Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: wh - 22.07.2013, 15:26:02
-
B200k:n tilalle olen vaihtamassa b230fk konetta joka kotoisin vm -95 940. lähinnä ruiskun sähköihin tarvitsen tietoa ja sitä mitä kaikkea voin ysistä hyväksikäyttää ?
eli voinko ottaa ysistä lh2.4 vai olisiko parempi 240 vaparista ?
mitä eroa näillä on ?
Onko muita muutoksia edessä kuin virranjakajan vaihto päädystä lohkoon ?
-
Itellä on vapari 240 johtosarja käytössä. Mutta miksei tota 940 sarjaakin voisi hyväksi käyttää? No luonnollisesti moottorin kannakkeet vaihdat 240iin sopiviksi. Sitte tarttet ruiskupumpun jonka saat siitä 940:stä ja jonkun ratkasun tarttet siihen että mikä bensaa nostaa tankista tälle pääpumpulle eli jokin siirtopumppu ratkasu, esim 240 sähköruiskullisesta original ratkasu. Pakoputkeen downpipe ahtimelta ja lambdalle mutteri putkeen. Muuten ei varmaankaan tartte muuta kun kääntää avaimesta ;)
-
Suosittelen hankkimaan 240 lh-johtosarjan kun 9satkussa kulkee kaikki sähköt samassa nipussa ja 2satkussa lh:n johtosarja erillinen. Säästyy siis siltä 9satkun johtosarjan selvittelyltä ;)
-
ouraaid, kiitoksia vastauksista, lähinnä just sitä että missä kohtaavat auton ja moottorin sähköt.. mutta taitaakin olla aika bolt on.. miuzon projektipäiväkirjaa lukenutkin ahkerasti :)
-
dodeiin pottapyörä ja 240 lh 2.4 sähköt hommattu, käykös nuo sytkä ja bensa boxit tuohon 240 sähkösarjaan suoraan kiinni ? vai pitääkö sellaisetkin hommata ? enään ei puutu kuin asetelma ja kytkinlevy... S*
-
LH2.4 käy mikä tahansa boxi kunhan on turbosta kun meinaat sitä laittaa. Meikäläiseltä löytyy turbon vakio ja viri boxeja kohtuu hintaan, laita vaikka privaa jos kiinnostaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0
-
LH2.4 käy mikä tahansa boxi kunhan on turbosta kun meinaat sitä laittaa. Meikäläiseltä löytyy turbon vakio ja viri boxeja kohtuu hintaan, laita vaikka privaa jos kiinnostaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21556.0
siis kaikki muu tulossa 940 b230fk koneesta nyt paitsi tuo sähkösarja eli eiköhän siinä ne boxit oo ?
-
Kyllä boxit on mitkä käy.
Saa siitä 900 sarjalaisestakin johdot purettua, yhden olen tehnyt ja hommaahan siinä on.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/CIMG0817.JPG)
-
Kyllä boxit on mitkä käy.
Saa siitä 900 sarjalaisestakin johdot purettua, yhden olen tehnyt ja hommaahan siinä on.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/CIMG0817.JPG)
haha, kattelinkin kotisivuiltas ja tulin tulokseen että nuo 200-sarjan johdot taitaa olla paljon mukavemmat laittaa, jotkut kehuu että bolt on.
-
Täyskaasu johto pitää katkaista, IMMun johdot pitää siirtää toiselle puolelle.
-
Täyskaasu johto pitää katkaista, IMMun johdot pitää siirtää toiselle puolelle.
Mistä kohtaa johtosarja liittyy auton sähköihin ? :idiot2:
-
Siinä pitäisi olla erillinen punainen paksuhko johto (+) varten, joissain on jopa sulakekin valmiina johdon välissä.
Kuvassa sytkäkivestä hieman alaspäin näkyy pun. johdonpätkä mustalla sulakerasialla.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/vaihe2/Dsc00441.jpg)
Ja sitten joudut vetämään lisää virtaa bensareleelle ja bensareleeltä syöttämään auton sulaketta joka menee bensapumpuille, taisivat olla vielä eri sulakkeiden takana. Kannattaa lukea kytkentäkaavioita ja ottaa selville toimintaperiaate johdotuksissa, varsinkin jos olet alottelemassa hommaa eikä homma ole oikein hanskassa.
-
Kiitos Toni muuten tosta kuvasta.
