Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: A.J.H - 14.03.2011, 15:29:48
-
Lainaus käyttäjältä: TOK - tänään kello 14:26:57
Juttelin tästä asiasta katsastusmiehen kanssa. Kuulemma ei ole mitään vaatimuksia sille, kuinka "työlästä" pitää olla tieliikennekäyttöön hyväksytyistä tehoista poikkeamisen. Periaatteessa siis kytkin kojelaudassa riittää. Kunhan se ei ole tieliikenteessä väärässä asennossa niin homma on laillista.
Näin ollen jokin tyylikkäästi toteutettu lisätehovipstaaki voisi olla ihan hieno yksityiskohta autossa, joka on leimattu katukäyttöön mutta jolla voi myös mennä radalla kovaa. Vaikka avaimella lukittavan läpinäkyvän kannen alle nappula jossa lukee TURBO BOOST 8)
No sittenhän se magneettikytkimellä toteutettu remmiahdinkaan ei pitäisi olla mahdoton. Hyvä tietää :)
Ei kait se olekaan :) Meinasitko ihan silleen että magneettikytkintä ohjataan napilla?
Tossa on kyllä se, että ahdettua konetta muutoskatsastettaessa pitää teholapussa olla ahtopaine näkyvissä ja sitä pitää olla vähintään tietty määrä. Vähän härskin venyttämiseksi menee jos autossa on remmiahdin paikallaan mutta leimaa sen vaparina koska magneettikytkin on auki :) Tietty jos se remmi on turbon kaverina ja turbo yksinään pukkaa riittävät paineet niin siinähän se sitten olis. :P
No vähäpäästöinen vapaastihengittävä, tota juurikin meinasin eli remmi paikoillaan, kytkin vaan auki ja joku nappi/lukko sisällä mistä saa päälle tarvittaessa. Toteutettavissa kyllä, mutta tuo laillisuus/katsastus mietityttää.
Tälläistä keskustelua käytiin toisessa topikissa, joten tässä voisi olla mietinnän paikka. Eli ilmeisesti tämäkin lienee katsastuskonttorikohtainen juttu, mutta jos ihan faktaakin löytyisi niin olisi hyvä.
-
Oikeastaan katsastuskonttorille se ja sama, käytännössä tärkeintä on että jos poliisi syynää autoa tienpäällä niin auto on tieliikenteeseen hyväksytyssä kunnossa. Eli radalta pois lähtiessä muistaa napsauttaa sen lisätehonapin katumoodiin.
Katsastettaessahan inssiä kiinnostaa teholappu jonka toimitat ja autoa ehkä sen verran katsotaan että tehdyt muutokset kirjataan. Inssi ei ala kokeilemaan ylimääräisten kytkinten vaikutusta eikä tehoa mitata mitenkään, tämä sekä muutostettaessa että vuosikatsastuksessa.
-
No tässä tilanteessa sinne ei voisi teholappua edes toimittaa, sillä vähäpäästöistä ei voi ahtaa ilman VTT-testiä. Kyse onkin enemmin saisiko sellainen pumppu olla imusarjan alla odottelemassa sitä napin painallusta radalla, vaiko eikö?
-
Miksipäs ei sitten vaikka turboahdin, josta tieliikenteessä on hukkaportti jatkuvasti selällään?
Radalle mennessä sitten laittaisi kellon tangon paikalleen :pomo:
-
Otsikon koneen tosiaan pitäisi olla ahtamaton jos ei halua VTT:llä käydä. Mutta eikös pikkuvirit vähäpäästöiseenkin vapariin kuitenkin ole sallittuja eli jotain saa konehuoneessa muuttua eikä se tarvi ainakaan penkkilappua enempää paperia.
Ainakin sillä lailla pitäisi onnistua, että vaihtaa imuputken menemään kaasuläpälle käymättä ahtimen kautta = varmasti täysin ahtamaton = kelpaa tieliikenteessä. Samaan aikaan konehuoneessa mielestäni saa makoilla remmiahdin josta on vaikka magneettikytkin auki ettei turhaan pyöri ja joka ei syötä ilmaa koneeseen. Välijäähykin saa keulalla maata, sama sille vaikka imuilman ottaisi sen kauttakin, hyötyähän siitä ei vaan oo.
