Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: jpajula - 20.07.2013, 22:47:28

Otsikko: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: jpajula - 20.07.2013, 22:47:28
Kävin tänään noutamassa Oulun aluevastaavalta 940:n (vm 97), joka on lähes ilmastoitu. Automaatti-ilmastoinnin (vm 95 940:stä) kaikki palikat on siis mukana, mutta eivät oikeilla paikoillaan. Täällä lienee joku, joka on joskus asentanut ilmastoimattomaan autoon ilmastoinnin ja kenties automaattisen sellaisen.
Ajattelin tehdä homman siten, että auto joutuu olemaan mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan poissa käytöstä. Tämä tarkoittaa minun hahmottamiskyvylläni homman tekemistä vaiheittain.
Onko kaikki ohjaamon puolelle tulevat osat mahdollista vaihtaa ennen muiden ilmastoinnin osien kytkentää vai meneekö lämmönsäätö ongelmalliseksi (ilmastoidun hana löytyy myös)?
Onko valmista kikkakolmosta lauhduttimen eheyden testaamiseen?
Onko 740 ja 940 varsinaiset kylmäpuolen osat samoja?
Mitä muuta tässä pitää ottaa huomioon?

Ilmastointi on siis täysin tuntematon alue minulle (kattelin kyllä noita topicceja ja manuaalisesta automaattiseen konversioita yms. teoriapuolta) käyttämistä lukuunottamatta.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: sekokupu - 21.07.2013, 10:50:35
Jos on jo alipaineella toimivat härpäkkeet, niin tuossa on periaatteessa tehty sama homma, vaikkakin on MCC -> ECC konversio.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=97912

Eli jos osa komponenteista löytyy jo valmiiksi autosta, niin sitten vaan automatiikan osat kiinni ja AC:n kenno koteloon ja putket kii.

Kannattaa ottaa sitten myös huomioon että 95 ja 97 vuosimallissa on erilaiset johtosarjat autossa, tai ainakin iso osa liittimistä on muuttanut muotoaan. Komponentit on kyllä aikalailla samaa.
Eli homma lähtee siitä että katot mitä omassa autossas on jo valmiiksi :)


Edit: tuolla on vähän samaa aihetta puitu: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4646.0
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: jpajula - 22.07.2013, 10:16:24
Joo, pitääpä tosiaan tarkistella noi liittimet tuolta ihan ekana (sitten, kun aloitan projektin).
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: 230etkuski - 22.07.2013, 11:40:25
Jos haluat asentaa 97 vuosimalliin automaattiilmastoinnin ,vanhemmasta vuosimallista,niin homma ei ole ihan helppo.

Sekokupu mainitsi jo eron johtosarjoista ja se johtuu siitä että polttoaine ohjausyksiköissä on suuri ero.

95-96 vuosimallin polttoaine ohjausyksikkö toimii vuosimalleissa 97-98, MUTTA ECC EI TOIMI.

Uskon että sen vuoksi on asennus jäänyt kesken.

Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: sekokupu - 22.07.2013, 16:09:10
Jos haluat asentaa 97 vuosimalliin automaattiilmastoinnin ,vanhemmasta vuosimallista,niin homma ei ole ihan helppo.

Sekokupu mainitsi jo eron johtosarjoista ja se johtuu siitä että polttoaine ohjausyksiköissä on suuri ero.

95-96 vuosimallin polttoaine ohjausyksikkö toimii vuosimalleissa 97-98, MUTTA ECC EI TOIMI.

Uskon että sen vuoksi on asennus jäänyt kesken.

Ecuissa ei kyllä ole suuria eroja, isoin on ehkä se ajonesto. Alkupään yseissä tosin ei ollut ecun ohjaamaa sähköflektiä, jota uudemmat ECC:t käskyttää. Tosin se(kään) ei ole tässä ongelmana.

Eli itse en kyllä näe järisyttäviä ongelmia tuolle konversiolle.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: 230etkuski - 22.07.2013, 17:35:07
Ajoneston lisäksi on suuri ero Ecui:ssa,Ecun ja ECC välisissä kykennöissä ja ohjauksessa.

Omistan kaikki Volvo 940 vihreäkantiset,jokaiseen vuosimalliin.

Tiedän erot eri vuosimalleissa.

