Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: kosunen - 13.03.2011, 17:14:56

Otsikko: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 13.03.2011, 17:14:56
Näin alkuun että auto on jäärata käytössä.Olen tässä miettinyt että minkähän kokoinen turbo tuohon koneeseen olisi hyvä laittaa? Turboja ollut tänä talvena useampikin paikallaan mutta kaikki ovat menneet niin väljiksi että öljyt menee läpi pako putkeen. Tässä päästiinkin nyt ongelmaan että mikä hitto noissa turboissa on kun ne ei ole kestäneet,taitaa olla neljäs turbo menossa,öljynkierto on riittävä ja otettu öljynsuodattimen jalasta. Alkaa olla melko kallista huvia kun kokoajan saa olla turboja vaihtamassa.Turboina on ollu subaru leonen vakio turboja ja nyt paikallaan oleva on 1,8 diesel sierrasta. Pakopesän reikä tuossa turbossa on ainakin ihan onnettoman kokonen. Niin ja sitten tuo turbo ahtoi jo auton ollessa paikoillaan 0,5 ja vähän päällekkin.
Nyt on hyvät neuvot tarpeen,vielä on jääratakautta vähän jäljellä nii kerkeis ajelemaan :)
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: usu - 13.03.2011, 17:29:08
No vaikka ihan vakio T03. Kai ne ahtimet hajoaa kun koko solmu on mansikkana taivaisiin nousevista pakopaineista.

Edit: Toki siis voi laittaa isommankin jos tahtoo.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 13.03.2011, 17:42:13
Eli vastaus on,aivan liian pienet turbot ja isompaa tilalle. Okei,tämä on vähän uutta minulle kun ei aijemmin ole turboautoa ollu.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: usu - 13.03.2011, 17:59:30
Vähän on juu pienen oloinen tollanen nafta-Sierran ahdin. T03 kokoluokasta ylöspäin niin alkaa olemaan kartalla.
Kai on muistettu jälkikäytellä ajon jälkeen aina? Ettei suoraan laulusta parkkiin.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 13.03.2011, 18:34:28
Kyllä on annettu vähän aikaa aina pyöriä tyhjäkäyntiä ajon jälkeen. Hyllyssä olis tuollanen nissan patrol 3.3 ahdin,on jo huomattavasti isompi mitä nuo rutkut siinä on ollu. Tuo vastaa t3 kokoa suurinpiirtein.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: juse - 13.03.2011, 19:54:42
Öljyn tulo suotimen jalasta, mistäs paluu?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 13.03.2011, 20:13:00
Paluu on isommalla letkulla suoraan öljypohjaan.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: VahuJ - 13.03.2011, 20:41:50
Ja paljonkohan mahtaa olla ahtoja? Ilmeisesti t02:sia olleet ne subarun ahtimet?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 13.03.2011, 20:57:46
Sanotaan näin että ahtoja ollu siinä 0,7-0,8 paikkeilla. Ne subarun ahtimet on ihi merkkisiä,niistä ei mulla ole tietoa mihin garretin malliin niitä voisi verrata. Tais olla siinä jotain merkintöjä IHI RHB5 mutta pieniltähän ne näyttää verrattuna t3. Tuo riesan ahdin on t2.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 27.03.2011, 17:46:06
Joo ei jumalauta tuo toinenkin turbo hajos nyt,ei menny väljäksi mutta öljy menee pakoputkeen että lorisee.Alkaa jo niin kyrpimään tuo vehe että taidan laittaa myyntiin. Mistäs noista turboista tietää että mitenkä paljon niillä on ajettu mutta kun ei köyhällä ole vara uuttakaan ostaa:( kai se on alettava t3 jostain metsästämään.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: janne81 - 27.03.2011, 21:28:29
Eihän se öljynpaluu varmasti ahdista ?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 27.03.2011, 22:23:34
ei sen tuntus ahdistavan kun on aika isolla putkella se paluu. Tämä turbo alkoikin vuotamaan kun käänsin pesiä eri asentoon kun ei käyny kunnolla paikalleen ja öljynkierto olis tullu muuten väärin päin.Öljy tulee siitä pakopesän ja keskiosan välistä mut nyt alko valumaan putkeen. Onko noi dieselien ahtimet sitten erilaisia jotenkin etteivät sovellu bensakoneisiin? nyt olisi tiedossa 900 saabin turbo,mutta mun tuurilla sekin varmaan alkaa kusemaan jostain. Voiko tuo tulopuolen putki jotenkin vaikuttaa asiaan kun se on niin pitkä,kiertää melkein koko konehuoneen ennen kun menee turbolle.Sain sen kaverilta kun se oli käyttäny sitä jossain offi vehkeessä ja ei ole sitten tullu lyhennetyä sitä,luulis tuolla kyllä öljy kiertävän ihan hyvin kun turbon ja pakoputkenlaipan välistä vuotaa ihan lorona :/
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: j_tapio - 27.03.2011, 22:47:54
Onhan sulla se runko-osa pystyssä tai lähes pystyssä? Että yläpuolelta menee öljyt sisälle ja alapuolelta lähtee paluuputki.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 27.03.2011, 23:00:31
Juurikin näin on,hieman on kyllä vinollaan. Miten paljon se saa olla vinossa suoraan nähden?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: j_tapio - 27.03.2011, 23:30:48
Juurikin näin on,hieman on kyllä vinollaan. Miten paljon se saa olla vinossa suoraan nähden?

