Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Limite - 06.07.2013, 12:39:15

Otsikko: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: Limite - 06.07.2013, 12:39:15
Terve
Kesäkuun viimeinen päivä tuli hankittua ensimmäinen Volvo taloon.Valinta osui V50 Summum 2.0d -05 manuaali laatikolla.Viikon omistamisen perusteella mukava peli ajella.
Ongelmana etusumarit.Palavat koko ajan.Kytkimen painaminen ei vaikuta mitään.Merkkivalo siinä kyllä syttyy ja sammuu,mutta valot tosiaan palavat koko ajan.Onko vika käyttäjässä vai osaisiko joku sanoa jotain lääkettä tähän?
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: (Miksu) - 06.07.2013, 13:01:34
Moottoritilan sulake/relerasiassa oleva sulake R4 kannattaa tarkasta, tuo ohjaa jännitteen sumuvaloille.
Tarkista myös, ettei sinne sumuvaloon ole tehty mitään päivävalo-patenttia ja laitettu jotain ledivaloa sinne sisään, kuten joillain vissiin on tapana.
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: Limite - 06.07.2013, 14:29:13
Sulake tarkistettu.Otin sen vallan poiskin mutta valot vaan palaa.Tähän on joku juu asentanut tuollaiset päivävalot mutta ei sumarien sisään,vaan ovat ihan erilliset.Otin niittenkin johdot akulta irti,mutta ei vaikutusta.Ettei nyt vaan joku kyläseppä olis päässyt toteuttamaan omia sähköasentajan taitojaan..
Päivävalojen +johdosta oli otettu sulake pois.Täytyy varmaan kerätä rohkeutta ja laittaa sulake sinne ja katsoa mitä tapahtuu.Taidan kyllä raksia nuo päivävalot vallan tuosta pois.Hieno alkaa selvittelemään tällaisia >:(
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: (Miksu) - 06.07.2013, 14:31:21
Äh, siis tarkoitin tosiaan, että tarkasta rele R4 ei sulake R4... mutta eniveis :)
Sulakkeen F29 kun irroittaa, nin pitäisi valojen sammua, jos ei sammu, niin joku on tehny sinne jotain omia patentteja.  sama vaikutus releeellä R4
Eli molempien läpi tulee se sumuvalojen jännitteensyöttö
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: Limite - 06.07.2013, 15:17:48
Otin releen ja sulakkeen pois eikä vaikutusta.Valot palaa edelleen.Laitoin päivävalojen virtajohtoon sulakkeen paikalleen eikä vaikutusta.
Mistä nuo päivävalot yleensäkkin saa ohjauksensa? Eli niitten pitäisi vissiinkin palaa silloin kun auton omat valot on pois päältä?Hassulta tuntuu että joku olis jotenkin ottanut ohjauksen sumuvaloilta
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: (Miksu) - 06.07.2013, 15:33:14
Tuohon ei alkuperäisiä päivävaloja saa, joten niiden ohjauksen otolle ei mitään tiettyä paikaa ole
Kukin tekee miten tekee...
Noissa päivävalosarjoissa on erilaisia toteutuksia automatiikan suhteen.

Sumuvalon ympäriltä se musta muovipaneli irti ja sumuvalo yhdellä tai kahdella ruuvilla, sitten pääsisi hyvin näkemään sinne taakse, että mitä sielä olisi tehty, jos on jotain tehty.
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: Limite - 06.07.2013, 15:52:17
Otin äsken tuon muovipanelin irti.Päivävaloille on tehty aukko siihen paneliin ja sisäpuolelle on leivottu kokolailla järkyttävän näköinen lasikuitu "teline" näille valoille.Meinasi itku päästä kun näin ne kytkennät..kilometri ylimääräistä johtoa teipattu nippuun ja pari jotakin hapettunutta irtojohdon päätä jökötti ihan avoimena.Rosvoliittimillä tietysti otettu virta ilmeisesti sumarien johdoista.
Emäntä tarvii autoa justiin niin en tähän hätään ehdi purkaa tuota viritystä.Näitten valojen piuhat otin akulta kyllä irti ettei mitään oikosulkua ainakaan sen puolesta nyt tule.Otan kyllä nämä valot vallan pois kun ehdin niin saa nähdä sitten josko alkais sumaritkin toimimaan niinkuin pitäis.
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: Limite - 07.07.2013, 16:23:40
Tämä tuli kuntoon.Kauhia nippu lähti johtoa.Löytyi valojen katkaisijakin keskikonsolin sivun alta vähän niinkuin piilosta kun seurailin johtoa konehuoneesta kabiinin puolelle.Oli muuten käytetty rakennuspuolelta paremmin tuttua MMJ kuparijohtoa virtajohtona :idiot2: Notta sellai..
Otsikko: Vs: V50 etu sumuvalot
Kirjoitti: VäLKKy - 08.07.2013, 15:22:40
Tämä tuli kuntoon.Kauhia nippu lähti johtoa.Löytyi valojen katkaisijakin keskikonsolin sivun alta vähän niinkuin piilosta kun seurailin johtoa konehuoneesta kabiinin puolelle.Oli muuten käytetty rakennuspuolelta paremmin tuttua MMJ kuparijohtoa virtajohtona :idiot2: Notta sellai..

Siis tein itse jä säästin... :idiot2:

Hyvä että selvis! :)