Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: k004781 - 18.07.2013, 10:06:52
-
Osaako joku neuvoa; auto siis S70 20V, -97 ja aut. Mittarissa 325 tkm. Ensi oireet tuli kuukausi sitten ja silloin pirssi sammahti välillä tyhjäkäynnillä. Tien päällä ei nykimistä esiintynyt. Auto paikalliselle pajalle ja tuomio tuli; vaihdettava tyhjäkäyntisäädin. Nyt vaihdettu (Bossin säädin, maksoi messinkiä), mutta ei auttanut. Nyt sammahtaa ajoittain tyhjäkäynnillä ja lisäksi nykii tasaisellakin vauhdilla ja kaasunpidolla tiellä. Nykäisyt "teräviä", ei kuitenkaan ole vielä sammahtanut tillä, vain muutaman kerran parkkiin ajettaessa ja liikennevaloissa jne.... Tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Bensana 95 ja välillä 98, ei merkitystä. Vikakoodit pääsen luetuttamaan huomenna. Mutta, voiko vika olla kaasuläpässä? ja jos, niin mitäs sille voi tehdä? Ostaa uusi ja vaihtaa? Tarviiko se käyttää ennen vai jälkeen asennuksen piuhan päässä, eli onko siinä älyä? Näyttäisi olevan sellaista vipukäyttöistä mallia? :(
-
Aikoinaan omassa 850 vaparikoneessa oli vastaavanlaisia ongelmia. Silloin syyksi paljastui lopulta loppuunkulunut kaasuläpän asennontunnistin. Eli se kaasuläppäkotelon alapuolella oleva ja kaasuläppäakselin ohjaama musta osa, johon menee sähköliitin. Mitään vikakoodia ei antanut, mutta ihan yleismittarilla mittaamalla näki, että potikan säätö pätki.
Laitan tähän linkin, josta näkee, minkänäköistä osaa tarkoitan:
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/Throttle-Position-Switch-__1336385_BOS_94E6B777.aspx
-
Sulla on ihan mekaaninen kaasuläppä, ei siitä tuollaista vikaa tule.
Se on uudempien(-99 eteenp.) ongelmia.
Tuo läppäkytkin on hyvä vikakohde jos auto on aina heti käynnistynyt uudestaan sen sammumisen jälkeen..
Voi olla jotain bensapuolen releongelmiakin.
-
Kiitos neuvoista, mutta; seikkailin netissä ja Motonet´n sivuilla tuli vastaan osa (tietenkin ilman kuvaa) "kaasuläppäsäädin Bosch 122001,osa nro 28-1416. Voiko kyseessä olla tuo samainen asennosntunnistin, vai mikä?
-
Kyllä, motonetin osa on oikea.
-
Noi terävät nykäsyt kuulostaisi jotenkin virtapuolen ongelmilta.
-
Kyllä, tuo virtapuoli se on minullakin mielessä, eli tulpat jo vaihdoin ja seuraavaksi vkl.na päivitän tulppien johtosarjan uuteen. Sen lisäksi että laitan tuon kaasuläpän asennontunnistimen kuitenkin uusiksi. Mitähän muuta virtapuolelta kannattaisi katsoa ???
-
Katsoppa samalla miltä näyttää virranjakajan kansi sisäpuolelta ja pyörijä . Jos on yhä alkuperäiset, taatusti lopussa ja riittää kyllä aikaansamaan ko. ongelmat.
-
Mekaanisessa kaasuläpässä juuri on erillinen asennontunnistin...uudemmissa sähköisessä läpässä se ei ole vaihdettavissa!
-
tuli tosta kovasta nykäyksestä mieleen et onko IMM koska viimeks putsattu?
Mulla rynkkäytti 3 kertaa kunnolla vauhdissa ja sit meno loppu siihen kun moottori ei käynyt ku meni IMM hajalle.
