Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jkorkia - 07.07.2013, 09:57:36
-
Moroo,
Sanokoaapa viisaammat et mikä tuota s60 ressaa.. -01 bensa.
Tuossa toissapäivänä pesin auton ja siinä samalla sit hokasin et pesenpä konehuoneenki. No kaikki meni ihan hyvin, mut seuraavana aamuna auto oli vetässy herneet molempiin sieraimiin... ja syvälle.
- Käynti muuttui oudoksi, Tyhjäkäynti humppaa 800-1000rpm välillä, välillä saattaa nousta yli parin tonnin ja laskea sieltä sit hiljalleen alas ilman, että edes koskee polkimeen.
- Välillä käy neljällä
- Vakionopeudensäädin ei jaksa toimia, välillä toimii ja välillä ei.
- ajotietokoneeseen tulee ilmoitus "moottorisysteemi- huolla heti" Moottorinmerkkivalo palaa.
Painepesurilla pesin, mut en läheltä ja yritin välttää herkkiä sähköosia---> palautuuko se ennalleen kun paikat on kuivat, vai mitä sille pitäisi tehdä?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
Ne herkät sähköosat sijaitsee jokapuolella moottoritilaa, vesikäyttöiseksi niitä ei oo suunniteltu :)
Jos vesi on päässyt valumaan johonkin lähes suljettuun paikkaan, se ei sieltä ihan heti haihdu.
Ensimmäisenä ainakin otat sytytyspuolat irti ja tarkastat, onko sinne päässyt vettä ja puhallat paine-ilmalla kuivaksi
Sen jälkeen jos ei vielä toimi, niin liitin kerrallaan jokapaikasta auki ja puhalla kuivaksi, yleensä se vesi on kyllä valunut tuonne sytytystulppien syvänteeseen.
-
tulpat käytin irti, siellä ei näkynyt vettä..
-
joo tuossa eilen sit kävin jokaisen liittimen läpi johon pääsin käsiksi. Paineilmalla putsailin ne ja muutenki joka paikkaa.
Ei vaikutusta, edelleen samat ongelmat jatkuu ja pesusta on kuitenki jo lähes neljä päivää...
Kyllä kait se on vetässy vettä nyt liian arkaan paikkaan.. onko tuolle tehtävissä jotain?
-
tässä olen selaillu kaiken näköisisä foorumeja... Autoni oireet (tyhjäkäynti humppaa, huitelee missä sattuu, tasakaasulla nykii, tehot häviää, välillä cruise ei toimi jne.) viittaa kaasuläppä vikaan kun lueskeli muiden ongelmia.
Kaikki lähti siis konehuoneen pesusta, voiko se tosiaan olla syy.. En keksi mitään miten tuo saatais kuntoon. Voisiko kaasuläppäkotelon pudistus vaikuttaa?
liekkö huollosakaan osataan mitään sanoa/tehdä..
Sanokaa ny joku viisas :D Tässä alkaa tulee kiire kun pe lähtö reissuun... :/
-
Kyllä tuo auto jotain vikakoodejakin tuottaa ja niistä voisi päätellä vian paikkaa. Tietyt paikat kuten esimerkiksi moottoriohjain ja sen kotelo ovat aikalailla huonosti suojattuja painepesuria vastaan.
-
joo vikakoodit luettiin (joku ihan perus kampe) ja tuollaisia koodeja tuli.
P1026
P1620
P0507
Siinäpä se sit on että mitä nuo tahtoo sanoa, joku joka tietää noista voisi valaista asiaa?
-
Ne herkät sähköosat sijaitsee jokapuolella moottoritilaa, vesikäyttöiseksi niitä ei oo suunniteltu :)
Minä kyllä tykitin oman D5:n ihan painepesurilla alta ja päältä ja varsinkin suojakopan alta. Ensin moottorinpesuainetta ja sitten vettä. Ei valittanut mitään. Laturi päälle laitoin muovipussin. Ehkä sitten moukan tuuria.... On sitä ainakin kivempi katsella ja rassata.