Karkeesti vois sanoo että 30° puoleen tai toiseen pystystä.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Jahre - 28.03.2011, 09:14:40
Itseasiassa vain 20 astetta on se liikkuma vara. Mutta mieluusti täysin suorassa.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Fuse - 28.03.2011, 13:15:49
Ja jos se on alkanut vuotamaan pesien välistä aukikäytön jälkeen, on siellä joku väärässä kireydessä, rikki, tai huonosti paikallaan. Olen huomannut, että kun ahtimia on käyttänyt huollossa, on useasti pientä hikoilua esiintynyt pesien välillä huollon jälkeen, mutta tuo loppuu aika pian ja ei ole mitään vuotoa, joten jossain siellä on vikaa.

Monet ahdinvalmistajat ilmoittavat tuon suosituksen pienemmäksikin, 15 astetta on suositusrajana näkynyt, mutta kyllä itse sen suoraan jättäisin.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 28.03.2011, 14:46:13
Juu,kyllä kaverilla subarun turbokin kostui keskeltä vähän mutta tuossa tulee nyt ihan tippoina pakosarjan päälle ja putkeen menee myös Koska savu on sen mukaista.. Niin mä kiristin niitä pultteja kun huomasin että itki öljyä siitä väliosan ja pakopesän välistä niin heti sen jälkeen kun hurautin auton käyntiin niin alko menemään putkeen öljyt..
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Hannu_264 - 29.03.2011, 09:45:16
Mistä kohtaa olet oikein ottanut sen öljyn? Onko suodatetulta puolelta vai ennen suodatusta? Vauriot kuulostaisivat vähän sille että öljy on suodattamatonta tai ettei öljynpaineet pysy >2 bar radalla. Ilmeisesti niistä ahtimista ovat laakerit menneet väljiksi, minkä seurauksena siiven ottavat koteloon ja myös akselin tiivistys vaurioituu -> paineellinen öljy pääsee sitten vuotamaan sieltä pakopesään... :(

