Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: luchadore - 03.07.2013, 00:24:23

Otsikko: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 00:24:23
Menee nyt vähän ohi alkuperäisen aiheen tämä, mutta menkööt. Tänään sain koneen kasaan ja savutkin sieltä tuli ulos, ihan ärjy kone. 030 ylikoko kevennetyllä alakerralla, kantena kg steg6 mittoja lähellä oleva kansi (40/46, tuplajouset, 84mm), SU:t tn neuloilla ja imutorvilla, R nokka, peltisarja ja 2" putki.

Sitten kysymysliuta: kone kuolee ihan kokonaan kun koittaa kaasuttaa, ajaessa se kiihtyy huonosti ja vain  hiljaa kaasua lisäämällä saa vauhtia, en tiedä onko se liikaa vai liian vähän bensaa ?? Kun mikään ei tunnu auttavan.
Sitten kaasu jää päälle kokoajan, kun nostaa kaasupolkimen, kone käy hiljaa keräämään kierroksia pikkusen, ja sitten vasta laskee tyhjäkäynnille, kaasareissa on sellaset jousiviritykset ettei varmasti pitäisi tehdä tuollaista ?

Jossain kohtaa kierroksia kun kiihdyttää niin kone vetää rajusti, sen pienen hetken vaan, muuten ei vetoja ole yhtään, muuta kun ankaran epätasaista käyntiä kokoajan, kierroksista riippumatta.

Onko kellään kokemuksia tai vinkkejä kertoa ?
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: WEBERMAN - 03.07.2013, 08:36:44
Äkkiseltään sanoisin että SU.t ja vivusto ovat huollon tarpeessa. Varsin tyypilliset oireet.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: hyvoneju - 03.07.2013, 10:10:43
Tossa on yks , mikä vaan pistettiin käyntiin , mitenkään ei oo säädetty  :P
Ja kuulemma on vetojakin http://www.youtube.com/watch?v=C0eeqV9txzc&feature=youtu.be  ;)
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 13:53:50
Kaasarit on kunnossa, ne on ihan hiljattain holkitettu ja suutinputket ja neulat uusittu. Ja oon vivustoa säädellyt kyllä tarkasti, ainakin näyttäisi olevan synkassa, kun kurkuista kattoo alipaine mäntien liikettä.

Tossa selvitin vikaa niin testasin että otin ilmanputsarit pois, niin johan alkoi kone ottamaan kierrosta, ja kiertää varmaan 8000rpm ihan kevyesti, en uskaltanut ihan täysillä huudattaa. ja vetojakin alkoi löytyä, kakkonen veti kevyesti 120kmh johon piti jo hellittää kaasua. Mutta tosiaan kuten tossa m41 d type topikissa mainitsin niin kardaani hakkaa rankasti, ja jostain luistaa vedot poikki, tosin ei enää niin pahasti.

Pitää vaan säätää vielä, ja tuo kardaaniongelma ratkaista äkkiä.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: WEBERMAN - 03.07.2013, 14:40:47
Niinpä . Tuossa linkissä ei näyttänyt olevan mitään perussäätöä pielessä kun kone käynnistettiin. Eli asia on hyvin yksinkertainen kun kerran käynti parani ilman putsareita niin se sai hieman liikaa ainetta. Putsarit eivät saa kyllä vaikuttaa niin paljon perussäätöön että tällainen ilmiö tapahtuisi.  Seos/kautta virtausmittari olisi oiva apuväline. Ei synkronointia ja vaimennusmäntien liikettä oikein silmällä pysty säätämään tarkasti. Seosta voi joutua mahdollisesti rukkaamaan vielä.

Tämä poljinvivusto vain on senverran herkkä aiheuttamaan käynnin muutoksia että sen täytyy olla kunnossa, eikä vain niin että sitä poljinta jaksaa jalalla käyttää, vaan sen pitää tosiaan toimia herkästi myös sormin painamalla. Onko nyt uniballit uusittu ja sen vivuston suoruus ja kulumattomuus varmasti tarkistettu.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 15:34:22
Ei se vivusto niin hyvässä kunnossa ole, ja joo kaasupoljin on aika jäykkä nyt. Ostin kyllä sellaset lukkopalikat joilla se kaasarien läppäakselit saadaan lukittua kiinteäksi, mutta se ahdisti liikettä niin paljon että otin pois, pitää vielä kokeilla laittaa se takasin kiinnija  säätää sitä paremmin jos se lähtisi toimimaan, saattaisi helpottaa asioita.  Sitten sellanen vika että kone on jo kaksi kertaa kaasarin iskunvaimentimen ampunut pihalle kierteiltä, molemmilla kerroilla se on peräpään puoleinen ollut. Vaikuttaisi että 3. Ja 4. Pytyt toimisi paljon paremmin.. ?
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: InlineFour - 03.07.2013, 18:28:34
kaasarin iskunvaimennin..  ??? Meinaakko nää siis niitä vaimenninmäntiä siinä päällä?