Itselle tuli yks johtosarja, mutta purkaja on laittanu kaikki johdot kojelaudasta eteenpäin samaan säkkiin, niin tuo kuva helpottaa vähän metästystä että mitkä johdot tarvii säästää ja mitkä heittää roskalavalle.
-
dodiih, eiköhän sen saa ehkä selvitettyä. pitääkin tutkia. ::)
-
Ja sitten joudut vetämään lisää virtaa bensareleelle ja bensareleeltä syöttämään auton sulaketta joka menee bensapumpuille, taisivat olla vielä eri sulakkeiden takana. Kannattaa lukea kytkentäkaavioita ja ottaa selville toimintaperiaate johdotuksissa, varsinkin jos olet alottelemassa hommaa eikä homma ole oikein hanskassa.
Nuo kytkentäkaaviot mitä itellä on tullu vastaan niin on yhtä hepreaa mulle. eli tuo rele homma pitänee suunnitella ellei täällä joku osaa selittää hyvin tuota? siis lyhyesti pitäisi saada vain bensapumpuille virtaa ?
Toinen asia mitä oon miettinyt niin tuo apuakselin vaihto ja virranjakajan vaihto, yksinkertaisuudessaan, jakohihna merkkeihin ja apuakseli vaihtoon, sitten laittaa lohkomallin virran jakajan samaan asentoon missä oli päätyjakajakin ja pitäisi pelata ?
-
Toinen asia mitä oon miettinyt niin tuo apuakselin vaihto ja virranjakajan vaihto, yksinkertaisuudessaan, jakohihna merkkeihin ja apuakseli vaihtoon, sitten laittaa lohkomallin virran jakajan samaan asentoon missä oli päätyjakajakin ja pitäisi pelata ?
Apuakselilla ja jakajalla on omat merkkinsä kans.
-
Bensareleen liittimestä 87/2 (kuvan mukaan) otetaan virransyöttö bensapumpuille, sama liitin mikä hoitaa lambdan lämmityksen. Alkuperäisessä 240 sarjassa vedetään johto sulakerasiaan ja toiselle puolelle liitetään bensapumppujen johdot. Mutta sama kait se on miten johdotukset kukin tekee. Tuolta pitäisi kaaviot aueta:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
Kampura yläkuolokohtaan jolloin kaiikki merkit pitää olla kohdallaan niin nokassa kun apuakselissakin. Virranjaka paikoilleen niin että pyörijä osoittaa 1. sylinterin kohtaa jakajan kannessa. Apuakselissa pitää olla hammastus ja tarvitset myös tuon kuvassa näkyvän osan joka pyörittää itse jakajaa.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/Dsc00208.jpg)
-
Bensareleen liittimestä 87/2 (kuvan mukaan) otetaan virransyöttö bensapumpuille, sama liitin mikä hoitaa lambdan lämmityksen. Alkuperäisessä 240 sarjassa vedetään johto sulakerasiaan ja toiselle puolelle liitetään bensapumppujen johdot. Mutta sama kait se on miten johdotukset kukin tekee. Tuolta pitäisi kaaviot aueta:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm
Kampura yläkuolokohtaan jolloin kaiikki merkit pitää olla kohdallaan niin nokassa kun apuakselissakin. Virranjaka paikoilleen niin että pyörijä osoittaa 1. sylinterin kohtaa jakajan kannessa. Apuakselissa pitää olla hammastus ja tarvitset myös tuon kuvassa näkyvän osan joka pyörittää itse jakajaa.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/Dsc00208.jpg)
Noniin, suht helppo tuo kytkentäkaavio, pitääkin sitä opiskella! jaa että apuakselilla ja jakajallakin merkit, missähän mahtaa siaita?? oikeanlainen apuakseli ja tuo mikä virranjakajaa pyörittää löytyy! varmaan saan toimimaan myös tuolla konstilla että ykkönen yläkuolokohtaan ja pyörijä osoittamaan ykköstä ja paikalleen.
