Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Buster - 07.07.2013, 13:54:15
-
Hei,
Löytyiskö kommenttia. Jakopää rempan yhteydessä vaihdoin uuden apulaite hihnan kiristimen, Gates, pyörineen. Samalla uusi moniurahihna Continental.
Hihna jäi soutamaan kiristys ja ohjainrulla n. 1mm. En onnistunut saamaan sitä pois vaikka koitin asentaa uudelleen.
Kokemuksia? Onko muille käynyt samoin ja millä korjattu.
Käyhän tuo hihnan soutaminen rullien laakereille....kiristin myös hieman värähtelee...en huomannut katsoa tekikö tätä vanhoilla osilla.
uskaltaako jättää noin?
-
Onko laturin vapaakytkin varmasti kunnossa?
-
Laturin vapaakytkin ainakin käteen tuntuu OK, eikä äännä tai hyppyytä hihnaa. Voisiko vapaakytkin vaikuttaa vaeltamiseen?
Testasin vielä vanhoilla osilla. Ihan pientä vaellusta. Laitoin vanhan kiristimen ja uudet rullat...vaellus lisäänty hieman.....sitten vielä kertaalleen kaikki uudet osat...vaeltaa taas hieman enemmän. Jätin kuitenkin uudet osat koneeseen. Seurataan tilannetta.
-
Seuraa alkaako hihna kulumaan sileäksi. Jos, niin jotain on vialla.
-
Itsella loppui vaeltelu vasta vapaakytkimen vaihdon jälkeen. Vanhakin vaikutti sormilla pyöritettynä olevan ihan ok. Autolla oli ajettu noin 230tkm.
-
Minulla vastaava ongelma, korjaantui vaihtamalla moniurahihna.
-
Hihna jäi soutamaan kiristys ja ohjainrulla n. 1mm.
Eikö tuollainen millin soutaminen urattomalla pyörällä ole ihan kohtuullisen pieni liike. Mitään haittaa siitä ei ainakaan ole. Se kiristinpyörä ei tietysti saa väristä sillä värinä rikkoo varmasti nopeasti sen kiristysjousen ja koko kiristimen mekanismin. Kun minulta oli vapaakytkin jumissa, se kirispyörä tanssi sen kiristysliikkeen suunnassa useita millejä, ehkä jopa sentin tyhjäkäynnillä jokaisen männän iskun tahdissa.
-
Nyt hieman viisaampana (ks. S80 -99 2,5tdi moniurahihnan kiristin?-ketjun kakkossivun loppu) kehoitan tarkistamaan värinänvaimentimen. Itsellä oli pientä värinää ja sivuliikettä. Vaimennin näytti "ulos" hyvältä vaan taakse kun ei näe sitä irrottamatta.
-
Päivitystä...hihna pyörinyt n. 15000 km. Edelleen sama pieni liike sileällä pyörällä. Hihna edelleen OK eikä mitään muita oireita näkyvissä. Kiristin pyörä ei värise silmin havaittavasti.
Laturin vapaakytkin varmaankin seuraava uusittava kohde mutta vielä ei ole oireita (329 tkm).
-
Mulla kun oli laturinvapaakytkin finaalissa niin hihnasta ei huomannut muuta kuin että ääni oli semmonen ylimääräinen ja epäilyttävä.Youtubessa oli tuosta video liekkö vielä?
-
Minulla vastaava ongelma, korjaantui vaihtamalla moniurahihna.
Terve.
Peesaan tätä,minulle tullut vastaan venehommissa sama ongelma.
Korjaantui pelkällä hihnan vaihdolla (venekäytössä periaatteessa sama mylly merkinnällä D3)
Siis uuden tilalle toine uusi hihna ja vika korjaantui (molemmat olivat merkkiosia)
-
Minullakin jäi vastaavalla yhdistelmällä hieman "soutamista" mutta n. 25 tkm on mennyt ongelmitta. Vapaakykinkin on vaihdettu. Taitaa noissa olla vähän toleranssia, vaikka pitäsi sinällään olla laatuosia.
-
.