Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vaaju - 17.07.2013, 19:26:57
-
Heipä hei,
Tästä aiheesta on varmasti monta monta topickia mutta nyt ei muutamaan ensimmäiseen sivuun osunut ainotakaan silmään jonne nämä viestit olisivat suoraan sopineet.
Auto on tosiin d5 koneinen 2005 mallinen auto ja ajettu 315 tkm. Ongelmana/vikana on että auto savuttaa melko reilusti ajossa ja "pätkii" (nyökkäilee). Eli marsinkin pienellä kuormalla savutus on melko suurta.
Mitä autolle on tehty tähän mennessä?
Vikakoodeja luettu useaankin kertaan, sinisellä myös
-Antaa vikakoodia ilmamassamittarista - koitettu toisesta saman koneisesta autosta ainakin tietääksemme toimimaa ilmamassamittaria: ei vaikutusta
-Antaa vikokoodia imuilmalämpötila-anturista - luettu ajossa dataa imuilmanlämmöistä yleismallisella lukijalla: imuilmanlämpötilat näyttävät normaaleilta
-Antaa vikakoodia ahtopaineensäätimestä: vaihdettu tänään uuteen: savutus väheni kiihdytyksissä + nyt ahdot nousevat ajosa paremmin livedatan mukaan, kuitenkaan tuota savutusta ei ns. suuremmalla kuormalla ylämäkeen kiihdytettäessä vähentänyt + samassa tilanteessa pätkii (veto ei ole tasaista)
Tuo yleismallinen vikakoodin lukija antaa tiedon kuormituksesta, mistä se tälläisen tiedon ottaa? Ilmeisesti jotenkin liittyy kaasupolkimen asentoo. 100 km/h vauhdissa cruisella auto pätki ja samalla tuo kuormitus heitteli melkoisesti. Auto pätkii sekä ajettaessa kaasupolkimen kanssa tasaisesti että cruisella. Pätkiminen ei ehkä kuvaa tuota ilmiötä parhaiten mutta tuo "pätkiminen" on siis sellaista nyökkäilyä, tuntuu samalta kun kaasulla pikkuisen pumppaisi kokoajan....
Kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii antaa vinkkejä mitä koittaa seuraavaksi. Kaverin kanssa tultiin siihen tulokseen että voisiko tuo sitten olla suutin vika? Eli pitäisiköhän se mitata tuo paluulinjaan tuleva vuoto. Auto on ollut minulla reippaan 3 vuotta ja olen sillä ajanut 130 tkm. Kaverilla s60 d5 ja suurinpiirtein yhtä paljon ollaan vuoteen kerrytetty kilometreja niin hänen autonsa lähteny aina nätimmin käytiin. Tuo oma on hieman huono lähtemään käyntiin mutta aina lähtenyt kovilla pakkasillakin eikä tuo käyntiinlähteminen ole 130 tkm:n aikana mihinkään muuttunut.
-Juha
-
Itse ensimmäisenä tutkisin ahtoputket, sekä coolerin vuotojen varalta
-
Niin jäi sanomatta, että ahtoputket mielestäni aika hyvin katsottu läpi. Lisäksi tarkistettiin + vaihdettiin yksi alipaineletku. Katsottiin samalla moottorin kumitynyt ja ne ainkin piti alipainetta. Niin ja coolerin pääty ei mielestäni ollut kovin märkä, vähän möhnää kuitenkin oli. Mitenkäs tuon helposti varmistaisi ettei cooleri vuoda? Viheltävä ääni tulisi ilmeisesti jos vuotaisi?
Kiitos vastauksesta pitää vielä tutkia noita ahtopaineletkuja.
-Juha
Edit: Coolerista
-
vielä siten se cooleri tarkkailun alle, monesti alaosasta rikki, eikä oo harvinainen vika ollenkaan.
-
Kuuleri oli itselläkin revennyt, päädyissä ei mitään vikaa mutta itse kenno oli revennyt muistaakseni 3:sta kohdasta vaakatasossa. Pahin repeämä yli 30cm. Samat oireet, mustaa pukkasi ihan pintakaasulla ajettaessakin, vikakoodia "pakokaasut, huolla pian" (tjsp, oli silloin vielä saksan softa) kun enemmän antoi monoa. Eli käytä se välijäähdytin irti.
Ai niin, en muista että olisi viheltänyt sen kummemmin kuin tälläkään hetkellä kun uusi on paikallaan.
-
Kiitoksia nopeista vastauksista. Pitää ottaa tuo cooleri irti heti kun tässä ehtii.
Onkos tuohon "pätkimiseen" vinkkejä? Voisiko tuo cooleri olla syypäänä tuohonkin, mikäli sekoittaa ilmamäärämittarin toimintaa?
-Juha
-
vaikuttaako onko tankki täynnä vai melko tyhjä. Omassa joskus pätki vähän kun tankin tasaus ei toiminut ja hörppäili varmaan ilmaa väliin. Jos tankki on yli puolillaan, tasauksella ei ole merkitystä.
Suuttimen ohivuoto vaikuttaa taas selvästi käyntiinlähtöön. Jo yhden suuttimen reippaampi ohivuoto aiheuttaa aika vaikean käyntiinlähdön noin -5-10 asteen pakkasessa jo.
Täältä sivustolta löytyy ohjeet kuinka kotioloissa ohivuoto on helppo tsekata.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg264763#msg264763
-
se ei välttämättä vuoda tasaisesti vaan possauttaa paineet aina välillä pihalle jolloin tulee tuollainen pieni hyytyminen.
Vuotoa mäkin veikkaan, missä sitten lieneekään.
-
Haljennut cooleri ei mitenkään erikoisesti äännä, varmin merkki on musta savu ja tehoton auto.
Alareunasta vuotava cooleri on helppo todeta siten, että ajat keulan pukille, otat etummaisen suojamuovin pois koneen alta. Emäntä istumaan kuskin pukille ja pumppaamaan kierroksia. Itse auton alla ollessa työnnä käsi koneen ja coolerin väliin. Huomaat varmaan jos sieltä vuotaa... ::)
(Ainakin minun D5:ssa ne rivat oli haljenneet taaksepäin)
EDIT: naapurin emäntä käy myös jos ei omaa ole... :D