenkin, että joko on aikoinaan nostettu autoa väärästä kohdasta, joka on vaurioittanut helmaa tai sitten kynnys-/helmakotelo on irronnut kiinnikkeistään vähintäänkin osittain ja kerännyt likaa, suolaa ja kuraa sisäänsä vuosien varrella.
Irroitin kynnyskotelon omastani pari vuotta takaperin ja siellä ei ollut kuin priimakuntoista maalipintaa. Ainoat ruosteet löytyivät kynnyskotelon takaosasta takaoven kohdalta, jossa oli peukalonkynnen kokoinen alue kummallakin puolella. Suunnittelupöydällä tullut jonkinlainen vekki vissiin. Tosin keskimäärin tdi näkee paljon enemmän maantietä mitä bensakone, mutta siitä viis on tuo hurjan näköinen joka tapauksessa.
-
Just tuossa toissaviikolla parsin omasta 850:stä helmat, ei leimalla mitään sanomista. Alkoi muovit vaan repsottamaan jännästi, niin aloin tutkimaa.. >:( eipä siinä, metri peltiä x 10cm. Arviolta puuttui molemmista helmoista, kuskinpuolelta helman päältä muoviniitin reikien kohdalta puuttui kanssa kokispullon mentävät palat. (näki maan kotelon läpi kuskinpaikalta katsottaessa) Tänään tuli just volvolta haettua niitit, niin saa helmat takasin. 1995 T-5R ja 417 tkm. Hangosta lähtösin, suomiauto... Eikä ole kolaroitu, kuin keulaan parkkiksella 1999.
https://skydrive.live.com/redir?resid=BA9371C0B3D6CC3D!250&authkey=!AKmHMhuHwS6JzIk -kuvalinkki-
-
Olisi kiva tietää mistä mallista ja minkä vuoden Volvosta oheiset ruostekuvat ovat?
Tuossahan se viestini alla lukee, mutta sanotaan nyt selkokielellä, 855 tdi -96.
Tuliko toi etuovikin yllätyksenä, vai onko jossain jotain mitä ei tosta kuvasta näy?
No ei aivan. Mätälistan alapuolelt ovat lahonneet. Tässä puuttuvat kuvat:
kuskin puoli
(https://lh6.googleusercontent.com/-UFEN9sK2Q6Q/UdXBJ7ztLlI/AAAAAAAACn4/tQGg0ct9LlI/w1017-h763-no/2013-07-04+13.28.07.jpg)
ja hantin puoli
(https://lh6.googleusercontent.com/-NR9d0XuDThw/UdXBFIJCM1I/AAAAAAAACnw/_eDjHKzK9Ek/w1017-h763-no/2013-07-04+13.28.29.jpg)
Just tuossa toissaviikolla parsin omasta 850:stä helmat, ei leimalla mitään sanomista. Alkoi muovit vaan repsottamaan jännästi, niin aloin tutkimaa.. >:( eipä siinä, metri peltiä x 10cm.
Joo, eipä ne ole aiemmin edes tutkinu noita muovikotelon alta. Eikä itse asiassa nytkään. Riitti kun raudalla raotti vähän, ja katsuri sai ruskeet hilseet niskaan ;D Minkä paksusta peltiä laitoit? Tuo alkuperänen näyttäs olevan millistä. Sitä ajattelin laittaa mutta paksumpi tahtoo olla vaikea taitella muotoon.
Jännä sinänsä tuo kotelon tukipelti näyttää olevan vielä melkohyvässä kunnossa. Muovikoteloihin oli kertyny vuosikymmenten pskat..
Josko sitä ensi viikolla kursis tuon kasaan ja viel kerran leimalle..
-
Millistä peltiä laitoin, sama juttu että tukipellitykset oli Suht siistit, josko tuo nyt kestäis, dinitrolin ml:ää ruiskutin vähän joka reikään.. ;)
-
Miten nuo ovetkin voi olla noin lahot ei varmaan ikinä pesty..
Ei ois mulle ainakaan tullu helmojen ruoste yllätyksenä jos noihin oviin vertaa.
Onko tämä ihan aito suomi-auto?
