Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jippe - 17.07.2013, 19:15:34
-
Moro
Nykimistä/pätkimistä tapahtuu reippaammissa kiihdytyksissä yli 0,5 ahdoilla. Pätkiminen tuntuu autossa tärinänä, lähes samanlaisena kuin jyrsityn reunaviivan päällä ajo. Aivan kuin jonkinlainen rajoitin menisi päälle...
Mistähän vian etsintä kannattaisi aloittaa?
-
Vikakoodit on nyt luettu ja sieltä ei löytynyt mitään apuja tähän..
Eikö kukaan uskalla arvailla mitään? :o
-
No mitä huoltoja tehty? onko tulppia vaihdettu samoin polttoaine ja ilmansuodatin? Huolloista tieto auttaa sulkemaan pois mahdollisia vian aiheuttajia.
Liittimet kunnolla kiinni, irrotus ja takaisin kiinni jos kosketus häriöitä voi poistaa siitä johtuvat häiriöt.
Putket ja cooleri ehjiä?
-
Tulpat on vaihdettu vuosi sitten (ajettu n. 8000km), samoin suodattimet. Jotain vuotoa itsekin epäilin kun ahdoilla vaan oirehtii, mutta miten niitä hakee?
Cooleri on alkuperäinen, kunnosta ei tietoa. putket näyttää päällisin puolin ehjiltä.
-
Jokin syt.puola alkaa enteillä loppumistaan?
-
Mites bensanpaineet? Itsellä 8pätkä oireili juuri samalla tavalla. Ja syy siihen löytyi viallisesta bensapumpusta. (ei pitänyt/jaksanut nostaa paineita)
-
Miten saan tarkastettua bensanpaineet? Entäs sytytyspuolan kunnon?
-
Itellä oli samoja ongelmia ja syyksi löytyi nokan asento tunnistin. Ja myös toisen kerran ilmeni samanlaista vikaa mutta silloin puola oli syyllinen :)
-
Siinä on ruiskutukin päässä venttiili,siitä voi mitata,sekä myös laskea paineet pois jos vaikka suodattimen vaihtaa
-
Paljonko bensanpaineen pitäisi olla? Bilteman mittarin mukaan painetta on n. 1 bar? (asteikko loppuu 0.7) Paine pysyi koko ajan samana vaikka kaasuttelin reilusti.
Tulpat irrottelin ja ne on terveen näköset ja kaikki samanlaisia.
Vika on sen verran pahentunut että nyt kierrokset seilaa välillä tyhjäkäynnilläkin.
-
Volvoista en ihan varmasti pysty sanomaan,mutta suihkareissa yleensä 3 bar pintaan pitäisi olla.
-
Joo, yli 3bar se paine on, joten mittarisi on kokoaika tapissa, eikä siksi liiku mihinkään.
-
Ei oo mittari tapissa, se pyörii ympäri, kokeilin paineilmalla.
Paineita pitäs olla siis 3bar? Pumppu rikki?
-
Ei oo mittari tapissa, se pyörii ympäri, kokeilin paineilmalla.
Paineita pitäs olla siis 3bar? Pumppu rikki?
En muista tarkkaa lukua, se kun vaihtelee hieman moottorista riippuen, mutta 1bar on liian vähän.
-
Tässä on video ajosta josta näkee ahtopainemittarin ja äänistä kuulee mitä tapahtuu
http://www.youtube.com/watch?v=dC3inmYzqfs
-
Vahvasti näyttä vialta mistä nimim. volvo T5 mainitsi. Hyvä että suuttimista pääsee bensa ulos kun ahtopaineet on vastassa.
-
Puola vialtakin tuo vaikuttaa.. EI välttämättä anna vikakoodia(ainakaan Autocomi) Itse selvittäny tuon vian aina sillain että, ostaa yhden uuden puolan, vaihtaa sen ensin ykkösen tilalle, jos ei vaikuta, sitten kakkosen tilalle jne..
-
Työkaverin Audissa oli puolavika. käynti ongelmia (alkoi röpeltää kun laitto kierroksia) kun vaihtoi viallisen puolan ja lähti kokeilemaan kuinka pelaa.
Aluksi pelasi hyvin mutta kierrosten noustessa taas ongelmia. Testerillä lukivat vika koodit, selvisi että oli myös toinenkin puola viallinen.
-
Vaihdoin bensapumpun ja meno parani huomattavasti. Nyt röpellys alkaa vasta baarin paineilla ja vilkuttaa moottorin vikavaloa, sain myös vikakoodeja ulos joiden mukaan kakkospytyn sytytyksessä on häikkää. Voisiko olla vaan tulppa rikki vai puola? Koodit on ECM 3503 ja ECM 3523
-
Selvisikö koskaan?
Täällä samaa oiretta ja sytkän puolelta antaa pari vikakoodia mutta en nyt muista mitä ne oli.
Puolista mittasin resistanssit ja kaikki oli 960-976ohm.
Tulpat tulossa.
-
Laitetaan tänne vielä vastaus mikäli muillakin vastaavaa oiretta.
Tulppien vaihdolla nykiminen ja pätkiminen hävisi eikä enää vikakoodejakaan ole tullut.
Auto on kuin eri moottorilla, muistakaa siis vaihtaa tulpat tarpeeksi ajoissa ettei tule isompia ongelmia.