Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: rooppis93 - 09.07.2013, 07:12:49

Otsikko: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: rooppis93 - 09.07.2013, 07:12:49
juu elikkäs ei startannut taaskaan tänään kun kokeilin mutta heti ku on lämppärin piuhassa kiinni yön niin lähtee ku palmun alta.

hehkun rele kyllä naksuu mutta ei siltikään lähe käyntiin ja putkesta tulee todella haarmaata ja sakeaa savua kun konetta pyörittelee.   
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: AtAi - 09.07.2013, 07:27:03
Onko kaikki hehkut varmasti ehjiä? Ja tuleeko hehkuille sähköä, pelkkä releen naksuminen ei kerro mitään.

2lla toimivalla hehkulla ei herää, 3lla herää kun jaksaa sahata. Nimimerkki joskus vuonna 2007 panikoinu kun aikaisemmin toimiva auto ei lähtenytkään enää käymään, selvis että kriittinen hehku oli lopettanu toiminnan  :2funny:
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: rooppis93 - 09.07.2013, 07:33:59
en ole hehkuja kyllä tarkistanu kun en oikeen kerkeä kun tuo meidän 1.2v vanha poika juoksee jaloissa :D  ja tosiaan eilen lähti vielä käyntiin akkutyhjäks sahaamisen kanssa lähti varmaan viimosella kierroksella käyntiin minkä akku viel jakso ja kyseessä on siis heavy duty akku jotenka sahasin about varmaan 15-25min sitä ja pakoputkesta tuli koko ajan harmaata savua? O_O
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: AtAi - 09.07.2013, 07:40:13
Edelleen, uusi hehkut, niin toimii... ei auto täällä huutelemalla alka toimimaan.
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2013, 17:04:25
Jos käynnistyy hyvin lohkolämmittimen käytön jälkeen niin silloinhan sieltä on varmasti hehkuja rikki...varmaan jotain tarvikehehkuja, kun omaankaan dieseliin en ole kertaakaan hehkuja vaihtanut ja ajanut sillä 80tkm ja mittarissa tällä hetkellä 680tkm.

lähteekin aina hyvin käyntiin hehkutuksen jälkeen...

eli vaihda ne hehkut ensin ja säädä pumppua sen jälkeen jos tarvitsee
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: rooppis93 - 09.07.2013, 17:38:22
pistin tilaukseen uuet hehkut jos ne huomiseks kerkeis ni ois aika passeli. mutta eipä nuilla hehkuilla ainakaa mitää meijä ooppelissa tehny nolla keli ja ilma hehkuu starttaa muutama kierros ja käynnissä mutta oli sillä ajettu 400tkm vähempi :D :D:D
Otsikko: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: MST-82 - 09.07.2013, 17:47:00
Veikkaan, et se ooppeli ei taidakkaan olla mikään esikammiokone?  ;) Hehkujen vaihto on ihan ok, mut miksei saman tien mittaa hehkuja. Tossa kun se on vielä niin helppoa, että ammattikoulua aloitteleva autoalan tuleva ammattilainenkin sen osaa tehdä. Eihän se hehkureleen naksuminen tosiaan kero mitään muuta, kuin et "ohjaus" toimii.
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.07.2013, 01:05:03
Niin lähteehän traktoritkin käymään helposti ilman hehkutusta, jos keli vähänkin on plussan puolella...tosin suora-ruiskujahan nekin on....

esikammiokoneet sitten erikseen :P
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: rooppis93 - 10.07.2013, 10:25:44
kyllä se ooppeli tais olla esikammio kone.tuosta hehkujen mittauksesta niin ei oo yleis mittaria  ;D
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: MattiK - 10.07.2013, 14:35:24
.tuosta hehkujen mittauksesta niin ei oo yleis mittaria  ;D
Ei siinä mittauksessa välttämättä tarvitse olla mittaria.     Päästelet hehkujen väliset kuparikiskot  pois.
Mittauksesta selviää ihan kopulampulla tai parilla johdon pätkällä ja polttimolla.
Kopulampusta johdon toinen pää akun +napaan ja toinen hehkun virta napaan(ei runkoon),jos lamppu syttyy hehku kunnossa.Jos ei, hehku"on pimeä"
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: MST-82 - 10.07.2013, 18:32:11
kyllä se ooppeli tais olla esikammio kone.tuosta hehkujen mittauksesta niin ei oo yleis mittaria  ;D

Uskallan väittää, ettei ollut jos lähti normaalisti ilman hehkuva. Voin toki olla väärässäkin.

Ei siinä mittauksessa välttämättä tarvitse olla mittaria.     Päästelet hehkujen väliset kuparikiskot  pois.
Mittauksesta selviää ihan kopulampulla tai parilla johdon pätkällä ja polttimolla.
Kopulampusta johdon toinen pää akun +napaan ja toinen hehkun virta napaan(ei runkoon),jos lamppu syttyy hehku kunnossa.Jos ei, hehku"on pimeä"

Juurikin näin. Toimii vanhoissa ja uusissakin vehkeissä. Keraamisista en oo varma, uskaltaisin kuitenkin itse kokeilla, tuskin hajoo mikään ja uskon et toimii.

Sit samalla kynällä voi tarkastaa, tuleeko siihen kiskoon virtaa, kunhan vaihtaa hiukan napaisuutta.

Tälläsiä löytyy varmaan lähimmästä biltemasta tai vaikka honkkarista yms.

http://www.hata-autosahko.com/product/28/sahkokyna-metallinen-6-24v

Eiköhän noilla rupee selviimään, miks ei lähe tulille.  ;)
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: RaneHoo - 11.07.2013, 01:17:10
Ei siinä mittauksessa välttämättä tarvitse olla mittaria.     Päästelet hehkujen väliset kuparikiskot  pois.
Mittauksesta selviää ihan kopulampulla tai parilla johdon pätkällä ja polttimolla.
Kopulampusta johdon toinen pää akun +napaan ja toinen hehkun virta napaan(ei runkoon),jos lamppu syttyy hehku kunnossa.Jos ei, hehku"on pimeä"
Lamppu on länsimaista hapatusta vanhoille hehkuille.
Pelkkä johto riittää: Ekana pää hehkun päähän plussaan ja sitten toinen  akun plusnapaan. Toisinpäin voi sohia vahinkokipinöitä. Jos räpsähtää ja kipunoi, tulppa on ehjä, jos ei,  hehku on rikki.
Otsikko: Vs: 740 td aj. 553tkm ei lähde käyntiin. KIIRE!! D-pumpun säätäjälle luvassa palkkio
Kirjoitti: MattiK - 11.07.2013, 13:34:07
Lamppu on länsimaista hapatusta vanhoille hehkuille.
Pelkkä johto riittää: Ekana pää hehkun päähän plussaan ja sitten toinen  akun plusnapaan. Toisinpäin voi sohia vahinkokipinöitä. Jos räpsähtää ja kipunoi, tulppa on ehjä, jos ei,  hehku on rikki.
Jos haluaa "räpsytellä" niin tälläkin tavalla saa hehkujen kunnon selville.