-
Oma valistunut arvaus vikakohteista:
A: Polttoainepumpun rele
B: Järjestelmärele
C: Jakajan kansi/-pyörrin
D: Polttoainepumppu mikä ei heti lähde sammumisen jälkeen käyntiin vaan joutuu odottaan
-
Kiitos kaikille vianetsintään osallistuneille :hello: Tilanne tänään; vkl.na vaihdettu tosiaankin tulppien johtosarja ja kaasuläpän asennontunnistin --> vika poistui, ainakin toistaiseksi. No, kumpiko auttoi? Sitä en vielä tiedä, mutta itse epäilen virranajakajan ja puolan? välistä johtoa, joka oli "kuiva ja kova", eli oikein rutisi väännettäessä. Tulen vielä testaamaan auton entisellä kaasuläpän asennontunnistimella ja palataan siihen myöhemmin. :)
-
No niin, päivitystä; vikapa ei kadonnutkaan :'( eli edelleen tyhjäkäynnillä sammahtelee ajoittain ja välillä vain meinaa, eli kierrokset vaipuu, mutta sitten nousee taas normaaliin. Löysin lisäksi pakoputkesta (pakosarjan ja joustoelementin välissä) vuodon; voiko tässä olla se syy, eli sotkeeko lambda-anturien toiminnan?
Lisäksi vaihdoin jo virranjakajan kannen ja pyörtimen sekä polttoainesuotimen, mutta turhaan. Pitänee vaihtaa vielä puola?
-
Itellä oireili oma v70 samoin.. syynä oli kampiakselin asentotunnistin. Niitähän on kaksi. Toinen on vauhtipyörän yläpuolella toinen kannessa taaemman nokka-akselin luona vaihteiston puolella. Kannattaa myös ennen niitten uusimista tsekata niitten anturien liitokset, että on kunnolla kiinni / hapettumat.
Myös jos pyörijässä on hapettumaa tai virranjakajan nastoissa tekee se samoin.
Itsellä se nyki välillä kiihyttäessäkin, mutta pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä meinasi sammahella.
Pyörijän ja kannen näköjään olitkin vaihtanut.. Mitkäs tulpat sulla on?? Motonetin suosittelemat tulpat meinaan ainakin on väärät eikä ainakaan mulla kestäny viikkoakaan. Pitäs olla (jos ngkn tulpat) mielellään joko platina tai iridium kärkitulpat.. ne toimii ainakin itellä moitteettomasti.
Puolaa en ainakaan ite tossa vaivassa vaihtaisi.. Mitä niitä itellä hajonnu niin se on joko ollu laakista vainaa tai sitten lähteny kylmänä käymään ja sammunu jo hetken päästä. Silloin myös yleensä puola kuumenee niin , että hyvä kun kärsii käsin koskea
-
Käykö tyhjäkäynti tollain? Tuli omasta auto sillon kuvattua ku ei kans meinannut käydä välillä tyhjäkäyntiä
http://www.youtube.com/watch?v=o_CpzmoHqkQ&feature=youtu.be
-
Kyllä, oireet ovat tuohon suuntaan, mutta mutta; oma kottero tekee tuota kierrosten notkahtamista ja auton sammahtamista harvoin; saattaa sammahtaa liikennevaloihin tai risteykseen yhden kerran 30 km.n lenkillä. Ja paikallaan käydessä kerran 10 min.ssa tai välillä useamminkin. Lisäksi kierrokset eivät seilaa siis tolla tavalla edestakaisin, vaan se nyykähtää kerran ja saattaa sammahtaa siihen tai sitten "pinnistää" juuri ja juuri takaisin normaali tyhjäkäynti- kierroksille.
-
Mekaanisessa kaasuläpässä juuri on erillinen asennontunnistin...uudemmissa sähköisessä läpässä se ei ole vaihdettavissa!
On se vaihdettavissa. Ja tuossa palikassa parasta on se, ettei tarvita mitään ohjelmointia koska läppäkotelo ei vaihdu. Ja yksi anturi riittää. Sekin on vielä HAL-anturi, eli melkolailla ikuinen.
http://www.ebay.com/itm/Contactless-TPS-Throttle-Position-Sensor-FIX-Faulty-Volvo-ETM-throttles-99-02-/130955954689?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo&hash=item1e7d954a01&vxp=mtr
-
En tiedä onko tämä jo ratkaistu mutta kerrompa vastaavaan omat kokemukset... Eli ensin putsaa virranjakajankopan kaikki nastat samoin pyörijän ulkokehä. Vaihda autoosi bkr6eix ngk iridium tulpat ja elä välitä vaikka tuo lämpöarvo vastaakkaan alkuperäistä.. nämä toimii paremmin. Jos nämä ei auta vaihda kumpikin kampiakselin asentotunnistin uuteen.. jos tämäkään ei auta niin sitten uusi puola ja sytytysyskikkö...