Useimmat ovat ottaneet öljynpaineanturin aukkosta öljyt (suodatettua) ahtimelle, T-haaran saat motonetistä tai biltemasta. Samalla voisit laittaa sinne öljynpainemittarin vaikka jonkin halvan biltema / motonet ja katsoa pysyvätkö paineet >2 bar (jätä mittari ohjaamon ulkopuolelle). Öljynpaineen pitäisi olla jotakin 4-6 bar ajossa ja tyhjäkäynnillä yli 2-3 bar.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 29.03.2011, 16:37:51
Hmm,nyt meni vaikeaksi selittää.Täytyisi ottaa kuva asian selventämiseksi,mutta öljyn tulo on otettu siitä,kun suodatin jalassa on kaksi lähtöä,niin niissä molemmissa lähdöissä on nipat ja niihin tulee letkut,nämä letkut menee omatekoiseen y-haaraan josta lähtee turbolle letku.Suodatinjalka on vaihdettu sellaiseen missä on nuo lähdöt. Nämä asennukset oli jo auton minulle tullessa. En tiedä mikä lie ollu entisen omistajan ajatus tuosta toteutuksesta.Väitti minulle että tämä on tehty jonkun turbonasennuksesta tietävän kanssa.Minulle tämä on uutta kun ensimmäinen turbo auto on kyseessä. Itsekkin mietin että joskus että toimisko tuo niin että tulppais toisen lähdöistä,heittäis y-haaran mäkeen ja vetäis vaan yhdellä letkulla suodattimelta asti turbolle. Mikähän kierre mahtaa olla tuossa öljynpaine anturissa?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Hannu_264 - 30.03.2011, 07:46:37
Kyllä tuo tuosta selvisi jo, kiitos. Eli öljyn syöttö tulee niistä banjopulteista, eli öljynjäähdyttäjän piiristä... Tässä voitelujärjestelmän periaatekuva:

(http://www.netikka.net/ville.vieri/picts/Lubrsyst.gif)

Tuosta nyt nähdään että se öljynjäähdytin on ennen suodatinta => ahdin saa suodattamatonta öljyä, öljypohjassa pyörivät epäpuhtaudet, hiekka roskat yms kulkeavat nyt sitten ahtimen läpi tai kertyvät sinne laakereille...  :nohnoh

Toinen mikä voi lyhentää ahtimen elinikää on se miten paljon bensaa ja vettä on öljyn joukossa. Minkälaisilla seoksilla ja öljyillä olet ajanut tuota? Haiseeko moottoriöljy voimakkaasti bensalle? Jos seokset kovin paksulla niin bensaa ja vettä kertyy öljyn joukkoon. Haihtuvat komponentit lähtevät toki huohotuksen kautta sieltä mutta osa jää sinne öljyn joukkoon pienentämään öljyn viskositettiä ja häiritsemään voitelua (höyrystyy kaasukupliksi laakereilla)...

EDIT:
Öljynpainekellon kierre, B200 M14x1.5-kierre/pikaliitin
 
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.03.2011, 10:03:02
Niin meneekö mulla nyt suodattamaton öljy turbolle? Kun mulla ei ole öljynjäähdytintä tuossa ollenkaan. Bensaa oli aijemmin öljyn joukossa paljon kun oli käyntihäiriötä lämpöanturin takia,mutta sen jälkeen on öljyt vaihdettu kaksi kertaa.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: HembalanD - 30.03.2011, 10:15:15
Hmm,nyt meni vaikeaksi selittää.Täytyisi ottaa kuva asian selventämiseksi,mutta öljyn tulo on otettu siitä,kun suodatin jalassa on kaksi lähtöä,niin niissä molemmissa lähdöissä on nipat ja niihin tulee letkut,nämä letkut menee omatekoiseen y-haaraan josta lähtee turbolle letku.Suodatinjalka on vaihdettu sellaiseen missä on nuo lähdöt. Nämä asennukset oli jo auton minulle tullessa. En tiedä mikä lie ollu entisen omistajan ajatus tuosta toteutuksesta.Väitti minulle että tämä on tehty jonkun turbonasennuksesta tietävän kanssa.Minulle tämä on uutta kun ensimmäinen turbo auto on kyseessä. Itsekkin mietin että joskus että toimisko tuo niin että tulppais toisen lähdöistä,heittäis y-haaran mäkeen ja vetäis vaan yhdellä letkulla suodattimelta asti turbolle. Mikähän kierre mahtaa olla tuossa öljynpaine anturissa?
Käsitinkö oikein vai onko sulla otettu siitä suodatinjalan molemmista lähdöistä y haaralla se ahtimen öljyn painepuoli? Toinenhan niistä lähdöistä on paluu  ???
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: hevonen - 30.03.2011, 11:04:07
Käsitinkö oikein vai onko sulla otettu siitä suodatinjalan molemmista lähdöistä y haaralla se ahtimen öljyn painepuoli? Toinenhan niistä lähdöistä on paluu  ???
Tämä mullakin iski silmään... Sulla on varmaan putsarinjalkana sama välikappale kuin et turboissa, josta lähtee ö-jäähdyttimen kierto ja palaa samaan jalkaan...
Ei mahda turbolle paljoa öljyä riittää? Jospa sen takia losahtaa.
Laittaisin yhdellä letkulla turbolle ja se toinen nippa tukkoon. Tuo painepuoli on helppo löytää kun vähän starttaa letkut irrallaan. :o