Jos oikein näppärästi onnistuisi suunnittelemaan niin paria silikonipätkää siirtämällä saisi ohitettua ahtimen. Vähän tarvii käydä pellin alla mutta noin kahden minuutin homma vaihtaa moodia.
Jalostetumpana muotona voisi ehdottaa läppiä jotka vaihtavat ilman kulkureitin ahtimen ohi, noitahan vois ohjata samalla napilla kuin sitä magneettikytkintä.
-
Otsikon koneen tosiaan pitäisi olla ahtamaton jos ei halua VTT:llä käydä. Mutta eikös pikkuvirit vähäpäästöiseenkin vapariin kuitenkin ole sallittuja eli jotain saa konehuoneessa muuttua eikä se tarvi ainakaan penkkilappua enempää paperia.
Ainakin sillä lailla pitäisi onnistua, että vaihtaa imuputken menemään kaasuläpälle käymättä ahtimen kautta = varmasti täysin ahtamaton = kelpaa tieliikenteessä. Samaan aikaan konehuoneessa mielestäni saa makoilla remmiahdin josta on vaikka magneettikytkin auki ettei turhaan pyöri ja joka ei syötä ilmaa koneeseen. Välijäähykin saa keulalla maata, sama sille vaikka imuilman ottaisi sen kauttakin, hyötyähän siitä ei vaan oo.
Jos oikein näppärästi onnistuisi suunnittelemaan niin paria silikonipätkää siirtämällä saisi ohitettua ahtimen. Vähän tarvii käydä pellin alla mutta noin kahden minuutin homma vaihtaa moodia.
Jalostetumpana muotona voisi ehdottaa läppiä jotka vaihtavat ilman kulkureitin ahtimen ohi, noitahan vois ohjata samalla napilla kuin sitä magneettikytkintä.
Tekninen toteutus olisi varmaan järkevin tehdä tosiaan sähköisesti, eli samasta napista/avaimesta tapahtuisi kaikki. Jonkinlaiset läppäventtiilit ja sit rupeaisi pöhisemään. Paineet olisi varmasti niin kevyet, ettei välijäähyä tulisi ollenkaan (ennenkuin alkaisi taas mopo keulimaan ja lähtisi lapasesta)
-
Ei muuta kuin konttorille neuvottelemaan muutostamisesta.
Tiiä vaikka niille riittäisi magneettikytkin niin ei tarvitsisi mitään ylimääräisiä kommervenkkejä. Poliiseilla saattais olla ratsiassa hyvät ilmeet kun pellin alla on remmi, papereissa vapari ja pokkana selittää että ahtamaton kone se on...
-
Mietin just samaa, että mitäköhän tykkää, jos pistän S90:ppiin (siis sama konehan tossa on) T6 ahtimet, helppouden nimissä teen vaan sovitteet alkuperäisen etuputken rööreihin, ja öljynkierto ahtimille.
Ahtoputki menee ahtimilta IC:lle ja päättyy sinne katsastuksessa. Käytössä ollessaan ahtimille otetaan ilma orkkis putsarilta putkella konehuoneen toiselta puolelta ja syötetään keulan IC:n läpi ilmanputsarin vierestä ilmamäärämittarille joka on siis ahtopuolella, kuten tuolla vinokone LH2.4 topicissa on mietitty.
Katsastuksessa tottakai moottori ottaisi ilmansa aivan kuten vakiona ilmanputsarilta IMM läpi.
Huohotus olisi ohjattu alipaineella ajaessa orkkispaikkaan, eli kaasuläpälle menevään imuputkeen, ja ahdoilla ajaessa "takaisku"venttiili ohjaisi huohotuskaasut "tuning" filtterin läpi ulkoilmaan.
