Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Esbel - 19.07.2013, 07:23:12
-
Sellasta vikaa ilmeni B30 kaasari koneessa, että kun alkaa starttaamaan ni lähtee normaalisti hetken starttauksen jälkeen käyntiin, mutta starttauksen aikana pieraisee kerran putkessa. Samankaltainen vika ilmenee autoa sammuttaessa, virrat on käännetty pois, mutta kone yskäisee vielä kerran ja pieraisee pakoputkeen. Kumpikaan vika ei ole jatkuvaa vaan satunnaista. Kenelläkään hyviä neuvoja ja ideoita mistä lähteä tarkastamaan ? varmaan ihan perus sytytys, puristuspaineet sekä venttiilit ?
-
Olet oikealla polulla eli eka sytkän katot ajotuslampulla, sitten katkojan kaärkivälin, seokset (kytevä karsta aiheuttaa jälkikäynnin). Onko HIF:t vai HS:t kaasarit?
-
Sytkä ja kärjet on kyllä sen verran helppo katsoa, että taidan aloittaa niistä. Kaksi CD175 Strömbergiä hoitaa kaasareiden virkaa. Paljonkos se katkoja kärkiväli olikaan ?
-
Onhan kaasareissa öljyä?
-
Sytkä ja kärjet on kyllä sen verran helppo katsoa, että taidan aloittaa niistä. Kaksi CD175 Strömbergiä hoitaa kaasareiden virkaa. Paljonkos se katkoja kärkiväli olikaan ?
Kärkiväli 0,25 mm. Dwell angle jos siihen mittari löytyy niin 40 astetta plusmiinus muutama aste.
-
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45
-
Kärkivälit katsottu ja säädetty. Oli 0,15 nyt säädetty 0,25. Huomattavaa eroa ei tapahtunut, kaasareissa on öljyä. Tänään tai huomenna saan ajoituslampun käsiini niin pääsen katsomaan ennakot sekä tuon asteen.
-
Noinkohan auttaa tähän tapaukseen, mutta meillä oli B18 moottorissa jännä jälkikäyntiongelma. Alunperin yritin säädellä kaasaria ja seosta, mutta jälkikäyntiä oli lähes joka kerta, kun sammutti kuuman moottorin.
Sittemmin vaihdoin kannentiivisteen (piti vaihtaa paksumpi tilalle, mutta siellä olikin jo sellainen, eli vaihdoin turhaan) ja samalla vaihdoin hieman äänekkäät teräksiset jakopään rattaat uusiin fiiberisiin. Tämän remontin jälkeen ei jälkikäyntiä ole esiintynyt kertaakaan, vaikka olen sytytystäkin säätänyt aikaisemmalle. Remontissa ei siis periaatteessa pitänyt muuttua mikään, mutta jälkikäynti kuitenkin hävisi :)
-
Mikä on käytetyn polttoaineen oktaaniluku ja onko lisätty lisäaine lyijynkorvaajaksi? Jos on 95 ilman lisäainetta niin varmaan on jälkikäyntiä. Jos kone on erittäin karstainen sekin vaikuttaa huonon bensan kanssa, koska karstan palat alkavat hehkua ja sytyttävät polttoaineen ilman sytytystulpan apua ( diesel ). Toivottavasti vika löytyy. Ja tosiaan kärkiväli 0,45.
-
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45
Ainakin käyttöohjekirja sanoo kärkiväliksi B30 koneelle 0,25 mm. Neloskoneelle toi isompi sitten.
-
Mikä on käytetyn polttoaineen oktaaniluku ja onko lisätty lisäaine lyijynkorvaajaksi? Jos on 95 ilman lisäainetta niin varmaan on jälkikäyntiä. Jos kone on erittäin karstainen sekin vaikuttaa huonon bensan kanssa, koska karstan palat alkavat hehkua ja sytyttävät polttoaineen ilman sytytystulpan apua ( diesel ). Toivottavasti vika löytyy. Ja tosiaan kärkiväli 0,45.
Bensana olen käyttänyt ihan 98 oktaanista ja lyijynkorvikkeet kaadeltu tankkiin. Nyt kyn on lomilta palailtu koti suomeen niin pääsee taas tutkimaan missä vika voisi olla. Kyllä se syy sieltä vielä löytyy :P
-
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45
144:sen ohjekirjan mukaan b20a, b20b ja b20e koneissa on 0,4-0,5 kärkiväli, ettet sä ihan kujalla ole.. ::)
-
Näemmä eri kärkiväli nelos- ja kutoskoneessa. Ei ole vieläkään löytynyt toimintahäiriön aiheuttajaa. :-\ Täytynee venttiilikoppa nostaa pois ja katsoa jääkö joku venttiili kantamaan ja välykset samalla kohdalleen. Muistanko ihan väärin että kylmänä 0,45mm ja lämpimänä 0,4mm venttiilivälys ?
-
B30A Valve Clearance Cold 0.020-0.022 (in) 0,50-0,55mm
-
Tarkista myös että kaikki venttiilit aukeaa. Kulunut nokka tekee jänniä juttuja.