Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 8-pätkä - 08.07.2013, 17:50:34
-
Eli italian ihme meinaa oikkuilla. Lämpimänä hetken seistyään startatessa hörähtää kerran ja kastelee tulpat heti jonka jälkeen ei luonnollisesti jaksa lähteä käymään. Lämpöanturi mitattu, tulpat vaihdettu, jakajan kansi ja pyörijä myös vaihdettu. Toista suutinrelettäkin kokeiltu. Tuntuisi bensapuolen vialta? Tyhjäkäynti myös aika hukassa. Perussäätö tehty ja tk-venttiilin letku lutussa käy nätisti, lukkopihdit pois letkusta ja ongelmat alkaa. Ajossa jää leijumaan välillä, asettuu kaasua polkaisemalla. Ajossa myös sellaista oiretta että kaasu "jää päälle", eli kaasua nostaessa veto jää päälle sekunniksi-pariksi ja vastaavasti uudelleen painaessa jää jälkeen ja nykäisee rajusti vedon päälle. TK-venttiilissä vikaa?
Vikakoodeja ei tule, mistä seuraavaksi etsimään?
-
En tiedä minkäläiset systeemit tuossa 16 venasessa on, mutta köytyykö sieltä jonkunlainen kaasuläppä ja sille asento anturi?
Siis sen putsaisin ja säätäisin uudestaan, niin että naksahtaa kun kaasua vähän painetaan.
-
En tiedä minkäläiset systeemit tuossa 16 venasessa on, mutta köytyykö sieltä jonkunlainen kaasuläppä ja sille asento anturi?
Siis sen putsaisin ja säätäisin uudestaan, niin että naksahtaa kun kaasua vähän painetaan.
Ihan normaali LH 2.4 höystettynä ahtopainetta ohjaavalla TCU-boksilla. Eli juuri niin on kaasuläpän perussäätö tehty että tk-venttiilin letku lutussa käy sellaista 600-700rpm ja sen jälkeen säädetty kaasuläpän kytkin niin että naksahtaa heti kaasua painaessa.
-
Onko siihen tehty remonttia vähän aiemmin vai sekosiko noin vaan?
-
Käynnistymisongelma ollut siitä lähtien kun auto mulle tuli. Ennen ajoon ottamista vaihdoin GLT-nokat ja samalla vaihdoin jakohihnan. Jako on OK. Tyhjäkäyntiongelmaakin on ajoittain ollut. Muuttunut hieman suuntaan ja toiseen kun olen sitä säädellyt mutta toimivan säädön löytäminen tuntuu olevan aikamoinen haaste...
-
Ihan normaali LH 2.4 höystettynä ahtopainetta ohjaavalla TCU-boksilla. Eli juuri niin on kaasuläpän perussäätö tehty että tk-venttiilin letku lutussa käy sellaista 600-700rpm ja sen jälkeen säädetty kaasuläpän kytkin niin että naksahtaa heti kaasua painaessa.
onko tuo oikea tapa säätää turbokoneen tyhjäkäynti? 230f koneen kaasuläpän säädin kone sammutettuna. Lämpimänä huono käynnistyminen viittaa sytkävikaan, bensapumpun releen voi myös tutkia. Mikä nokka siellä on? en ole tutustunut turboihin.
-
onko tuo oikea tapa säätää turbokoneen tyhjäkäynti? 230f koneen kaasuläpän säädin kone sammutettuna. Lämpimänä huono käynnistyminen viittaa sytkävikaan, bensapumpun releen voi myös tutkia. Mikä nokka siellä on? en ole tutustunut turboihin.
Ihan hyvin on säädetty, huono sitä on sammuksissa säätää oikein.
GLT:n NOKAT kuuluu olevan, juuri aikaisemmin niin kertoi hän...
-
Niin siis tarkennuksena, turbossahan on säälittävällä alle 7mm nostolla olevat nokat tehtaalla. GLT:ssä aika reilusti enemmän nostoa mutta asteet samat.
Tuntuu kummalta kun edellisessä motronic turbossa oli tuota oiretta että kylmänä ja kuumana lähti käyntiin mutta siitä välistä ei millään. Siinä oli lämpöanturi rikki. Tyhjäkäyntiongelman veikkaisin ratkeavan jostain tk-venttiilin tai kaasuläpän asentoanturin nurkilta..
-
Onko lämpöanturi mitattu myös silloin kun iskee no-start-tilanne? Toisekseen tuo kaasuläpän perussäätö voi olla hitusen liika isolla jos kierrokset jää leijumaan, se on epämiellyttävä omituisuus joka aina joskus tulee esiin. Tehdassäätönähän se kone käytännössä sammuu kun luistin letkun vetää luttuun, mutta monasti se ei vanhemmiten enää pelaa tolla säädöllä.
-
Onko lämpöanturi mitattu myös silloin kun iskee no-start-tilanne? Toisekseen tuo kaasuläpän perussäätö voi olla hitusen liika isolla jos kierrokset jää leijumaan, se on epämiellyttävä omituisuus joka aina joskus tulee esiin. Tehdassäätönähän se kone käytännössä sammuu kun luistin letkun vetää luttuun, mutta monasti se ei vanhemmiten enää pelaa tolla säädöllä.
On mitattu juuri siinä lämpötilassa missä ei syty, eli arviolta 60-70 astetta. Tosin suoraan anturista, eli johtosarjavikaa tuo ei huomioi. Pitää mitata suoraan boksin liittimestä kun viikonloppuna taas tutkin asiaa. Eikös se ole 13. Pinni ja maata vasten? Omasta mielestä viittaisi niin selvästi väärään lämpötietoon?
-
Lämpöanturihan siellä sitten kuitenkin kummitteli, sen vaihdoin ja auto lähti toimimaan! :hello:
-
Siis ihan moottorinlämpö anturi?
-
Siis ihan moottorinlämpö anturi?
Kyllä. Eli etummainen lämpöanturi kannessa. Se taempihan on pelkästään mittarille.