Tosin parashan on tuo lohkosta ottaminen turbolle suodatettua ööliä.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Hannu_264 - 30.03.2011, 12:24:17
Volvon öljynjäähdyttäjässä on termostaatti, joka säätää kiertoa siten että öljyn lämmöt pysyvät n.85-90 asteessa. Jos vain yhtä nippaa käyttäisi niin niin huonolla tuurilla olisi voinut kytkeä sen siten että öljyä virtaa ahtimelle vasta kun 80 astetta on saavutettu. Tässä tapauksessa ne on kytketty yhteen, paineellista öljyä tulee sieltä, vaikkakin se kiertää kylmänä ns "paluu puolen" kautta ahtimelle.

Onko ahtoputkistossa vuotoja? Painepuolen vuodot kasvattavat ahtimen pyörimisnopeutta ja pakopaineetta. Liian iso pakopaine saattaa käydä aksiaalilaakerin päälle, joka antautuu hiljakseen ->siivistöt ottavat kiinni pesiin => kallista romua.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Fuse - 30.03.2011, 12:26:23
Itse heittäisin sen välikappaleen pois, jos ei kerta öljynjäähdytintä ole edes käytössä, tai ei aio sellaista laittaa.

Sinne turbolle pitäisi jokatapauksessa saada suodatettua öljyä.

Turbolle öljynkierto sopivalla haaroituksella (banjo, t-/y-haara) joko öljynpainevaloanturin reijästä, tai vaihtoehtoisesti ilman haarakappaletta suoraan vesipumpun läheisyydessä lohkon etupäässä olevasta lähdöstä, mikä on vapareissa tulpattu.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.03.2011, 13:04:33
Kyllä molemmista reijistä lähtee letkut y-haaralle ja siitä letku sitten turbolle. Ahtoputkistot kateltiin silmämääräisesti ja vuotoja siellä ei näyttäisi olevan. Voisko tuon suodattimen jalan molemmat reijät laittaa tukkoon ja ottaa sen öljyn sieltä lohkosta vai kannattaako se jalka ottaa kokonaan pois sieltä välistä. Ja tuon öljypainemerkkivalon reijän kautta riittää öljynpaine hyvin turbolle. Kyllä sitä aika tehokkaasti nykin sieltä tulee mutta jos se todella on niin paskaista että laakerit menee sen takia. Joo kallista huvia tämä tuntuu olevan,nii olis ihan hyvä saada korjausta asiaan. Olis hyvä jos jollain olisi toteutettu öljynotto tuolta lohkosta nii laittaisi kuvia,missä kohtaa se tulpattu kohta sijaitsee lohkossa mistä voi ottaa ölyn?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: TOK - 30.03.2011, 13:20:52
Painepuolen vuodot kasvattavat ahtimen pyörimisnopeutta ja pakopaineetta.

Kehtaisitko Hannu tai joku muu turboista ymmärtävä vääntää rautalangasta, miten ahtopuolen vuoto aiheuttaa pakopaineen kasvua?

Ymmärrän ahtimen pyörimisnopeuden kasvun, kun ahtopainetta pääsee vuotamaan harakoille niin kompressorisiipeä jarruttava voima on pienempi -> sama pakokaasuvirtaus pyörittää ahdinta suuremmalla nopeudella.

