Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volgaman - 04.07.2013, 11:15:08
-
ilmaus ei onnistu vaikka on pian päästetty 3l putkien läpi. mistään ei vuoda mutta yhtäkkiä on taas edessä ilmaa! ja polustin menee melkein pohjaan...
940 -95 abs dot5.1
-
Ensin takajarrut sitten etupää, yläruuveista ensin.
Noin tehty?
Teitkö mitä remppaa jarruihin vai vain nesteenvaihto?
-
tarkoitakko niitä yläruuveja jotka on siä säiliön vieres konehuoneessa :idiot2:
on koitettu ensin etu sit taka ja toisin päin. kun ilmaa kierroksen ja koittaa uudestaan niin on taas ilmaa,varmaan viisi kertaa tehty ilmaus.. ja missään ei näy vuotoa.
-
Kannattaa ilmata sieltä säiliön vieressä olevasta kahdesta nipasta.
-
sieltä ei ollakkaa koitettu
-
Laskettu läpi? Paine-Kiinni menetelmä vaiko paineilmamenetelmä. Vaiko lorottelu. Lorottelemalla ei onnistune. Yleensä ottaen nuo on helpot ilmattavat. Kerroppa mikä lopulta tepsi!
-
Tere.
Katoaako nestettä,jos niin voipi pääsylkkä vetää ilmaa tehostimen kautta/nestettä tehostinkalvon etupuolella.
-
Paine-Kiinni menetelmällä menty. ei vieläkää mitää.. onko sillä joku tietty järjestys??
-
Molemmat takajarrut, molemmat etujarrut. Edestä ilmataan ensin ylin ruuvi (jos on) sitten alempi. ???
-
Onko kokeiltu ilmata moottori käynnissä? Eli tehostaja peliin.
Auttoi ainakin Volkkarissa, kun ilmattiin
-
Terve.
Itse olen aina ilmannut jarrut ihan yksin,muoviletku ilmausruuviin letku limupullon pohjalle jossa on sentti nestettä,letkun pää nesteesen,ilmausruuvi auki ja polkimesta muutama kerta pumpaten,näin sitten pyörä kerrallaan.
Vanha nyrkkisääntö on,että kauimmaisesta pyörästä alkaen.
Aina on ilmat poistuneet järjestelmästä,viimeksi eilen omasta S80:stä kun vaihdoin etjarruletkut.
-
Jos on paineilmaa käytössä niin on loisto laite esim. Bilteman paine-ilmain. Maksaa alta 20é ja pystyy helposti ilmaamaan yksin jarrut.
-
kyllä on ollu aina kaveri jonka kans ilmannu. tämäki on ensimmäänen kerta ku jää ilmaa.. onkos pää sylinteri 1 vai 2 mäntänen, kun on koitettu erestä taakse niin tuntuu jotenki mutta ei tarpeeksi ja jos toisin päin niin ei mitää, heti poljin pohjaan. niin onko eteen eri mäntä ku taakse jos se vaikka falskais
-
Tere.
Katoaako nestettä,jos niin voipi pääsylkkä vetää ilmaa tehostimen kautta/nestettä tehostinkalvon etupuolella.
Tere.
itseäni lainaten!
säiliö taitaa olla kaksi osainen sisäiseltä rakenteeltaan,taitaapi olla siinä sylkän päällä kiinnitettynä kahdella yhteellä sylinteriin....on kaksoismäntä varustettuna esipaineventtiilillä tai sit se venttiili on sylkän päässä erikseen.
Siis neste sen verran alas säiliöstä et neste ei siirry säiliön osastojen välillä,kaveri painelemaan polkimesta,lampulla seuraten nestepintoja,polkimen painuessa alas(pidä hetki)pitäisi nestepinnan tipahtaa hieman jos palaa takaisin ylös ennen polkimen nostoa vuotaa pääsylinterin mäntä läpi.
Jos nestepinta ei laske ollenkaan jommassa kummassa osastossa voipi olla säiliön pohjassa sakautumaa joka on kokonaan tai osittain tukkinut nesteen pääsyn säiliöstä männän etupuolelle.Tere.
Katoaako nestettä,jos niin voipi pääsylkkä vetää ilmaa tehostimen kautta/nestettä tehostinkalvon etupuolella.
