Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sysostar - 09.07.2013, 13:33:53

Otsikko: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: sysostar - 09.07.2013, 13:33:53
Hei

Jotenkin tuntuu kummalta, joskus auto seisoo 2 viikkoakin ei ongelmia. joskus akku tyhjenee alle viikossa.

Mittasin virtaa virrat pois päältä. Ensin näytti 20-30mA ja sitten noin 30sekunin jälkeen pomppas 90-100mA.
Mitähän sen pitäisi olla ?

Tarkkaa tietoa ei ole, mutta tuntuu että sateella pihalla tyhjenee todennäköisemmin kuin tallissa. Sen verran katoin että akulta startille/laturille oleva johto näytti ehjältä, kun se menee moottorin alta.
Jotain peruspaikkaa mistä voisi mennä kosteutta ja aiheuttaa maa vuotoja ?

Joskus kun käynnistää ei lataa heti, käy vähän heikosti. Piristyy ja lataa kyllä sitten kun vähän kaasuun koskee. Laturin hihna on aika vasta vaihdettu.

Peränkontin takarenkaiden taakse sivuille lokeroihin näyttää kertyvän vettä, ei tosin oikein näe mistä kun sisusmatto on muuten kuiva. Jonkinlaiset tulpathan siellä on, joskus niitä sörkkinyt auki. Pitää tarkistaa.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.07.2013, 17:08:13
Miten vanha se akku on ?
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: s73 - 09.07.2013, 18:35:47
Laturissa jotain häikkää, pitäisi olla mukana heti startin jälkeen.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: Xuppo - 09.07.2013, 18:59:08
Tarkastappas hukkuuko virrat laturin kautta eli laturista piuha irti ja mittaa sen jälkeen paljonko virtaa kuluu.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: pikatraktori - 10.07.2013, 09:33:24
Xuppo liennee oikeassa. Minulla oli vastaavat viat vanhassa Golfissa. Peruskorjasin laturin ja vika hävisi. Peruskorjauksessa pitää kyllä tehdä hieman enemmän töitä kuin vaihtaa hiilet tai säädin  ;). Itse korjasin GLT:hen kaksi laturia, joista kumpikaan ei ollut vielä rikki. Samalla huomasin että Saksasta eBaysta ostamani käytettu aihio vaati aluslevyillä sovitusta tullakseen linjaan vm -90 laitteeseen. Eli niitä on olemassa kahta tuonverran poikkeavaa mallia olemassa  ::). Osia löytyy esim Motonetista ja vaatii hieman sitä osaamista. Ei se kamalasti maksa autosähköliikkeesäkään. GLT:n laturi on muuten vakiomallia kalliimpi uutena hankittaessa.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: sysostar - 11.07.2013, 14:06:27
Hei

Akku on ainakin 6v vanha kun ollut sama minkä auto mulla. Sellainen ei huollettava :(
Sinänsä toiminta kuntoinen vielä, kun vaihtelee se kuin äkkiä tyhjenee. Kaikki sisävalot vaihdoin joku aika sit ledeiksi, ei pitäisi kovin äkkiä tyhjätä vaikka jostain syystä joku valo oliskin päälä.

Mitä perushuoltoa laturille muuta tehdä kuin uusia hiilet ja mahdollisesti vähän puhdistusta ?
Säädin kai useimmiten on kokonaan rikki, muita osia vaihtamalla varmaan helpompi hakea uusi.
Lataa kyllä hyvin, (esim. hinaamalla alle 10m matkalla käyntiin tyhjällä akulla) se käynnistyksen jälkeen hetki lataamatta on vaihtelevaa. Nyt kesällä kun vähemmällä ajolla niin ehkä useammin kuin talvella.

Motonetissä näköjään uusi laturi 229e, 50e pantilla. Ehkä hiilet vaihtaisi ensin, 2,90e, laakerit samaa, jos vain löytyy oikea.

Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: pikatraktori - 11.07.2013, 17:11:15
Vähän putsailee sisältä ja vaihtaa lisäksi laakerit. Etulaakeri vaatii kahdesta palasta tehdyn erikoisulosvetäjän ja takalaakeri tullee ns tavallisella. Vaikeimpia kohtia ovat mm vanhojen liukurenkaiden irrotus ja johtojen juottaminen niihin. Kevyesti tasataltalla halkaisu ja riittävän tehokas juotin  ;). Usein jännitteensäätäjäkin on muuten kunnossa, mutta hiilet kuluneet. Ne on juotettu kovempaa lämpöä vaativalla seoksella ja uudet saa kiinni poraamalla pienet reiät uutta juotosta varten.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: Dartteri - 12.07.2013, 08:51:18
Laakerit on irronnu hienosti hieman soveltaen tavallisella ulosvetäjällä ruuvipenkin avustuksella. Uusien liukujen asentamisessa kantsii huomioida sijainti akselilla, jos se menee sivuun ja toinen hiili ottaa molempiin liukuihin, säädin hajoaa. Kantsii merkitä jollain vanhojen liukujen paikka.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: TVS - 14.07.2013, 19:10:16
Minoon ihan kylmän viileesti vetäny hihnapään laakerin ulos sillai että ulosvetäjän leuat siitä rungon etupuolikkaan koloista sisään ja tuupannu siitä pihalle sen akselin, runkopalastahan se laakeri sit irtoaa ihan nätisti.
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: hevonen - 14.07.2013, 20:52:28
Kevyesti tasataltalla halkaisu ja riittävän tehokas juotin  ;).
Näin. Turha millään 20W kolvilla alkaa nyhjäämään, tina sulaa mutta rengas ei lämpiä...
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: sysostar - 19.07.2013, 16:28:35
Käytin laturin irti, säädin/hiilet ja liuskat näytti ihan hyviltä. liuskoissa alle puolen millimetrin ura. Ainoa mikä lataukseen mahdollisesti vaikutti oli erittäin likanen ja hapettuneen näkönen liuska mihin säädinpaketti ottaa kiini laturissa. Putsasin sen ja vastaavan kontaktin säädinpaketissa. Pitää seurailla nyt vieläkö temppuilee lataaminen. Sen 0.1A virran viejä on sitten mankka. Sillä kestänee sen 20-30sekunttia ladata jotain konkkia sisällä ja sitten on muisti toiminnot kunnossa.

