Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: stuge - 05.07.2013, 08:54:47

Otsikko: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 05.07.2013, 08:54:47
elikkäs 90 vuoden 240 glt, madalluksen jälkeen on alkanut perästä kuulua tärinää/jurinaa ajettaessa 80kmh ja yli. ääni kuulostaidi tulevan takaosasta, kuuluu vetopäällä ja moottorijarrulla. kun laitoin vaihteen vapaalle n. 100kmh vauhdista ja rullasin, kuului ääni voimakkaana. kardaanin tukilaakerin kumi on ehjä, peräöljyt vaihdettu, kaikki muukin näyttää päälle päin ehjältä. mistä kannattaisi vikaa etsiä, alkaa itseltä ideat loppumaan :-[ . viisaat auttakoon!
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: tommi m - 06.07.2013, 01:57:49
Vaikka kumi olisikin ehjä laakeri ei välttämättä ole. voisiko pakoputki ottaa
kiinni runkoon..
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: Miuzo - 07.07.2013, 12:13:33
juu itellä kannsa ollut ton pakoputken kanssa vähän enempikin ongelmaa. Etenkin madalluksen jälkeen tykkää joka parantelun jälkeen ottaa johonkin kiinni... Tosin putkisto 3".
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: remes - 14.07.2013, 05:05:10
Mites jos on enemmän tiputettu niin kardaanin kulma menee vituralleen taka-akseliin nähden? Itse olen myös pähkäillyt että missä vaiheessa/kuinka suurella madalluksella on tarpeellista hommata säädettävät ylätukivarret.

Kun akseli tulee lähemmäs koria ja ylätukivarret ovat normaalipituiset ne työntävät taka-akselia takakenoon?
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 20.07.2013, 15:08:40
Mulla on säädettävät ylätukivarret , perää tuotu vähän eteenpäin. Eli kardaani on pienessä kulmassa, voiko se kuitenkaan ääntää sillä ne nivelet taipuu joka suuntaan, eli käytännössä asennolla ei ole niin väliä?  ???
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: Jule - 25.07.2013, 22:53:02
Onhan kartaani oikeassa asennossa?

Periaatteessahan ne kartaanin nivelet mahdollistaa sen että se välittää voimaa vaikka se olisi mutkallakin, mutta käytännössä sen nivelen kääntyminen saa aikaan myös pitkittäisen liikkeen kartaanissa. Sen takia kartaanin ristikot pitää olla aina keskenään samassa asennossa putken päissä. Mun kokemusten mukaan, jos kartaani on yhtään vinossa linjassa niin se murisee.

Tosin myös löysällä olevat pyöränpultit olen pariinkin kertaan kuvitellut kartaaniviaksi. :-[
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 31.07.2013, 01:30:56
Kardaani on oikeassa asennossa. Nostin tuossa auton pukeille ja irrotin takavanteet, kun navasta ottaa kiinni ja hytkyttää ylös alas niin tuntuu että se liikkuu millin ??? Eli viittaisi vetarien laakereihin >:( ?
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 08.09.2013, 14:58:49
kävin jollain pajalla prässäämässä uuet laakerit vetareihin.. ne oli laittanu laakerien ulkokehät jo valmiiksi kiinni. nytkun vetarit on paikoillaan niin pyörittäessä kuuluu ääntä  :-\ on koitettu vetareita molemmin päin, laakerit ei itsessään pidä ääntä kun pyörittää ja akselit menee hyvin paikoilleen. alkaa ideat loppua ja pitäis auto saada nopeasti ajoon! :'(
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 08.09.2013, 15:13:40
niin ja onko sillä siis väliä että naputteleeko laakerien ulkokehät perään kiinni ennen vetarien asennusta?, pyörittäessä ääni ei tule laakereista, vaan enemmän sieltä tasauspyörästön kohdalta, kun navasta pyörittää yhdenkierroksen, se ''naksuu'' n. 15 krt/kierros.
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: AtAi - 08.09.2013, 15:53:59
Perästä pikkurattaat schaissena?
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 09.09.2013, 00:30:33
Vaikea uskoa että olis menny sillävälin paskaks ku vetarit oli irti :D ja ajettu 170tkm... Voisko olla että laakerit prässätty vääriin kohtiin tai jtn? ???
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 13.09.2013, 15:10:14
jyrinä taitaakin kuulua kardaanin puolelta.. säädin äsken ylätukivarsia pidemmäksi ( lähemmäksi vakiopituutta) ja ääni tuntui hiljenevän. lyhyet ylätukivarret vetää siis perän niin mutkalle kardaaniin nähden että ristikko ääntää? en kuitenkaan voi pitää perää noin takana ilman että renkaat raapii takakaariin, joten jotain muuta olisi keksittävä.. eli perä saatava periaatteessa mahd eteen jotta pyörillä on tilaa pyöriä, mutta kardaani pitäisi pysyä suorassa :idiot2: ideoita ?
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: mirok - 13.09.2013, 18:50:04
Lyhennä alatukivarsia. Omalla vastuulla  ;)
Itse siirsin perää eteenpäin rälläkällä ja hitsillä.
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: Jule - 09.11.2013, 16:01:32
Jos hitsaisi akseliputkeen uudet kiinnikkeet joka tuo perää eteenpäin?

Kummonen rakennelma sulla on siellä, mulla kun on renkaat pikemminkin melko likellä etureunaa?
Otsikko: Vs: perä jurnuttaa, helppiä!
Kirjoitti: stuge - 10.11.2013, 03:19:28
Juu pitää talven aikana lyhentää alatukivarsia. Nuo 2satkun takakaaret kun on vähän hölmön muotoiset niin aika lähelle tulee renkaat takaosaa..