-
Minä kyllä tykitin oman D5:n ihan painepesurilla alta ja päältä ja varsinkin suojakopan alta. Ensin moottorinpesuainetta ja sitten vettä. Ei valittanut mitään. Laturi päälle laitoin muovipussin. Ehkä sitten moukan tuuria.... On sitä ainakin kivempi katsella ja rassata.
Mä en suostu asiakkaiden moottoreita pesemään, ainoastaan ns. paikallisesti öljyvuotoja ja vastaavaa liuottimen ja veden avulla ja vettä harkiten eri paikkoihin.
Oman auton kanssa saa aina riskin ottaa jos haluaa, tietysti puhdas moottori on kivempi kuin likainen.
Jos oikein huono tuuri käy, niin pesu aiheuttaa oikosulun ja mahdollisesti jonkin ohjausyksikön hajoamisen..
Voisin mä kyllä kuvitella omankin moottorini peseväni, mutta toki tiedostaen riskit.
-
Pikainen googlettelu tuotti seuraavaa: P1026/1027/1028/1031/1032/1033/1053 = throttle body internal fault--> eli kaasuläppäkotelo, sisäinen vika ( http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=126352 (http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=126352) )
P1620: Engine Cooling Fan (FC) Low-Speed Signal http://www.aboutautomobile.com/DTC/P1620 (http://www.aboutautomobile.com/DTC/P1620)
P0507: http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OBD-Error-Code/P0507/Diagnostics/Volvo/Default.aspx (http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OBD-Error-Code/P0507/Diagnostics/Volvo/Default.aspx)
Tuskin ovat kovin kaukana totuudesta.
-
kiitos sulle,
Mikäli tuo kaasuläppäkotelo tosiaan on paskana nii oli kallis pesu.. :D
melkein vois sanoa et v....taa...
-
onko tuossa ideaa?
http://www.samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/
-
onko tuossa ideaa?
http://www.samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/
Yhteyttä sinne päin, niin siitä se lähtee..
-
Kannattaa lukea koodit oikealla vikakoodilukijalla vaikka voi tuollainen yleislukija osua oikeaankin. Jos johonkin laitteeseen menee vettä ja se vesi jää sisälle niin sähköt päällä sen elektroniikka syöpyy peruuttamattomasti piloille varsin nopeasti eikä siinä ole enää mitään korjattavaa.
-
no nii ensinnäki,
putsasin tuossa eilen tuon kaasuläppäkotelon niin heräsi nyt tuollanen kyssäri et pitääkö se läppä olla kiinni asennossa kun sen aukasee?
Toiseksi, tänään käytin huollossa ja tälläisiä vikakoodeja saatiin oikeilla vermeillä;
- vikakoodi 903F Kaasuläpän asema epälooginen
- vikakoodi 980F ilmamassan suhde imusarjan paineeseen signaali alueen ulkopuolella
- vikakoodi 91F0 kaasuläppä takertelee/viallinen
- vikakoodi 91A7 Sama kuin edellä
- vikakoodi 914F kaasuläpän säätöyksikkö vika tunnistettu
Päätettiin korjaamo sedän kanssa et käytän suomenautohuollossa ja ajetaan uusi softa sisään jos se poistaa onkelman. Mikäli tämä ei vaikuta alkaa edessä olee koko paskan vaihto...
Mitä tuumitte noista, voisiko tuo tulla kuntoon uudella softalla?
-
Mulle se ainakin auttoi, jäi vaan tuo vikavalo palamaan, vaan ei haittaa, on vm 2000 :-\
-
Mikäli tuo kaasuläppäkotelo tosiaan on paskana nii oli kallis pesu.. :D
Kerran kävin katsomassa yhtä autoa ja olisin saattanut sen ostaakkin. Mutta. Kymmenen vuotta sitä oli suolassa pyöritetty ja konehuonetta ei oltu koskaan pesty, ilmeisesti ei kovin korjailtukaan. Näky oli aika hirveä. Kaikki mahdollinen päältä päin hapettunut ja ruosteessa, oikein sellaisen paksun kanastan peitossa jonka alta ei kiiltäväää pintaa enää löytynyt. Kori ei ihme kyllä vaikuttanut olevan ruosteinen.