Eli ainoa mitä katsastuksen ajaksi tehtäisi olisi että irrotetaan ahtimien imuputki ilmanputsarilta ja IC-IMM putki irrotetaan ja kytketään vaikka nuo yhteen jottei mene kakkaa ahtimille, eli ahtimien kompurapuolella "suljettu" kierto.
-
Minä kyllä skeptisenä epäilen että jos ei katsuri, niin ainakin poliisi ottaa saman linjan kuin kaasujen kanssa. Eli koko järjestelmää/komponentteja ei saa kadulla autossa olla kiinni.
Mutta tsemppiä vaan ja pidän kyllä peukkua! O0
-
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vä-häpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.
Käyttövoiman muuttuessa vähäpäästöisen auton tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset (aina vähintään en-simmäiset voimaan tulleet vähäpäästöisyysvaatimukset).
Vähäpäästöisen auton moottorin iskutilavuutta voi suurentaa 6 §:n 3 momentis-sa tarkoitetuilla tavoilla (sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla) korkeintaan 10 % ilman osoitusta autoa alun perin koskeneiden tai myöhempi-en vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä.
Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.
Tuossahan sanotaan ahtimen tai välijähdyttimen asennus. Se että onko ne toiminnassa ei ole mainintaa. Tämän mukaan jo keulalla oleva cooleri ilman ahtoputkia edellyttää käytönaikaisen päästömittauksen.
-
Tuossahan sanotaan ahtimen tai välijähdyttimen asennus. Se että onko ne toiminnassa ei ole mainintaa. Tämän mukaan jo keulalla oleva cooleri ilman ahtoputkia edellyttää käytönaikaisen päästömittauksen.
Tähän asti on ainakin kelvannut remmiahdin ilman remmiä.
Vähäpäästöisessä leimalla, esimerkkejä on esitelty alan lehdissä, mm. yks iso lexus ja muutamaa muu.
Vaikka pykälä meneekin noin.
Tuli ihan tän topikin luonteesta mieleen kysyä, että kuinkas monella poliisit ovat tien päällä etsineet laittomia ahtimia tai muita virityksiä autoista?
Eipä niitä paljon kiinnosta, joskus ovat muista asioista kettuilleet kuten parkissa ollessa käännetyistä peltivanteista, ja muuten random ratsialla auton mataluudesta, mutta jääneet kettuilun tasolle.
-
Tuossahan sanotaan ahtimen tai välijähdyttimen asennus. Se että onko ne toiminnassa ei ole mainintaa. Tämän mukaan jo keulalla oleva cooleri ilman ahtoputkia edellyttää käytönaikaisen päästömittauksen.
Eli kyse on enemmän tuon lakipykälän tulkinnasta ja tulkitsija lienee katsastusmies, jonka mielentilasta riippuu kaikki. Yksi voi hyväksyä, toinen voi hylätä.
Tekniseksi toteutukseksi mietin juuri sellaista jos tuloilmaputkeen laittaisi ahtimen kohdalle esim luistiventtiilin, normaalisti se olisi auki ja kone saa suoraan ilman, ahdettuna luisti sulkisi ahtimen imu ja painekanavan välisen pätkän. Virtauksellisesti ei olisi ehkä paras, riippuen toteutuksesta, mutta kaikki saisi toimimaan nappia painamalla. Voisi ehkä rakentaa sellaisen corvettetyyppisen avaimella tehoa ratkaisun :) ja eikös veyronissakin ollut niin että avaimella oven karmista kääntäen sai sen kulkemaan 400kmh?
Ei tuo remmin irroittaminenkaan mahdottomuus olisi, mutta mietin vaan että jos se onnistuisi magneettikytkimelläkin, niin parempihan se olisi
-
Tuli ihan tän topikin luonteesta mieleen kysyä, että kuinkas monella poliisit ovat tien päällä etsineet laittomia ahtimia tai muita virityksiä autoista? Ja mitä siitä vois nykyautoilla seurata? Näyttö katsastuksessa, epäily liian isoista tehoista? Penkkiin? Omalla kustannuksella? Ajokielto?