Mutta eikös pakopainetta mitata turbiinin etupuolelta (pakokaasun virtaussuunnassa eli koneen ja turbon välistä). Naiivisti kuvittelisin että kun tuo kompressorin pyörimisvastus on pienempi ja turbiini siksi pääsee pyörimään nopeammin, niin ei se ainakaan nosta pakopainetta? Mitä mä en tajua tästä?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: HembalanD - 30.03.2011, 13:32:38
missä kohtaa se tulpattu kohta sijaitsee lohkossa mistä voi ottaa ölyn?
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/painereik.jpg
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.03.2011, 13:42:18
Kiitosta kuvasta,tuo selvitti paljon. Mikä kierre tuossa tulpassa on? Mutta jos otan öljyn kellon reijästä niin laitan siihen reikään t-haaran ja toiseen päähän turboon menevän letkun ja sitten siihen toiseen t-haaran reikään anturin kiinni.Olenko ymmärtänyt oikein?
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: HembalanD - 30.03.2011, 13:46:56
Kiitosta kuvasta,tuo selvitti paljon. Mikä kierre tuossa tulpassa on? Mutta jos otan öljyn kellon reijästä niin laitan siihen reikään t-haaran ja toiseen päähän turboon menevän letkun ja sitten siihen toiseen t-haaran reikään anturin kiinni.Olenko ymmärtänyt oikein?
Aivan oikein, ota tulppa mukaan ja käy teettämässä sopiva letku jossain hydrauliikka liikkeessä esim.  :)
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.03.2011, 13:59:43
Katos alkaa oppi mennä meikäläisellä pikkuhiljaa perille :)
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Hannu_264 - 30.03.2011, 19:08:55
Kehtaisitko Hannu tai joku muu turboista ymmärtävä vääntää rautalangasta, miten ahtopuolen vuoto aiheuttaa pakopaineen kasvua?

Ymmärrän ahtimen pyörimisnopeuden kasvun, kun ahtopainetta pääsee vuotamaan harakoille niin kompressorisiipeä jarruttava voima on pienempi -> sama pakokaasuvirtaus pyörittää ahdinta suuremmalla nopeudella.

Mutta eikös pakopainetta mitata turbiinin etupuolelta (pakokaasun virtaussuunnassa eli koneen ja turbon välistä). Naiivisti kuvittelisin että kun tuo kompressorin pyörimisvastus on pienempi ja turbiini siksi pääsee pyörimään nopeammin, niin ei se ainakaan nosta pakopainetta? Mitä mä en tajua tästä?

Minäpä koitan selventää tätä...

Tunnetusti ilman paineistamiseen tarvitaan energiaa (esim paineilmakompura), mikä otetaan turbossa pakopuolen paineesta sekä lämmöstä. Jos teoreettinen moottori ottaa 1 bar ylipaineella ajettaessa 2 l/krs (vaparina 1l/krs) ilmaa, jolloin sen paineistaminen vaatii energiaa pakopuolelta siten että pakopaine on vaikka 1 bar. Jos imupuolelta vuotaa 1 bar paineista ilmaa ulos niin silloinhan pakopuolelta tarvitaan enemmän energiaa = enemmän paine-eroa korkeampi lämpötila. Loogista eikö totta? Kompura esimerkin kanssa sama, jos yksi kompura riittää yhdelle maaliruiskulle niin jos siihen pistää kaksi niitä ruiskuja niin sitten tarvitsee myös tupla tehon että paineet pysyvät ylhäällä...

Hetken vielä kun miettii mitä pakopaine tarkoitaa huuhtelulle; poistotahdin lopussa imuventtiili aukeaa joku 30-40 EYK, tällöinhän palotilan paine on jonkin verran suurempi kuin pakopaine. Esim jos keskimääräinen pako- ja ahtopaine olisivat 1 bar, niin paine imuventtiilin auetessa palotissa voisi olla vielä 5 bar. Tällöin palokaasu virtaa hetken imusarjaan päin (kaasu virtaus kääntyy väärään suuntaan) ja imutahdin aikana ensimmäinen 20-40 astetta JYK:n menee pakokaasua imiessä imukanavasta sylinteriin. Eli sylinterin tehollinen täytös pienenee pakopaineen noustessa.