-
(http://www.justanswer.com/uploads/jcjcrespo/2009-08-18_142549_91_740T_timing_marks.jpg)
(http://repairguide.autozone.com/znetrgs/repair_guide_content/en_us/images/0900c152/80/06/3f/e8/medium/0900c15280063fe8.gif)
-
kiitos kuvasta, homma toimii :pomo: :pomo:
-
Olen aloittamassa moottorinvaihto projektia 244 - 88 Volvoon. Autossa on B200K+M45. Tarkoituksena on asentaa B230FT tai FK ja M90 laatikko. Ajatuksena on rakentaa jonkinlainen ratapäivä kinneri, jota voisi myös ( ainakin periaattessa ) käyttää myös silloin tällöin liikenteessä. Mitään suurempia tehoja ei ole tarkoitus ottaa turbokoneesta irti, joku 250hp olisi sopiva. Miten tässä nyt sitten kannattaisi edetä?
- Kannattako ostaa koko auto josta ottaa tekniikan tai hakea vain moottori ja vaihteisto erikseen romikselta?
- Voiko 940 B230Ft koneen välijäähdytintä ja ilmansyöttöpalikoita käyttää ( letkut, palkeet, Ilmamasamittari,jne ) ?
- Joutuuko kardaania muuttamaan jos laittaa M90 laatikon, ja miten laatikon kannakkeet, vaihdekeppi ja kytkinvaijeri?
- Sopiiko B200K virranjakaja B230Ft'hen?
- Sopiiko 940 jäähdytin?
Terv K
-
Olen aloittamassa moottorinvaihto projektia 244 - 88 Volvoon. Autossa on B200K+M45. Tarkoituksena on asentaa B230FT tai FK ja M90 laatikko. Ajatuksena on rakentaa jonkinlainen ratapäivä kinneri, jota voisi myös ( ainakin periaattessa ) käyttää myös silloin tällöin liikenteessä. Mitään suurempia tehoja ei ole tarkoitus ottaa turbokoneesta irti, joku 250hp olisi sopiva. Miten tässä nyt sitten kannattaisi edetä?
- Kannattako ostaa koko auto josta ottaa tekniikan tai hakea vain moottori ja vaihteisto erikseen romikselta?
- Voiko 940 B230Ft koneen välijäähdytintä ja ilmansyöttöpalikoita käyttää ( letkut, palkeet, Ilmamasamittari,jne ) ?
- Joutuuko kardaania muuttamaan jos laittaa M90 laatikon, ja miten laatikon kannakkeet, vaihdekeppi ja kytkinvaijeri?
- Sopiiko B200K virranjakaja B230Ft'hen?
- Sopiiko 940 jäähdytin?
Terv K
Kardaanin etupätkän tarvitsee 240 d24 m47. B200k jakaja lohkossa ja siinä alipaine- ja keskipakoennakonsäätö. B230FT jakaja lienee kannenpäässä ja ilmeisestikin tyhjä.
-
B200k jakaja lohkossa ja siinä alipaine- ja keskipakoennakonsäätö. B230FT jakaja lienee kannenpäässä ja ilmeisestikin tyhjä.
Ja B230FT mottiinhan saa sen pystyjakajan kunhan tulppaa kannen päädystä reiän, poistaa lohkojakajan reiästä tulpan, vaihtaa apuakselin jakajanrattaalla varustettuun ja kiinteyttää jakajasta ennakonsäädöt. Tai vaihtoehtoisesti hommaa F-moottorin pystyjakajan joka on valmiiksi kiinteä.
-
Kardaanin etupätkän tarvitsee 240 d24 m47. B200k jakaja lohkossa ja siinä alipaine- ja keskipakoennakonsäätö. B230FT jakaja lienee kannenpäässä ja ilmeisestikin tyhjä.
Voiko sitä 940'sen kardaania käyttää? Siis samasta autosta kuin loota?
-
Ja B230FT mottiinhan saa sen pystyjakajan kunhan tulppaa kannen päädystä reiän, poistaa lohkojakajan reiästä tulpan, vaihtaa apuakselin jakajanrattaalla varustettuun ja kiinteyttää jakajasta ennakonsäädöt. Tai vaihtoehtoisesti hommaa F-moottorin pystyjakajan joka on valmiiksi kiinteä.
Paljonko moottoria joutuu purkamaan että saa apuakselin vaihdettua?
Terv
K
-
Paljonko moottoria joutuu purkamaan että saa apuakselin vaihdettua?
Terv
K
Edestä hihnat, kampuran ratas ja tiivistelevy rattaan alta, öljypumpun ratas. Ja kun otetaan pois b200k:sta, niin virranjakaja ja bensapumppu.
-
Ja öljypumpunratasta varten huohotin irrotettava.