Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vkona - 17.07.2013, 19:04:09
-
Etuiskarien vaihto olisi esissä, mutta abs-anturi istuu tiukassa siinä "etunavassa".
Onko kokeneita irroittajia ja ohjeita miten sen saa ehjänä irti?
Uskaltaako pyörän suunnalta tuurnalla sen abs-anturin reunasta vasaroida?
-
ei tartte irrottaa anturia iskarinvahdon takia, kiinnikkeistä johdot irti niin se riittää,aika varmajuttu että paskax menee irrotettaessa ja on kallis anturi. ;)
-
seuraat sitä piuhaa sinne konehuoneseen niin löytyy töpseli ;)
-
eikä tartte edes töpseliä irrottaa mikäli et koko tolppaa ota autosta pois. ;)
-
Noita ei alkup. abs antureita saa halvalla. Uus tais olla joku 20-30e biltemas.
-
Tarkoitus olisi ottaa koko tolppa irti, että olisi helpompi pyöritellä, joten siitä syystä ABS-anturi pitäisi saada irti.
Helpointa lienee ottaa konehuoneen puolelta pistokkeesta irti ja pitää johto tolpan mukana.
Täältä: http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-740/Volvo-740-760-780-940-960-brakes-brake-system-service-repair-manual.html (http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-740/Volvo-740-760-780-940-960-brakes-brake-system-service-repair-manual.html) löysin kuvat (sivut 43-44), miten anturi on navassa kiinni.
-
Miksiköhän mun autossa ne lähtee ihan ruuvin irroittamalla ja nykäisemällä... ::)
Tuolla on nyt rullattu päälle 600 tkm ja on alkuperäiset anturit.
Olen tietty ne aina iskarin vaihdon yhteydessä irrittanut, putsannut ja vähäisen rasvan kanssa paikalleen takaisin laittanut. Ynnä katsonut, että asettuu tiivisterenkulat paikoilleen.
En välitä minäkään oikoa tuossa iskarien vaihtotyössä. Mukavampi ne on vaihtaa ruuvipenkkkiin kiinnitettynä ja selkä suorana. Samalla siinä tulee muutoinkin silmäiltyä sitä paremmin.
Säästyy maalipintakin paremmin kolhuilta.
Valkoiset puuvillahanskat on hyvät remppahommissa.
Jos sotkeutuvat, tietää, että olisi syytä antaa autolle pesu...
_sfr-
-
Tarkoitus olisi ottaa koko tolppa irti, että olisi helpompi pyöritellä, joten siitä syystä ABS-anturi pitäisi saada irti.
Helpointa lienee ottaa konehuoneen puolelta pistokkeesta irti ja pitää johto tolpan mukana.
Täältä: http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-740/Volvo-740-760-780-940-960-brakes-brake-system-service-repair-manual.html (http://www.volvotips.com/service-manual/volvo-740/Volvo-740-760-780-940-960-brakes-brake-system-service-repair-manual.html) löysin kuvat (sivut 43-44), miten anturi on navassa kiinni.
Niin, siis konehuoneesta töpsä irti ja johdot sinne tolpan tykö. Mikäs tuossa on hankalaa?(taisit tätä jo tarkoittaakin, oon huono luetun ymmärtämisessä joskus.. :-[ )
Kai se anturi pyörii tolpan mukana vaikka 5000rpm, kunhan se johto on siinä mukana, ei sitä anturia tarvitse tapella irti. Anturi tolpassa, piuha vaan siinä mukana tulee kun tolpan irroittaa.
Ja sfrhkki:lle, hienoa jos olet noin viitseliäs että rasvailet anturit tämän tästä, eihän niitä tosin tarvitse vaihtaa kuin rikkoutuessa ja silloin on ihan sama tuleeko se anturi kokonaisena sieltä irti vai atomeina.