2 venttiilinen moottori tarvitsee samaan tehoon päästäkseen enemmän asteita nokalta huonomman huuhtelun takia. 2 vent/syl kärsii siis paljon enemmän tuosta pakopaineesta, tästä juontaa juurensa se miksi pakopaine ei saisi nousta ahtopainetta korkeammaksi. 4v/syl tekniikassa voidaan käyttää suurempia pakopaineita ilmaan että täytös = teho siitä isommin kärsisi. Kiihdytysmiehillä tuo raja on muuten vielä alempi, pakopaine saisi olla max puolet ahtopaineesta, jos meinaa saada tehoja...  ;)
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: TOK - 30.03.2011, 23:27:56
Tunnetusti ilman paineistamiseen tarvitaan energiaa (esim paineilmakompura), mikä otetaan turbossa pakopuolen paineesta sekä lämmöstä. Jos teoreettinen moottori ottaa 1 bar ylipaineella ajettaessa 2 l/krs (vaparina 1l/krs) ilmaa, jolloin sen paineistaminen vaatii energiaa pakopuolelta siten että pakopaine on vaikka 1 bar. Jos imupuolelta vuotaa 1 bar paineista ilmaa ulos niin silloinhan pakopuolelta tarvitaan enemmän energiaa = enemmän paine-eroa korkeampi lämpötila. Loogista eikö totta?

Ahaa, avainsana on siis ilmeisesti ahtopaineen säätö jos oikein ymmärsin? Eli kun ahtovuoto vuotaa paineita hukkaan niin turbolla teetetään enemmän työtä jotta ahtopaine pysyisi halutussa? Silloinhan ahtovuoto ilmeisesti aiheuttaa hukkaportin vetäytymistä pienemmälle. Siinä tapauksessa tietysti pakopaine kasvaa ja pakolämpö nousee.

Kiitos  -H-
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: hevonen - 31.03.2011, 22:37:54
Näin. Eikä siihen tarvita kuin vuotava bypass joka päästää painetta imupuolelle niin johan joutuu ahdin ottamaan kierroksia että ahtopaine saavutetaan. Ei tarvii olla letkuissa mitään vikaa.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 01.04.2011, 10:04:05
Noniin,täytyypä tänään laitella volvo nippuun toisella turbolla ja nyt on öljyntulo otettu painekellon reijästä,jospa näillä eväillä alkais osaset pikkuhiljaa kestämään. 
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 02.04.2011, 11:14:58
Tuota noin,mitenkähän kovalla paineella tuosta kellon reijästä tulee tuota öljyä turbolle kun asia on nyt niin että turbo tulvii öljyä pakoputkeen? Vai kävikö meikäläisen tuuri että tuo turbonen on väljä että siks kusee öljyä. Sitä vaan että mitenkä isoa putkea tuo paluupuoli pitää vähintään olla että riittää tuolle garrett t3:lle?
Ainakin tähän mennessä tuo paluu on riittänyt mutta ei siellä ole tainnu olla niin paljon tuottoa sillon kun öljy tuli suodattimen jalasta.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: JuHaU - 02.04.2011, 12:54:06
Tuota noin,mitenkähän kovalla paineella tuosta kellon reijästä tulee tuota öljyä turbolle kun asia on nyt niin että turbo tulvii öljyä pakoputkeen? Vai kävikö meikäläisen tuuri että tuo turbonen on väljä että siks kusee öljyä. Sitä vaan että mitenkä isoa putkea tuo paluupuoli pitää vähintään olla että riittää tuolle garrett t3:lle?
Ainakin tähän mennessä tuo paluu on riittänyt mutta ei siellä ole tainnu olla niin paljon tuottoa sillon kun öljy tuli suodattimen jalasta.