Ne lukkopalikat kyllä itsessään ei aiheuta mitään vikaa- joko sulla on läppäakselit
toisiinsa nähen vinossa, kaasarit eri tasossa tai jotai muuta, mulla ne ei ainakaa kanita yhtään.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 20:09:46
Kaasarit oli kiinni imusarjassa, löysällä, kiinni, löysällä, toinen löysällä, vaikka miten mutta ei ne vaan kulkenut, jos löysäsin niitä niin se kulki paremmin, mutta sitten ne taas kävi luistamaan eikä säätö kestä. En tiedä onko sitten läppäakselien holkitus mennyt vinoon. Kyllä ne erillään toimii nätisti ja herkästi ja sulkeutuu ihan täydellisesti. En sitte tiedä :idiot2:
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: Luigi81 - 03.07.2013, 20:50:29
huhut kertoo että kyseinen motti olisi löytynyt kouvolan suunnilta,vinks vinks ;)
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 03.07.2013, 23:53:07
huhut kertoo että kyseinen motti olisi löytynyt kouvolan suunnilta,vinks vinks ;)

:) Kiitoksia vaan vielä. Leveän hymyn kera ajellaan !
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: WEBERMAN - 04.07.2013, 04:01:31
Kaasarit oli kiinni imusarjassa, löysällä, kiinni, löysällä, toinen löysällä, vaikka miten mutta ei ne vaan kulkenut, jos löysäsin niitä niin se kulki paremmin, mutta sitten ne taas kävi luistamaan eikä säätö kestä. En tiedä onko sitten läppäakselien holkitus mennyt vinoon. Kyllä ne erillään toimii nätisti ja herkästi ja sulkeutuu ihan täydellisesti. En sitte tiedä :idiot2:

Niin se jäykkä vivusto juuri vääntää kaasuttimia kun ne on asennettu paikoilleen ilman imuvuotoja. Eivät ne saa noin elää ei se synkka ole silloin kohdallaan vaan vaihtelee jatkuvasti. Läppäakselien holkitus voi kyllä epäonnistua ja on niitä haljennut runkojakin sen myötä. Eikä se vaimennusmäntä päällä saa "ampua" pois paikoiltaan, kyllä sen pitää olla kiinni tiiviisti. Tyhjäkäynnillähän ne voi olla vaikka pois kokonaan mutta ei kaasutettaessa. Liikkuuko itse männät hyvin paikoillaan, etteivät takertele sormin nostaessa neulaa suuttimesta ja laskeutuvat nätisti paikoilleen?
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: WEBERMAN - 04.07.2013, 04:09:23
kaasarin iskunvaimennin..  ??? Meinaakko nää siis niitä vaimenninmäntiä siinä päällä?

Ne lukkopalikat kyllä itsessään ei aiheuta mitään vikaa- joko sulla on läppäakselit
toisiinsa nähen vinossa, kaasarit eri tasossa tai jotai muuta, mulla ne ei ainakaa kanita yhtään.

Juurikin näin. Kun se kiinnityskään ei aina ole ollut symmetrinen ja jos pultit ovat hivenenkään vinossa sarjassa ei homma toimi. Kun niitä asentaa ja irroittaa eivät ne saa takerrella mistään niin että pitäisi voimaa käyttää, muuten on mittaheittoja.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 04.07.2013, 23:21:16
Siellä taitaa olla vinossa vähän yksi sun toinen asia kaasareissa. Nyt on paikallaa ne vakio vivusto palikat kaasarien välissä, ne oon kattonut niin hyvin ku pystyy että on synkassa. Sillä nyt ajelee ihan mukavasti, tyhjäkäynti kuullostaa siltä että kävisi vaan yhdellä kaasarilla, mutta kun saa pari kolme tonnia kierroksia rupeaa käynti tasottumaan, voi johtua nokastakin kyllä. kyllä ne tasasesti ne alipainemännät liikkuu toisiinsa nähden, tosin, kun keulan puoleisen männän nopstaa ylös, se välillä jumittuu ylös. mutta kun se "iskarimäntä" on ruuvattu pois, ei takeltele missään, nätisti ne kilahtaa  takasin kiinni pohjaan. Ja talvella jo testasin niiden tiiviyden niin samaa vauhtia ne laskeutuu.