Jollakin tavalla se talven suola olisi sieltä saattava keväällä pois. Jos ei ihan joka vuosi niin ainakin joka toinen.
-
Kaverin volvossa oli samantapaista vikaa ja käyttäyty samalla tavalla, vikakoodeiksi antoi jos jonkinlaista, etenkin kaasuläpästä valitti. Tyhjäkäynti hyppeli eikä aina käynyt kaikilla ja kaasulla ei ollut silloin tällöin mitään merkitystä kierroksiin. Ilmamassamittari kun vaihdettiin niin katos kaikki viat. Ei olis uskonu. :D
-
joo päivitystä tilanteeseen..
tänään käytetty SAH:ssa ja uusi softa laitettu kaasuläppäkoteloon. ---> ei vaikutusta.
ei tässä oikein tiedä mitä tekis. pe 26.7 vasta sai kunnon ajan et alkaa selvittää mikä vaivaa. epäilivät kaikenlaista...
liekkö se koko kaasuläppäkotelo sit on paskana..
-
tänään roplattu lisää autoa ja tehty muuan havainto...
Paikallaan kun auto on käynnissä ja käy huonosti, otin vuorotellen yhden puolanjohdon irti pyrkimyksenä selvittää mikä männistä(tms.) ei saa kipinä kun käy neljällä.. sanoinko ymmärrettävästi.. :D
Yllätyksekseni kolme johtoa pystyi ottamaan irti, että mitään tapahtui???? Erittäin outoa. eikait se kahdella voi edes käydä...
puolien 1,3 ja 4 johdot kun käytti pois ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. ei huonontunut eikä parantunut käynti.
Auto käy paremmin silloin kun auto on "kylmä". Heti kun sillä ajaa vähänkään pidempään alkaa oireet.
Eli voisiko vika olla kuitenki noissa puolissa?? saanu kosteutta sisään ja hajonnut sen takia??
-
Puola viat ilmenee yleensä lämpimänä, en ole kylmissä moottoreissa niihin törmännyt. ???
-
"Puola viat ilmenee yleensä lämpimänä, en ole kylmissä moottoreissa niihin törmännyt. "
Joo juurikin näin. Itse myös tuohon ilamaisin että lämpimänä alkaa oireet. :D "kylmänä" käy normaalisti..
-
tuohon tyhjäkäynnin hyppelyyn tuntus vaikuttavan ilmamassamittari (kuten tuolla on jo aiemmin mainittu). Omasta vollesta olen pari kertaa sillä kliinerillä puhdistanu ja on auttanu. Kannattaa sekin kokeilla.
-
joo ilmamassa anturin olen vaihtanut jo aiemmin, se ei vaikuttanut.
Tänään vaihdoin nuo kolme puolaa ja n. tunnin ajan auto toimi kuin ennenvanhaan :D
tosiaan paikallaan oli käynnissä ja ajoa tuli reilusti, kaikki toimi kuten pitikin... mutta mutta, sitten samat vaivat tulivat takaisin. Liekkö puolat jotain huono laatuisia kun ovat tarvike osia vai olisikohan ne kaksi viimeistäkin pitänyt vaihtaa uuteen, ken tietää??
en jaksa enää tätä vaan vein wetterille jonoon... pari viikkoa jonoa mut luulisi tämä arpominen loppuvan :D
-
päivitystä,
Eli pe tosiaan soittivat siniseltä ja olivat vahvasti sitä mieltä, että kaikki johtuu kaasuläppäkotelosta.
Se on nyt vaihdettu. Huomenna haku joten silloin viisaampi vielä.