Jos omistaa itse sähkökaaviot ja osaa muuten hyvin sähköhommat,niin ei ole homma hankala.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: jpajula - 22.07.2013, 17:40:54
Löytyskö kenelläkään kokemusta tuosta 95/96 ilmastoinnin asentamisesta 97/98 malliin? Selviääkö siitä pelkällä piuhojen vetämisellä uusiksi vai pitääkö tehdä vielä jotain muutakin?
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: kynnys - 22.07.2013, 19:42:10
Olen tehnyt pari vuotta sitten ilmastoinnin jälkiasennuksen vm 97->97. Autossa ei ollut mitään esivalmiuksia ilmastoinnille muuta kuin johtosarja joka sekin ulottui vain kuskinpuolen tulipellin kohdalla oleviin kahteen liittimeen josta sitä piti jatkaa purkuautosta otetulla johtosarjalla keulan lauhduttimelle ja flektille. Aikaisemmissa vuosimalleissa kytkis on aivan sama mutta johtojen kulkureitti saattaa olla eri kautta keulaa kohti kuin 97-98. Joten kannatta ensin etsiä selkeä ilmastoinnin kytkis avuksi.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: sekokupu - 22.07.2013, 20:03:47
Ajoneston lisäksi on suuri ero Ecui:ssa,Ecun ja ECC välisissä kykennöissä ja ohjauksessa.

Omistan kaikki Volvo 940 vihreäkantiset,jokaiseen vuosimalliin.

Tiedän erot eri vuosimalleissa.

Jos omistaa itse sähkökaaviot ja osaa muuten hyvin sähköhommat,niin ei ole homma hankala.

Ei ole ECUn ja ECC:n välissä mitään ihmeitä eroja ohjauksissa yms. Poislukien vanhempien mallien flektinohjauksen osaamattomuus.

ECC:n johtosarja on mm. samalla varaosanumerolla 95-98 malleissa. ECC:n ohjauspanelissa on tietenkin se nappulaero, muuten ihmeellistä toimintaero ei todellakaan ole. Tässäkin alkupään malleissa taas on eri asia.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: 230etkuski - 22.07.2013, 21:46:18
Sekokupu ! Hanki kytkentäkaaviot,niin näet eron !

Se pieni johtokasa mikä on ECC:n takana on sama,siihen loppuu yhtäläisyys.

ECU:lle tuleekin ihan eri johtokasa 95-96 kuin 97-98 vuotisiin.

Olisin näyttnyt selvät erot,mutta en viitsi repiä kirjoja rikki yhden skannauksen vuoksi !
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: sekokupu - 22.07.2013, 23:08:27
Johtosarja on juu eri näköinen sekä isot liittimet yms, mutta ecun pinnijärjestys yms on samoja. Uusimmissa on muutama lisäpinni kytketty vain, muuten ei ole eroja toiminnassa. Ecut ovat myös vaihtokelpoisia.
Se, että miten ja mistä se piuha menee, ei vaikuta toimintaan, kun kuitenkin A ja B piste ovat samoja. Katsoppas vaikka niitä sinun vihreäkantisia (löytyy myös itseltäni, kuten myös vida ja EWD).

Eli ei edelleenkään ole ongelma saada 95 ECC romuja toimimaan uudemmassa. Mutta jos olet sitä mieltä ettei ole mahdollista, kuulisin mielelläni ne (fiksut) perustelut miksi ei?

Myös tietääkseni skannerilla pystyy skannaamaan repimättä sivuja?

Sen verran vielä, että ECC ja moottorinohjaus on täysin toisistaan erillään olevia itsenäisiä järjestelmiä (poislukien tietenkin kompuran kytkimestä johtuvat joutokäyntikorjaukset yms).
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: jpajula - 23.07.2013, 12:28:39
Saako noita autoissa käytettäviä liittimiä jostain hankittua tarvikkeina? Silloinhan pääsis helpolla, kun tekee adapterin sinne väliin.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: 240 -87 - 28.10.2013, 01:37:48
Voihan Volvo!!!

Miten tuota savottaa nyt kannattaa ryhtyä rakentamaan eteenpäin, kun runkonumeron perusteella tehty tarkistaminen muutti 1992 loppuvuodesta rekisteröidyn 940 farmariturbon vuosimalliksi 1993 ja kyllähän tuo ilmastointi olisi kiva kikottimeen täräyttää, ettei otsa märkänä tarvitse hurjimmilla kesähelteillä kurvailla, vaikka lasit onkin tummennettu sillä tummimmalla mahdollisella kalvolla. Aika punnerrus siitä varmaan tulee eli kannattaako vermeet hommata vuosimalleista 94, 95 tai 96 ja mitä kaikkea tuohon nyt sitten pitää vaihtaa noin niinkuin pähkinänkuoressa.

Nimimerkki: Ilmastoinnista ihan pihalla  :P
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: sekokupu - 28.10.2013, 17:47:05
Voihan Volvo!!!

Miten tuota savottaa nyt kannattaa ryhtyä rakentamaan eteenpäin, kun runkonumeron perusteella tehty tarkistaminen muutti 1992 loppuvuodesta rekisteröidyn 940 farmariturbon vuosimalliksi 1993 ja kyllähän tuo ilmastointi olisi kiva kikottimeen täräyttää, ettei otsa märkänä tarvitse hurjimmilla kesähelteillä kurvailla, vaikka lasit onkin tummennettu sillä tummimmalla mahdollisella kalvolla. Aika punnerrus siitä varmaan tulee eli kannattaako vermeet hommata vuosimalleista 94, 95 tai 96 ja mitä kaikkea tuohon nyt sitten pitää vaihtaa noin niinkuin pähkinänkuoressa.