Tässäpä toinen lainaus itseltäni :hello:
-
Terve.
Itse olen aina ilmannut jarrut ihan yksin,muoviletku ilmausruuviin letku limupullon pohjalle jossa on sentti nestettä,letkun pää nesteesen,ilmausruuvi auki ja polkimesta muutama kerta pumpaten,näin sitten pyörä kerrallaan.
Vanha nyrkkisääntö on,että kauimmaisesta pyörästä alkaen.
Aina on ilmat poistuneet järjestelmästä,viimeksi eilen omasta S80:stä kun vaihdoin etjarruletkut.
Tere taas.
No heh,kävi lapsus ei se yllätys ole.
Tällä menetelmällä kun ilmaa kaverin kanssa tai ilman,ilmausruuvi riittävästi auki,virtaus on tällöin riittävän nopeaa jotta ilmat poistuu putkistosta "alamäkeenkin"eikä ehdi nousta putkistossa takaisin ylöspäin kuten voi käydä "paine-kiinni menetelmässä"
-
Nestettä pullossa-letkun pää sukelluksissa-menetelmää voi ja on syytä käyttää myös tuossa paine-kiinni systeemissä.
-
En tiedä onko tätä ongelmaa volvossa, mutta kumminkin. Joskus ranskatarta ilmatessani ei auttanut vaikka olisi kaksi viikkoa imenyt imurilla nestettä nipoista. Ongelma oli abs yksikön irroittamisen jälkeen. Tilanne korjautu kun kävi aina välissä hiekkatiellä jarruttamassa abs jarrut rutkuttaen. Johan löyseni polin taas uusiksi! Eli välissä abs jarruja rutkuttamassa ja ilmaus uusiksi. Näin tuli polkimesta kova. Ilmaa jäi itse abs venttiileihin.
-
Kantsii kokeilla. Yleensäkin ABSeja pitää käyttää! Pysyvät kunnosssa!
-
Lisään sen verran, että toisissa autoissa on oikein ilmaamista varten softa testerissä millä abs pumppu saadaan ilmauksen ajaksi pyörimään.
-
Tästä on hyvä jatkaa, itsellä ongelma saada ilmat pois. Vähän kaikkia koitettu.
Käytännössä menee näin, kun ilmaa nipat vuorotellen niin vaikutta siltä että kaikista tulee ilmat pois. Mutta sitten kun painaa poljinta niin menee vielä ihan pohjaan, ja sitä kun painaa muutama kerran kovaa niin taas tulee ilmaa, ja satulasta ei tuu painella enää. Tämä lähti siitä kun vaihdoin nesteet, jarrut oli ihan ok ennen sitä, tosin abs:tä en tiedä ei ainakaan valo palannut.
Siis neste sen verran alas säiliöstä et neste ei siirry säiliön osastojen välillä,kaveri painelemaan polkimesta,lampulla seuraten nestepintoja,polkimen painuessa alas(pidä hetki)pitäisi nestepinnan tipahtaa hieman jos palaa takaisin ylös ennen polkimen nostoa vuotaa pääsylinterin mäntä läpi.
Tätä voisin seuraavaksi testata, mites voinko sulkea pois vaihtoehtoa että pääsylinteri on paskana jos se ei oirelee noin tai kuplii säiliössä??
Auto on 940 -95 abs
-
Tere.
No ei se kaikkea kerro,Jos nestepinta ei tee mitään on se myös oire pääsylkästä.
Tarkastaa voi myös sylinterin vuodon sinne tehostimen sisään jos nestettä katoaa kun pumppailee ilmaruuvit suljettuna.
Pääsylinterivialta tuo vaikuttaa jos et missään vaiheessa päästänyt pääsylinteriä tyhjäksi.
Säiliöön kerääntynut paska lähtee liikkeelle ja aiheuttaa ongelmia.
-
Pakko jotain yrittää, jännä homma vaan kun jarrut oli kunnossa ennen nesteen vaihtoa. Mutta tuo kävi kyllä mielessä että uusi neste voi irrottaa jotain mömmöö sieltä. Vaihdan ton pääsylinterin niin katotaan sitten