Nyt kun sai nuo vaihteisto- ja kardaaniongelmat korjattua, voi keskittyä moottoriin enemmin. Sytkästäkään ei ole tietoa ollenkaan missä säädössä se on, käänsin vaan jakajaa silleen että otti eniten kierroksia, tasaisimmin, ja kaasusta ottaa hyvin kierrokset. Siitä vielä vähän ennakkoa pois ettei ala nakuttamaan. kyllä se ihan kivasti lähtee vetämään kun kierrokset tapaa sen jonkun 3000 luokkaa, ja käynti tasoittuu heti, kuulee pakoputken äänistä hyvin.

Mitä nyt olen ymmärtänyt niin eikö nuo käyntiongelmat tyhjäkäynnin ja ekat pari tonnia kierrosalue mene tuon R nokan piikkiin aika paljolti ? kyllä se alle tonnia käy tyhjäkäyntiä nytkin tosin, välillä vaan meinaa sammua, apukaasun näpäytyksellä se nostaa takasin ja yleensä kestää sitte taas hyvin käynnissä.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: InlineFour - 07.07.2013, 11:39:11
Ei sen männän kuulu jäädä jumiin ylös missään tilanteessa.
Kanittaa jostain nytte, mää sanoisin kokemuksesta että suutinputken keskitys nyt kusee siinä kaasarissa.
Tekee justiinsa ton jos suutinputki ei o ihan suorassa -> neula ottaa suutinputken seinämään kii, vääntää
ne vähäsetki väljät männän ja kupin väliltä toiseen reunaan, ja sillon se vaimenninmäntä puraseeki kiinni.
Ja sit just ruuvaamalla se korkki irti ni se mäntä tippuu ales.

Mä sanoisin, keskitä mielellään molempien, tai ainaki takertelevan kaasarin suutinputki uudestaan.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 07.07.2013, 12:25:53
Ei kuulu ei, mutta se neula ei missään tilanteessa ole kanittanu yhtään, ja aina se alipainemäntä on kilahtanut nätisti pohjaan. Nyt öljyjen kanssa se tahtoo ottaa ylhäällä kiinni. en tiedä onko sitten nuo vaimentimienkin korkin ja sen varren liitos vino ?

Koitin keskittää vanhoissa kaasareissa suutinta useestikin, niin joka kerta kiristäessä se meni vielä pahemmaksi mitä oli. Eikö siihen tarvii sen jonkun nipukan mikä kierretään neulan paikalle ? en kehtaisi rikkoa/ pilata noita kaasareita kun ei se tahdo jäädä koskaan hollille. Kyllähän ne pikkusen hiertää vissiin. kuinka tiukalle se suuttimen iso mutteri pitää laittaa, kestääkö se ihan kevyellä kiristyksellä sitte ollenkaan ?

Ja noista öljyistä, oon kokeillu vähän kaikkea siellä, koneöljy oli liian jäykkää sillä se ampui koko kokorkin veke. Nyt on testissä jotain yleisöljyä, jolla toimii edes vähän, mutta aina kun alkaa kiihdyttämään, kuuluu kauhea kalkatus kun ilmeisesti toinen alipainemäntä kolkuttaa pohjaa vasten ennen kun lähtee sitten aukeemaan, eli se on vissiin liian löysää taas..