Nimimerkki: Ilmastoinnista ihan pihalla  :P

Eikö tuossa ylhäällä ole aikahyvin jo selitetty.
Se mitä tarttet, on kompurat, letkut yms perusvermeet, mutta muuten riippuu sitten minkälainen lämppäri sulla tällähetkellä on että mitä vaatii kabiiniin sitten.

Helpointahan olisi kyllä vaihtaa autoa, tai hommata romut about saman ikäisestä.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: 240 -87 - 28.10.2013, 22:20:02
Helpointahan olisi kyllä vaihtaa autoa, tai hommata romut about saman ikäisestä.

Tähän on palanut paalua melko mellevästi eli en muuten vaihda.   :D

Täytyy löytää oikeanvuotinen elintenluovuttaja eli sillä mennään! Kiitos Sekokupu!  O0
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: Miuzo - 06.05.2018, 01:13:03
Olisi tarjolla manuaali ac tuohon omaan katiskaan. Katiskassa vaijeritoiminen lämmityslaite joten valmius ilmastoinnille puuttuu. Tarjolla olisi lämmityslaitetta myöten liki pitäen täydellinen ilmastointi.

Kysymyksiä vaan on jonkin verran ennen kuin moista operaatiota lähtisin suorittamaan....

Kytkentäkaavioita oon koittanu etsiä aika huonolla menestyksellä. Ilmastoinnin toiminta on itselle melko utopiaa mutta maalaisjärjellä oon koittanu sitä sisäistää. Kun nappulasta ilmastoinnin painaa päälle täytynee siitä mennä käsky kompuralle? Paineanturi säätelee kompuran käyntiä kuivaimen kyljessä? Keulan laihduttimelle taitaa olla flekti? Ohjaako ecu sitä? Kytkis olisi enemmän kuin tarpeeksi tai rautalankaohjeistuskin kävisi...

Alipainetoimiselle lämppärille alipaine taitaa tulla imusarjalta? Riittääkö letkun väliin pelkkä takaiskuventtiili (turbo) vai onko siihen joku oma ratkaisunsa? Tarvinen myös alipainetoimisen lämppärinhanan..? Vai olisiko mahdollista jättää nykyinen hana vaijerilla käyttöön? Taitas vaatia lämmönsäätöpaneelin modaamista...
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: v0lv0245 - 06.05.2018, 08:53:19
Tuossa 1994:n kaavio.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/ECC%201.jpg?img=medium)

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/ECC%202.jpg?img=medium)

Hana ei ole välttämätön, se menee kiinni vain, kun laittaa ilmastoinnin ihan kylmälle. Mulla on 760:ssä hanan tilalla putki ja toimii loistavasti.
Läppä hoitaa lämmön säädön, säätämällä kylmän ja lämpimän ilman suhdetta.
Tarvitset ECC:lle tarkoitetun lämmönsäätöpaneelin.
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: s73 - 06.05.2018, 08:59:23
Varmista ennen asennusta 2-toimisen alipainekellon toimivuus.
 :(
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: Miuzo - 06.05.2018, 11:07:19
Eikö tuo ecc ole automaattinen ilmastointi? Missä määrin tuo kytkis pätee mcc kanssa?  :idiot2:

Varmista ennen asennusta 2-toimisen alipainekellon toimivuus.
 :(

Tarkoitatko siis tätä hanaa? Kuinka se testataan?
Otsikko: Vs: 940 ilmastoinnin jälkiasennus, vaiheittain
Kirjoitti: Kankikari - 06.05.2018, 11:17:23
Varmista ennen asennusta 2-toimisen alipainekellon toimivuus.
 :(

Tarkoitatko siis tätä hanaa? Kuinka se testataan?

Läppien säätöön liittyy tuo. Hyvä kattoo ennen ku asentaa onko kalvossa reikää vai ei. Uutta ei varmaankaan kannata tilata .. ettii ehjän käytetyn tai kokeilee korjata. Eli puukkoo kellon kylkeen ja sauma auki ilmapallosta uus kumi ja liimalla takasin kasaan jos oikein muistan.

Imusarjasta alipainelähtöön tarvittee alipainetoimisen takaiskun jota ei myöskään uutena saa kaupasta hakien eikä oikeen voi patentoida jarrutehostimen letkuista tai sen takaiskusta. Audi tt osista löytyy 1.8t koneen takaisku joka mahtuu volvon letkuihin ja saa läpät liikkeelle eikä ilmastointi mene kii tai läpät kun alkaa ahtamaan.