-
Mitä noita oon kattellut niin jos ovissa näkyy ruostetta, on helmatkin mädät.
Liekö joku alkuperäisruostesuojamoka? Suojaaja fuskannut maanantaina? ;D
En ole kyllä noin hurjia ovia nähnyt, kannattaa varmaan hankkia vaihto-ovet?
Tuon värisiäkin luulis löytyvän.
-
Saksan Volvoissa ei ruosteongelmaa.
-
Saksan Volvoissa ei ruosteongelmaa.
Niinpä. Suomessahan se ruosteongelma on.
Yksi tapa saada auto tuohon kuntoon, on viedä se aina ajon jälkeen lämpimään talliin. Näin menettelemällä ympäri vuoden ja vielä laiminlyöden pesun, on ruostepommi valmis.
Itse en koskaan osta autoa, jonka myynti-ilmoituksessa kerrotaan hehkutellen, että autoa on aina säilytetty lämpimässä tallissa.
-
Yksi tapa saada auto tuohon kuntoon, on viedä se aina ajon jälkeen lämpimään talliin. Näin menettelemällä ympäri vuoden ja vielä laiminlyöden pesun, on ruostepommi valmis.
Tällä konstilla minä tuhosin yhden 244:n. Sen jälkeen olen pitänyt seuraavat autoni pressutallissa.
-
Ruotsista tuo on laivattu aikanaan. Mutta joo suomessa näitä tuppaa olemaan. Auto ruostees ja kämppä homeessa. Vaihto ovet ollu jo pitkään ostoslistalla, ei vain ole saanu aikaseks.
-
Niinpä. Suomessahan se ruosteongelma on.
Yksi tapa saada auto tuohon kuntoon, on viedä se aina ajon jälkeen lämpimään talliin. Näin menettelemällä ympäri vuoden ja vielä laiminlyöden pesun, on ruostepommi valmis.
Itse en koskaan osta autoa, jonka myynti-ilmoituksessa kerrotaan hehkutellen, että autoa on aina säilytetty lämpimässä tallissa.
niin mäkin oon vähän kuullut että pesemällä paljon ja pitämällä esim kostealla nurmikolla niin ruostetta ei näy sitten missään :crazy2:
tai jos sitten vaikka kuitenkin viedään se auto pesun jälkeen sinne talliin betonilattian päälle ;) mä oon tehny näin ja kumma kyllä ärrään ei ole ilmestyny yhtään lisää ruostetta :) tiedä sitten vaikuttaako lattialämmitys ja helon 15Kw lämmitin-puhallin asiaan ::)
-
niin mäkin oon vähän kuullut että pesemällä paljon ja pitämällä esim kostealla nurmikolla niin ruostetta ei näy sitten missään :crazy2:
tai jos sitten vaikka kuitenkin viedään se auto pesun jälkeen sinne talliin betonilattian päälle ;) mä oon tehny näin ja kumma kyllä ärrään ei ole ilmestyny yhtään lisää ruostetta :) tiedä sitten vaikuttaako lattialämmitys ja helon 15Kw lämmitin-puhallin asiaan ::)
Jeps, tapoja ja tyylejä kiesin säilytykseen on monia. Lähinnä tässä ajoin takaa sitä, että Suomessa ja myös Ruotsissa on kohtuu pitkä talvi ja kosteat kelit. Mikäli autoa säilyttää päivittäisen ajon jälkeen tallissa lumisena ja kosteana, auto ei ehdi kuivua missään välissä. Siinä on melko hyvät edellytykset ruosteen muodostumiselle/etenemiselle. Aika harvalla on yhtä hyvä kuivaussysteemi kuin sulla :)
-
Jeps, tapoja ja tyylejä kiesin säilytykseen on monia. Lähinnä tässä ajoin takaa sitä, että Suomessa ja myös Ruotsissa on kohtuu pitkä talvi ja kosteat kelit. Mikäli autoa säilyttää päivittäisen ajon jälkeen tallissa lumisena ja kosteana, auto ei ehdi kuivua missään välissä. Siinä on melko hyvät edellytykset ruosteen muodostumiselle/etenemiselle. Aika harvalla on yhtä hyvä kuivaussysteemi kuin sulla :)
Joo vanhempien ammatti ehkä vaikuttaa tuohon kun parhaimmillaan taksi saa talvella jo kymmenessä tunnissa sellaisin jääpeitteen ylleensä että sitä on pakko sulattaa ennen seuraavaa vuoroa :D
-
no oha päässy rapsakkaan kuntoon :o
-
Samanäköistä jälkeä kuin kaverin amerikan Voortissa. -00 ja molemmat helmat kirjaimellisesti tipahti kun ihanat muovikuoret/levikkeet irrotti. Edestä taakse koko helmat uusiksi. Sisällä ei mitään suoja-aineita, muovit kiinni väljillä muovineppareilla. Vedellä käytännössä esteetön pääsy helmakoteloon, mutta valumareikien tukkeuduttua se ei pääse ulos...
