Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kerma - 08.07.2013, 06:28:26
-
Vaihoin tossa eilen jakohihnan ja kiristimen, helppo homma mutta tuo väliakseli pääsi hieman pyörähtämään, tosi laitoin sen kyllä ennen hihnan laittoa silmällä aika kohilleen. Mikä sen akselin tehtävä on? Nokka-akseli kun näyttäis sytytystä pitävän yllä?
Lähti heti käyntiin mutta ei ehkä käyny niinku piti, pikkusen joskus kun anto kaasua, jäi 1000 rmp kiekat ja joskus laski n.650. Tosin mulla ei oo mitään hihnapyöriä eikä vesipumppukaan pyöriny, siksi käytin vain hetken.
-
Ei sen väliakselin asennolla tosiaan ole mitään väliä kun on päätyjakaja.
Se käyttää vain öljypumppua, eikä se ole kovin tarkka asennostaan... :)
-
Niin arvelinkin, huomenna heittää uusi vesipummpu ja termari ja tiettu liemet. :)
Kiitti.
-
Ja mites siihen kampiakselin hihnapyörälle, tuleeko siihen koloon joku kiila?
-
Ja mites siihen kampiakselin hihnapyörälle, tuleeko siihen koloon joku kiila?
Rattaan etureunassa oleva nysty.
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1279.jpg)
Tuossa on rattaan kiila pettänyt kun oli keskipultti liian löysällä. :P
-
Ajattelin vaan että tuossa kun käynnistää niin siihen kampuran päähän tuleva kiilahihna pyörä vipattaa... ???
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32117.0
-
Joo se ei ollu sielä kolossa se nystyrä.
Nyt olenkin kusessa! Jakohihnan sivu ottaa kiinni kampuran päässä olevaan "metallilautaseen". Onko se lautanen pakollinen, näyttäs niinku estävän hihnan putoamisen? Mistä johtuu että jakohihna pyörii ihan rattaiden ulkoreunassa? Voi olla että on jääny niin reunaan laittaessa, mutta pirullista jos uusi hihna vaurioituu...
Ja onko hihnan kiristimen jousen voima riittävä että hihna menee tarpeeksi tiukalle, vai pitäskö vähän kammeta kiristintä tiukemmalle?
-
Ja onko hihnan kiristimen jousen voima riittävä että hihna menee tarpeeksi tiukalle, vai pitäskö vähän kammeta kiristintä tiukemmalle?
Kyllä riittää ja hyvin.
-
Selvä kiitos. :) Jos huomenna kasais ton jakopään niin että on hihna keskellä. Tänään kun korjasin sitä hihnaa keskemmäs muulta paitti kampuralta, se on varmaan vetäny sen takas reunaan. Huomenna selviää. :)
-
Joo se ei ollu sielä kolossa se nystyrä.
Nyt olenkin kusessa! Jakohihnan sivu ottaa kiinni kampuran päässä olevaan "metallilautaseen". Onko se lautanen pakollinen, näyttäs niinku estävän hihnan putoamisen? Mistä johtuu että jakohihna pyörii ihan rattaiden ulkoreunassa?
Kuten sanoit, estää hihnan putoamisen/siirtymisen pois rattailta. Siksi kampiakselin hammaspyörässä on molemmin puolin moiset. Millään muulla et hihnalinjaa pysty muuttamaan, aina hakeutuu samaan paikkaan jossa on kulkenut ennenkin.
-
Eli jos laittaa siihen keskelle niin löytää ilmeisesti oikean paikkansa. :)
-
Joo. Monasti nokka-akselin rattaan takana on sellainen paksu prikka, jos siellä sellainen on ollut, kannattaa pitää se myös siellä muuten juoksee kyllä remmi turhan reunalla tuolla ylhäällä...
Siis tuo kuvanmukainen..
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQD8F3TixM42fcAXNBtLKuqTnaRD_bwpY3xeE7OOz-UTyZKffGv7Q)
-
Itsellä tuo prikka tuolta nokkapyörän takaata kadonnut, niin vähän reunalla hihna pyörii... Milläs varaosanumerolla tota prikkaa hakis? Tietenkin voisi normi prikastakin sen tehdä...
-
Ei oo itelläkään tota, kyllähän se nyt rullaa. Käy vähän alhaalla, n.600 rpm? jos antaa vähän kaasua niin käy taas hyvin ja tyhjäkäynti taas ok. Joskus akaa käymään n. 500rpm. Mikä lie... selvitellään mut tuskin on jakopäästä.
-
Minkäs paksunen tuo prikka siellä takana on viittiskö ketään mitata jos laittais samalla kun hihnan vaihdan
-
Minkäs paksunen tuo prikka siellä takana on viittiskö ketään mitata jos laittais samalla kun hihnan vaihdan
Kato missä hihna nyt kulkee ja jos on kovin ulkoreunassa, siitä mittaat suunnilleen tarvittavan paksuuden.
Veikkaus näin ulkomuistista on tuollainen 3-4mm.