Öljykellon reiästä voisi kuvitella tulevan samalla paineella, mitä koneessa ne öljynpaineet on.

Sieltä suodattimen jalasta ei ole tainnut tulla kunnolla öljyä turbolle aikaisemmmin.

Paluun pitää olla iso. Suuruusluokkaa noin 15 mm -> tai niin iso kuin saa sopimaan.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Solmurauta - 02.04.2011, 14:54:15
Tuosta öljynpaluuputken koosta on ollut usein puhetta mutta silti kukaan ei löydä niitä itsestäänselviä asioita edes hakua käyttämällä.
Volvon alkuperäinen n. 21mm putki on ihan hyvän kokoinen joten se yleensä riittää jos kaikki muu oheislaitteista on kunnossa.
Muussa tapauksessa kannattaa mitata ahtimesta paluureijän koko ja käyttää vähintään samalla sisämitalla olevaa putkea ihan sinne öljypohjan yläpuolelle asti ilman supistavia kierreliittimiä tms.
Esim. HX60 sarjassa on jo lähemmäs 30mm reikä paluukanavassa.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 02.04.2011, 15:13:30
Okei. Entäs mitenkä on tuon paluuputken asennon laita? Meinaan sitä että pitääkö olla kohti suorassa alas päin vai saako kulkea välillä vaaka-asennossa? Nyt mulla paluuputki väkisin yhdessä kohtaa käy melkein vaakatasossa,kun paluureikä on öljypohjan yläreunassa koneen takaosassa.
Näkyy olevan 16mm putkella tuo paluupuoli nytten mutta se rautainen paluuputken pätkä mikä on turbon alla nii näyttää olevan jonkun hitsailema ja ei varmaan ole yhellä kohtaa kun 10mm reikä,näinköhän tuo ahistaa nyt tuolla.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 18.04.2011, 22:42:16
Ehei jumaliste,otettii kone tuossa poijes tänään kun öljypohjan tiivari vuoti ja samalla katoin tuota paluuroppua mikä on porattu tuonne lohkoon öljypohjan ylle niin eihän siellä ole kun 10mm reikä ja mitä syvemmälle katto nii pieneni vaan,ajattelin nyt porata kun kone on hollilla niin 16mm reijän tuohon,riittääkö se? Taisi turbo tuon takia tulvia.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.07.2011, 21:14:44
Noniin,pitkän hiljaiselon jälkeen laitettiin volvoa kuntoon.Porasin paaluupuolelle 16mm reijän lohkoon ja paluuletkun reikä on samaa kokoluokkaa.Luulisi nyt piisaavan garretin t3 ahtimelle.Nykyisellä turbolla saa heittää vesilintua kun ei auttanu tuokaan remontti vaan öljyt menee pakoputkeen. Hankinnassa on nyt toinen garretti t3. 
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Solmurauta - 30.07.2011, 22:29:25
Noniin,pitkän hiljaiselon jälkeen laitettiin volvoa kuntoon.Porasin paaluupuolelle 16mm reijän lohkoon ja paluuletkun reikä on samaa kokoluokkaa.Luulisi nyt piisaavan garretin t3 ahtimelle.Nykyisellä turbolla saa heittää vesilintua kun ei auttanu tuokaan remontti vaan öljyt menee pakoputkeen. Hankinnassa on nyt toinen garretti t3.

Mittaa nyt kuitenkin se ahtimen öljyn poistoreijän koko.
Laskutoimitus ei kuitenkaan ihan peruskoulun matematiikallakaan ole ylivoimainen suoritus; jos on kysy joltain kaverilta kellä oli parempi numero todistuksessa matikassa.
T3 garretissa se reijän halkaisija on edelleen lähemmäs 20mm kuin 16mm vaikka reikä onkin enemmin suorakaiteen muotoinen kuin pyöreä.
Ikävää kun tulet taas saman ongelman kanssa muutaman kuukauden päästä tänne taas itkemään kun uusikin turbo kusee öljyt pihalle.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.07.2011, 22:57:32
No on se nyt muoviämpäri kumma jos tuo kusee öljyt mistä sattuun kun kaverin subaru leonessa on sama turbo ja yhtä iso paluu puoli kun mitä volvossa on nyt,eikä kuse öljyä mihin sattuun. Ja on mulla nyt sen verran näkö tallella että se paluu reikä tuossa garretissa on neliönmuotonen ja 15x15 kanttiinsa. Ja turbo on varmasti garret t3 kun on irrotettu 9000 saabista.
Kyllä on ihme että osa ei osaa täällä muuta kun aukoa päätänsä.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Veksi - 30.07.2011, 23:05:49
Kyllä on ihme että osa ei osaa täällä muuta kun aukoa päätänsä.