Ei oo tullu ikinä turhia rälläiltyä kylillä, eikä usien oo poliisitkaan pysäyttäneet, mutta en oo yhdeltäkään tutulta kuullut koskaan, että oisivat etsineet laittomuuksia pellin alta. Sen sijaan sakkoja holtittomasta ajotavasta, tai liikenteen vaarantamisesta jne. ovat saaneet, itse olen välttynyt niiltäkin, mutta edellä mainittuihin sakkoihin ei tarvitse edes viritettyä autoa.
-
Tähän asti on ainakin kelvannut remmiahdin ilman remmiä.
Vähäpäästöisessä leimalla, esimerkkejä on esitelty alan lehdissä, mm. yks iso lexus ja muutamaa muu.
Vaikka pykälä meneekin noin.
Jos puhutaan auton laillisuudesta, niin se että auto menee leimasta läpi, ei tee siitä laillista.
Kuten sanottu, inssejä on joka lähtöön, toisia kiinnostaa, toisia ei. Mutta se laillisuus pykälä ei toteudu ennen kuin muutokset lukee otteessa ja on kirjoitettu sinne sellaisen inssin toimesta, joka on vaatinut kaikki vaadittavat paperit.
Vaikka joku inssi nyt kirjaisi AJH;n auton papereihin "remmiahdettu" ja " 340hv", niin ilman lain vaatimia dokumentteja se ei ole laillinen. Joku Trafin tarkastaja kun asian huomaa, niin takaisinkutsu kolahtaa luukusta.
Eipä sillä, mulle kelpaisi tollanen teksti ilman mitään dokumentteja ihan hyvin, kuka näitä jaksaa stressata. Tarkoitus oli vain tuoda se laillisuuspykälä esiin, jottei sitä unohdeta eikä kukaan saa väärä kuvaa hommasta.
-
Juu, tosiaan ei poliisi kauheammin suomessa ainakaan tien päällä syynää, oma raaseri joutunut 4 kertaa poliisin syyniin, josta 3 kertaa pellin alla oli aivan muuta kun otteessa lukenut 1,4 rellukone. Ekalla kerralla asvalttiin jäi kymmeniä metrejä kumisladia hiekkatieltä poistuttaessa (tuo suoritus ei ole mitenkään 1,4 rellukoneella mahdollinen) ja poliisi kyseli vaan että "oletkos pakoputken vaihtanut", sanoin että "joo, laitoin sinne tehoputken, siksi se on vähän äänekäs" ja sain kirjallisen huomautuksen "kiihdytti hiekkatiellä tarpeettomasti takavetoista ajoneuvoa" ja kaverien kanssa hyvät naurut.
Toisella kertaa oli serkkupoika kyydissä ja hän kävi tummaihoisille uhoamassa ihan sanaharkkaa vaan, kun meidän kaveria uhkasivat puukolla, ja sitten he soittivat poliisin joka pysäytti meidätm ja paikallinen vanha koulututtu poliisi kysyi "oon kuullu että sulla olis pellin alla joku 2,5L 16v kone" ja vastasin: "eeeei oo, 1,4 ja tehoputki siellä vaan on, siks se on vähän äänekäs", johon poliisisetä vastasi (hän itsekin autoharrastaja) "joo, mut kato että käyt katsastaa sen kans" (ja niinhän minä tein) :D
Kolmannella kertaa 0-70km/h hoitui muutamassa sekunnissa, sillonkin tuli vaan ylinopeussakot vaikka pellin alla taas jotain muuta kun otteessa, eivät edes vaivautuneet kysymään mitään. :D
Neljännellä kertaa tultiin 136km/h 100 alueella, ja ilmoittivat että olivat saaneet lähes kahden markan lukemia tutkaan (joka ei sekään toteudu 1,4 koneella vaikka olis alamäki ja kilometrien suora), ja naureskelivat vaan "TURBO" tekstiä takaluukussa, eivätkä taineet ymmärtää että tämä "kahden markan" lukema tuli noin 500m aikana saavutettua risteyksestä maantielle lähdettäessä. Tuostakin vaan ylinopeussakot eikä mitään ihmetelty, tosin otteeseen oli merkitty "99kW, 2,5L ja ahtopaine 0,2bar". :)
Tässä muutama tositapahtuma siis viritetyllä "laittomalla" autolla.