Eikä nuo kaasarit taida olla synkassa taas ollenkaan, pikkukierroksilla käy samalla tavalla röpöttäen kun ennen kävi jos toinen kaasari ei saanut bensaa (esim sillon jos bensa oli loppumassa ja kävi enää vaan toisella kaasarilla(bensamittari vaeltelee omiaan)).
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: InlineFour - 07.07.2013, 12:49:24
Saa ne keskitettyä ilman holkkia. Vaatii aikansa, tai kikkansa  ;) mutta kyllä ne saa  :)
Ja ne tosiaan ei saa missään kohdin sitten ottaa kiinni, kokeile myös eri ryyppyvivun asennoilla ettei ota kiinni.
Ja synkkaa ne.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 07.07.2013, 23:26:03
Onko neulalla väliä tuossa keskityksessä ? Meinaan että onko kaikki neulat samanpaksuisia siitä tyvestä, loppuprofiili vaan poikkeaa ? Aikamoista näpräämistä kyllä on, en tiedä saanko niitä paremmin jos avaan, sitte ne ei kuitenkaan enää toimi ollenkaan kun en saa niitä paremmin josko edes noin hyvin miten ne nyt on, tosin jos ne hiertää niin kohta ne ei muutenkaan toimi enää :(

Mitä öljyä noihin kannattaa laittaa, lisäsin tänään sitä yleisöljyä vielä kun oli näköjään ampunut tyhjäksi molemmista kaasareista öljyt. Käynti parani aika paljon ja veto tasoittui nätisti heti tyhjäkäynniltä eteenpäin.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: InlineFour - 08.07.2013, 18:52:30
Tuosta en itse asiassa tiedä enkä jaksa kirjasta katsoa, koska ne yksinkertaisesti pitää
joka ikinen kerta keskittää uudestaan kun neulankin on irrottanut männästä tai edes kääntänyt.

Ainut vaan että et saa niistä ikinä "täydellisiä" ilman että neulan vaihdon yhteydessä/ kunnostuksen yhteydessä
uusisit myöskin suutinputken holkin sieltä pohjasta.
Tämä on muuten ihan tehtaankin ohje uusia se joka kerta, toisaalta taas eipä ole paljoa
tullut vastaan tuosta kohtaa väljiä osia. Ite oon uusinu vaan yksiin, omiini ja niihinki vaan
siks et kasasin ne kaikilla mahollisilla uusilla vähänki kuluvilla osilla.

Öljyksi voi laittaa jotain, googlesta löytyy vaikka mitä vaihtoehtoja. Sillä viskositeetillä pystyy
vähän pelaamaan kaasuun vastaavuuden kanssa, mitä lirumpi sitä herkemmin se liikkuu,
pätee myös sitten ihan arkiajoon tasakaasulla, vois kuvitella olevan aika mielenkiintonen
vajaakuormituksella liruin öljyin varsinkin kireemmän nokan kanssa, saattaa olla aika hyppivät kierrokset.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: AKK - 08.07.2013, 22:27:36
Tuohon alkupreiseen "veto"ongelmaan mä totesin että kaasarit imas jakajalle alipainetta liian herkästi. Joko olis pitäny saada vahvempi kalvo jakajaa tai vähentää jollai kaasarien imua. Päädyin uuteen jakajaan ja johan on toiminut..  :2funny:
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 09.07.2013, 00:04:40
Joo kyllä ne kierrokset hyppii aika epämukavasti hiljasessa vauhdissa tasakaasulla, sitte ku antaa sen verra kaasua että alkaa kiihtymään vähän, käynti tasoittuu heti nätiksi. Nelosella maantienopeutta (80-100) on myös tuskaa, tasakaasulla siis. Se vaan nykii kun on liian vähän kierroksia, kolmosella se menee suht nätisti, muttei kehtaisi taas turhaan kierrättää. Kaupungissa kakkosvaihde on hyvä, isommilla vaihteilla auto meikein hyppii ilmaan kun nykii niin kovin :) Taaskin kaasun lisäys vedolle ja käy ihan täydellisesti.

Vasta eilen lisäsin öljyä kaasareihin (aika lirua oli), nyt ehkä 50km takana niin ölyt oli taas kaikki hävinnyt kun tänään katoin. Paksulla öljyllä se ampuu kierteet sileäksi. Alkaa tuntua että nuo kaasarit todellakin on liian alimittaiset tuolle moottorille. En keksi niihin enempää kokeiltavaa, enkä vaan saa toimimaan.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 09.07.2013, 19:33:50
Kokeilin tänää vielä noita läppäakselilukkoja, ihan joka mahdollisella tavalla. Tuloksetta. Tai no kone ei enää anna sitäkään potkua ulos mitä vielä eilen oli. Koitin jäykempää öljyä, säätelin sieltä täältä. Tosiaan vaan huonommaksi menee. Mistähän johtuu että kaasua antaessa tulee öljykopan huohottimesta savua, eikai kone ole menny jo p*****si ?
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: Jukkaw - 27.06.2014, 10:34:02
Jatketaas tähän ketjuun omalla kysymyksellä.