Oli sen verran hintava homma et toivotaan et auto on nyt kunnossa. :D
-
Retorinen kysymys:
Meinaatko uusia moottoripesun tulevina vuosina omaan autoosi? :pomo:
-
mahtaa jäädä väliin :D
-
Retorinen kysymys:
Meinaatko uusia moottoripesun tulevina vuosina omaan autoosi? :pomo:
Eikös nuo sähköiset "kaasuläppäkotelo" härpäkkeet ole oikein tunnettu ja kallis tyyppivika noissa bensavehkeissä
http://www.matthewsvolvosite.com/volvos-electronic-throttle-module-fiasco. Pakkohan se konehuonekin on joskus pestä !
-
Ei kai se vesi softaan särje.
-
joo tänään aamulla hain auton huollosta ja tähän mennessä toiminu moitteetta.
Hintaa korjaukselle tuli uudenkotelon, tiivisteen, ohjelman ja työn kanssa 814e.
että semmosta...
-
Huhhuh, johan oli huollolla hintaa.. Kumma sinänsä, että pestäessä kaasuläppä lasahtaisi..? Ei siinä, hyvä että tuli kuntoon (y)
-
Mulla vaihtoivat volvolla uuden kaasuläppäkotelon. vuosi ja 2kk meni ja pesin moottorin. Siihen se kaasuläppä sitten hajosi. oli joku tehdas kunnostettu kotelo ja ilmeisesti ei niin tiivis. Vaihtoivat aivan uuden kotelon tilalle, jonka tietysti jouduin maksamaan kun läpllä oli takuu 1v.
Tuo joka oli uusi on kestänyt pestä kerran kesässä ilman oireita. (vielä..)
Se kastunut kotelo oireili aina kun auton käynnisti, lopuksi se meni vähän väliä vikatilaan. Koitin sitä putsailla ym. mutta aivan turha homma. ei siitä kalua enää tullut.
-
tuohon tyhjäkäynnin hyppelyyn tuntus vaikuttavan ilmamassamittari (kuten tuolla on jo aiemmin mainittu). Omasta vollesta olen pari kertaa sillä kliinerillä puhdistanu ja on auttanu. Kannattaa sekin kokeilla.
Oman kokemuksen mukaan, jos tyhjäkäynti humppaa tyyliin 100rpm on se varma merkki paskaisesta kaasuläpästä, joka sitten hajoaa lopullisesti suhteellisen nopealla aikataululla seilaamisen alkamisesta.
-
Mulla vaihtoivat volvolla uuden kaasuläppäkotelon. vuosi ja 2kk meni ja pesin moottorin. Siihen se kaasuläppä sitten hajosi. oli joku tehdas kunnostettu kotelo ja ilmeisesti ei niin tiivis. Vaihtoivat aivan uuden kotelon tilalle, jonka tietysti jouduin maksamaan kun läpllä oli takuu 1v.
Tuo joka oli uusi on kestänyt pestä kerran kesässä ilman oireita. (vielä..)
Se kastunut kotelo oireili aina kun auton käynnisti, lopuksi se meni vähän väliä vikatilaan. Koitin sitä putsailla ym. mutta aivan turha homma. ei siitä kalua enää tullut.
Kotelo on kyllä hyvinkin tiivis elektroniikan osalta (valettu massaan), ainoa on sitten, jos painepesurilla päästetään vettä huolella asentoanturien välistä sisään. Tosin nekin on kyllä mielestäni niin tiiviisti siinä kiinni, että en oikein pidä tuota todennäköisenä. Tehdaskunnostettu ei kyllä eroa tiiviydessä mitenkään uudesta.
Nimimerkillä yhden kotelon purkaneena.
Mielestäni noihin tehdaskunnostettuihin on vaan vaihdettu liikkuvat osat ja elektroniikka on ennallaan. Se sitten sieltä kuitenkin laukeaa. Itellä kesti viimeinen tehdaskunnostettu boksi vain n. 13 000km.