Norjassa kuulemma olisi eri syyni tällaiseen, KUULEMMA katsovat testerillä ihan liikenteessä YLEISESTIKIN onko auto lastuviritetty jne...
Mutta auton olemuksesta ja käyttäjän liikennekäyttäytymisestähän tuollainen on pitkälti kiinni. Herkemmin se '82 deksi tehoputkella ja ämpärin kokoisella konepellistä sojottavalla itseasennetulla ahtimella revittelemässä parkkiksella jää haaviin, kun 2006 mallinen SLK55AMG jossa virityspajan asentama kompressor kit ja näyttää siistiltä kun sika pienenä eikä edes katsastusmies ymmärtänyt että tuo ei sinne kuulu vaikka moottorin päällä sojottaa selvä teksti "KLEMANN KOMPRESSOR" eikä otteessa ole mitään ahdetun merkintää, eikä TraFi:n tiedoissakaan.
http://www.oakridgeauto.com/gallery/SLK551.jpg
Eli kuten USU totesi, se että leimasta menee läpi ei tee autosta laillista. Omakin on 99kW otteessa ja dynossa tuli vähän eri lukemia, enkä vaivautunut "kuristamaan" konetta leimalle mentäessä.
-
Se vähän jäänyt askarruttamaan itseä juurikin 3,0L koneen kanssa jossa 83mm poraus, jenkkilässä yksi heppu räjäyttänyt 2 lohkoa 426hv lukemilla vaihdetuilla kangilla, ja sitten supran 1JZ tilalle kun häneltä paloi hermot. 2,5L kone kestää sitten 81mm porauksen ansiosta varmasti kovempaa kyytiä, ja alhaisemmat puristuksetkin tossa on, jotain 9,7 luokkaa jos en muista väärin?
Esim. tuo SLK55AMG kone on 11:1 puristuksilla, 3,0L 180/204hv koneet on 10,7 puristuksella, SLK konetta voi ahtaa 0,45bar paineella kompressorilla tuon klemann kitin turvin joka nostaa tehot 360->520hv ja väännöt sieltä 500Nm->720Nm, menisköhän näistä volvon kutosista jotain lähellä 1bar läpi, mikä tarkoittaisi aika tasan 400hv 204hv versiosta ja 550Nm vääntöä ilman katin poistoa... Tuossa SLK:ssa saadaan siis 0,40-0,45bar paineella 1,44 kertainen teho ja 1,44 kertainen vääntö, eli lähes tasan lineaarinen lisäys ahtojen mukaan.
Remmiahtimeksi voisi toimia Eatom M90 tai M112, ja pakokaasuahtimina HX35, tai T6 koneen ahtimet jos tyydytään 320-330hv lukemiin.
-
Remmiahtimeksi voisi toimia Eatom M90 tai M112, ja pakokaasuahtimina HX35, tai T6 koneen ahtimet jos tyydytään 320-330hv lukemiin.
Mulla olisi Autorotor AO3150 ruuvikompura ja 960:ssa sopivasti tilaa pakosarja puolella. Läppärunko siirto ahtimen persiiseen, ilmanputsari apparin puolelle, cooleri keulille ja vähän putkea. Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
-
Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
Koneen päälle ja skuuppi peltiin ;)
-
Mulla olisi Autorotor AO3150 ruuvikompura ja 960:ssa sopivasti tilaa pakosarja puolella. Läppärunko siirto ahtimen persiiseen, ilmanputsari apparin puolelle, cooleri keulille ja vähän putkea. Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
Voisin kuvitella että koneen kaasuunvastaavuus muuttuisi todella surkeaksi jos kaasuläppä laitetaan ahtimen imupuolelle. Tämä siksi että kompura on kohtyy tiivis ja ilmatila kompuran siipien ja kaasuläpän välillä todella pieni. Kun polkaiset kaasua, ilmanpaineen on ensin tungettava kaasuläpän ohi, sitten ahtimen läpi ja koko ahtoputkiston läpi vasta sitten päätyäkseen imusarjaan ja sylinteriin.