-
Joku tossa sano et nostettu väärästä kohdasta. Olin sillon rengasfirmalla töissä kun 850 ilmmantu, sai olla aika tarkkana kun sitä nosteli, ilmeisesti kori antaa niin paljon jälkeä eka malleissa et tuulilaseja poksahteli nostaessa, eli tunkilla ei niitä nosteltu vaan pitkä kumipäällysteinen 25-100 lankku alla ja pitkältä matkaa. En muista varmaks saatiinko ihan ens alkujaan yks lasi rikki tunkatessa.
-
Siinä kyllä on helmassa ihan tukille paikka jos viihtii vähän kumartua ja kahtoa, mutta olempa senkin vierestä nähny kun rengasliikkeessä tunkkas uudehkon mersun helman paskaks tunkilla. Alle vaan ja nostoa että kaikki on mahollista.
-
Siinä ensimmäinen sauma ikinä
(https://lh6.googleusercontent.com/-xwlR3B4h5hU/UeWhj7mSmzI/AAAAAAAACoQ/OIzL0atxKTA/w572-h763-no/2013-07-15+18.38.44.jpg)
Ja sitten tosi toimiin
(https://lh3.googleusercontent.com/-zTRHCN54ymc/UeWhoI8tJKI/AAAAAAAACoY/o-5BQo-rwb0/w1017-h763-no/2013-07-15+21.00.33.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-SnTP4NbFd6g/UeWh1ZET_vI/AAAAAAAACoo/u_XfX0kaJHY/w800-h600-no/IMG-20130716-WA0010.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-xBznSkMWREk/UeWh3hWXBjI/AAAAAAAACow/fD7bMwIQLIY/w800-h600-no/IMG-20130716-WA0011.jpg)
Ja sauman suojaus teipillä jos sattuu satamaan ennen huomista
(https://lh3.googleusercontent.com/-XCCCFp_pLQI/UeWhru0zPEI/AAAAAAAACog/EasD0PXUecM/w1017-h763-no/2013-07-16+21.40.04.jpg)
Näyttää siltä että perjantaina päästää kiusaamaan taas leimasetää jos ei mitää mahottomia yllätyksiä tuu eteen toisella puolella :)
Ensimmäinen kerta kun hitsaan mitään. Pitääkö tuo sauma vetää 100% umpeen vai riittääkö tuollasena? Pikkupalan joutuu vielä tekemään tuohon taakse ku mankeliin ja kanttikoneeseen ei mahtunu ku metrin palanen.
-
Täytyy vetää kokonaan umpeen. Muutenhan siinä on satoja reikiä jotka voidaan tulkita ruostevaurioksi ::)
-
Oliko tuo vitsi vai onko tosiaa nuin?
-
kyllä mä sanoisin että se on tosiaan noin :) ja en nyt yhtään sua syytä kun ensikertalaisena olit liikenteessä mutta onhan tuo sauma ihan hirveää räkimistä ja veikkaisin että ei ole kovin heppoisesti kiinni ainakaan kuvien perusteella :hello: noo, kukaan ei ole seppä syntyessään ja tekemällä oppii eli kyllä se siitä :) kunnon sauman vaan vedät tuohon niin hyvä tulee :)
-
Pisteitä jos käytät niin toisiinsa vaan kiinni mutta kyllä tuo pieniä pätkiä yhtenäistäkin kestää.