Ei myö osatakkaan muuta

Jos se öljy tulee sinne ahtimelle sisähalkaisijaltaan 2mm putkea
niin josko se samainen öljy mahtuisi kulkemaan siitä 16mm rei`ästä

Öljyn paluun "ylimitoitus" on käsittääkseni karstoittumisen aiheuttamien turmeluksien välttelyä

Suomeksi: öljynpaluu lienee riittävän avara
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 30.07.2011, 23:28:07
Ei myö osatakkaan muuta

Jos se öljy tulee sinne ahtimelle sisähalkaisijaltaan 2mm putkea
niin josko se samainen öljy mahtuisi kulkemaan siitä 16mm rei`ästä

Öljyn paluun "ylimitoitus" on käsittääkseni karstoittumisen aiheuttamien turmeluksien välttelyä

Suomeksi: öljynpaluu lienee riittävän avara

Näin minustakin.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: Solmurauta - 31.07.2011, 10:56:02
No on se nyt muoviämpäri kumma jos tuo kusee öljyt mistä sattuun kun kaverin subaru leonessa on sama turbo ja yhtä iso paluu puoli kun mitä volvossa on nyt,eikä kuse öljyä mihin sattuun. Ja on mulla nyt sen verran näkö tallella että se paluu reikä tuossa garretissa on neliönmuotonen ja 15x15 kanttiinsa. Ja turbo on varmasti garret t3 kun on irrotettu 9000 saabista.
Kyllä on ihme että osa ei osaa täällä muuta kun aukoa päätänsä.

Onko sillä subarulla tai sen ahtimella nyt ajettu semmoset 300tkm?
Meinaatko että autovalmistajat kuten Saab tai Volvo olisivat huvikseen laittaneet sen 21mm paluuputken jos sillä 16mm putkellakin pärjäisi?
Voi hyvinkin olla että öljyvuotoa ei havaitse yhden kesän ajolla mutta kattoppa sitten vaikka 10 vuoden kuluttua on karstaa kaikki paikat täynnä.
Päänaukoja yleensä koittaa neuvoa että joku voisi välttyä turhalta rahanmenolta turhan itseaiheutetun vian takia ahdinvaurioilta ja se paluureikä muuten ei ole 15x15mm tai sinulla on  viallinen työntömitta.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 31.07.2011, 11:26:51
Siinä subarussa on ihan uusi kone ja se turbo on siinäkin väljä että siipi ottaa jossain vaiheessa hippoja pakopesänpuolella vaan ei niin väljä että tulis öljyt pihalle. Mut sitä ihmettelen että kun siinä saabissa se öljypaluu ei ollu sen isompi ja on tuo näyttäny toimivan. Niinpähän tuo vaan toisetkin mitat näyttää 15x15,ei kai ny sentään kaikki mitat viallisia ole :)
Ei kymmentä vuotta jaksa samalla jääratakamppeella ajella :D
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: JuHaU - 31.07.2011, 12:02:56
Eiköhän se nyt tullut jo selväksi, että laitetaan sille öljynpaluulle mahdollisimman iso paluu. Vähintään samankokoinen, joka ahtimessa on ollut alkuperäisenä / valmistaja suosittaa.
Otsikko: Vs: Miten iso turbo b200e koneeseen?
Kirjoitti: kosunen - 31.07.2011, 13:25:26
Asia loppuun käsitelty,nujalla pam :)