Jos läppä on orkkispaikallaan ni koneella on koko ahtoputkisto käytettävänään "puskuri-ilmana", eli siellä on korkeampi paine kun imusarjassa, koska ahdin tuottaa sinne kokoajan kierrosnopeuden mukaan ilmanpainetta. Täten moottori reagoi paljon nopeammin kun kaasuläpän takana ahtoputkistossa on suuri ilmamassa ja vielä ylipaine.
Tämä näin teoriassa.
-
Empä ole koskaan kuullut että kaasuläppä olisi remmiahdetussa ahtimen jälkeen pois lukien jotkut keskipakoahtimet.
Yleensä se on niin että kaasuläppä on ahtimen imupuolella ja suuttimet ahtimen jälkeen imusarjassa tai jos Throttlebody, niin suuttimet on samassa läppärungossa.
Minulla tuo on ollut pikkulohkon päällä ja throttelbody ahtimen perässä, kaasuun vastaavuus on aivan välitön ilman pienintäkään viivettä.
Remmiahdetussa ei yleensäkään ole juuri viivettä ellei moottorin ja ahtimen väliin ole rakennettu kauhean pitkää ahtoputkistoa ja cooleria, silloinkin se on vain murto-osa turbon aiheuttamasta viiveestä. Kone siirtyy ahtopaineen puolelle heti kun kaasuläppä vain aukeaa tarpeeksi, n.90% ajosta kone toimii kuitenkin alipaineen puolella kaasuläpän ollessa vain vähän raollaan.
-
Kaasuläppä ennen ahdinta ei toimi kunnolla mikäli välissä on ahtoputkea ja cooleri. Alipaine imee silikonit ruttuun, joutokäynti humppaa ja viivettä kaasunvasteessa on niin painaessa kuin löysätessä. Ei auta edes joutokäyntimoottori tilanteeseen. Eikä ole kovin mukava parkkeerata.
Läppä ahtimen jälkeen imusarjan läheisyydessä toimii hienosti kunhan vain ennen läppää on tarpeeksi suuri poistoaukko ahtimen läpi menevälle ylimääräiselle ilmalle. Esimerkiksi 70mm dumppi sopivaksi passatulla jousella pienemmän(olikohan 32mm) kaverina riitti hyvin 1,9 välityssuhteella pyörivälle M90 Eatonille 2,46l 16v koneessa.
-
Tuli ihan tän topikin luonteesta mieleen kysyä, että kuinkas monella poliisit ovat tien päällä etsineet laittomia ahtimia tai muita virityksiä autoista? Ja mitä siitä vois nykyautoilla seurata? Näyttö katsastuksessa, epäily liian isoista tehoista? Penkkiin? Omalla kustannuksella? Ajokielto?
Ei oo tullu ikinä turhia rälläiltyä kylillä, eikä usien oo poliisitkaan pysäyttäneet, mutta en oo yhdeltäkään tutulta kuullut koskaan, että oisivat etsineet laittomuuksia pellin alta. Sen sijaan sakkoja holtittomasta ajotavasta, tai liikenteen vaarantamisesta jne. ovat saaneet, itse olen välttynyt niiltäkin, mutta edellä mainittuihin sakkoihin ei tarvitse edes viritettyä autoa.
Viime talvena kaverin taunuksella oltiin liikkeellä ja poliisit liputti sivuun. Heti ikkunan avattua sano että " oho oikeen sparcon penkit laitettu", sitten hetken pyöri ja sano " avaas toi pelti ni katotaan ettei täällä ole mitään turbovirityksiä". Eipä ollu, mutta muuten kyllä asiallinen poliisi, kehuskeli että " jumalauta, oikeen peltisatsi." Sitä ei konstaapeli kyllä hoksannut että pellin alla oli 2,0 ohari yks kutosen sijaan, mutta eipä niillä ulkosesti mitään eroa olekkaan,