Koita lisätä vähän virtaa koneeseen ja langansyöttöä. Silleen että palamisääni on terve sähinä ja suojakaasua virtaamaan riittävästi. :)
-
Oliko tuo vitsi vai onko tosiaa nuin?
Taunuksessa oli otteessa virheellisestä hitsaustavasta merkintä, kun aikasempi omistaja oli juuri noin hitsannu, eli kokonaan umpeen.
Muuten tulee hylsy todennäköisesti syyllä: Korjattu virheellisesti, korjattava hitsaamalla 100%saumalla
-
Etsi samaa paksuutta olevat pellit ja hitsaile siihen että saat koneen säädettyä, tasainen sähinä kuuluu hitsatessa, säädöt on aika hyvin. Hiomakoneella voi vähän tasotella korkeimpia helman hitsauksia, saa paremmin kunnon saumaa ja pienissä pätkissä hitsaten, välillä jäähdyttäen.
-
Eli tämäkin on väärin tehty?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/uutta-peltia-focukseen
-
Ei kyllä mun tietojen mukaan tarvii olla saumalla kiinni.. Kaverin caddy oli paikattu räkimällä ja leima tuli. toki eihän siinä mitään järkee oo..
-
Vesi menee sellaisesta saumasta sisään, ei ole kestävä korjaus. Minkä asian inssi katsoo sitten vaikuttavan kolariturvallisuuteen?
-
Ok. No täytyy sitten repiä irti ja koittaa tän ohjeen mukaan
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/index.php/Kuvasarjoja-eri-aiheista/Pakkelia
Käyttöautoon tässä ollaan hakemassa vuoden jatkoaikaa, ei ole mitään näyttelykampetta tulossa. Tosin tuohon tulee muovi helma vielä päälle, eli ei pitäisi jäädä näkyviin mitään tuosta..
-
No tommosia löytyy, väh 50% saumaa...
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/59bd72d2db4a296bc3fbfb3f5d98b595/4709-Autokorroosio.pdf
Trafin sivuilta, vanhaa akekamaa. Ei liene muuttunut?
-
Ok. No täytyy sitten repiä irti ja koittaa tän ohjeen mukaan
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/index.php/Kuvasarjoja-eri-aiheista/Pakkelia
Käyttöautoon tässä ollaan hakemassa vuoden jatkoaikaa, ei ole mitään näyttelykampetta tulossa. Tosin tuohon tulee muovi helma vielä päälle, eli ei pitäisi jäädä näkyviin mitään tuosta..
Meinaatko myydä tuon jollekin vai paatko osiksi. Jos jollekin myyt, voi tulla kanaverkko kalliiksi nykyaikana.
Sano nyt ees tässä että hitsaat yhtenäisellä saumalla. :)
-
Ok. No täytyy sitten repiä irti ja koittaa tän ohjeen mukaan
http://gallery.kuukuna.net/gallery3/index.php/Kuvasarjoja-eri-aiheista/Pakkelia
Käyttöautoon tässä ollaan hakemassa vuoden jatkoaikaa, ei ole mitään näyttelykampetta tulossa. Tosin tuohon tulee muovi helma vielä päälle, eli ei pitäisi jäädä näkyviin mitään tuosta..
ei kanaverkko enää toimi, liian iso reikä ja menee täytettä tolkuttomasti. Vähän tasotat saumoja ja säädät sitä hitsauskonetta, hitsaat ympäriinsä, pääset kaikista vähimmällä.
-
Eli tämäkin on väärin tehty?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/uutta-peltia-focukseen
ei ole sillä tuossahan on vaihdettu koko helmapelti joka on alunperin tehtaalla laitettu pistehitseillä kiinni :)
-
Pulinat pois. Tämän näkösenä helmat meni leimasta läpi. Ovet tuli tänään vielä vaihdettua sinisiin ehyisiin. Hullu huomaa ja viisas sanoo mitään.
(https://lh4.googleusercontent.com/-twrmAHjAZE0/Uek9P5qZJTI/AAAAAAAACpA/8zaeRvehcII/w1017-h763-no/2013-07-18+21.29.18.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-ybpudy2_rk4/Uek9bTo0R_I/AAAAAAAACpI/i6ggydzWAso/w1017-h763-no/2013-07-18+21.29.00.jpg)
Siihen ei yksinkertasesti saa yhtenäistä saumaa ku on eri paksuset pellit. Kaverikin sitä koitti mutta reiän poltti.