Itsellä kanssa tupla-SU:t tulossa ja toinen kaasari napsahtaa hyvin pohjaan, juuri kuten jossain youtube pätkissä että kilahdus kuuluu. Toinen taas vajoaa huomattavasti hitaammin ja vain lievä kilahdus. Koitin keskitellä suutinputkea uudestaan useamman kerran, mutta ei parantunut. Purkasin myös suutinputken ja keskitysruuvit ja muutkin osat kokonaan pois, mutta siitä huolimatta ei tullut huomattavaa parannusta. Pitäisikö alipainemännän tippua aina vapaana, siis ilman suutinputkea ja keskitysosia kilahtaen pohjaan? Jos pitäisi niin sitten tuo varmaan kanittaa jostain muualta, mutta mistä?

Ostin kaasuttimet vanhemmalta volvo mieheltä, joka oli holkittanut ne. Laittanut uudet korjaussarjat ja pessyt kaasarit, joten ei pitäisi olla mitään paskaisuudesta tai osien kuluneisuudesta johtuvaa vikaa.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 27.06.2014, 10:52:33
Koita että vaihdat alipainemännät ristiin. Ja muista sipasta öljyä niihin kohtiin joissa metalli koskee metallia. Onko jouset sisällä samanlaiset/pituiset ? Kulkeeko ne hyvin jos ottaa vaimennuskorkit pois ?

Ja joo kuuluisi kyllä kilahtaa pohjaan, mutta pääasia että ne saisi liikkumaan samaa nopeutta, oli se sitten nopea tai hidas vauhti.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: Jukkaw - 27.06.2014, 21:31:37
Nyt taisi löytyä vika. Koitin aluksi ilman vaimennuskorkkeja, ei tullut parannusta. Purin sitten kupit pois ja vertasin jousia, niin toinen jousi silmämääräisesti 1,5 cm toista lyhyempi, joten vika ilmeisesti tuossa. Täytyy hommata samanparin jouset. Kiitti neuvoista luchadore, noillahan se vika varmaankin löytyi.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: luchadore - 28.06.2014, 00:10:01
Hyvä että oli apua :hello: Minulta löytyy ylimääräinen pari hs6:ia. Jos on tarve varaosille tms, niin pamauta yv.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: jim doe - 17.07.2014, 17:56:13
Vanhat velhot kertoo sae 30 olis oikea öljy vaimennukseen. Ruohonleikkureissa käytetään. Kaitoin omaani ja tuntuu toimivan.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: amazon1968 - 02.09.2014, 20:09:39
Täällä olis tarve su kaasarille mutta vain yhelle kun sellaanen tuossa vain on, eli B20 '68.

Hiukan klappia läppäakselilla eli jos jollain olis timmi niin hyvä.... ja tää nykynen on sellaanen jossa kohokammia kyljellä.

Mulla on nyt toinen runko jossa hyvä timmi akseli mutta se kun on tuon ala kohokammioisen runko niin en sillä tee mitään....

Eli nyt tavallaan passais parhaiten tuo alasäiliöllä oleva niin saan tuosta timmin rungon siihen...ja 1 kappale riittää
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: InlineFour - 07.09.2014, 10:16:31
Mulla on työkalu holkittaa se sun kaasutin uudestaan. Korjaussarjoja niihin saa netistä, ja tulee uudenveronen.
Jos se sun akseli ei oo kulunu ja tiivisteet on ehjät, multa kyllä löytyy holkkeja suoraan kaapista, 10min homma korjata silloin.
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: amazon1968 - 09.09.2014, 17:36:22
juu, ei mitään...tilasinkin jo Kaasutinexpertiltä...
Otsikko: Vs: SU kaasuttimien huoltoa / kunnostusta
Kirjoitti: amazon1968 - 14.09.2014, 20:06:49
Nonnii, nyt tuli rempattua tuo SU kun oli töissäkin hoonausvehkeet. Uus läppäakseli vaan oli täysin väärä, liian lyhyt reilulti. Onneksi oli hyllys yks uudempi su runko mistä otin akselin ja lyhensin sen sopivaksi. Nyt toimii kun ihmisen mieli