Voisko tuo olla että lataus on ollut tuon huonon kosketuksen johdosta pätkivää tai vähän virtasta. Mittariston jännitemittari kyllä näyttänyt ok, samaten tukapansytyttimessä oleva digimittari. Sitten vain joskus akku ollutkin tyhjempi niin vetänyt parissa päivässä ihan tyhjiin. No selvinnee ajan myötä.

Takakontti kyllä pitäisi saada tiiviimmäksi, kun vain saisi selville mistä sinne vesi tulee kun valuma jälkiä ei näy.

-sysostar

Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: s73 - 19.07.2013, 17:19:38
Tarkista takakontin kumitulppien poistoreiät, mikäli ne on tukossa peräkontti on märkänä.    Reikä kumitulpissa on taaksepäin. ??? ???
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: sysostar - 02.08.2013, 14:44:31
Tulpat on ja auki ovat. Ei sinne nyt lainehtimalla vettä tule. Mutta takakontissa oleva matto (joka kiertää koko kontin) on niistä lokeroista yleensä aina märkänä. Ensi hätään tieten voisi jonkinlaisen korokeen tehdä lokeroihin ettei matto makaa ihan pohjalla. Mutta pitäisi se löytää mistä sinne vettä tulee. Valuma jälkiä ei näy.

Laturi lataa vähän tasasemmin putsauksen jälkeen, mutta voltit nousee yleensä vasta ekan kaasu polkasun jälkeen. Oli ajamatta 4 päivää niin akku tyhjänä. noin 5 volttia näytti. 2h laturilla riitti ja käyntiin lähti. nyt viikon lyhyttä työmatkaa ajanut ongelmitta.

Pitänee käydä kattelemassa uutta akkua..
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: s73 - 02.08.2013, 16:07:26
Omassa kävi just noin, tulppa tukossa ja kosteus tiivistyi kastellen maton.
Peräkontti on ruostunut puhki tai joku poistoputki tukossa. ???

Taitaa se laturi purkaa akkua. ???
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: hevonen - 03.08.2013, 17:30:57
Jos auto on sedan, se vesi takakonttiin tulee takavalojen tiivisteestä.
Onko poistoletkut takaikkunalta sinne alas kiinni molemmista päistä?
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: pikatraktori - 03.08.2013, 17:34:55

Taitaa se laturi purkaa akkua. ???

Tätä epälisin edelleen itsekin. Ei nuo oireetkaan juuri muuta pääteltävää anna. Jos liukurenkaat ovat "kuluneet vain puoli milliä" on remontin tekijällä väärä käsitys niiden paksuudesta. Se "hiilien säätäminen" sopii jos aiot myydä auton markkinoilla - apu on kyllä lyhytaikainen. Peruuskor(jauta) tai osta uusi. Tosin akussakin on nyt todennäköisesti vikaa, koska jännitteet ovat olleet "tapporajalla". Eli sekin menee todennäköisesti uusiksi. Joskus saattaa jossain olla tehdaskorjattujakin latureita myynnissä, mutta ovat harvinaisia. Ns "perusmallin laturi" ei käy tähän autoon (on "GLT-malli"  8) ).
Otsikko: Vs: 740 glt 1989 akku tyhjenee
Kirjoitti: sysostar - 06.08.2013, 14:12:47
Ei ollut virran kulutuksessa eroa oli laturi paikallaan tai ei. Mittasin virtamittarilla akun navasta ja akkuun menevän miinus kaapelin välistä.

Liuskan kulumat on _alle_ puolimillimetriä, kynnellä kun kokeili niin juuri tunsi että siinä pykälä on.


Sedani on. Ne putket on kiini ja ehjät, edellisessä 240:ssä ne ei ollut joten tarkistin ne ekana. Pitää käyttää takavalot irti ja tutkia. Äkkiseltään kyllä tuntuisi että ne olisi tehty hyvinkin tiiviiksi, onhan tolla toki jo ikää..