Heti kun aurinko armas kuivaa niin teräketjuöljyä kotelot täyteen ja sitte liimalla helmamuovit kiinni. Sen jälkee volvo lähtee nettiautoon.
-
Siinä kyllä on helmassa ihan tukille paikka jos viihtii vähän kumartua ja kahtoa, mutta olempa senkin vierestä nähny kun rengasliikkeessä tunkkas uudehkon mersun helman paskaks tunkilla. Alle vaan ja nostoa että kaikki on mahollista.
ihan vaan pieni varotuksen sana että ei välttämättä kannata sitä alkuperästä nostokohtaa käyttää jos auton lahoin kohta on sen vieressä.
Nimim. Pikkasen retkahti
-
ihan vaan pieni varotuksen sana että ei välttämättä kannata sitä alkuperästä nostokohtaa käyttää jos auton lahoin kohta on sen vieressä.
Nimim. Pikkasen retkahti
Kokeilitko että miten kestää nyt nostaa vai jätätkö seuraavan omistajan kokeiltavaksi ???
-
Kokeilitko että miten kestää nyt nostaa vai jätätkö seuraavan omistajan kokeiltavaksi ???
En. Siitä nostokohdasta petti ne hitsaukset ku nostin hallitunkilla. Voi olla et alkuperäs tunkilla olis kestäny mutta se on hävinny niin ei tuota kohtaa oo tullu pitkään aikaan käytettyä. Apurungosta ku tunkkaa korkeelle ni nousee yhtä lailla koko toinen puoli ilmaan.
Tottakai se ostajalle mainitaan että ei ylös siitä enää..
-
En. Siitä nostokohdasta petti ne hitsaukset ku nostin hallitunkilla. Voi olla et alkuperäs tunkilla olis kestäny mutta se on hävinny niin ei tuota kohtaa oo tullu pitkään aikaan käytettyä. Apurungosta ku tunkkaa korkeelle ni nousee yhtä lailla koko toinen puoli ilmaan.
Tottakai se ostajalle mainitaan että ei ylös siitä enää..
O0 tuosta propsit jos oikiasti meinaat sanoa sillä muuten voi tulla seuraavalla omistajalla tippa silmään kun tun tunkkia tarjoaa nostopisteeseen ;)
-
O0 tuosta propsit jos oikiasti meinaat sanoa sillä muuten voi tulla seuraavalla omistajalla tippa silmään kun tun tunkkia tarjoaa nostopisteeseen ;)
Pari muutakin juttua pitää sanoa nimittäin ainakin jakohihnan ajotus kun tuos on kiinteä deekun pottapyörä. Jos tekee sen nollamerkin mukaan niin voip olla ettei lähe käyntiin enää. Tein pikku merkin poralla siihen oikeaan kohtaan. En kuitenkaa usko että tuoho jakoremppaa enää kukaan viittii tehä. Parikyt tonnia vielä tuolla vanhalla ajelee.
-
Mistä löysit noin ala-arvoisen katsastuskonttorin?
-
Mistä löysit noin ala-arvoisen katsastuskonttorin?
ala-arvosen? Kyllähän tuo mielestäni ihan aiheesta hylättiin? Olisko sen pitäny päästää läpi ku ovet on reijillä ja helmaa puuttuu toista metriä?
-
ala-arvosen? Kyllähän tuo mielestäni ihan aiheesta hylättiin? Olisko sen pitäny päästää läpi ku ovet on reijillä ja helmaa puuttuu toista metriä?
Ei vaan päästi noin päin helevettiä korjatun läpi uusintanäytöllä, sitä miikel varmaan tarkoitti.
Tosta olis saanu ihan hyvän, kun olis virsikirjalla tasottanu, ja sen jälkeen räkiny uudet pisteet vanhojen väliin, ja em. lauseen toisto kunnes kivasti kiinni kaikkialta.