-
Tuo alla oleva firma osaa näköjään tehdä pysyvän korjauksen. Kaasuläpän asentoanturi muutetaan täysin kontaktivapaaksi, optiseksi anturiksi. Hintakin on ihan kohtuullinen.
http://xemodex.com/technologyimproved/uk/volvo-electronic-throttle-module
-
Tuo alla oleva firma osaa näköjään tehdä pysyvän korjauksen. Kaasuläpän asentoanturi muutetaan täysin kontaktivapaaksi, optiseksi anturiksi. Hintakin on ihan kohtuullinen.
http://xemodex.com/technologyimproved/uk/volvo-electronic-throttle-module
Niin voi, mutta eivät lähetä eurooppaan:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg330167#msg330167
Teetätin tuollaisen homman englannissa. No ei se sit toiminutkaan, kun boksissa olikin myös sisäinen vika.
Nyt on sit tuo anturi ylimääräisenä.
Lueskelin kyllä, että ei oo aina ihan ongelmatonta tuon HALL anturinkaan kanssa. On pirun tarkka siitä magneetin asennosta.
Jos jotakin kiinnostaa kokeilla, voin kyllä myydä uuden anturin asennusohjeineen.
-
Ok, hieman harhaanjohtavasti tuo saitti kuitenkin kyseli mistä maasta olen niin oletin että mahdollisista rajoituksista olisi kerrottu hieman selvemmin, eikä vasta kun tuote on jo ostoskorissa...
Perheen toiseen Volvoon vaihdettiin ETM viime kesänä ja koko lysti maksoi reilut 800 €.
-
Ok, hieman harhaanjohtavasti tuo saitti kuitenkin kyseli mistä maasta olen niin oletin että mahdollisista rajoituksista olisi kerrottu hieman selvemmin, eikä vasta kun tuote on jo ostoskorissa...
Perheen toiseen Volvoon vaihdettiin ETM viime kesänä ja koko lysti maksoi reilut 800 €.
No, niin en tiedä sit jos ovat muuttaneet käytäntöään. Kyselin keväällä 2012.
-
Tuo alla oleva firma osaa näköjään tehdä pysyvän korjauksen. Kaasuläpän asentoanturi muutetaan täysin kontaktivapaaksi, optiseksi anturiksi. Hintakin on ihan kohtuullinen.
http://xemodex.com/technologyimproved/uk/volvo-electronic-throttle-module
Meilläkin tehdään samaa korjausta täällä kotimaan puolella. Tunnistin ei ole optinen, vaan magneettinen kuten todettua.
Korjauksen jälkeen sopeutusarvot pitää nollata pitämällä miinuskaapeli irti ~10min. Sopeutusajoa pitää ajaa tämän jälkeen noin 200km, että kierrosten humpaaminen tai hidas laskeminen asettuu.
Alipainevuodot (jarrutehostin, letkuvika, viallinen öljyloukku) ja ilmamassamittarin viat voivat aiheuttaa samoja oireita, kuin viallinen kaasuläppä ja se tekeekin hommista hieman haastavampia.
-
Ok, hyvä tietää kun se kuitenkin hajoaa taas jossain vaiheessa :)
-
katteli tuota oman s60:sen kaasuläppää niin siihen on vaihdettu tuo anturi ja Sacer oli sen merkki.
Kyllä tuossa mun autossa pelittää hyvin ja varmasti pitkäikäsempi kuin alkuperäinen hiilikosketin.
-
katteli tuota oman s60:sen kaasuläppää niin siihen on vaihdettu tuo anturi ja Sacer oli sen merkki.
Kyllä tuossa mun autossa pelittää hyvin ja varmasti pitkäikäsempi kuin alkuperäinen hiilikosketin.
Oli vaan suolaisen hintainen kikkare. Ovat keksineet hyvän rahastuskeinon.
Mutta nyt näkyy hintakin pudonneen rutkasti.