-
Ei vaan päästi noin päin helevettiä korjatun läpi uusintanäytöllä, sitä miikel varmaan tarkoitti.
Tosta olis saanu ihan hyvän, kun olis virsikirjalla tasottanu, ja sen jälkeen räkiny uudet pisteet vanhojen väliin, ja em. lauseen toisto kunnes kivasti kiinni kaikkialta.
kiinnihän tuo on ja se varmasti riittää. Plus että on paksumpaa peltiä ku alkuperänen. Eihän sen tartte kelvata muuta ku leimasetälle vai oonko ymmärtäny jotenki väärin?
-
Katsastuksessa ei jaella kauneuspisteitä, mutta sen kummemmin arvioistelematta toisten kättentyötä niin tuo lienee hitsattu ihan puskusaumalla jos oli ongelmaa saada reuna kestämään pilliä? Omat hitsihommat pyrin tekemään limisaumalla jos mahdollista, ikuisia ei niistäkään tule kun väliin tuppaa jäämään tilaa kupalle mutta on sentään suht helppoa hitsata.
Tosta aiemmin mainitusta helmatalkoosta tuli otettua joku kuvakin. Ammattihitsarit saattaa itkuun pillahtaa mutta ei se mitään...
Ruoste pois mahdollisimman tarkkaan että on tervettä peltiä hitsata, tässä oli apuna alkuperäiset levikkeiden reiät joihin sai helposti hitsattua tartunnat ja sit vaan se pitkä sauma umpeen. Mukava hitsata kun on kaksi tervettä peltiä vastakkain. Muistaakseni toiseen helmaan piti hitsata ensin semmoinen kapea soiro ikäänkuin sisäpuolelle johon sai sitten hitsattua tuon varsinaisen ulkopellin edes jotenkin nätiksi. + jollain tavalla kestäväksi rakenteeksi.
Alareuna piti laittaa tulppahitsaamalla, suoraan pellinreunaan hitsaamalla olisi "mielenkiintoista" eikä onnistu kovin hyvin. Tässä piti kyllä hitsata ensin ~50mm soiro sinne helmapalkin takapuolelle kun oli niin pahoin mädäntynyt. Tässä olisi ollut jo helpompi värkätä profiilista koko helmapalkki, mut ainahan sitä pitää todistella ainakin itselleen että suorastakin pellistä saa jotain muotoja aikaiseksi.
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=134898)
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=134896)
(http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=134897)
Ketjun aloittaja ei tainnut olla paljoa hitsaillut aiemmin, sillä vaan laittelin jotain omia kokemuksia jolla mätähommia tehnyt. Tekemällä sitä oppii, ja taidot jalostuu.
-
Hieman limittäin ovat, sinne tosin jäi pieni ilmarako yläreunojen väliin kun ei kulma osunut ihan kohilleen. Tuo sitten aiheutti ne ongelmat. Vasaralla nakuttelin ohempaa peltiä kiinni sitä mukaa kun homma eteni. Alkuperänen kotelo oli alareunasta ehkä 3cm välein tulppahitsattu. Itse laitoin uuden ihan vain pistehitsillä ja oli pikkasen hankalaa alhaalta päin hitsata. Jälkikäteen ajateltuna tuo tulppahitsi olisi varmaanollut se fiksuin tapa.
-
Tuo tulppahitsi on ainoa järkevä tapa tehä se alakantti, joskus koittanu jotain muuta niin palanu hermo ja hiukset.
http://www.dropbox.com/s/p7rfvpd1aacdrcd/2013-05-27%2020.28.14.jpg tuossa eräs melko keskiverrosti tehty helmanpätkän vaihto, puskusauma, koska jos 2peltiä päällekkäin niin alkaa heti mätäneen. Hitsivehkeenä halpamig, mutta saumaa tahkottu vähintään tarpeeksi, lopputulos melkein miellyttää silmää, harmi ettei maalausta ennen tullu otettua kuvia. Alakantti tietenkin tulppahitsein, muuten 100%sauma. Joku kellä ei oo peukalo keskellä kämmentä ja saa auton ylemmäs tekee helposti parempaa, maassa maaten tuo homma melko rektumista. Tarvinnee vielä jokupäivä ottaa pari hdkuvaa aiheesta.
Toisaalta nää on niitä kulttuurieroja, jotkut tekee myyntikorjauksia, toiset itelle ja kolmas on kulmamies joka tekee tehdasta parempaa.
-
No niin. Helmakoteloihin tuli valeltua pellavaöljyä pikkasen tervalla höystettynä (tarttuu paremmin). Lopulta helmoista tuli tän näköset.
(https://lh3.googleusercontent.com/-lYHlGEUWwtE/Uf3tZYjcKaI/AAAAAAAACpk/tBY9Vjc1ujo/w1017-h763-no/2013-08-03+17.58.45.jpg)
Hyvin ne asettu tuonne muovien alle. Sisäpesua ja leiman kunniaksi volvo sai vielä uudet öljyt myllyyn. Vielä pitäis ulkoa pestä niin sitten alkas olla myyntikunnossa :)
-
No niin. Helmakoteloihin tuli valeltua pellavaöljyä pikkasen tervalla höystettynä (tarttuu paremmin). Lopulta helmoista tuli tän näköset.
(https://lh3.googleusercontent.com/-lYHlGEUWwtE/Uf3tZYjcKaI/AAAAAAAACpk/tBY9Vjc1ujo/w1017-h763-no/2013-08-03+17.58.45.jpg)
Hyvin ne asettu tuonne muovien alle. Sisäpesua ja leiman kunniaksi volvo sai vielä uudet öljyt myllyyn. Vielä pitäis ulkoa pestä niin sitten alkas olla myyntikunnossa :)
Noi etulokarin kaaret :o
-
Noi etulokarin kaaret :o
hyvä ku huomasit.. Pitäskö noi meikata piiloon? Eikai tol pintaruosteel oo kuitenkaan loppukäyttäjälle paljo merkitystä?
-
Ei, mutta jos autosta meinaat myydessä jotakin saada niin...
Näähän on ehjinäkin näitä tonnin pelejä... :-\
-
Ja mä maksoin tuosta aikonaan yli 3000! Laskeskelin et kilometrille on tullu 20 senttiä hintaa vaikka tuost nyt ei enää mitään saiskaan. Jos tuosta kuitenki sen tonnin sais..
-
Ja mä maksoin tuosta aikonaan yli 3000! Laskeskelin et kilometrille on tullu 20 senttiä hintaa vaikka tuost nyt ei enää mitään saiskaan. Jos tuosta kuitenki sen tonnin sais..
Jos rehellisesti myydessä otat helmat pois ja näytät työnjäljen sekä kaaret on muutkin tossa kunnossa, niin haaveeksi jää.
Tonnilla näitä saa yksvärisenä ja ilman suurempia hitsausharjoitteluita, kuten herra hevonen jo sanoi.
nou herne :hg:
-
Vähän sivuten tätä topicia kun tossa edellisellä viikolla joutu räkimään pari paikkaa -02 citroen picasson helmaan.. Se oli niin helppoa kun ennen hommaa meinasinkin.. Eli oli tosi p*rseestä.. Pellin paksuus oli jotakin 0,25 paikkeella.. Joten joutu hyllystä ettimään ohuinta peltiä mitä sattu löytymään.. Oli 0,3mm ja hieman paksumpaa kun auton oma helmapelti.. Eka yrittämällä ei tullu mitää koko hommasta, mutta sit muutama tunti myöhemmin kun uudelleen yritti niin kyllä se sitte pisteillä pelti siihen kiinni jäi ilman että palo reikää.. N. 2cm välein tuo tuli hitsattua, parista kohtaa pääs yhteinäistä saumaa vetämään.. Mutta hioin saumat ja kittasin niin tuli kun uus siitä helmakotelosta.. Kyllä nyt hän kenelle sen tein kehtaa vielä leiman kautta autoliikkeeseen vaihtoon ;D
-
Jaa itelläki löyty.. oha tuo kyl 20 vuotta vanha ja 400 000 rullattu :P
(https://lh6.googleusercontent.com/-ubjGbPnqvPY/UieJINpZSxI/AAAAAAAAAPQ/DWN4-mxQrSs/w913-h685-no/2013-09-04+17.22.49.jpg)